Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- کارشناس مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی گفت: بیش از ۷۰۰ نسخه ارزشمند از آثار شیخ مفید در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرضا فاضل ‌هاشمی بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: بیش از ۷۰۰ نسخه از تألیفات شیخ مفید با موضوع فقه و اصول فقه و حدیث و کلام شامل کتب خطی، چاپ سنگی، کتب چاپی، نسخه‌های عکسی، میکروفیلم و پایان‌نامه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این میان، حدود ۳۰۰ نسخه خطی و چاپ سنگی وجود دارد که برخی به واسطه قدمت، تاریخ کتابت و یا حاشیه‌نویسی برخی بزرگان بر آن‌ها، از نفاست بالایی برخوردار است.

کارشناس مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی بیان کرد: از جمله آثار این عالم و مرجع بزرگ شیعه در گنجینه نسخه‌های خطی آستان قدس، «خصائص و مفاخر» در اخبار و احادیث شیعه است که به خط نسخ ۲۷ سطری در سال ۸۹۸ هجری قمری کتابت شده و دیگری «مسائل العویص» به کتابت سال ۹۶۱ قمری در فقه که توسط علامه حائری وقف آستان قدس شده است.

وی به معرفی «فصول ‌المختار عن عیون و المحاسن» پرداخت و گفت: این اثر، نسخه نفیسی است که کتابت آن به قرن ده برمی‌گردد و «علی‌بن الحسین علم‌الهدی» گزیده‌ای از «العیون» شیخ مفید را در آن گرد آورده است.

فاضل ‌هاشمی یکی دیگر از تألیفات مهم شیخ را در اخبار، «مسار الشیعه» دانست که شامل مختصری از حالات ائمه اطهار علیهم‌السلام و مخالفین ایشان بوده و افزود: نسخه‌های متعددی از این اثر در گنجینه کتب خطی آستان قدس موجود است که دو نسخه آن، یکی به کتابت ۱۱۰۴ و دیگری به کتابت ۱۰۷۵ قمری از نفاست ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات آستان ‌قدس ‌رضوی تصریح کرد: کتاب «ذبایح اهل کتاب» در فقه به کتابت سال ۱۰۸۹، «المقنعه» در فقه و کلام کتابت ۹۵۵ قمری و «الإرشاد» تحریر ربیع الثانی ۱۰۳۲ قمری، سه اثر نفیس دیگر در این مجموعه است.

وی با بیان اینکه از اثر معروف شیخ مفید با نام «الإرشاد فی معرفه حجج‌ الله علی العباد»، نسخه‌های متعددی در گنجینه کتب خطی موجود است، توضیح داد: این اثر، نخستین و دقیق‌ترین تألیف وی در شرح حال ائمه اطهار علیهم‌السلام است که نسخه‌ای به کتابت قرن ۱۱ و ۱۲ و دو نسخه ارزشمند از ترجمه فارسی این اثر با نام «تحفه سلیمانی» یکی به کتابت سال ۱۱۲۷ و دیگری با چاپ سنگی متعدد به سال ۱۳۰۳ هجری قمری، از دیگر نسخه‌های این گنجینه است.

گفتنی است «محمد بن محمد بن نعمان» مشهور به شیخ مفید از بزرگترین علمای شیعه دوازده امامی در نیمه دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم قمری است. وی که از احیاکنندگان بزرگ علوم اسلامی و مروجان سخت‌کوش فرهنگ شیعی و نشردهنده فقه امامیه است بالغ بر ۲۰۰ عنوان کتاب در فقه و اصول و حدیث و کلام تألیف نموده است. در تقویم رسمی کشور، نهم آذر، روز بزرگداشت شیخ مفید نامگذاری شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۲۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فلاح ظهر دوشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی رشت، افتتاح این مرکز بزرگ فرهنگی را در رشد و بالندگی بیشتر فرهنگی گیلان مؤثر دانست و اظهار کرد: حوزه فرهنگ یکی از مهمترین ارکان رشد و توسعه کشور محسوب شده و حمایت از کتابخانه های عمومی وظیفه مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی فلاح رسیدگی به وضعیت معیشتی کتابداران در مجلس شورای اسلامی را از اهم وظایف نمایندگان ملت برشمرد و افزود: همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کنار سایر نمایندگان، اهمیت به مقوله معیشتی کتابداران به ویژه در دوره جدید حاکی از نگاه امید بخش به موضوعات فرهنگی و آینده کشور است.

فلاح توسعه کتابخانه های عمومی در کشور و به ویژه در استان گیلان را امری بسیار مهم ارزیابی و نیاز استان در این حوزه را پراهمیت توصیف کرد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت به عنوان مهمترین پروژه فرهنگی استان باید با تعامل و همکاری همه مسؤولین امر تکمیل و برای استفاده مردم فرهنگ دوست استان تجهیز و مورد بهره برداری قرار گیرد.

کد خبر 6092053

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران