Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  مدتی است حال شمشاد‌های شمال کشور خصوصا مازندران خوب نیست و با آفت شب پره دست و پنجه نرم می‌کند این آفت سال ۹۵ وارد جنگل‌های هیرکانی می‌شود خسارات جبران ناپذیری را به شمشاد‌های شمال کشور و مازندران وارد کرده است.

آفت وارداتی شب پره شمشاد در خرداد سال ۹۵ در جنگل‌های شمال ایران و در مناطقی از غرب مازندران بویژه در نمک‌آبرود و پارک جنگلی بنفشه چالوس، جنگل سی‌سنگان در نوشهر و جنگل‌های سی‌سرا و متل‌قو مشاهده شد، این آفت برگ‌خوار با عنوان شب‌پره تیشه به ریشه گونه‌های شمشاد در این جنگل‌ها زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمله شب پره به شمشاد‌های مازندران

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، آفت شب پره شمشاد همان‌طور که از اسمش پیدا است در شب‌ها پرواز کرده و با توجه به شرایط آب و هوایی شمال ایران قابلیت چندین نسل زاد و ولد را در طول یک‌سال دارد.

این آفت که بومی کشور‌های شرق آسیا از جمله چین، ژاپن، تایوان و هند است از سال ۲۰۰۷ توسط کشتی‌های گیاهان زینتی آلوده به تخم لارو به اروپا و شمال آن و اخیرا به ترکیه و آذربایجان سرایت کرده است.

در سال ۹۱ آفت بلایت حدود ۳۰ هزار هکتار از شمشاد‌ها را آلوده کرد و خسارت‌هایی را نیز وارد کرد، اما به اندازه آفت شب پره شمشاد نبوده است.

مراحل زندگی این آفت شامل مراحلی مانند لارو، شفیره و حشره کامل بود و با توجه به اینکه یکی از نشانه‌های این آفت برگ‌خواری محسوب می‌شود بنابراین تمام انواع شمشاد اعم از نهال، درختچه و درختان را آلوده می‌کند به‌حدی که شمشاد‌ها خشک و سوخته نشان می‌دهد.

درختان شمشاد خسارت دیده نیز شامل خردگی برگ‌ها، باقی ماندن رگبرگ‌ها، تنیدن تار‌های فراوان و وجود لارو‌های در حال تغذیه و بی‌برگی درختان به‌صورت توده‌ای است. 

مرگ تدریجی شمشاد‌های خزری در مازندران

امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری در گفتگو با در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت:آفت شب پره که از خرداد ماه امسال در میان شمشاد‌ها مشاهده شد و به سرعت تکثیر یافته و از برگ‌ها و پوست درخت تغذیه کرده و موجب مرگ آن‌ها می‌شود و در صورتیکه کنترل نشود، تمام شمشاد‌های شمال کشور را آلوده و نابود خواهد کرد.

وی افزود: سرعت زاد آوری شب پره برگ خوار ۲۰۰ تا ۵۰۰ تخم در هرماه است که با توجه به تخم گذاری زیاد و تکثیر در پنج نسل می‌توان تصور کرد فاجعه‌ای در راه است.

وی گفت: این آفت پس از تغذیه از برگ درختان سراغ پوست درخت رفته و با خوردن آن، موجب مرگ سرشاخه‌ها و استمرار خسارت آن موجب نابودی کامل شمشاد می‌شود.

کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری غیربومی بودن آفت، سرعت گسترش در کمتر از یک دهه، چند نسلی بودن و شدت خسارت در هر نسل را از موارد اهمیت این آفت برشمرد.

وطن دوست با بیان اینکه از ۷ هزار هکتار رویشگاه‌های شمشاد حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری ۱۵۰۰ هکتار منطقه آلوده شناخته شد گفت: در ۷ هکتار پارک جنگلی نور، ۲۵ هکتار جنگل تلوشهر،۲۵ هکتار جنگل اشتروش و ۱۰ هکتار رزکه آمل مبارزه کانون کوبی، محلول پاشی با ترکیبات میکروجی و هورمونی با این آفت انجام شد.

غافلگیری مسافران پاییزی از خزان نشستن درختان همیشه سبز مازندران

یکی از مسافران پاییزی که از استان فارس به شهرستان نور سفر کرده بود در گفتگو با در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید: هر ساله در فصل پاییز به این منطقه جنگلی سفر می‌کردیم همیشه سرسبز بود، اما بعد از دو سال امسال به این شهرستان سفر کردیم مثل برگ های درختان براثر وزش باد گرم کاملا سوختند.

وی می‌گوید: از کارسناسان جنگلبانی منطقه پرسیدم گفتند به علت آمدن نوعی آفت به نام شپ پره درختان شمشاد‌ها به خزان نشسته اند.

یکی از محیطبانان منطفه نور هم در گفتگو با در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: آفت شب پره به شاخه و برگ‌های شمشاد‌های همیشه سبز منطقه خسارت وارد کرده و سبب سوختگی تنه و برگ‌های این درختان شده است.

سه هزار هکتار عرصه‌های جنگلی در غرب مازندران آلوده به آفت شب پره شمشاد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  غلامحسن اشرفی نیا رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران –نوشهر نیز گفت: به منظور مقابله با آفت شب پره شمشاد تاکنون ۷۷۰ هکتار از رویشگاه‌های شمشاد در غرب مازندران محلول پاشی شد.

وی افزود: این محلول از نوع بی. تی بوده که در مناطق آلوده به این آفت محلول پاشی شد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران –نوشهر گفت: برای کنترل این آفت سال گذشته ۶۵۰ هکتار و در شش ماه نخست امسال ۱۲۰ هکتار از عرصه‌های آلوده به این آفت با اعتبارت تخصیصی و بهره گیری از امکانات بخش خصوصی محلول پاشی صورت گرفت.

اشرفی افزود: برای این عملیات تاکنون افزون بر ۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: بیشترین مناطق آلوده که محلول پاشی صورت گرفت مربوط به حوزه اداره منابع طبیعی نوشهر-رویان بوده که ۹ نقطه آن شامل پارک جنگلی سی سنگان-ماشلک- توسکاتک-کیسی-نیرنگ-کاسگرمحله-خیرودکنار – صلاح الدین کلا و عالم کلا در معرض این آفت مهاجم قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی نوشهر افزود: پنج هکتار از جنگل‌های رامسر و پارک جنگلی صفارود، ۴۰ هکتار از گلندرود رویان و ۴۲۰ هکتار از پارک سی سنگان که ذخیره گاه شمشاد است، تا کنون محلول پاشی شده است.

اشرفی نیا سطح عرصه‌های جنگلی شمشاد در غرب مازندران را ۸ هزارو پانصد هکتار اعلام کرد و گفت: از این سطح پنج هزارهکتار آن آلوده به بیماری بلایت و سه هزار هکتار آن آلوده به آفت شب پره شمشاد است.

مبارزه با آفت شمشاد شهر‌های غربی مازندران با هزینه ۴ میلیاردی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، برای درمان و التیام زخم شمشاد‌ها به سراغ عبدالرضا سنگاری معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر هم رفتیم ،درباره از بین بردن آفت شب پره خبرهای خوبی داد و گفت: از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصصی در سالجاری تاکنون ۴ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفت شمشاد از طریق محلول پاشی و خرید و نصب تله‌های فرمونی- قیفی و نوری هزینه شده است.

وی افزود: تاکنون هزار دستگاه تله‌های فرمونی خریداری شده است که ۸۸۰ دستگاه آن در مناطق آلوده و بحرانی شمشادستان‌های غرب مازندران نصب شده است.

سنگاری به خشک شدن درختان شمشاد و احتمال وقوع حریق در این مناطق هشدار داد و بر لزوم ایجاد آتش بر در این مناطق تاکید کرد.

معاون حفاظت و حمایت منابع طبیعی نوشهر، لزوم مراقبت ویژه از پایه‌ها و نهال‌های سالم شمشاد و نیز ایجاد بانک ژن، قرنطینه و نهالکاری گونه شمشاد را خواستار شد.

محلول پاشی رویشگاه های شمشاد در جنگل های ساری و  نکا 

آفت شب پره فقط به جان رویشگاه‌های شمشاد جنگل‌های همیشه سبز غرب استان نیافته است و بلکه نفس شمشادستان شهر‌های ساری، نکا و بهشهر را نیز به شماره انداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری اعلام کرد عملیات محلول پاشی برای تمامی رویشگاه‌های شمشاد آلوده به آفت شب پره با ترکیب میکروبی B.t در حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری انجام شد.

این مناطق شامل شمشاد شاهبند حوزه منابع طبیعی شهرستان نکا به مساحت ۲۱ هکتار و ۵۰۰ متر، رویشگاه شمشاد دلاخیل و ماشون کلا حوزه منابع طبیعی شهرستان ساری که با مشارکت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان و بخش خصوصی محلول پاشی انجام گرفت.

همچنین از مناطق آلوده به شب پره شمشاد شاهبند شهرستان نکا با حضور مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان، معاون و کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان نکا و کارشناس گیاهپزشکی اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری بازدید مشترک به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با بیان اینکه ۴۴ هزار هکتار سطح رویشگاه‌های شمشاد در شمال کشور است گفت: حدود ۱۶ هزار هکتار از رویشگاه‌های شمشاد در مازندران قرار دارد.

وی بابیان اینکه آفت شب پره شمشاد آفتی وارداتی و نوظهور است افزود: دشمنان طبیعی این آفت برای کارشناسان ناشناخته است و محققان در حال جستجو و تحقیق هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری افزود:در مهار این آفت کنترل تلفیقی باید لحاظ شود و نباید دنبال محلول پاشی بود.

امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: شمشاد دارای خواص دارویی است که در پرورش زنبور عسل بسیار کاربرد دارد و در شهرک‌ها و حیاط منازل استفاده می‌شود.

وی افزود: شمشاد از ۲۰ تا ۴۰۰ متر از سطح دریا و حتی تا ۱۲۰۰ متر رشد می‌کند و قدمتی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ متر دارد. این گیاه دارای گونه هایی، چون شمشاد خزری، کوله خاس و طلایی است.

وطن دوست گفت: حدود ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال از آستارا گیلان تا گلی داغی در گلستان را درختان شمشاد تشکیل می‌دهند.
وی افزود: سرما سبب می‌شود تا جلوی گسترش آفت شب پره گرفته شود، اما خطر احتمال طغیان این آفت پس از فصل سرما همچنان این گونه گیاهی در حال انقراض را تهدید می‌کند. 

کنترل آفت شب پره با اختصاص اعتبار ۷۰ میلیاردی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  بهمن افراسیابی مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور آبانماه برای بررسی و ارزیابی عملکرد ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور چهارگانه شمال در خصوص آفت شب پره شمشاد به نوشهر سفر کرده بود، گفت: برای مبارزه و کنترل کامل آفت شب پره شمشاد در شمال کشور به ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵ میلیارد ریال اعتبار به دو استان مازندران و گیلان اختصاص یافته که از این مقدار اعتبار ۱۰ میلیارد ریال آن به اداره کل منابع طبیعی نوشهر برای مبارزه با این آفت تخصیص داده شد.

افراسیابی، سطح مناطق آلوده شمشاد‌های جنگل هیرکانی را ۵۰۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از سطح ۵۲ هزار هکتار شمشادستان‌های شمال کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد آن از طریق آفت شب پره خسارت جدی دیده است و مابقی آن نیز به بیماری قارچ بلایت شمشاد مبتلا شده است.

وی افزود: در نشست با روسای اداره حفاظت و حمایت و کارشناسان گیاه پزشکی ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور برانتقال تجربیات مثبت استان‌ها تاکید شد و قرار شد اقدامات کم اثر در مبارزه با آفت شمشاد را حذف کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها گفت: در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور با یک بیماری بلایت شمشاد و آفت شب پره شمشاد مواجه هستیم که خسارت‌های زیادی به رویشگاه‌های شمشاد شمال کشور وارده کرده است.

مرگ ۱۵۰ اصله شمشاد نادر جنگل‌های بهشهر  بدون دخالت آفت شب پره /تیشه انسان به ریشه شمشاد 

آفت شب پره، اما تنها دشمن جان شمشاد‌های مازندران نیست، بلکه با یک اشتباه در یکماه گذشته بیش از ۱۵۰ اصله از شمشاد‌های نادر جنگل رستمکلای بهشهر به دستور شهردار رستمکلا قطع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  باقری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر با اشتباه دانستن این تصمیم و اعلام بی خبری این نهاد از این تصمیم شهرداری، گفت: به دنبال قطع این درختان، دستور پیگرد قانونی و بازداشت شهردار صادر شد.

وی افزود: شهرداررستمکلای بهشهر در بازجویی ها، ضمن اعتراف به اشتباه اعلام کرد: به علت وجود جاده خاکی در مسیر شمشادستان، تصور می‌کرد برای توسعه پارک تحت مدیریت خود، می‌تواند این درختان را قطع کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر گفت: باید از مسئولان سال‌های گذشته پرسید که چرا مجوز ساخت این جاده را در مسیرشمشادستان صادر کردند.

باقری گفت: وظیفه نظارت بر قرقبانان با اداره منابع طبیعی است، اما وسعت ۳۸۰ هزارهکتاری جنگل بهشهر، کمبود نیرو و وجود جاده دسترسی به شمشادستان، نظارت مستمر بر این منطقه را سخت کرده است.

ملکان معاون فنی سازمان جنگل‌های کشور درباره نحوه واگذاری این جنگل به شهرداری رستمکلا نیز افزود: با بررسی سوابق، مشخص شد هیچگونه واگذاری رسمی صورت نگرفته است.

وی افزود: بر اساس جلسات میان شهرداری، سازمان جنگل‌ها و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، مقرر شد طرح‌های اولیه و مراحل توسعه پارک مهربانرود به همراه روش اجرای طرح، به سازمان جنگل‌ها ارائه شود که تاکنون چنین طرحی ارائه نشده است بنابراین هیچگونه واگذاری نداشتیم.

 

شمشاد در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی (IUCN)

تهدیدات ناخواسته زیست محیطی  که چند سال گذشته  گریبانگیر جان شمشادهای هیرکانی شده است ، اما اتفاق های خوب برای نجات این گونه نادر در حال رقم خوردن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دکتر حسن بریمانی کارشناس ارشد مر کز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه در مرز‌های کشور باید پست‌های قرنطینه سرمایه گذاری شود گفت: نیرو‌های آموزش دیدده در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در پست‌های قرنطینه مستقر شوند تا از ورود و طغیان انواع آفت‌های کشور‌های دیگر به داخل کشور گرفته شود.

وی افزود: شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

امدادرسانی یونسکو به جنگل‌های هیرکانی:

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رحمت علیزاده معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر گفت: جنگل‌های بکر و دست نخورده هیرکانی حوزه ۴۶ کجور نوشهر و جنگل‌های گیلان بزودی در فهرست جهانی سازمان بونسکو قرار خواهد گرفت.

وی علت انتخاب این حوزه را دارا بودن جنگل‌های بکر و دست نخورده، وجود گونه‌های اندمیک خاص جنگل‌های شمال و نیر بهره برداری نکردن و دخالت در یکصد سال گذشته اعلام کرد.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر گفت: در حوزه ۴۶ ابخیز کجور گونه‌های درختی ارزشمندی، چون راش-افرا-توسکا-بلوط - شمشاد و دیگر گونه‌ها قرار دارد.

علیزاده به بازدید پرفسور کناپ از آلمان و هیات همراه اشاره کرد و افزود: مدارک و مستندات، طرح ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که در ۱۲ نقطه استان‌های شمال کشور ارائه شد.

وی گفت: این طرح توسط سازمان گردشگری و میراث فرهنگی-سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست به طور جدی در حال پیگیری است.

جنگل‌های هیرکانی شمال ایران سال ۲۰۱۹ در یونسکو

محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر ۲۴ خرداد ماه امسال به مازندران اعلام کرد، جنگل‌های هیرکانی شمال ایران به عنوان سومین اثر میراث طبیعی ایران تا سال ۲۰۱۹ در فهرست یونسکو ثبت می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی شمال کشور از آستارا در گیلان تا گلیداغی در استان گلستان امتداد دارد و حدود ۱.۹ میلیون هکتار مساحت دارد.

شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه‌سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

گزارشی از آتنا رستمی اله خیلی

انتهای پیام/آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۵۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: با اعلام آتش سوزی یک باب منزل مسکونی واقع در خیابان شهید فهمیده، یک تیم از آتش نشانان ایستگاه شهید مبارکی به محل فوق اعزام شدند.

ابوالفضل اسدی گفت: این حادثه احتمالا به علت کنترل نشدن اتصالات لوله گاز و نشت آن رخ داده و بر اثر آن منزلی در خیابان شهید فهمیده به آتش کشیده شد.

وی گفت: با رسیدن ماموران ایستگاه شهید مبارکی و با توجه به احتمال وجود خطرات احتمالی بر اثر نشت گاز از طریق اتصالات، اقدام به اجرای عملیات اطفای حریق و سپس ایمن سازی محل حادثه کردند.

خراب شدن بند خاکی بالا دست روستای بیجورد از توابع بخش مرکزی بردسکن

بند خاکی بالا دست روستای بیجورد از توابع بخش مرکزی بردسکن بر اثر وقوع سیل بخشی از آن خراب شد

رئیس اداره منابع و آبخیزداری بردسکن گفت این بند خاکی مربوط به اداره منابع طبیعی نمی‌باشد و توسط مردم در سنوات قبل ساخته شده است که به لحاظ منابع طبیعی غیر مجاز و غیر اصولی بوده است.

اقبالی افزود: آب‌های خارج شده در پایین دست وارد پخش سیلاب کبودان شد و بحرانی را بوجود نیاورد.

هدف دشمن برای ترویج فساد در ایران، تضعیف اعتقادات مردم است

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت بسیج فریمان  در جمع پایوران و فرهنگیان بسیجی گفت: همه انبیا و پیامبران برای حفظ شئونات و دین در معرض امتحان الهی قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر سلیمانی گفت: دشمن اعتقادات و فرهنگ ایرانی‌اسلامی را هدف گرفته و به دنبال ترویج فساد و فحشا در جامعه بخصوص بین نوجوانان و جوانان است و می‌بایست با جهاد تبیین به دنبال ترویج فرهنگ ناب اسلامی باشیم و نقشه دشمنان را خنثی کنیم.

وی گفت: ما به‌عنوان خدمتگزار در بسیج مأموریت داریم ضمن خودسازی، در معنویت افزایی و بصیرت دهی به آحاد پاسداران، نیرو‌های وظیفه، بسیجیان و جامعه نقش‌آفرینی کنیم.

 

دیگر خبرها

  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • دومین مرحله از عملیات امحاء مزارع آلوده به فاضلاب در شمال غرب کلانشهر شیراز
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج
  • بازگشت سرما به این مناطق از امروز
  • بازگشت سرما به این مناطق از امروز | رگبار باران و رعد و برق در چندین استان | تهران هم بارانی می‌شود
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • باران شلاقی مهمان ناخوانده شهر ایوان غرب شد + فیلم