Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@17:19:28 GMT

8 ريشتر دست و جيغ و هورا !

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۵۶۳۶

8 ريشتر دست و جيغ و هورا !

خبرگزاري آريا - سه هفته پيش بود که زمين دوباره لرزيد. لرزيدني اين‌بار شديدتر از هميشه و البته بي‌رحمانه‌تر. در زلزله‌اي که شامگاه 21‌آبان در استان کرمانشاه در غرب کشورمان رخ داد، هموطنان زيادي از ميانمان رفتند، خانه‌ها آوار شد و غم و ياس و نااميدي جاي خالي رفتگان و خانه‌هاي ويران را پر کرد.
اما مردم مناطق زلزله‌زده تنها نيستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز بسيج رسانه ملي، بسيجي رسانه‌اي به راه انداخته و با موجي از اميد به ياري مناطق آسيب‌ديده شتافته است. موجي که هنرمندان محبوب هم همراهش هستند و قرار است برنامه‌هايي ويژه براي اهالي اين مناطق داشته باشند. خاله شادونه، عمو فيتيله‌اي‌ها، خاله نرگس، عمو مهربان و عوامل برنامه «فرمول يک» از جمله هنرمنداني هستند که عازم استان کرمانشاه و شهرهاي مختلف آن شده‌اند.
لبخند دوباره روي لب بچه‌ها
خاله شادونه چند روزي است که به ميان کودکان زلزله‌‌زده استان کرمانشاه رفته تا دل آنها را با اجراهاي شيرين و دوست‌داشتني خود شاد کند. کاراکتر محبوب کودکان روز سه‌شنبه 7 آذر ويژه برنامه خاله شادونه را در شهر سرپل ذهاب به صورت زنده اجرا کرد و با اقبال گسترده بچه‌ها و خانواده‌ها روبه‌رو شد.
بچه‌ها تصور نمي‌کردند خاله شادونه براي دادن روحيه به آنها راهي شهرشان شود، اما او نشان داد نه تنها مادر مهرباني براي فرزند خودش بلکه خاله‌اي دلسوز براي کل فرزندان ايران زمين است.
مليکا زارعي (خاله شادونه) درباره انگيزه‌اش از اين حرکت انساندوستانه به جام‌جم گفت: خوشحال بودم کنار بچه‌هايي مي‌روم که در اين روزها حال و احوال خوبي ندارند و ناراحت بودم براي اين اتفاق تلخ که دل هموطنان عزيزمان را به لرزه درآورد. گرچه اين اتفاق تلخ و دردناک است، اما بين همه اتحاد و همبستگي ايجاد کرد و مردم، هنرمندان، ورزشکاران و ... با عشق و مهرباني، خودشان را به مردم مناطق زلزله‌زده رساندند و تلاش کردند با کمک‌هاي مادي و معنوي، التيام‌بخش بخشي از دردهاي کرمانشاهي‌هاي عزيز باشند.
وي ادامه داد: متاسفانه بچه‌ها بر اثر اين اتفاق تلخ ضربه روحي بدي خوردند و ممکن است مشکلاتي بعد از اين اتفاق برايشان رخ بدهد. من با دل و جان به کرمانشاه آمدم تا کنار بچه‌ها باشم و لبخند دوباره را به لب‌هايشان بنشانم. البته تجربه ديگري هم داشتم و به شهر ورزقان هم رفته بودم. روز سه‌شنبه به صورت زنده در سر پل ذهاب اجرا کردم که با استقبال بسيار خوب بچه‌ها و والدين‌شان روبه‌رو شد. بچه‌ها نياز دارند لحظات شاد داشته باشند و به شادي‌ها فکر کنند. خدا را شاکرم که پخش زنده برنامه مورد توجه بچه‌ها قرار گرفت. البته خودتان در جريان هستيد که محدوديت زمان براي برنامه زنده داريم، به همين دليل احساس کردم بعد از برنامه هم بايد نزد بچه‌ها و بزرگ‌ترها بروم و شنونده حرف‌هايشان باشم.
زارعي در پاسخ به اين سوال که با توجه به اين‌که شما خودتان هم مادر هستيد، با نگاه مادرانه برنامه را اجرا کرديد يا با نگاه يک مجري، توضيح داد: بدون شک با نگاه مادرانه اجرا کردم. من مادر هستم و درد مادران کرمانشاه را درک مي‌کنم. البته از همه مردم، مسئولان، هنرمندان و ورزشکاران تشکر مي‌کنم که در اين روزها همت کردند و تلاش داشتند تا التيام‌بخش درد مردمي باشند که عزيزان و خانه و زندگي‌شان را از دست داده‌اند.
بچه‌ها تعجب کرده بودند
علي فروتن، عمو فيتيله‌اي که همراه حميد گلي و ديگر دوستانش با اولين پرواز براي کمک به مردم زلزله‌زده راهي کرمانشاه شدند، درباره انگيزه‌اش براي کمک به مردم اين منطقه به خبرنگار ما گفت: قصه سر پل ذهاب از نظر بحراني ماجراي تازه‌اي در مملکت ما نيست. چنين اتفاق تلخي بارها افتاده و متاسفانه هميشه اولين آسيب به بچه‌ها رسيده است، چراکه بزرگ‌ترها راحت‌تر با مشکلات دست و پنجه نرم مي‌کنند، اما بچه‌ها به خاطر از دست دادن دوستان و خانه‌شان غمگين مي‌شوند. آنها تا چند روز قبل هم غذاي گرم داشتند و هم راحت مي‌خوابيدند، اما الان در زير چادرهاي سرد بايد شب را به صبح برسانند.
وي ادامه داد: بنابراين من به همراه آقاي گلي و ديگر دوستان تصميم گرفتيم براي کمک به بچه‌ها راهي کرمانشاه شويم، زيرا آنها هنرمندان را دوست دارند و به هر حال ما جايي در قلب‌شان داريم. ما هنرمندان هم بچه داريم و بايد به اين مساله فکر کنيم که ممکن است اين اتفاق براي خودمان هم بيفتد. دادن يک کتاب يا يک نمايش خوب مي‌تواند باعث شود تا بچه‌ها از نگراني‌هايشان فاصله بگيرند.
فروتن با اشاره به واکنش بچه‌هاي کرمانشاه در هنگام ديدن آنها توضيح داد: راستش خيلي تعجب کردند و شوکه شده بودند که ما اينجا چه کار مي‌کنيم. تصور نمي‌کردند ما با اولين پرواز خودمان را به کرمانشاه رسانده باشيم. به چند کمپ هم سر زديم. برايشان خيلي جذاب بود. بچه‌ها مرتب دست ما را گرفته بودند. از ديدن اين حس ناب و زلال بچه‌ها ما هم لذت برديم و حس خوبي داشتيم. اميدوارم مردم کرمانشاه بعد از مدتي به فراموشي سپرده نشوند، زيرا حق بزرگي در زمان جنگ بر گردن همه ما داشتند.
بدهکار مردم هستيم
مخاطبان کودک تلويزيون، سيدمجتبي ظريفيان و همسرش آزيتا رضايي را با نام‌هاي عمو مهربان و خاله رويا مي‌شناسند. زوج هميشه شاد و پرانرژي برنامه‌هاي تلويزيون شبکه دو که اين روزها برنامه پرمخاطب «با ما بيا» را از شبکه دو اجرا مي‌کنند. حالا چند روزي است که عمو مهربان در مناطق زلزله‌زده حاضر شده و برنامه‌هايي را براي کودکان اجرا مي‌کند.
او به جام‌جم توضيح داد: همه‌چيز از تماسي که چند هفته پيش با خانم آذرهوش (مدير گروه کودک و نوجوان) گرفتم شروع شد. به ايشان گفتم قصد رفتن به مناطق زلزله‌زده را دارم، هماهنگي‌ها با شبکه زاگرس صورت گرفت و کم‌کم تمام مجريان کودک و نوجوان تصميم گرفتند در اين فعاليت سهيم شوند. خوشحالم که حالا واحد سيار و استوديويي هم در منطقه مستقر شده و امکان حضور و اجراي برنامه برايمان فراهم‌تر شده است. عمو مهربان درخصوص انگيزه حضورش در آن شرايط سخت تاکيد کرد: ما بدهکار مردم ايران هستيم. اگر امروز کسي مرا مي‌شناسد، دليلش لطف همين مردم است. آنها در شادي و خوشي همراهم بوده‌اند و من هم وظيفه دارم در سختي‌ها حواسم به آنها باشد. الان وقت اقدام و عمل است. بعد از حضوري که مقام معظم رهبري در منطقه داشتند و تاکيدي که بر بحث اميد و شادماني صورت گرفت، ما دو روز بعد در همان نقطه برنامه اجرا کرديم.
شرايط طوري بود که به فاصله خيلي کمي از محل اجراي ما، هنوز آواربرداري در حال انجام بود و با اين حال سعي کرديم به بهترين صورت اجرا کنيم؛ چرا که کارمان با مناطق زلزله‌زده هنوز تمام نشده است.
لبخند بچه‌ها و اميد والدين
مليکا زارعي: سعي کردم چادر به چادر کنار بچه‌ها باشم. آنها خيلي خوشحال بودند که برايشان مهمان آمده است. با بچه‌ها بازي کردم و پاي درد دل‌هايشان نشستم. بعد از خداحافظي احساس کردم بچه‌ها حس و حال بهتري دارند. امروز (چهارشنبه) هم در شهر ثلاث باباجاني کرمانشاه برنامه اجرا مي‌کنم تا حال بچه‌هاي اين منطقه هم بهتر شود. به هر حال به خاطر اين اتفاق تلخ، دل خيلي‌ها لرزيده است و از همه مهم‌تر اين که بچه‌ها به شادي نياز دارند و بايد روحيه آنها را دوباره احيا کنيم تا خنده بار ديگر روي لب‌هايشان بنشيند. لبخند بچه‌ها به والدين‌شان براي شروع دوباره انگيزه و اميد مي‌دهد.
انجام وظيفه کرديم
حميد گلي يکي ديگر از عموهاي فيتيله‌اي درباره انگيزه‌اش براي رفتن و کمک به بچه‌هاي زلزله‌زده استان کرمانشاه به جام‌جم گفت: اين جريان سابقه ديرينه‌اي دارد. در گذشته هم ما همراه با کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به مناطق زلزله‌زده و سيل‌زده مثل نکا و گرگان مي‌رفتيم و با کمک يکديگر امداد فرهنگي انجام مي‌داديم. در چنين رويدادهايي معمولاً کمتر به بچه‌ها توجه مي‌شود و بيشتر تامين امنيت مورد نظر است. وي ادامه داد: به همين دليل تلاش کرديم با رفتن به استان کرمانشاه، بچه‌ها را با هدايا و اجراي برنامه‌ شاد کنيم و يک خاطره خوب برايشان به‌جا بگذاريم و روحيه صدمه‌ديده آنها را تا حدودي التيام دهيم. در چنين شرايطي، بچه‌ها که معمولا مدرسه نمي‌روند نمي‌دانند چه کنند، بنابراين مديريت رواني‌شان مهم است. ما تلاش کرديم به بچه‌ها روحيه بدهيم و خوشبختانه آنها هم استقبال کردند. البته ما کاري نکرديم، بلکه انجام وظيفه بود و سعي کرديم تا حدودي به بچه‌ها در اين روزها، سخت نگذرد. گلي گفت: اميدوارم اين کمک‌رساني تداوم داشته باشد تا مردم هرچه زودتر خانه‌هايشان را بازسازي کنند. من به سهم خودم از همه کساني که به کرمانشاه رفتند و کمک کردند، تشکر مي‌کنم.
مثل سفر کربلا
آزاده آل‌ايوب يا همان خاله نرگس محبوب بچه‌ها از جمله هنرمنداني است که به استان کرمانشاه سفر کرده و قرار است امروز (پنجشنبه) در منطقه قصرشيرين اجرا داشته باشد. اين مجري کودک و نوجوان به ما گفت: من پيشتر از اينها‌ به دنبال فرصتي براي رفتن به مناطق زلزله‌زده بودم و اتفاقا خودم فکر مي‌کنم رفتنم قدري به تاخير افتاد. رفتن ما هنرمندان به آن منطقه از اين جهت است که اتفاق تلخ زلزله به دست فراموشي سپرده نشود.
خاله نرگس که برنامه‌اش به صورت زنده از شبکه پنج سيما هم روي آنتن خواهد رفت، معتقد است: جداي از کمک‌هاي مادي و مربوط به رفع نيازهاي اوليه، زلزله‌زدگان در مقطع کنوني به کمک‌هاي روحي هم احتياج دارند و لازم است کسي در کنارشان باشد و به آنها قوت قلب ببخشد. آل‌ايوب اضافه کرد: همين يکي دو هفته پيش بود که از زيارت اربعين برگشتم و حال و هواي معنوي‌اش هنوز با من است. احساس مي‌کنم اين سفر هم فرق چنداني با رفتن به کربلا ندارد، مسيرش همان است و احتمالا ثوابش هم. هيچ‌کدام از هنرمنداني که به منطقه مي‌روند، قرار نيست در رفاه و آسايش باشند، اقامتشان با سختي همراه است و اميدوارم امام حسين(ع) هم از ما راضي باشد.
فاطمه عودباشي- زهرا غفاري
راديو و تلويزيون

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۵۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده استان و نیز حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه همچون رودخانه آبشوران را حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

محمد طیب صحرایی در نشست امروز(هشتم اردیبهشت) ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، که با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، کرمانشاه را از استان‌های حادثه‌خیز کشور دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی این استان، مجموعه‌ای از حوادث طبیعی در آن رخ می‌دهد. 

وی افزود: زلزله، سیلاب، حوادث کوهستان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، پدیده ریزگردها و ... از جمله حوادث طبیعی در کرمانشاه است که زلزله سال ۱۳۹۶ و سیلاب سال ۱۳۹۸ از جمله مهمترین این حوادث بود. 

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: علیرغم اینکه کوه‌های کرمانشاه زیبایی‌ها و جذابیت‌های زیادی دارند، اما در حال حاضر رتبه دوم حوادث کوهستان را در کشور داریم که البته طبق هدفگذاری صورت گرفته آمار حوادث کوهستان در استان تا پایان سال باید به شکل محسوسی کاهش پیدا کند. 

وی گفت: با توجه به بالا بودن آمار حوادث کوهستان در استان، انتظار می‌رود طبق توافقات صورت گرفته بزودی راه‌اندازی مرکز تخصصی امداد و نجات کوهستان در کرمانشاه به مرحله اجرایی برسد. 

وی اضافه کرد: از طرفی بارندگی‌های مناسب در فصل زمستان و بهار باعث شده تا تراکم پوشش گیاهی را در مراتع استان داشته باشیم که با گرم شدن هوا این پوشش گیاهی خشک شده و احتمال حریق در آنها بسیار بالا می‌رود. 

صحرایی تاکید کرد: کرمانشاه مناطق کوهستانی و صعب العبور زیادی دارد که در زمان آتش‌سوزی کار را برای اطفای حریق سخت می‌کند، با این‌حال از طریق مجموعه‌ای از اقدامات صورت گرفته، آمار حریق در استان به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. 

وی ورود ریزگردها از خارج از مرزها به داخل استان کرمانشاه در فصل گرم را نیز به عنوان یکی از بحران‌های طبیعی در این استان نام برد و افزود: طی یکی دو دهه اخیر با پدیده‌ای به نام ریزگردها مواجه شده‌ایم که در بازه‌های زمانی مختلف شدت و ضعف داشته و مشکلاتی را برای شهروندان ما بوجود آورده است. 

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به تردد سالانه میلیون‌ها زائر اربعین از محورهای کرمانشاه، عنوان کرد: پدیده زیبای اربعین هرسال در حال گسترش است و مزیت‌های فراوانی برای استان به همراه دارد. در عین حال به واسطه تردد میلیونی زائرین از محورهای استان باید زمینه‌ای فراهم کنیم که ترددی ایمن داشته باشند که در این رابطه هم اقداماتی در استان اجرایی شده، اما حمایت و همراهی مسئولین کشوری را نیز نیازمندیم. 

وی ادامه داد: در کنار همه مخاطرات و بحران‌هایی که باید برای مقابله با آنها در استان برنامه‌ریزی شود، ما وارث برخی از مشکلات در استان هستیم که در گذشته به درستی مدیریت نشده و به سرانجام نرسیده‌اند و امروز با آنها مواجهیم.

صحرایی از بازسازی مناطق زلزله‌زده غرب استان به عنوان یکی از مشکلات نام برد و گفت: علیرغم اینکه در سالهای گذشته جشن پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده گرفته شد، اما هنوز ساختمان‌های دولتی، عمومی، مذهبی و عام‌المنفعه زیادی هستند که بازسازی نشده‌اند و قابلیت استفاده هم ندارند. برخی از این ساختمان‌ها ۶۰ تا ۸۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارند، اما نیمه کاره مانده‌اند. 

صحرایی خواستار اختصاص بودجه‌ای برای بازسازی ساختمان‌های دولتی، عمومی، مذهبی و عام‌المنفعه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه شد و گفت: اولویت برای بازسازی این ساختمان با واحدهایی خواهد بود که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند. 

وی تصریح کرد: از طرفی پروژه راه آهن کرمانشاه را داریم که با وجود اینکه مراسم افتتاح آن برگزار شده، اما هنوز تکمیل نیست و هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است. 

وی از رودخانه آبشوران به عنوان یک فرصت برای گردشگری و در عین حال تهدیدی برای امنیت شهروندان کرمانشاه نام برد و عنوان کرد: اگر این رودخانه ساماندهی و رفع بحران شود، علاوه بر اینکه تهدیدی برای امنیت شهروندان نیست، به یک جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود. 

استاندار کرمانشاه یادآورشد: این رودخانه در حال حاضر از نظر بهداشتی، منظر شهری، ساخت و ساز ساختمان‌های اطراف و تردد شهروندان از کنار آن یک تهدید است و به یک دغدغه برای کرمانشاه تبدیل شده است. 

وی احداث خط انتقال پساب شهر کرمانشاه به صنایع و واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات ضروری برای شهر کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در بسیاری از استانهای برخودار، پساب شهری پس از تصفیه به شهرک‌های صنعتی انتقال داده می‌شود که انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار مورد نیاز، این اقدام در کرمانشاه نیز صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده برای عبور از این بحران‌ها و ایمن‌سازی کرمانشاه حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، عنوان کرد: برای تکمیل ساختمان‌های نیمه کاره مناطق زلزله زده حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان و سایر مشکلات استان حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که امیدواریم سازمان مدیریت بحران کشور از محل منابع خود این اعتبارات را به استان بدهد. 

استاندار کرمانشاه همچنین تبدیل کرمانشاه به قطب امداد و نجات منطقه غرب کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: امیدواریم بزودی کرمانشاه به عنوان قطب امداد و نجات منطقه‌ای در کشور معرفی شود.

هر سال ۲۰ درصد از بافت فرسوده کرمانشاه بازسازی می‌شود

در ادامه این نشست، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه گفت: در سطح شهر کرمانشاه ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه نامناسب وجود دارد که در بافت مرکزی و حاشیه شهر قرار گرفته‌اند که بازسازی آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر ساله حدود ۲۰ درصد از بافت فرسوده شهر کرمانشاه را بازسازی خواهیم کرد. 

نوروزی در خصوص جمع‌آوری آبهای سطحی در شهر کرمانشاه هم گفت: سال گذشته ۴۶ نقطه آبگیر در سطح شهر کرمانشاه شناسایی شد که رفع آنها به اعتبارات بسیار بالایی نیاز دارد. 

کرمانشاه ۲۰۸۴ هکتار بافت فرسوده دارد

 رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در گزارشی با بیان اینکه در سطح استان کرمانشاه ۲۰۸۴ هکتار بافت فرسوده وجود دارد، عنوان کرد: ۱۲۲۸ هکتار از این آمار مربوط به شهر کرمانشاه است که حدود ۳۴۰ هکتار آن بافت تاریخی است و محدودیت‌های میراثی برای بازسازی آنها وجود دارد. 

وی افزود: با این‌حال برای سایر بافت‌های فرسوده شهر کرمانشاه ۱۹ بسته تشویقی در نظر گرفته شده تا مردم منازل و واحدهای مسکونی خود را بازسازی کنند. 

وی  خواستار افزایش سهم استان برای پرداخت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده و کاهش میزان نرخ سود این تسهیلات شد تا مردم برای بازسازی واحدهای خود ترغیب شوند.  

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند