Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز - ایرنا - زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه و غرب کشور هر چند تلخ و شکننده بود و آثار فراوانی از تخریب و خسارت های مای و جانی بر جای گذاشت اما آزمایشی برای سربلندی ملت بزرگ ایران در همدلی ، مشارکت و امداد رسانی بود ، پزشکان و کادر بهداشت و درمان و دانشگاهیان فارس نیز دراین عرصه کارنامه ای درخشان و قابل قبول ارائه دادند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار ایرنا و به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز تیم اعزامی از این دانشگاه، از 27 آبان تا سوم آذر ماه ، با حضور در مناطق زلزله زده، به صورت شبانه روزی به آسیب دیدگان خدمات رسانی داشته ند، و تیم دانشگاه علوم پزشکی شیراز دراین مدت در زمینه معاینه، خدمات اورژانسی، سلامت روان، بیماری های واگیر، مامایی، بهداشت محیط و تغذیه به آسیب دیدگان خدمات داده است.
دکتر علی بهادر با بیان اینکه در این مدت، 13هزار و 945مورد معاینه توسط پزشکان عمومی و متخصص انجام شده است گفت : 114مورد بستری، 34مورد جراحی سرپایی، یک مورد زایمان طبیعی و دو مورد سزارین، 16مورد دیالیز، 508مورد بستری موقت، 91مورد گچ و آتل بندی و 251مورد سونوگرافی و رادیولوژی نیز در این مناطق توسط تیم پزشکی این دانشگاه انجام گرفته است.
او با تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت روانی، پس از بحران های غیرمترقبه از این قبیل، افزود: در این زمینه ضمن بیش از 2 هزار و 500 مورد غربالگری، با مشاوره های چهره به چهره، همکاران ما در این راستا تلاش کرده اند.
سرپرست دانشگاه،ازاقدام به پیشگیری ازبروز بیماری های واگیردار، به عنوان تلاشی دیگر از تیم اعزامی دانشگاه علوم پزشکی شیرازیادکرد و افزود: این اقدام با حدود 250مورد واکسیناسیون، در کنار نمونه گیری ها، بازدیدهای نظارتی و دیگر بررسی ها انجام گرفته است.
بهادر همچنین از تلاش های تیم بهداشت محیط اعزامی به مناطق زلزله زده، برای تامین سلامت هموطنان زلزله زده قدردانی کرد و ادامه داد: همکاران بهداشت محیط دانشگاه، با نمونه گیری، سالم سازی آب، بازدید از مناطق و پخت غذا، تمام تلاش خود را در طول این روزها به کار بستند، همچنین همکاران تغذیه نیز برای تامین سلامت غذایی هموطنان زلزله زده در این روزها بسیج شده و با پایش سبد غذایی خانوارها، توزیع مکمل به ویژه در گروه های آسیب پذیر مانند کودکان و آموزش به خانواده ها، در این راستا گام برداشتند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز به انجام بیش از 2 هزار و 100 مورد معاینه مامایی، به عنوان خدمتی دیگر از تیم اعزامی دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: امدادگران اعزامی اورژانس نیز در طول این مدت، در 57مورد ماموریت امدادی در این مناطق حاضر شدند.
دانشگاه های علوم پزشکی فسا و جهرم نیز در جریان زمین لرزه غرب کشور کارنامه ای درخشان و قابل قبول ارائه دادند ، اعزام ده ها نفر از متخصصان و کادر بهداشت و درمان این دو دانشگاه به کرمانشاه و سر پل ذهاب و ماشرکت در ارائه خدمات بهداشتی درمانی تنها گوشه ای از ابراز همدردی و همدلی کادر دانشگاهی این دو دانشگاه دراین زمین لرزه بود.
یوسف علیپوریان مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان فسا دراین زمینه به ایرنا گفت: اولین تیم عملیاتی اورژانس 115 فسا با پایان ماموریت خود در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با امدادرسانی به 75 مصدوم به شهرستان فسا بازگشت.
وی ادامه داد : این تیم شامل 2 آمبولانس و 6 تکنسین اورژانس است که برای پوشش پیاده روی اربعین به مرز اعزام شده بودند و خدمات خود را در مناطق زلزله زده تداوم بخشیدند.
وی افزود: با توجه به وقوع زلزله در غرب کشور این دو تیم به یاری هموطنان شتافتند که به مدت 5 روز ضمن انتقال مصدومان به بیمارستان های استان کرمانشاه، با امدادرسانی به 2 مادر باردار موفق به نجات هر 2 مادر و نوازدان شدند.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان فسا گفت: تیم عملیاتی اورژانس فسا ضمن حضور در 18 روستای زلزله زده و پایش روستاها، به مصدومان امدادرسانی کردند.
انتقال 64 مصدوم از بیمارستان شهدای سرپل ذهاب به بیمارستانهای استان کرمانشاه و ارایه خدمات سرپایی به 105 مصدوم از دیگر خدمات این دانشگاه در مناطق زلزله زده بوده است.
وی افزود: دومین تیم عملیاتی اورژانس 115 فسا شامل یکدستگاه اتوبوس آمبولانس و 5 تکنسین فوریت های پزشکی که از روز شنبه27 آبان ماه در شهرستان سرپل ذهاب مستقر شد و تاکنون ضمن انتقال64 مصدوم از بیمارستان شهدای سرپل ذهاب به بیمارستانهای استان کرمانشاه، با استقرار در میدان اصلی شهر به 105 مصدوم و بیمار، خدمات سرپایی پزشکی ارایه کردند.
دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم نیز با ارسال کمک های فنی و دارویی و تجهیزات و اعزام نیروی پزشکی و کادر بهداشتی و درمانی درامداد رسانی به آسیب دیدگان مشارکت فعال داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم دراین زمینه به ایرنا گفت: از زمان آغاز بحران زلزله در غرب کشور با تلاش معاونت دارو و غذا و کانون ها و تشکل های دانشجویی کمک های نقدی و غیر نقدی از طریق شرکت های غذایی و دارویی و همچنین کمک های مردمی جمع آوری شد و به مناطق آسیب زده ارسال گردید که ارزش این کمک ها حدود ۲۰۰ میلیون تومان است.
دکتر محمد رحمانیان بیان کرد: این کمک ها شامل ۲ تن خرما ،۴۷ کارتن شیر خشک ،۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پوشاک ،۱۲ کارتن لوازم بهداشتی، تعدادی بخاری و ۴۰۰ تخته پتو ،۵۰۰ کیلو تن ماهی می شود که به مناطق زلزله زده ارسال شده است.
همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: ۴ تیم با تجهیزات کامل و همچنین یک دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی از معاونت بهداشتی آمادگی اعزام به مناطق آسیب دیده و ارائه خدمت در مناطق زلزله زده غرب کشور را دارد.
دکتر سید مجید ارجمند افزود: ترکیب هر کدام از تیم ها شامل پزشک، دندانپزشک، کارشناس بهداشت محیط، مبارزه با بیماری ها، تغذیه، روانشناسی، مامایی و مدیریت خطر بلایاست که در صورت نیاز در اسرع وقت به مناطق آسیب دیده اعزام خواهند شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: در هنگام وقوع زلزله؛ آلودگی آب و مواد غذایی، کاهش شاخص های تغذیه ای، ایجاد زمینه مناسب جهت شیوع بیماری های واگیر و افزایش شدت بیماری های غیرواگیر، آسیب به گروه های آسیب پذیر مانند کودکان و مادران باردار، بروز مشکلات روانی و... در منطقه می تواند سیستم بهداشتی درمانی و پرسنل ارائه دهنده خدمت را با چالش جدی مواجه کند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه تاکنون 484 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده و طبق برآورد اولیه دستکم 30 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۳۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تلاش می‌شود از همه توان سازمان بحران برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به ویژه بازسازی ساختمان‌های خدمات‌رسان استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدحسن نامی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در اولین جلسه مدیریت بحران، که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری، آمادگی، بازسازی و باز توانی از مؤلفه‌های مهم مدیریت بحران هستند که روح حاکم بر مدیریت بحران بحث پیشگیری است.

وی با تأکید بر آمادگی لازم برای مقابله با هرگونه بحران، افزود: با توجه به اینکه نظم آب و هوایی جهان به هم ریخته، باید برای هر نوع حادثه‌ای در کشور از آمادگی‌های لازم برخوردار باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نظم آب و هوایی در جهان بهم خورده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم آب و هوایی ایران، این شرایط آمادگی بالایی را می‌طلبد.

نامی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر بحث مدیریت بحران، تاکید کرد: در حال خرید یک‌سری تجهیزات هستیم که استان کرمانشاه با توجه به نقش مرکزیت در غرب کشور از این تجهیزات بهره‌مند خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروزه بحران به عنوان اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین مسئله کشورها مطرح است، بنابراین آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حادثه‌ای ضروری داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع سیل‌های اخیر در بعضی استان‌های کشور، گفت: بیش از ۱۴۴ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که ۶ هزار و ۸۲۰ آن از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کند.

نامی با بیان اینکه ۷ استان کشور در سال با بحث سیلاب مواجه است، اضافه کرد: باید در ساخت جاده‌ها، پل‌ها و ساخت‌وسازها توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، تاکید کرد: با توجه به شعار سال به مشارکت مردم توجه ویژه‌ای خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه اضافه کرد: در نقشه دیجیتالی اقدامات مهندسی بارگذاری می‌شود که در این راستا از سوی استان و مدیریت بحران اعتبار آن تأمین شود.

نامی با اشاره به استفاده بخش صنعت از پساب‌های شهر کرمانشاه، اظهار کرد: امسال باید ۲۵۰ میلیون اصل درخت به ویژه مثمر کاشته شود چون توسعه فضای سبز اصول مهمی در دنیا برای ادامه زندگی و حیات است.

وی با اشاره به زلزله سرپل ذهاب و خسارات باقی‌مانده در اماکن عمومی، مساجد و ادارات، خاطرنشان کرد: بودجه باید به صورت مرحله به مرحله با دقت تا پایان بازسازی واقعی مدنظر باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تلاش می‌شود از همه توان سازمان بحران برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به ویژه بازسازی ساختمان‌های خدمات‌رسان به مردم استفاده شود.

کد خبر 748433

دیگر خبرها

  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • ‌رویداد تخصصی بازساختی ـ پزشکی آینده در شیراز برگزار می‌شود