Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به بررسی استراتژی احتمالی آمریکا در قبال کره شمالی پرداخت و نوشت: وقتی «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا در جلسه روز سه شنبه خود اعلام کرد «توانایی موشکی کره شمالی به حدی توسعه یافته که قادر است هر نقطه از جهان را تهدید کند»، در اصل اشاره‌ای کاملا آشکار به بحث‌های طولانی مدت داخل کاخ سفید داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث‌هایی بر این مبنا که آیا آمریکا می‌تواند استراتژی جنگ سرد را که علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق اتخاذ کرد، علیه کره شمالی نیز به اجرا درآورد؟

کاخ سفید اجرای این استراتژی علیه دولت پیونگ یانگ را بررسی کرد. مقامات آمریکایی معتقدند اگر هدف آمریکا صرفا عقب نگه داشتن کره شمالی از حمله هسته‌ای به قاره آمریکای شمالی باشد، این استراتژی موثر واقع می‌شود. ولی مسئله کره شمالی بغرنج‌تر از حفاظت از لس آنجلس و واشنگتن است. چرا که کنترل نشدن برنامه‌های هسته‌ای پیونگ یانگ به مرور زمان تهدید بزرگتری برای واشنگتن و متحدانش محسوب می‌شود.

واشنگتن پست در ادامه آورده است: تجربه ۷۰ ساله نشان داده است که مسائل مربوط به کره شمالی همواره با پیچیدگی همراه بوده است. با این حال، شواهد حاکی از آن است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی یا پدر و پدربزرگش هیچ گاه به دنبال مواجهه مستقیم هسته‌ای با آمریکا نبوده‌اند. برخی گزارش‌های ادعایی نیز اعلام کردند پیونگ یانگ ۲۰ تا ۶۰ سلاح هسته‌ای دارد. این  در حالی است که آمریکا فقط ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای در کشور‌های هم‌پیمان خود ذخیره کرده و هزاران کلاهک دیگر را در زرادخانه‌های هسته‌ای خود نگهداری می‌کند؛ بنابراین دولت کنونی پیونگ یانگ و دولت‌های قبلی آن کمتر به فکر اقدام هسته‌ای علیه واشنگتن بودند و سعی داشتند از قدرت بازدارندگی این فناوری به سود خود استفاده کنند.

با تمامی این تفاسیر، دستیابی به تسلیحات هسته‌ای برای یک رهبر ۳۳ ساله که اهداف خود را برای استفاده از آن مشخص کرده، چندان هم بی‌فایده نیست. اگرچه رهبران پیشین کره شمالی به استراتژی بقا پایبند بودند و یک زرادخانه کوچک را بهترین تضمین برای حفظ امنیت خود می‌دانستند، اما این در مورد رهبر حال حاضر کره شمالی صدق نمی‌کند.

این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود به اهداف کیم جونگ اون برای توسعه فناوری هسته‌ای و موشکی پرداخت و نوشت: رهبر کره شمالی بدون توجه به ثروت و تکنولوژی پیشرفته در کره جنوبی فقط به دنبال یک هدف است؛ کنترل کامل بر شبه جزیره کره.

این هدف در صورتی اثرگذار است که رئیس جمهور آمریکا یا جانشینان او نخواهند با به خطر انداختن شهر‌های خود مانند شیکاگو، از سئول ومتحدان شرقی خود حمایت کنند. بخشی از هدف رهبر کره شمالی پایان دادن به اتحاد واشنگتن و متحدان شرقی‌اش است؛ کشور‌هایی که طی ۷۰ سال گذشته مقابل دولت پیونگ یانگ قرار داشته‌اند. از سوی دیگر، ممانعت از شعله ور شدن جنگ و آغاز جنگ سرد، می‌تواند پیونگ یانگ را در مسیر پیشرفت برنامه‌های بازدارنده موشکی و هسته‌ای خود قرار دهد.

«هان سونگ جو»، وزیر امور خارجه پیشین کره جنوبی معتقد است کیم جونگ اون تصمیم دارد رهبر بزرگی شود و برای انجام این کار باید سیاستی را پیش بگیرد که پدر و پدربزرگش انجام ندادند و آن دستیابی به فناوری موشکی قاره پیما است که هر نقطه از آمریکا را هدف قرار دهد.

در تابستان امسال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد در صورتی که کره شمالی به هدف خود در زمینه تسلیحات هسته‌ای دست یابد به قدرت بازدارندگی آن اکتفا نخواهد کرد. در همین حال، هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ در یک رشته بیانیه اعلام کرد استراتژی جنگ سرد که پیش از این آمریکا در قبال اتحاد جماهیر شوروی سابق اتخاذ کرده بود،  در مورد کره شمالی به کار نمی‌رود. او گفت: اقدام و کلام پیونگ یانگ نشان می‌دهد که به دنبال پایان اتحاد نظامی واشنگتن- سئول است تا راه را برای آغاز جنگ دوم کره هموار کند. از سوی دیگر، رئیس جمهور ترامپ نمی‌خواهد کره شمالی بیش از این آمریکا را تهدید کند؛ بنابراین در صورت شکست دیپلماسی، جنگ پیشگیرانه ضروری است.

با این حال، ژنرال مک مستر در ماه‌های اخیر این اظهارات را تکرار نکرده و بر حل این مسئله، به ظاهر از طریق دیپلماسی تاکید داشته است.

واشنگتن پست در انتهای گزارش خود آورده است: جنگ لفظی میان پیونگ یانگ و واشنگتن، تعلل واشنگتن برای ورود به جنگ، برگزاری رزمایش مشترک با کره جنوبی برای نمایش قدرت نظامی خود حاکی از این است که آمریکا جنگ سرد دیگری را با یک حکومت کمونیستی دیگر در جهان آغاز کرده است.

انتهای پیام/

گزارش واشنگتن پست درباره استراتژی احتمالی آمریکا در قبال کره شمالی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۵۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند

ایتنا - یک مقام ارشد آمریکایی از چین و روسیه خواست تا مانند ایالات متحده تعهد کنند که تنها انسان‌ها کنترل سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار داشته باشند د و هوش مصنوعی از فرآیندهای تصمیم گیری در این مورد حذف شود.
پل دین، یک مقام مسئول در دفتر کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت واشنگتن «تعهد واضح و محکم» داده است که انسان ها کنترل کامل سلاح های هسته ای را خواهند داشت و افزود که فرانسه و بریتانیا نیز همین کار را کرده‌اند.

او از چین و روسیه نیز خواست تا از این روند پیروی کنند.

اظهارات این مقام ارشد آمریکایی در حالی بیان می‌شود که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تلاش می‌کند تا بحث‌های جداگانه با چین را بر سر سیاست تسلیحات هسته‌ای و رشد هوش مصنوعی پیش ببرد.

روابط چین با روسیه، تهدیدهای مداوم چین علیه تایوان، اختلافات مرزی در دریای جنوبی چین و مسائل مرتبط با تجارت منصفانه مدت‌ها است که روابط پکن با واشنگتن را تیره کرده است.

گسترش فناوری هوش مصنوعی در جریان گفتگوهای گسترده بین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۲۶ آپریل در پکن مطرح شد.

بلینکن در آن سفر گفته بود «دو طرف توافق کردند که در هفته‌های آینده اولین گفتگوهای دوجانبه خود را در مورد هوش مصنوعی برگزار کنند و افزود که نظرات خود را در مورد بهترین نحوه مدیریت خطرات و ایمنی پیرامون این فناوری به اشتراک خواهند گذاشت.»

چین، بزرگترین تأمین‌کننده ماشین‌آلات، میکروالکترونیک، و نیتروسلولز است که برای ساخت مهمات و سوخت موشک و سایر موارد با کاربرد دوگانه‌ به کار می‌روند و مسکو از آنها برای تقویت پایگاه صنعتی دفاعی خود استفاده می‌کند.
پیشتر مقامات چینی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای خواسته بود که درباره عدم استفاده اولیه از سلاح‌های هسته‌ای علیه یکدیگر مذاکره کنند یا یک بیانیه سیاسی دراین‌باره صادر کنند.

دیگر خبرها

  • بازداشت هزاران دانشجو در آمریکا دروغ آزادی بیان را اثبات کرد
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود