Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@11:51:45 GMT

چابهار، بندري ايراني در چهار راه جهاني

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۸۹۰۸۹

چابهار، بندري ايراني در چهار راه جهاني

خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا- بندر چابهار در سواحل زيباي مَکُّران بعنوان يکي از بنادر مهم و تنها بندر اقيانوسي ايران و خارج از تنگه هرمز از موقعيت بسيار خوب راهبردي در يک چهار راه جهاني قرار گرفته است که مي تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.

به گزارش ايرنا، بندر چابهار به دليل موقعيت استراتژيک و دستيابي به آبهاي آزاد بين المللي جايگاه ويژه اي در مبادلات ايران با ساير کشورهاي حوزه خليج فارس، حاشيه اقيانوس هند، کشورهاي عضو آيورا و جابجايي کالا و مسافر به کشورهايي نظير آسياي ميانه و افغانستان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و يکي از نقاط کليدي در حاشيه خليج فارس و درياي عمان محسوب مي شود که در کريدور شمال – جنوب نقش مهمي در ترانزيت، ترانشيپ و حمل ونقل کالا ايفا مي کند و با قرار گرفتن در مسير ترانزيتي شرق – غرب موقعيت مناسبي در زمينه هاي مختلف اقتصادي دارد.
در سال 1352 طرح جامع تاسيس بندر چابهار مطرح و قراردادهاي تاسيس با پيمانکاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامي به دليل کمبود منابع مالي بخشي از طرح به تعويق افتاد و بخشي از طرح شامل اسکله نصب سريع و موج شکن آغاز و به انجام رسيد.
عمليات اجرايي بندر شهيد کلانتري که يکي از دو بندر مهم چابهار است از سال 1362 بطور جدي آغاز و باتکميل چهار پست اسکله فلزي در همان سال عملاً به بهره برداري رسيد.
بندر شهيد بهشتي نيز به عنوان دومين بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرايط خاص حاکم بر خليج فارس و جنگ تحميلي عراق عليه ايران و با تاکيد دولت وقت بر لزوم داشتن بندري در خارج از تنگه هرمز و خليج فارس احداث شد.
بندر چابهار در زمان جنگ تحميلي به دليل واقع شدن در کرانه درياي عمان (مکران) و ارتباط با آبهاي آزاد و دوري از مرکز بحران نقش مهمي در صادرات و واردات ايفا کرد.
چابهار به عنوان مهمترين بندر تجاري در خارج از خليج فارس از نظر سياسي و استراتژيک ملي در مواقع جنگ و بحرانهاي منطقه مجزا و نقطه اي کليدي براي تنفس اقتصادي بازرگاني خارجي کشور و ضمانتي براي گردش کار صنايع و فعاليت هاي اقتصادي آن محسوب مي شود.
قرار گرفتن چابهار در يک خليج موقعيت بندري ايده آلي را براي توسعه فيزيکي آينده به آن مي دهد که بسياري از بنادر دنيا داراي اين حسن نيستند.
چابهار هم اينک داراي 2 بندر بزرگ و مهم شهيد بهشتي و شهيد کلانتري است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسيار مهمي در صادرات و واردات کالا داشته اند.
اسکله بندر شهيد بهشتي چابهار با مساحت 240 هکتار، محوطه هاي بارانداز 16 هکتار، انبارهاي مسقف 30هزار متر مربع و اسکله شهيد کلانتري نيز داراي 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14هزار و 500 مترمربع محوطه کانتينري است.
بندر شهيد بهشتي پنج پست اسکله و شهيد کلانتري نيز پنج پست اسکله براي پهلوگيري شناورهاي تجاري دارند که سه پست از اسکله شهيد بهشتي چند منظوره و يک پست اسکله نفتي و اسکله شهيد کلانتري نيز داراي يک پست چند منظوره و سه پست کالاهاي عمومي است.
بندر شهيد بهشتي از سال 1362همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهيد کلانتري نيز در همان سال بطور رسمي افتتاح شده است.
مديرکل اداره بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: عمليات اجرايي طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار از مرداد سال 1386 آغاز شده و براي تکميل و خريد تجهيزات فاز نخست آن يک ميليارد دلار سرمايه گذاري انجام شده است.
بهروز آقايي افزود: در مرحله نخست اين طرح ساخت موج شکن به طول هزار و 650 متر، دايک گذاري بيش از 5 کيلومتر، بيش از 60 هکتار بتن ريزي و تايل گذاري و تحکيم بستر، احداث يک ترمينال کانتينري شامل دو پست اسکله به طول 640 متر، احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول 750 متر، لايروبي به ميزان 16 ميليون مترمکعب تا عمق منفي 16 متر و احياي اراضي جديد حاصل از لايروبي دريا به ميزان 203 هکتار است.
وي تصريح کرد : 1700 متر اسکله احداث و 35 هکتار از محوطه کانتينري طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار تايل گذاري و عملياتي شده که عملاً اين بندر شروع بهره برداري از قابليت هرگونه عمليات بندري در حوزه هاي ترمينال کانتينري برخوردار خواهد بود.
وي گفت: در حال حاضر بندر چابهار با ظرفيت هشت ميليون و 500 هزار تن آماده بهره برداري است که با آماده شدن پسکرانه 15 ميليون تن ظرفيت ايجاد خواهد شد و اين از افتخارات نظام و مردم است.
مديرکل بنادر ودريانوردي سيستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: در طرح هاي آتي چهار فاز طراحي شده که با تکميل اين فازها متناسب با توسعه و جذب کالا و کشتي ظرفيت بندر به 77 ميليون تن ارتقاء خواهد يافت که در منطقه و کشورهاي همسايه به عنوان يکي از بنادر مکمل ايفاي نقش خواهد کرد.
معاون استاندار سيستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه چابهار نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: چابهار موقعيت مناسبي براي توسعه روابط با کشورهاي همجوار نظير پاکستان، افغانستان و کشوري هاي آسياي ميانه دارد.
ايوب درويشي افزود: نگاه بلند ومثبت مقام معظم رهبري و دولت تدبيرواميد براي توسعه سواحل مکران و آباداني استان محروم سيستان وبلوچستان ستودني است.
وي افزود: معطوف شدن نگاههاي ملي و بين المللي ايجاب مي کند هرچه سريعتر زيرساخت هاي حمل ونقل ريلي، جاده اي، هوايي و بندري چابهار آماده شود تا شاهد حضور و فعاليت بيش از پيش سرمايه گذاران داخلي و خارجي باشيم.
وي ادامه داد: تکميل طرح هاي بزرگ نظير پتروشيمي، فولاد و ديگر صنايع مختلف به توسعه اين منطقه کمک شاياني مي کند.
وي افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي را نويد دهنده توسعه تجارت، ترانزيت و حمل ونقل در اين منطقه عنوان و خاطرنشان کرد: چابهار به عنوان يک چهارراه براي توسعه ايران اسلامي محسوب مي شود و نقش بين المللي براي پيشرفت وآباداني دارد.
فرماندار چابهار گفت: فاز نخست بندر شهيد بهشتي چابهار با حضور رئيس جمهوري و مهمانان و مقامات داخلي و خارجي در 12 آذرماه جاري افتتاح و بهره برداري مي شود.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کيلومتري جنوب زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مرکزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکيل شده است.
دکتر روحاني روز شنبه با ورود به شهرستان زابل سفر 2 روزه خود را به سيستان و بلوچستان آغاز مي کند و پس از ديدار با مردم عازم زاهدان مي شود و در نشست با مسئولان و نخبگان و دانشجويان شرکت خواهد کرد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران روز يکشنبه به منظور افتتاح مرحله نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي وارد چابهار مي شود.
3043**6081 خبرنگار: رستم کريمي نژاد ** انتشار دهنده: حيدر سراياني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۹۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین‌المللی فرصت‌های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

امید رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم درباره ظرفیت های نظام دانشگاهی کشور در حوزه فناوری گفت: نظام دانشگاهی ایران به‌عنوان یک حلقه متصل به حوزه صنعت و فناوری، موفق به تربیت نیروی انسانی متخصص بسیاری در جهان فناوری شده است.

وی ادامه داد: اکنون حدود بیش از ۳ میلیون دانشجو، در‌حوزه‌های مختلف درحال تحصیل هستند. از این میان حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان در‌ ایران تحصیل می‌کنند.

رضایی‌فر به اهمیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد ‌و گفت: حدود ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور درحال فعالیت هستند که در این پارک‌ها، ۱۲ هزار شرکت فناور در این فضا مستقر شده شده‌اند.

وی درباره گام‌های توسعه‌ای اکوسیستم فناوری در ایران توضیح داد: اکنون به دنبال آن هستیم که بتوانیم تاثیرگذاری دانش در اقتصاد را در فضاهای فناورانه ایران توسعه بدهیم.

رضایی‌فر ادامه داد: منظور از توسعه دانش در حوزه اقتصادی، اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی به بازار و اقتصاد داخلی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: به‌طور حتم، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف با اهداف مشترک بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رضایی‌فر گفت: اکنون به‌دنبال تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و دبیرخانه‌ای برای اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار کشور های آسیای میانه از جمله کشور ازبکستان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • پشت پرده ساخت اسکله روی هزاران تن آوار خانه‌های فلسطینیان
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • موفقیت آمیزبودن عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌یابد