Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@00:38:37 GMT

آیت الله یزدی: شورای نگهبان اهل سیاست بازی نیست

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۱۲۶۱

آیت الله یزدی: شورای نگهبان اهل سیاست بازی نیست

به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد یزدی روز دوشنبه دردیدار جمعی از کارآموزان قضایی استان قم در سالن جلسات جامعه مدرسین، افزود: داشتن عدالت نخستین شرط ورود به شورای نگهبان است و حتی این شورا به اوراق پرونده نیز بسنده نکرده و برای عدم تضعیف حق مراتب عمیق‌تری را نیز می‌گذارد.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره حفظ امانت، گفت: سمت و پست‌هایی که در نظام اسلامی وجود دارد امانت است و باید این امانت‌ها را به افرادی برگرداند که اهلیت و شایستگی آن را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله یزدی تصریح کرد: اصولا اموری که رنگ امانی دارد و امانات امت و جامعه اسلامی است باید در اختیار فردی واگذار شود که اهلیت داشته باشد و بنابراین پست و جایگاه‌ها در نظام اسلامی باید به افرادی واگذار شود که در درجه نخست اهلیت دارند و در آیه مربوط نیز کل مومنین مورد خطاب است.

وی گفت: ازجمله امانات مهم الهی، مبحث قضاوت است و باید این جایگاه به افرادی واگذار شود که اهلیت و شایستگی آن را از قبل احراز کرده باشند و تا وقتی‌که آن اهلیت احراز نشود، نمی‌شود امر قضاوت را بر فردی تفویض کرد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: تجربیات قضاوت در یک شهر یا منطقه کوچک با قضاوت در سطح وسیع‌تر تفاوت دارد و بروز اهلیت‌ها نیز در درجه نخست در دستگاه‌های آموزشی ایجاد می‌شود.

آیت‌الله یزدی با اشاره به مفاد آیه شریفه امانت، خاطرنشان کرد: آن چیزی که در امر قضاوت حرف نخست را می‌زند امر و حکم به عدل و عدالت است که بخشی دیگر و مهمی از بازگرداندن حق به اهل آن است. وی اضافه کرد: وظیفه مهم و اساسی یک قاضی شنیدن دقیق و کامل سخنان 2 طرف قضیه بوده، همچنین در امر قضاوت نیز مرجعیت حکومتی ارجحیت و اولویت بیشتری نسبت به مرجعیت فتوایی دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: باز شدن مباحث مستحدثه در دوره جدید مدیریت حوزه‌های علمیه و تعریف کردن بیش از 100 مطلب از مستحدثات، امری بسیار ضروری و با اهمیت است که با مسائل روز سروکار دارد. وی تصریح کرد: قاضی شدن شرایط خاصی دارد و جذب و گزینش قضات قبل از تحصیل نیز از این منظر بسیار ضروری و با اهمیت است، همچنین قاضی نباید اهل وساطت باشد، بلکه باید صریح و در برابر حق و قانون مقتدر بوده و استقلال خود را حفظ کند، چراکه قضاوت در کلان‌شهرها که دارای پرونده‌های متعدد میلیاردی، زمین‌خواری و غیره است، امری دشوار است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۱۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست

به گزارش خبرگزاری مهر، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در جلسه شورای نگهبان مطرح و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد».

کد خبر 6090832 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • اعزام کاروان زائران یزدی به بیت الله الحرام
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود