Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مسکو - ايرنا - علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايتارتاس اعلام کرد که ايران و روسيه در خط مقدم مبارزه با تروريسم قرار دارند و همکاري نزديکي با يکديگر دارند.

به گزارش ايرنا، رئيس مجلس شوراي اسلامي که براي شرکت در کنفرانس بين المللي مبارزه با مواد مخدر در مسکو بسر مي برد، در گفت وگو با خبرگزاري ايتارتاس اهميت همکاري ايران و روسيه در مبارزه با تروريسم، قاچاق مواد مخدر و اقدامات ايران براي مبارزه با تروريست ها در سوريه و دورنماي همکاري مسکو و تهران در عرصه سرمايه گذاري را تشريح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


***خودداري آمريکا و ناتو از مبارزه با مواد مخدر در افغانستان
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: جمهوري اسلامي ايران مبارزه بسيار جدي در خصوص مواد مخدر داد. به طوريکه در دوره رژيم سابق در ايران خشخاش کشت مي شد اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي، کشت اين ماده خام افيوني منع و ايران و در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت و در اين عرصه پيشرو شد.
در سال هاي اخير قوانين اساسي در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن تصويب کرديم و ستاد ملي مبارزه با مواد مخدر ايجاد شده که رياست آن برعهده رئيس جمهوري است.
سازمان هاي امنيتي ايران تلاش هاي بسيار گسترده اي براي حل اين مساله بکار مي گيرند و اين کشور مرزهاي طولاني با افغانستان دارد که مواد مخدر از اين کشور به اروپا و روسيه قاچاق مي شود و قاچاق بخشي از آن از طريق ايران و بخش ديگر از راه تاجيکستان انجام مي گيرد.
لاريجاني در ادامه گفت: اما مسائلي وجود دارد. يکي از آنها، اين است که زماني که نيروهاي آمريکايي وارد افغانستان شدند، واشنگتن اعلام کرد که هدف مبارزه با تروريسم و مواد مخدر است. آمريکا بيش از 16 سال است که در اين کشور حضور دارد و شمار بسيار زيادي از نيروهاي ناتو و آمريکا در افغانستان مستقر هستند.
اما آنچه که به مبارزه با تروريسم مربوط مي شود، شما شاهد هستيد که در افغانستان چه رخ مي دهد. نيروهاي غربي نه فقط نتوانستند بر طالبان و القاعده پيروز شوند بلکه اين سازمان تروريستي (القاعده)، تروريست هاي جديد جلب کرده که در عراق، سوريه، يمن و ليبي فعال هستند. به همين دليل ناتو متحمل شکست شد و 14 ولايت افغانستان تحت کنترل تروريست ها قرار دارد.
آنچه که به مواد مخدر مربوط مي شود، در سال 2001 در افغانستان 200 تن مواد افيوني توليد مي شد اما امروز اين رقم به 9 هزار تن رسيده است. در واقع حجم مواد توليد شده در اين کشور 45 برابر افزايش يافته است.چرا اين وضع به وجود امده است؟ به اين خاطر که ناتو هيچ مسئوليتي در اين مساله بر گردن نمي گيرد.
مواد مخدر افغانستان علاوه بر مسير زميني از طريق سه فرودگاه اين کشور و از راه هوايي شامل فرودگاه هاي بگرام، کابل و قندهار قاچاق مي شود.
اين سه فرودگاه تحت اختيار ناتو قرار دارند، چطور ممکن است قاچاق مواد مخدر از اين مراکز هوايي انجام مي گيرد؟ به همين دليل معتقدم که ناتو در اين مساله احساس مسئوليت نمي کند . البته اظهار نظر ما نرم است و مساله داراي ابعاد بسيار بزرگي است.
تا زماني که ريشه ها را از بين نبريم، مساله باقي مي ماند. در افغانستان بيش از 400 مرکز توليد مواد افيوني وجود دارد که در آن هرويين توليد مي شود. ناتو همه اين مراکز را مي بيند و مي تواند از فعاليت آن جلوگيري کند اما چرا هيچ اقدامي نمي کند. چرا عروسي هاي افغانها را مي توانند بمباران کنند اما هيچ کاري در مورد اين مراکز توليد مواد افيوني انجام نمي دهند.
***لزوم همکاري بين المللي در مبارزه با مواد مخدر
لاريجاني در پاسخ به اين سوال که در اين شرايط حل مساله قاچاق مواد مخدر را چگونه مي بينيد، اظهار کرد: مساله اين است که مبارزه با قاچاق مواد مخدر نياز به احساس مسئوليت بين المللي دارد. مقصد مواد مخدر کشورهاي اروپايي است. اما اين کشورها چه نقشي در مبارزه با آن دارند؟
آيا فقط کشورهاي واقع در مسير قاچاق مواد مخدر بايد تمام هزينه مبارزه با آن را متقبل شوند؟ ايران در مقابله با قاچاقچيان مواد مخدر چهار هزار کشته (شهيد) داده است و بيش از 13 هزار نفر در زدو خوردها با سوداگران مرگ مجروح شده اند.
اين وضع نمي تواند ادامه بيابد. سازمان ملل بايد منصفانه در اين وضعيت رفتار کند. همه اين کشورها در مبارزه با مواد مخدر سهم دارند و بايد با تجهيزات و دستگاه هاي لازم کمک کنند و با مساعدت در کشت گياهان جايگزين در کشتزارهاي افغانستان سهم خود را ادا کنند.
***دورنماي همکاري ايران و روسيه در مبارزه با مواد مخدر
رئيس مجلس شوراي اسلامي در مورد چشم انداز همکاري ايران و روسيه در مبارزه با مواد مخدر گفت: همکاري دو کشور در اين مساله مي تواند بسيار مهم باشد. من به کشورهاي غربي چندان اميدي ندارم.
اما روسيه و ايران در مسائل منطقه اي همکاري بسيار موثري دارند. روسيه هم برابر قاچاق مواد مخدر آسيب پذير است. حجم زيادي از مواد مخدر از جمله هرويين به ايران قاچاق مي شود. به همين دليل در اين عرصه نياز به همکاري تجسسي وجود دارد و تعيين کشورهايي که مي توانند هدف قاچاقچيان قرار گيرند، بسيار ضروري است.
***سطح همکاري ايران و روسيه در مبارزه با تروريسم
لاريجاني در مورد مبارزه با تروريسم گفت: ايران و روسيه در خط مقدم مبارزه با تروريسم قرار دارد. بقيه (کشورها) فقط در اين مورد حرف مي زنند. ائتلاف هاي گوناگوني براي مبارزه با تروريسم ايجاد شده است. اما اين ائتلاف ها فقط روي کاغذ فعاليت مي کردند اما در عمل هيچ چيزي از آنها نديديم.
برخي از کشورها گفتند که با تروريسم مبارزه مي کنند اما در واقع اقدامي در اين عرصه انجام ندادند.
رئيس مجلس گفت: اما ايران و روسيه در عمل با تروريسم مبارزه مي کنند و همه جهان شاهد اين امر هستند .
وي با بيان اينکه امروز گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه متحمل ضربات جدي شده است، افزود : اما آيا با اين اقدامات مساله تروريسم و داعش در منطقه پايان يافته است؟ چنين نيست. بايد اين واقعيت را بپذيريم که تروريست ها هنوز در سوريه مراکز تجمع دارند و به برخي کشورها هم نفوذ مي کنند. به همين دليل مبارزه با تروريسم پايان نيافته است.
بر اين باورم که ايران و روسيه اقدامات بسيار مهم و بزرگي انجام دادند و نقش پيشرو در اين مساله دارند. اما مبارزه با تروريسم هنوز پايان نيافته است. از ابتداي حملات تروريست ها به درخواست دولت هاي سوريه و عراق شروع به مبارزه با تروريسم کرديم. تا زماني که چنين ضرورتي وجود دارد به اين کشورها کمک مي کنيم و هر وقت نياز پايان يافت، اين کمک ها را متوقف مي کنيم.
***توسعه همکاري هاي ايران و روسيه
رئيس مجلس شوراي اسلامي در باره توسعه همکاري هاي ايران و روسيه گفت: اخيرا در پارلمان ايران برنامه ششم توسعه کشور به تصويب رسيد. در اين برنامه موضوعات مهم و امکانات گسترده براي سرمايه گذاري وجود دارد.
دوستان ما در روسيه اين عرصه ها را مي دانند. احداث نيروگاه هاي برق هسته اي از آن جمله است و مذاکرات براي ساخت بلوک دوم نيروگاه هسته اي در بوشهر مدتي است که آغاز شده است.
***همکاري در عرصه نفت و گاز
لاريجاني گفت: ايران و روسيه ذخاير بزرگ نفت و گاز دارند به همين دليل شرکت هاي روسي مي توانند در طرح هاي مختلف ايران سرمايه گذاري کنند.
اين سرمايه گذاريها مي تواند در عرصه منابع جديد انرژي، احداث خطوط آهن و جاده در بخش هاي مختلف ايران باشد. مشارکت در اين طرح ها براي روسيه نيز سودمند است. زيرا مسير دستيابي اين کشور به آبهاي آزاد ، خليج فارس است و روسيه مي تواند در شکل هاي مختلف در اين طرح ها سرمايه گذاري کند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود : ما همواره در شرايط مختلف با روسيه همکاري مي کنيم و سهم جداگانه اي را براي اين کشور در هنگام برنامه ريزي هاي بلندمدت در عرصه هايي همچون جاده سازي، پتروشيمي، نيروي برق و نيروگاه هاي برق هسته اي مي توانيم اختصاص دهيم.
لاريجاني از روز گذشته در مسکو بسر مي برد و امروز در کنفرانس بين المللي مبارزه با مواد مخدر در دوماي روسيه سخنراني کرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين کنفرانس بين المللي پيشنهاد داد: گروه هاي پارلماني مبارزه با مواد مخدر براي تسريع و تسهيل همکاري هاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي تشکيل شود.
لاريجاني افزود که معضل مواد مخدر بايد در دستور کار دائمي گروه هاي دوستي - پارلماني کشورها قرار گيرد.
وي افزود: اگر سياست هاي مبارزه با تروريسم همراه با سياست ها و استراتژي هاي مبارزه با مواد مخدر نباشد عملا عقيم خواهد ماند،بنابراين ضروري است که مجالس و دولتها، سياست هاي مبارز با مواد مخدر را همگام با سياست هاي مبارز با تروريسم در اولويت قرار دهند.
کنفرانس بين المللي مبارزه با مواد مخدر با عنوان نمايندگان بر عليه مواد مخدر روز دوشنبه با شرکت بيش از 500 نفر از جمله روساي پارلمان هاي 44 کشور برگزار شد.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowNw
شبد*391*9122*انتشار دهنده: مهدي نعمتي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۳۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک و حشیش در یک منزل مسکونی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان از کشف ۷۶ کیلو تریاک و حشیش از یک منزل مسکونی و دستگیری یک سوداگر مرگ در عملیات ماموران انتظامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، احمد نیکبخت اظهار کرد: با اشراف اطلاعاتی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان و با انجام کار دقیق پلیسی مشخص شد شخصی در یک منزل مسکونی در یکی از محلات سطح شهرستان خمینی شهر اقدام به نگهداری و توزیع مواد مخدر می‌کند که بررسی موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان خمینی شهر پس از بررسی تخصصی و کار ویژه میدانی و ضمن هماهنگی با مرجع قضائی به منزل شناسایی شده اعزام و در عملیاتی ضربتی موفق به دستگیری متهم شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به کشف ۶۶ کیلو و ۴۸۰ گرم تریاک و ۱۰ کیلو و ۹۵۰ گرم حشیش و دو عدد ترازوی توزین مواد مخدر در بازرسی از منزل این سوداگر مرگ تصریح کرد: متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شد.

کد خبر 747695

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد
  • کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک و حشیش در یک منزل مسکونی
  • کشف بیش از ۴۴ کیلوگرم تریاک در مراغه
  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم
  • مبارزه با مواد مخدر؛ یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است
  • دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • کشف بیش از ۵۰ کیلوگرم حشیش در شیراز