Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@20:00:47 GMT

رواج «اتاق نشيني» در تهران!

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۳۵۸۵

رواج «اتاق نشيني» در تهران!

خبرگزاري آريا - هزينه‌هاي زندگي در کلانشهرها تا حدي افزايش پيدا کرده که بنا به اذعان مديرکل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري، در شهر تهران "اتاق نشيني" در حال رواج يافتن است.
به گزارش جام نيوز، تراکم جمعيتي، نبود شغل مناسب، بالا بودن هزينه‌هاي معيشتي و هزينه‌هاي مسکن باعث ايجاد پديده‌اي جديد در کلانشهرها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنا به گفته نريمان مصطفايي ـ مديرکل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري ـ "در شهر تهران، اتاق نشيني رواج پيدا مي کند.
در واقع اسکان نايابي رخ مي دهد و اقشاري در جامعه داريم که بنا به دلايلي حتي نمي‌توانند واحد مسکوني رو به نزول هم پيدا کنند تا ساکن شوند. "

از سوي ديگر بالغ بر 19 ميليون بدمسکن در کشور وجود دارد که از اين تعداد 11 ميليون نفر حاشيه نشين هستند. اين اقشار غالبا به دليل توسعه ناتوازن و مشکلات ناشي از فقر در حاشيه شهرها و سکونتگاههاي غيررسمي زندگي مي کنند. بر اساس آمار، جمعيت حاشيه نشين از 4.5 ميليون نفر در دولت اصلاحات به 10 تا 11 ميليون نفر در پايان دولتهاي نهم و دهم رسيده است.
دولت تدبير و اميد در شهريورماه سال 1393 سند ملي بازآفريني شهري را به تصويب رساند. بر اساس اين سند، ستاد بازآفريني شهري شکل گرفت و متعاقب آن، جلسه‌هاي ستاد در تهران با حضور وزير راه و شهرسازي و نمايندگان بيش از ١٩ دستگاه اجرايي و همچنين در تمام استان‌ها با حضور استاندار و يا معاون وي و نمايندگان همين ١٩ دستگاه و به همين ترتيب در تمام شهرستان‌ها تشکيل شد.
مدير کل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري شرکت عمران و بهسازي شهري ايران حاشيه نشيني را مولود فقر شهري و توسعه نامتوازن شهرها دانست و گفت: وقتي برنامه آمايش نداريم يعني توسعه فعاليت ها و جمعيت بر ساختار مناسب نيست، لذا طبيعي است اگر برنامه ريزي نباشد در يک گروهي از ساکنين که جزو فقرا و گروه‌هاي کم درآمد هستند در جاي رسمي شهر نمي‌توانند ساکن شوند و لذا به دليل شرايط ويژه اي که دارند در يکسري از مناطقي که از نظر قيمت، ساختار مناسب است سکني مي گزينند.
نريمان مصطفايي با بيان اينکه در حاشيه شهرها يکسري چالش‌هاي اجتماعي، اقتصادي، زيستي وجود دارد، تصريح کرد: طبيعي است در جاهايي که برنامه ريزي شده نباشد يکسري مسايل و مشکلات را هم با خودش به همراه مي‌آورد.
مدير کل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري وزارت راه و شهرسازي در رابطه با مشکلات ساکنان اين مناطق گفت: در گذشته اغلب ساکنان مناطق حاشيه نشين، فقراي روستاها بودند، ولي الان بحث جمعيتي تغيير رويه داده و از دهه 80 به بعد اکثر مهاجران، تهيدست شهري به اين مناطق ورود مي کنند. اين افراد قادر به تهيه مسکن در شهر نيستند و در اين مناطق سکني مي گزينند.
وي با اشاره به عنوان ساکنان حاشيه نشين کلانشهرها گفت: در گذشته فکر مي‌کردند در حاشيه شهر جرم و جنايت اتفاق مي‌افتد، لذا اين حالت تخريبي داشت. اما در حال حاضر باتوجه به روندي که در شهرها طي شده يک زماني اسکان غير رسمي ناميده شد. به تدريج اين اصطلاح را هم تغيير مي‌دهيم چرا که هر کدام از اين واژه‌ها اغتشاش مفهومي ايجاد مي‌کند. واژه‌اي که مناسب ديده‌ايم تا بار منفي هم نداشته باشد "محلات هدف بهسازي و نوسازي و توانمندسازي" نام نهاده‌ايم.
مصطفايي تاکيد کرد: به دنبال مقاوم سازي و ارتقاي اين مسکن‌ها هستيم، معتقدم بايد شرايط را براي افراد منعطف کنيم تا زمانيکه شرايط را منعطف نکنيد اين مسئله ادامه پيدا خواهد کرد. فعلا مسکن هايي که ساخته شده مد نظر ما است.
مدير کل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري با اشاره به اينکه در شهر تهران اتاق نشيني در حال رواج است، متذکر شد: در واقع اسکان نايابي در حال رخ دادن است و اقشاري در جامعه داريم که بنا به دلايلي حتي نمي‌توانند واحد مسکوني رو به نزول هم پيدا کنند تا ساکن شوند.
وي به عمده‌ترين مشکلات ناشي از حاشيه نشيني اشاره کرد و گفت: در شهرستان بهارستان يکي از مشکلات ما تراکم جمعيتي است و مشکل ديگر اين است که در روستاها نظارت نيست و مي بينيم هفت يا هشت طبقه غير اصولي ساخته مي شود و يکباره با اتفاقي ساختمان ريزش مي کند، لذا تراکم بالاي جمعيتي و مقاوم نبودن مسکن و مسايل اجتماعي، مسايل بهداشتي و بيماي هاي مسري بر مشکلات اين مناطق دامن مي زند.
مدير کل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري وزارت راه و شهرسازي يادآور شد: در اين محلات تغيير نسل اتفاق افتاده و بايد به اين مسئله توجه کنيم ديگر نسل هاي سه و چهار نمي توانند همانند پدران خود زندگي کنند و وجود تبعيض را درک کنند و بايد حتي‌الامکان به دنبال رفع تبعيض‌ها و نيازهاي نسل هاي جديد باشيم.
مصطفايي با بيان اينکه براي رفع اين مشکلات بايد يک اجماع کلي صورت بگيرد و مديريت هماهنگ داشته باشيم، گفت: خوشبختانه در دولت تدبير و اميد آمده‌ايم کل دخيلان اين کار را شناسايي کرديم، در حالت کلي در اين فضا 32 دستگاه درگير هستند، ما بايد اينها را شبکه ببينيم و هرکسي بيايد نقش خودش را انجام دهد.
ايسنا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۳۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی به دهیاری‌ها

 

محمد اسکندری  با تاکید بر اهمیت روستا‌ها افزود:دولت سعی می‌کند به قتصاد روستا‌ها توجه داشته باشد و روستا‌ها از اول در خط مقدم تولید هستند.

وی با اشاره به سند تحول شورا‌ها عنوان کرد:روستا‌ها باید به ماهیت قبلی شان برگردند و تمام فعل و انفعالات همه باید منجر به این شود که روستا هویت خود را حفظ کند.
مدیرکل امور روستایی استانداری با تاکید بر تشکیل اتاق اتاق وضعیت روستا‌ها افزود:باید برآورد دقیقی از ظرفیت‌ها و آسیب‌های روستا در اتاق وضعیت موجود باشد تا تصمیمات و طرح‌ها بر اساس آنها اجرایی شود.

فرماندار شهرستان شبستر نیز گفت:شورا‌ها نماد مردم‌سالاری دینی و تجلی مشارکت آگاهانه مردم در عرصه‌های مختلف تصمیم‌گیری و مدیریت کشور هستند و باید در جهت حل مشکلات مردم قدم بردارند.

محمد مطهری  افزود: فرمان تاریخی امام (ره) و تشکیل شورا‌های اسلامی نقطه عطف مشارکت مردم در اداره امور جامعه و نمادی از وحدت و همراهی آنان در آبادانی شهری و روستایی است.

وی شورا‌های اسلامی شهر و روستا را حلقه ارتباطی مردم و دولت دانست و افزود: شورا‌های اسلامی شهر و روستا به واسطه تعامل و ارتباط تنگاتنگی که با مردم دارند در مواجهه با مردم و مشکلات و مسائل آنان در کمال احترام و رفعت برخورد نمایند.

وی با اشاره به شعار سال اظهار داشت: شورا‌ها و اهالی روستا‌ها در نقش اساسی در تحقق شعار سال و جهش تولید در روستا‌ها دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • سبزتر شدن فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان تهران
  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • رشد ۴۰۰ درصدی طرح‌های بازآفرینی شهری در پایتخت
  • حاشیه جدید بارسا: اعتراض همسر ستاره به نیمکت‌نشینی!
  • واریز ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی به دهیاری‌ها
  • محدوده‌های بازآفرینی شهری ۲۰ شهر استان همدان مصوب شد
  • چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر
  • بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری