Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- خبرگزاري فرانسه در گزارشي با اشاره به کشته شدن «علي عبد الله صالح» رئيس جمهوري سابق يمن به تحولات سياسي و نظامي اين کشور طي شش سال اخير و از زمان برکناري صالح تا مرگ او پرداخت.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، «فرانس پرس» در گزارشي به تحولات مهم يمن از زمان برکناري «علي عبد الله صالح» رئيس جمهوري سابق از قدرت در فوريه (بهمن/ اسفند) سال 2012 ميلادي پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علي عبدالله صالح روز دوشنبه کشته شد
**هادي قدرت را پس از صالح به دست گرفت
صالح در 27 فوريه (بهمن/ اسفند) 2012، پس از شش سال حکومت، به نفع معاونش «عبد ربه منصور هادي» از قدرت کناره گيري کرد.
صالح پيش از آنکه با طرح انتقال قدرت از سوي کشورهاي حاشيه خليج فارس موافقت کند، ماه ها بود که با اعتراضات گسترده مردمي در کشورش روبرو شده بود.
در تابستان سال 2014 ميلادي، نيروهاي انصارالله پس از چندين جنگ که نيروهاي صالح در دوره رياست جمهوري اش عليه آنها به راه انداخته بود و خود را در حاشيه مي ديدند، از پايگاه هايشان در استان صعده در شمال يمن، حملاتي به صنعا پايتخت انجام دادند.
** ورود نيروهاي انصار الله به صنعا
در 21 سپتامبر (شهريور/مهر) همان سال، نيروهاي انصارالله با چند يگان نظامي قوي که همچنان طرفدار صالح بودند، وارد صنعا شدند و پس از چند روز درگيري، بر مقر حکومت سيطره پيدا کردند.
اين در حالي است که علي عبد الله صالح، در طول رياست جمهوري اش، شش مرتبه وارد جنگ با نيروهاي انصار الله شده بود.
در 14 اکتبر (مهر/ آبان) سال 2014 ميلادي، نيروهاي انصار الله موفق شدند بندر «الحديده» در غرب کشور را به کنترل خود درآوردند و تا مرکز کشور پيش رفتند.
نيروهاي انصار الله در 20 ژانويه (دي / بهمن) سال 2015 ميلادي، کاخ رياست جمهوري در صنعا را به کنترل خود درآوردند. در 21 فوريه (بهمن /اسفند) نيز عبد ربه منصور هادي از صنعا به عدن گريخت و عدن را به عنوان پايتخت موقت خود اعلام کرد.
در ماه مارس (اسفند / فروردين) همان سال، نيروهاي انصار الله تا جنوب يمن پيشروي کردند و عدن را نيز تحت کنترل درآوردند. «عبد الملک الحوثي» رهبر انصار الله هدف از اين حملات را مبارزه با افراط گرايان گروه تروريستي القاعده و داعش اعلام کرد.
** زماني که «طوفان قاطعيت» عربستان به دادِ هادي مي رسد
در ماه مارس (اسفند / فروردين) 2015، 9 کشور به سرکردگي سعودي علميات موسوم به «طوفان قاطعيت» را براي جلوگيري از پيشروي هاي نيروهاي انصار الله آغاز کردند. در همين زمان، هادي نيز به رياض پناه برد.
در 17 جولاي (تير / مرداد) همان سال، دولت فراري هادي، آزادسازي استان عدن را به عنوان اولين پيروزي نيروهاي طرفداري هادي که مورد حمايت ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان بودند، اعلام کرد.
در نيمه ماه آگوست (مرداد / شهريور)، نيروهاي طرفدار هادي توانستند پنج استان جنوبي يمن را تحت سيطره خود درآورند.
در ماه اکتبر (مهر/ آبان) سال 2015 ميلادي، نيروهاي هادي توانستند تنگه باب المندب، مهمترين مسير کشتي راني جهان را به تصرف خود درآورند. حملات آنها تا امروز به صنعا که تحت اختيار نيروهاي انصار الله، بي نتيجه بوده است.
** سازمان ملل: يمن بدترين بحران انساني در جهان را دارد
جنگ يمن از ماه مارس (اسفند /فروردين) 2015 ميلادي، باعث کشته شدن بيش از هشت هزار و 750 نفر شده است که از اين تعداد بيش از هزار و 500 تن کودک هستند. همچنين حدود 50 هزار تن زخمي شدند که بيشترشان غيرنظامي هستند.
سازمان ملل هشدار داد که يمن «با بدترين بحران انساني» در جهان روبه رو است. در پي انتشار بيماري وبا بيش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند و هشت ميليون تن ديگر به کمک هاي غذايي فوري نياز دارند.
** ايجاد اختلاف ميان هادي و استاندار عدن
در اواخر آوريل (فروردين / ارديبهشت) 2017 ميلادي، هادي «عيدروس الزبيدي» استاندار عدن را از سمتش برکنار کرد.
در 11 مي (ارديبهشت/ خرداد) همان سال، الزبيدي تشکيل «شوراي انتقالي در جنوب» را اعلام کرد و خود رياست آن را به عهده گرفت که هدفش اداره استان هاي جنوبي بود.
**آغاز اختلافات ميان انصار الله و صالح
در 23 اگوست (مرداد / شهريور)، پس از آنکه علي عبد الله صالح، نيروهاي انصار الله را «شبه نظامي» خواند، رهبر نيروهاي انصار الله، صالح را به «خيانت» متهم کرد. روز بعد از آن، صدها هزار تن از طرفداران علي عبد الله صالح به مناسبت سي و پنجمين سالگرد تاسيس حزب کنگره مردمي، در صنعا راهپيمايي کردند.
در 26 آگوست (مرداد/ شهريور) همان سال، تنش ميان نيروهاي انصار الله و صالح در صنعا پس از کشته شدن يک فرد نزديک به صالح و دو تن از نيروهاي نزديک به انصار الله، شدت گرفت.
در 29 نوامبر (آبان/ آذر)، بار ديگري درگيري هايي ميان دو طرف در صنعا روي داد که منجر به کشته و يا زخمي شدن دست کم 60 تن طي چند روز شد.
در 2 دسامبر (آذر/ دي)، صالح به عربستان پيشنهاد گشايش صفحه جديدي در روابط را به شرط لغو محاصره شديد يمن، ارائه داد.
انصار الله يمن اين پيشنهاد صالح را کودتا عليه اتحاد او و از پشت خنجر زدن صالح به خود اعلام کردند.
در 4 دسامبر (آذر / دي)، هادي رئيس جمهور فراري يمن به نيروهايش دستور داد که با حمله به صنعا، پايتخت را پس بگيرند که در همين روز خبر کشته شدن علي عبد الله صالح رئيس جمهور سابق و 75 ساله يمن همراه تني چند از همراهانش اعلام شد.
خاورم**9329**1508 مترجم: ندا بهبودي*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۶۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

کارشناس فوتسال کشورمان، دیدار با قرقیزستان را بهترین عملکرد بازیکنان تیم ملی ایران در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ می‌داند. - اخبار ورزشی -

ناصر صالح درباره صعود تیم ملی فوتسال ایران به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2024 با برتری 6 بر یک مقابل قرقیزستان اظهار داشت: ایران در نیمه دوم عملکرد به‌مراتب بهتری داشت و از کارهای گروهی بیشتر استفاده کرد. این مسئله نتیجه انتخاب تاکتیکی است که بتوانید در فضایی فشرده، از کار گروهی استفاده کنید. بچه‌ها در نیمه اول خوب بازی کردند، اما عملکرد آنها در نیمه دوم ارزشمندتر بود.

وی در مورد لزوم پرهیز از بازی فردی تصریح کرد: اگر برخی بازیکنان، کارهای انفرادی را کنار بگذارند و مطابق با تفکرات مربی در کار گروهی شرکت کنند، موفق‌تر خواهند بود. ملی‌پوشان در دو بازی نخست، آرامش لازم را نداشتند. تیم ملی نسبت به گذشته جوان‌تر شده و این بازی‌ها برای جوانان تیم اهمیت دارد. ملی‌پوشان در دیدار با قرقیزستان، آرامش لازم را به دست آورده بودند و دیگر مانند دو مسابقه نخست عجول نبودند.

صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا

مدرس فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) با تمجید مجدد از عملکرد شاگردان شمسایی در یک‌چهارم نهایی عنوان کرد: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ما در جام ملت‌ها بود. بازیکنان ایران، توانایی خود را مقابل قرقیزستان به نمایش گذاشتند و خیلی بهتر از این می‌شوند. بازیکنان ایران توانایی شکست ازبکستان را دارند. بازیکنان خوبی در اختیار داریم و اگر مطابق با تفکر مربیان و انجام کار گروهی پیش برویم، می‌توانیم ازبکستان را هم ببریم.

صالح در پاسخ به این پرسش که آیا تیمی می‌تواند مانع قهرمانی تیم ملی کشورمان شود یا خیر، به تسنیم گفت: فوتسال بازی لحظه‌هاست. اگر مرتکب یک اشتباه شوید و تفکر خوبی نداشته باشید، به مشکل می‌خورید. اگر مطابق برنامه‌ریزی عمل کنیم، می‌توانیم به قهرمانی برسیم. در این مدت کوتاه نمی‌توان نقطه ضعفی را برطرف کرد، اما باید شیوه بازی مناسبی مقابل تیم‌های تدافعی داشته باشیم.

فوتسال ژاپن؛ کشتی‌ای که غرق شد!

وی با اشاره به کار سخت تیم ملی ایران در دیدار با بحرین خاطرنشان کرد: دیدیم که همه بازیکنان بحرین پشت قوس محوطه جریمه تجمع می‌کردند و منتظر ضدحمله می‌ماندند. قرقیزستان هم در اوایل بازی همین شیوه را در دستور کار قرار داد. در این شرایط باید از فاکتورهای حمله استفاده کنیم. همه می‌دانند که ایران تیمی قدرتمند است و ممکن است رقبا مقابل ما دفاع کنند. در این شرایط باید از تفکرات کادر فنی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انصار الله یک کشتی انگلیسی را هدف قرار داد و یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد
  • انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • جنبش انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • حزب‌الله لبنان کاروان نظامی اشغالگران را در کمین پیچیده‌ای به دام انداخت
  • صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند