Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - دوازده سال از پرواز سبکبالان خبر درحادثه سقوط يک فروند هواپيماي سي - 130 ارتش جمهوري اسلامي مي گذرد، خبرنگاران و تصويربرداراني که پيشتاز درعرصه خبر بودند و آخرين اخبار و تصاوير خود را در رزمايش عاشقان ولايت به پرده تصوير کشيدند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، در اين حادثه تلخ که درتاريخ 15 آذر 1384 اتفاق افتاد،جمعي از خبرنگاران ، تصويربرداران وعکاسان خبري از ايرنا ، خبرگزاري ها ، پايگاههاي خبري و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي بر اثر سقوط هواپيماي C130 به شهادت رسيدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين گروه براي پوشش خبري رزمايش `عاشقان ولايت` در چابهار عازم بندرعباس بودند که هواپيماي آنان دچار نقص فني شد و پس از برخورد با ساختماني در مجتمع مسکوني توحيد تهران، سقوط کرد و آتش گرفت.
اين حادثه 281امين حادثهٔ هواپيماي سي-130 و از بابت تلفات چهارمين حادثه‌اي بود که تاکنون در سطح جهان براي اين نوع هواپيما روي داده است.
** پرواز بي سرانجام هواپيما و خبرنگاران
در آن بعداز ظهر جانسوز ، هواپيماي سي 130 ؛ فرودگاه مهرآباد را به طرف بندرعباس ترک کرد. خلبان مشکل فني را حدود هشت دقيقه پس از برخاستن اعلام و درخواست فرود اضطراري در فرودگاه مهرآباد را بيان مي کند. به هنگامه نزديک شدن به باند با استفاده از سامانه ابزار فرود، هواپيماي سي130 به يک مجتمع مسکوني 10 طبقه در منطقه مسکوني «آذري» برخورد کرد.
ميدان ديد در زمان حادثه در حدود 1500 متر گزارش شده است.»؛ اين متن بخشي از گزارش کوتاه شبکه ايمني هوانوردي ايران درباره سقوط مرگبار هواپيماي سي 130 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است.
** شرح واقعه
هواپيماي سي 130 پس از چندين ساعت تاخير به دليل نقص فني در ساعت 13 و 30 دقيقه از فرودگاه مهرآباد برخاست اما بعد از هشت دقيقه از زمان پرواز، کاپيتان «بابک گوهري» خلبان نخست هواپيما متوجه نابساماني در عقربه موتور شماره چهارم هواپيما شد، به گونه اي که در مدت زمان کوتاهي، تمامي عقربه هاي مربوط به به اين موتور، شرايط از کار افتادگي آن را نشان داد، در همين هنگامه افسر مهندس پرواز، دستور خاموش کردن موتور را صادر کرد و به دنبال آن، خلبان پس از کنترل و تنظيم هواپيما، با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس گرفت و شرايط اضطراري اعلام کرد و يادآور شد که به دليل ايجاد مشکل فني در هواپيما به اين فرودگاه بازخواهد گشت.
خاموش شدن يکي از موتورهاي هواپيما امري عادي در پرواز محسوب مي شد و خلبانان همواره در پروازهاي آموزشي به هنگام بروز اين مشکل، اين حرکت را تمرين مي کنند، پس اين موضوع، مشکلي نبود که خطر جاني در پي داشته باشد. بنابراين خلبان با مشاهده چنين شرايطي بهترين تصميم را بازگشت به پايگاهي اصلي دانست.
هواپيما با حفظ ارتفاع به طرف مهرآباد تغيير مسير داد و به آرامي ارتفاع خود را کم کرد، هنگام عبور از بالاي منطقه کهريزک، کمک خلبان چرخ ها را باز کرد و پيش از رسيدن به منطقه قلعه مرغي مقداري زودتر از زمان تعيين شده، به طرف چپ پيچيد. مسئولان برج مراقبت در اين هنگامه متوجه شدند که هواپيما از مسير اصلي خود منحرف شده است. آنها کوشيدند تا با فرکانس ارتباطي، اين موضوع را به اطلاع کاپيتان نخست هواپيما برسانند، اما اين امر بسيار دير صورت گرفت و فرود اضطراري در فضاي خالي ميان ساختمان هاي شهرک توحيد در نزديکي محله آذري تهران سبب شد تا بال راست هواپيما به يکي از ساختمان ها برخورد کند و منفجر شود. در اين حادثه بيش از 100 تن از سرنشينان و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند که 67 تن از آنها خبرنگاران، عکاسان و تصويربرداران رسانه هاي کشور بودند.
** پيام تسليت رهبر معظم انقلاب اسلامي
آيت الله خامنه اي رهبرمعظم انقلاب در پيامي، جان باختن بزرگان عرصه خبر را در رويداد ناگوار سقوط هواپيماي سي 130، تسليت گفت و فرمودند: «حادثه جانگداز سقوط هواپيما که در آن، دهها جان عزيز و دل وفادار از جامعه رسانه يي و نظامي کشور از دست رفتند، اينجانب را نيز همانند خانواده هاي عزادار و عموم ملت ايران داغدار کرد. جوانان خدوم و ارزشمندي که در اين حادثه مصيبت بار، پرکشيدند، خاطره هاي به ياد ماندني از خدمات خود را در حافظه همکاران و آشنايان خود به جاي گذاشته اند. پاداش آن تلاش هاي با ارزش، امروز که ارواح آزاد شده آنان در پيشگاه پروردگار رحيم قرار گرفته، توشه گرانبهايي است که همه به اميد آن و به خاطر آن زندگي مي کنيم. اينجانب به خانواده هاي مصيبت ديده ي اين عزيزان و نيز به همه همکاران آنان و به عموم ملت ايران تسليت عرض مي کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت براي همگان و صبر و اجر براي بازماندگان و شفاي عاجل براي بيماران و مجروحان اين حادثه مسالت مي کنم.»
خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) نيز در اين رويداد دو تن از خبرنگاران توانمند خود به نام هاي «سپهدار ساجدي رييسي» و «سيد مهدي ميرافضلي» را از دست داد.
** شهداي ايرنا
**شهيد سيدمهدي ميرافضلي در 1347 هجري خورشيدي در يزد پاي بر اين دنياي خاکي گذاشت، او پس از فراگيري درس هاي مقدماتي و تحصيل در دانشکده خبر، فعاليت رسانه اي خود را در خبرگزاري جمهوري اسلامي به عنوان خبرنگار- عکاس آغاز کرد و در اين زمينه از توانايي و مهارت بسياري برخوردار شد.
وي به فعاليت هاي ارزشمندي در زمينه هاي مختلف هنري و فرهنگي چون برگزاري نمايشگاه هاي گوناگون عکس براي معرفي رويدادهاي مختلف، تشکيل کلاس هاي طراحي و انتشار کتاب عکس با عنوان «غم بم» همت گماشت و آثار وي در جشنواره هاي مختلف عکاسي بارها برگزيده شد. اينک از اين شهيد بزرگوار مجموعه هاي گوناگون عکس با موضوع هاي مختلف به ويژه اجتماعي به يادگار مانده است.
**شهيد سپهدار ساجدي در 1347 هجري خورشيدي در روستاي رييس کلاي منطقه لفور شهرستان سوادکوه مازندران ديده به جهان گشود و پس از به پايان رساندن تحصيلات مقدماتي در زادگاه خود، براي ادامه تحصيل در دوره دبيرستان راهي بابل شد و با پذيرش در رشته تاريخ دانشگاه تهران به اين شهر آمد.
او پس از پايان تحصيل در اين دانشگاه، در خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) در گروه بولتن خبري مشغول به کار شد و در سال هاي بعد به عنوان خبرنگار در دفتر رياض به فعاليت خويش ادامه داد. همچنين مدتي نيز مسئول دفتر خبرگزاري در شهرهاي آستارا، گيلان و دماوند بود. سرانجام در 15 آذر 1384 هجري خورشيدي در سانحه سقوط هواپيماي سي 130 به مقام والاي شهادت نايل آمد.
** اسامي شهداي سانحه C130
باشگاه خبرنگاران: عليرضا افشار، جواد فراهاني‌، محمود ايل‌ بيگي‌
کارکنان‌ واحد مرکزي‌ خبر؛‌ داريوش‌ شاهيني‌، محمود توران‌ پشتي‌، مجيد عسگري‌، ابراهيم‌ بقائي‌، سيد يحيي‌ مهدوي‌‌
گروه‌ اجتماعي‌ شبکه‌ يک‌ سيماي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌؛ محمد‌رضا شادروح‌، حميد‌رضا خيرخواه‌، عليزاده‌، حسن‌ نجفي‌، رمامي‌، تاجيک، سيد هادي‌ حسيني‌، جليل‌ حيدري‌‌زاده‌‌
کاظم‌‌نژاد‌ از روزنامه کيهان
صادق نيلي و عليرضا برادران نجار از خبرگزاري فارس
ايسنا‌؛ اسماعيل عمراني، حسن قريب
روزنامه‌ همشهري‌؛ کربلائي‌ احمد‌
مسعود جان‌ نثاري‌ و امير صحرائي‌‌ از صداي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌
از مرکز مستند‌سازي‌ معاونت‌ سيما؛ بابک‌ غياثوند، ميرزائي‌ و فريس‌آبادي‌‌
عوامل‌ فني‌ واحد سيار‌: نصرالله‌‌زاده‌، رحيمي‌، استوار سجاد اسعدي‌ و غلامرضا بيات‌‌،حسين‌ عرب‌ احمدي‌، مهدي‌ اناري‌، حسن‌ حيدري‌، محمد‌رضا احمدي‌، حبيب‌ اسدي‌، منصور محمودي‌، مهدي‌ يونسي‌، حسين‌ باباپورف حسين‌ خسروآبادي‌، سپهدار مهاجري‌ و مکي‌ آبادي‌، خداعفو عبدياني‌، سيد‌حسن‌ شيرازي‌‌
کارکنان‌ رسانه‌‌اي‌ نيروي‌ دريايي‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران: محمد‌علي‌ بخشي‌، ناوگان‌ يکم‌ علي‌‌رضا ارسطوئيان‌، ناوبان‌ دوم‌ مهدي‌ صادقي‌، ناوگان‌ دوم‌ محمدباقر بابارشاني‌، مقصودي‌، روح‌‌الله‌ احمد‌وند، ناو استوار وظيفه‌ علي‌ عليزاده‌، قمصري‌، عليرضا خدادادي‌، مهناو يکم‌ حسين‌ آزموده‌، ارمان‌ نسب‌، ستوان‌ بابايي، صفري‌، محمديان‌، صوري‌، مهدي‌ ابراهيمي‌، حسين‌ مشکين‌، ناوسروان‌ علي‌‌اصغر سليماني‌، ستوان‌ يکم‌ قاسم‌ محمدي‌، محمد‌رضا سليماني‌، حجت‌‌الاسلام‌ محدث‌، سرتيپ‌ دوم‌ عباس‌ واعظي‌، خلبان کاپيتان بابک گوهري و کمک خلبان حسين جعفري.
** بدترين حادثه سال
درد و رنج ناشي از سقوط هواپيماي سي 130 و مرگ بزرگان عرصه خبر، رسانه و کارکنان رسانه اي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي سبب شد تا مجامع بين المللي اين رخداد را بدترين حادثه سال لقب دهند.
در ادامه حواشي و علت اصلي بروز اين واقعه ، کميته 29 نفره‌‏اي متشکل از نمايندگان مجلس و کارشناسان بخش هواپيمايي که براي بررسي دقيق سانحه سقوط اين هواپيما تشکيل شده بود ، در اسفندماه سال 1384، نتايج گزارش نهايي خود به بررسي احتمالات مختلف بروز اين قضيه پرداختند .
کارشناسان امر دراين گزارش به نتيجه مشخصي پيرامون اعلام مقصر نرسيدند و در جريان بررسي اين سانحه، گزينه هاي مختلفي براي مقصران احتمالي مطرح کردند . در همان حال که در جريان بررسي اين پرونده ، برج مراقبت فرودگاه مهرآباد زير سوال رفت و چند تن از مراقبان برج نيز بازداشت شده و قرار براي آنان صادر شد ، دراظهار نظر برخي مسئولان ، خلبان مقصر شناخته شد و در اظهار نظرهاي ديگري نقص فني عامل سقوط هواپيماي سي 130 ارتش مطرح شد .
`يادشان گرامي باد`
اجتمام / 1095 ** 1569
گزارش : رضا رضائي مجد ** انتشار: علي حبيبي
**آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۶۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت گری جزء اولویت‌ های مسئولان باشد

                                                                 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ سپهر خلجی در نشست شورای اداری استان ایلام با اشاره به اینکه روایت اقدامات انجام گرفته در دولت برای مردم لازم و ضروری است اظهار داشت: تبیین، رفع شبه و روایت گری جزو اولویت‌های مسؤولان باید باشد، و مسئولان مقایسه‌ای از آمار عملکرد دولت را به مردم ارائه دهند.

وی عنوان کرد: آرایش رسانه‌ای دشمن آفندی شده است، یعنی علاوه بر برجسته کردن نقاط ضعف، حتی به نقاط قوت کشور هم حمله رسانه‌ای می‌کنند.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درگیر جنگ رسانه‌ای و روایت‌ها هستیم، الان حوزه جنگ رسانه‌ای دشمن بیشتر در بخش اقتصادی است .

خلجی با اشاره به اینکه وظیفه ما امیدآفرینی و اعتماد سازی است، عنوان کرد: ما رشد بالای ۶ درصد در کشور را تجربه کردیم و این میزان به هشت درصد خواهد رسید.

وی در ادامه مطرح کرد: پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف مثل فضایی، ارتباط با کشور‌های خارجی، قابل توجه است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه هر مدیر مسئول اصلی اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی خود است عنوان کرد: باید طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان ایلام پیوست اطلاع رسانی تعریف شود.

خلجی با عنوان اینکه باید حوزه اطلاع رسانی اولویت شناخته شود یادآورشد: دستگاه‌های اجرایی از افراد توانند برای روابط عمومی استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • پوشش همایش پیرغلامان حسینی با تمام ظرفیت رسانه‌ای کرمان
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • خلجی: مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند
  • روایتگری جزء اولویت‌های مسئولان باشد
  • خلجی: آرایش دشمن رسانه‌ای است
  • روایت گری جزء اولویت‌ های مسئولان باشد
  • روایت گری جزء اولویت‌های مسئولان باشد
  • ادای احترام رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به شهدای گمنام ایلام
  • توضیحات معاون علمی رئیس‌جمهور درباره پروژه دانشگاهی ساخت هواپیما و دروغ‌پردازی رسانه انگلیسی