Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@21:53:15 GMT

سندرم روده تحريک‌پذير چيست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۶۶۴۷

سندرم روده تحريک‌پذير چيست؟

خبرگزاري آريا - نفخ شکم حسابي کلافه‌تان کرده است؟ اسهال يا يبوست‌هاي دوره‌اي دست از سرتان برنمي‌دارد؟ بعضي وقت‌ها شکم‌درد آزارتان مي‌دهد؟ سوء‌هاضمه داريد؟ اگر پاسخ شما به همه اين سوالات مثبت است، وقت آن رسيده که به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنيد تا علت اين مشکلات بررسي شود، چون شايد شما هم يکي از افرادي باشيد که به سندرم روده تحريک‌پذير (IBS) مبتلا هستيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، چارديواري نوشت، ابتلا به اين سندرم، بسيار شايع است و خيلي از افراد نمي‌دانند که به اين سندرم مبتلا هستند و بار‌ها و بار‌ها علائم ناخوشايند آن را تجربه مي‌کنند. اين سندرم هم در خانم‌ها و هم در آقايان ديده مي‌شود، ولي در زنان شايع‌تر است.
با دکتر محسن نجاتي، متخصص داخلي- گوارش، همراه شديم تا درباره اين سندرم شايع، بيشتر بدانيم.
همراه هميشگي آزاردهنده
سندرم روده تحريک‌پذير، يک مشکل مزمن به حساب مي‌آيد که براي فرد بسيار آزاردهنده است و در تمام طول عمر، همراه فرد خواهد بود. تشديد علائم اين سندرم، به شرايط روحي و رواني فرد بسيار وابسته است به طوري‌که بار‌ها ديده مي‌شود اين افراد در شرايط آرام چندان با علائم درگير نيستند. علاوه بر اين، علائم مبتلايان مي‌تواند براي چند سال کاهش يا توقف پيدا کند و با بروز مشکلات رواني بويژه استرس، شدت آن افزايش يابد. اين‌که چرا افراد به اين سندرم مبتلا مي‌شوند، دقيقا مشخص نيست، ولي به طور کلي، استرس در تشديد علائم اين سندرم نقش بسيار مهمي دارد.
آرامش حرف اول را مي‌زند
مبتلايان به سندرم روده تحريک‌پذير، بايد تا جاي ممکن از قرار گرفتن در شرايط رواني‌اي که باعث تشديد علائم آن‌ها مي‌شود، پرهيز کنند. اين دسته از افراد بايد تا جاي ممکن، از ارتباط با افرادي که باعث تنش مي‌شوند، دوري کنند. همچنين قرار گرفتن در مکان‌هاي شلوغ و پر استرس، مي‌تواند با بدتر شدن علائم همراه باشد. يکي از مهم‌ترين موارد در بهبود وضعيت مبتلايان، حفظ آرامش است و تا زماني که آرامش در زندگي فرد وجود نداشته باشد، نمي‌توان انتظار چنداني براي کاهش علائم ناشي از سندرم روده تحريک‌پذير داشت.
غذا‌ها را بشناسيد!
شايد بسياري از مبتلايان به سندرم روده تحريک‌پذير تصور کنند که بايد بعد از تشخيص، رژيم غذايي خاصي را دنبال کنند تا مشکلات آن‌ها شدت پيدا نکند در حالي‌که اين دسته از افراد، به رژيم غذايي خاصي نياز ندارند. ولي به طور کلي، بايد از مصرف غذا‌هايي که علائم آن‌ها را تشديد مي‌کنند، بپرهيزند. به عنوان مثال، برخي از مبتلايان مي‌گويند که با خوردن آش، علائم آن‌ها تشديد مي‌شود در چنين شرايطي اين دسته از افراد بايد از خوردن آش بپرهيزند. به طور کلي مصرف برخي از خوراکي‌ها مثل شکلات، قهوه، نوشابه و...، بايد در اين دسته از افراد محدود شود، چون اين نوع خوراکي‌ها حرکات نامنظم روده را افزايش مي‌دهند و همين مساله مي‌تواند علائم ناشي از سندرم روده تحريک‌پذير را تشديد کند.
معمايي براي پزشک ماهر!
سندرم روده تحريک‌پذير، يکي از مشکلات شايع گوارشي است که بيشتر در سنين حدود 25 تا 55 سال ديده مي‌شود. به طور کلي تشخيص اين سندرم، به مهارت و تجربه پزشک متخصص گوارش بستگي دارد، چون علائم ابتلا به سندرم روده تحريک‌پذير، به بسياري از بيماري‌هاي گوارشي شباهت زيادي دارد و بايد تشخيص به‌درستي صورت بگيرد. براي تشخيص ابتلا به سندرم تحريک‌پذير، بايد آزمايشات مختلف انجام و حتي در برخي موارد از آندوسکوپي و کولونوسکوپي کمک گرفته شود.
سندرم روده تحريک‌پذير، مي‌تواند علائم مختلفي داشته باشد براي مثال، درد‌هاي منتشر شکمي (در قسمت‌هاي مختلف شکم بروز مي‌کند) يکي از علائم ابتلا به اين سندرم است. همچنين علائمي، چون نفخ، تورم و اختلال در اجابت مزاج نيز در مبتلايان ديده مي‌شود به طوري‌که گاهي يبوست و گاهي اسهال را تجربه مي‌کنند. اختلال در حرکات دودي روده، مي‌تواند براي فرد بسيار آزاردهنده باشد. شايد برخي از افراد تصور کنند که در سندرم روده تحريک‌پذير در روده زخم وجود دارد در حالي‌که چنين باوري نادرست است و اين مساله در سندرم روده تحريک‌پذير ديده نمي‌شود.
خواب خوش در کار نيست
اختلالات خواب، يکي از مواردي است که مي‌تواند تا حدودي با سندرم روده تحريک‌پذير مرتبط باشد به گونه‌اي که آن دسته از افرادي که به مشکلات خواب مبتلا هستند، بيش از بقيه ممکن است به سندرم روده تحريک‌پذير دچار شوند. علاوه بر اين، افراد مبتلا به سندرم روده تحريک‌پذير، دچار اختلال در خواب خواهند شد، چون به طور کلي، درد مي‌تواند اين بيماران را از خواب بيدار کند. اين افراد به دليل اختلال خواب، در طول روز احساس خستگي خواهند داشت.
معده در چه حال است؟
آن دسته از افرادي که به سندرم روده تحريک‌پذير مبتلا هستند، ممکن است با مشکلات معده نيز مواجه شوند و در زماني که روده بخوبي کار نکند، احتمال اختلال در عملکرد معده نيز وجود دارد. البته اين به اين معنا نيست که هر فرد مبتلا به سندرم روده تحريک‌پذير، الزاما به مشکلات معده نيز مبتلاست و ارتباط مستقيمي بين اين دو وجود ندارد.
اجابت مزاج را جدي بگيريد
علائم و مشکلات ناشي از سندرم روده تحريک‌پذير، يک مرتبه خود را بروز نمي‌دهد و تشخيص اين سندرم معمولا اتفاقي است. به‌عبارت روشن‌تر اين‌که فرد ممکن است با يک سوءهاضمه، به پزشک متخصص گوارش مراجعه کند. يکي از دلايل اصلي مراجعه اين دسته از افراد به پزشک، مشکل در اجابت مزاج است. اين افراد در زمان مراجعه به پزشک، عنوان مي‌کنند که احساس به دفع فوري دارند، ولي زماني که به توالت مراجعه مي‌کنند، شکم‌شان کار نمي‌کند. پزشک متخصص گوارش، با گرفتن شرح حال دقيق، بايد تشخيص را به درستي انجام بدهد.
منبع:جام جم
انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۶۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی،پروفسور «منوچهر شیرزایی» از دانشگاه ویرجینیا تک و دانشگاه آب، محیط زیست و سلامت سازمان ملل در آنتاریو و پرفسور «رابرت نیکولز» از مرکز تحقیقات تغییرات اقلیم تیندال در دانشگاه ایست آنگلیا بر اهمیت نتایج یک مقاله تحقیقاتی جدید که با نقشه برداری مداوم و دقیق از حرکات زمین در چین، داده‌های ماهواره‌ای تهیه می‌کند، تاکید کردند.

 این محققان ضمن آنکه اندازه گیری مداوم فرونشست را یک دستاورد بزرگ می‌دانند، استدلال می‌کنند این تنها آغازی برای یافتن راه حل است. پیش بینی فرونشست‌ها در آینده نیازمند مدل‌هایی است که همه عوامل محرک، از جمله فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیم و چگونگی تغییر آنها با گذشت زمان را در نظر بگیرند.

پژوهشگران چینی در یک مقاله پژوهشی که نتایج آن در نشریه ساینس منتشر شده، ۸۲ شهر این کشور را با جمعیتی نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان می‌دهد ۴۵ درصد از این مناطق شهری در حال فرو رفتن هستند، که ۱۶ درصد از آنها با سرعت ۱۰ میلی متر در سال یا بیشتر فرونشست دارند.

در سطح ملی چین، تقریبا ۲۷۰ میلیون نفر از ساکنان مناطق شهری تحت تاثیر قرار گرفته و نزدیک به ۷۰ میلیون نفر در سال فرونشست سریع ۱۰ میلی متری یا بیشتر را تجربه می‌کنند. جدی‌ترین شرایط در مناطق پکن و تیانجین مشاهده می‌شود.

به طور خاص، شهر‌های ساحلی مانند تیانجین تحت تاثیر قرار گرفته اند، زیرا زمین در حال فرونشست باعث تقویت تغییرات اقلیم و افزایش سطح دریا می‌شود. غرق شدن پدافند دریایی یکی از دلایلی است که طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ ویرانی و تلفات زیادی در نیواورلئان از خود به جا گذاشت.

شانگهای (بزرگترین شهر چین)  در طول قرن گذشته تا ۳ متر فرونشست داشته است و امروز نیز به این پایین رفتن ادامه می‌دهد.

هنگامی که فرونشست با افزایش سطح دریا ترکیب شود، میزان سطح پایین‌تر از دریا در این شهر می‌تواند تا سال ۲۱۲۰ سه برابر شده و ۵۵ تا ۱۲۸ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد.

رویدادی که اگر اقدام اجتماعی قابل قبولی برای آن صورت نگیرد، فاجعه به بار خواهد آورد.

نیکولز که در این مطالعه شرکت نداشت، اما تحقیقاتش بر افزایش سطح دریا، فرسایش سواحل و سیل و چگونگی سازگاری جوامع با این تغییرات متمرکز است، گفت: فرونشست، یکپارچگی ساختاری ساختمان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی را به خطر می‌اندازد و اثرات تغییرات اقلیم را از نظر سیل تشدید می‌کند، به خصوص در شهر‌های ساحلی که این فرونشست، افزایش سطح آب دریا‌ها را بالا می‌آورد.

فرونشست زمین عمدتا ناشی از فعالیت‌های انسان در شهرهاست. برداشت آب‌های زیرزمینی که سطح ایستابی را پایین می‌آورد، همراه با زمین شناسی و وزن ساختمان ها، مهمترین عامل در فرونشست در نظر گرفته می‌شود.

با توقف برداشت آب‌های زیر زمینی  در دهه ۱۹۷۰ در اوزاکا و توکیو ژاپن، فرونشست شهر نیز متوقف شد یا به شدت کاهش یافت که نشان دهنده اثر مثبت این استراتژی است. یکی دیگر از عوامل فرونشست زمین، لرزش ترافیک و تونل زنی است، پکن سالانه ۴۵ میلی متر در نزدیکی مترو‌ها و بزرگراه‌ها فرو می‌رود. زمین، خود، حرکت طبیعی به سمت بالا یا پایین دارد، اما به طور کلی بسیار کوچکتر از تغییرات ناشی از فعالیت‌های انسانی است.ح

در حالی که فرونشست ناشی از فعالیت‌های انسانی پیش از این مطالعه در چین شناخته شده بود، پروفسور شیرزایی و نیکولز می‌گویند این نتایج جدید نیاز به واکنش ملی را تقویت می‌کند. این مشکل نه تنها در شهر‌های ساحلی چین بلکه در بسیاری از شهر‌های حساس سایر کشور‌ها نیز دیده می‌شود و یک مشکل گسترده در سراسر جهان است.

آنها از جامعه تحقیقاتی می‌خواهند که از اندازه گیری‌ها به درک مفاهیم و پاسخ‌های حمایتی برسند. اندازه گیری‌های ماهواره‌ای جدید داده‌های دقیق فرونشست را ارائه می‌دهند، اما روش‌های استفاده از این اطلاعات برای همکاری با برنامه ریزان شهری به منظور رسیدگی به این مشکلات نیاز به توسعه بسیار بیشتری دارد. شهر‌های ساحلی آسیب دیده در چین و سایر کشور‌ها به طور گسترده تری نیاز به توجه ویژه دارند.

پروفسور نیکولز گفت بسیاری از شهر‌ها و مناطق در سراسر جهان در حال توسعه استراتژی‌هایی برای مدیریت خطرات تغییرات اقلیم و افزایش سطح دریا هستند. ما باید از این تجربه درس بگیریم تا به خطر فرونشست که رایج‌تر از آنچه در حال حاضر شناخته شده است واکنش مطلوب نشان دهیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • سندرم مرموزی که چهره خواننده مشهور را عوض کرد؛ بیماری «سلن دیون» چیست؟
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • تعرض تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی+ عکس
  • ادعای کره جنوبی درباره ارتباط کره شمالی و جنبش حماس
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر