Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينکه کاهش سود تسهيلات در دستور کار شوراي پول و اعتبار است، گفت: دولت اصلاً در پي افزايش نرخ ارز نيست و آن را مديريت مي کنيم. به گزارش خبرگزاري تسنيم، مسعود کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري افزود: بر اساس تأکيد رئيس جمهور، بانکها بايد دارايي هاي مازاد خود اعم از املاک، سرقفلي و شرکت ها را واگذار کنند و اين تکليف قانوني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: بانکها نبايد نقدينگي خود را در دارايي هاي خود حبس کنند بلکه اين نقدينگي بايد در اختيار چرخه اقتصاد و توليد و بازار سرمايه قرار گيرد.
کرباسيان با اشاره به اقداماتي که پس از دستور رئيس جمهور درباره فروش دارايي هاي مازاد بانکها انجام شد، گفت: بانکها در اين باره برنامه ريزي و گزارش عملکرد ارائه کردند.
وي افزود: در يکسال اخير بر مبناي آمار ارائه شده از سوي بانکها در زمينه فروش اموال و دارايي هاي آنها، تاکنون 15 هزار ميليارد تومان از اين طريق منابع حاصل شده است که البته به نسبت حجمي که وجود دارد رقم مناسبي نيست.
کرباسيان با بيان اينکه کميته اي متشکل از حسابرس، وزارت اقتصاد و بانک مرکزي براي اين منظور تشکيل شده است، افزود: بانک هاي ملي، تجارت و سپه گزارش خود را در زمينه فروش اموال مازاد خود ارائه کردند و بقيه بانکها هم در حال اقدام هستند.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينکه کاهش سود تسهيلات در دستور کار شوراي پول و اعتبار است، گفت: سود تسهيلات بازار بانکي بنا بر اعلام بانک مرکزي به 18 و نيم درصد کاهش يافت در حالي که اين رقم پيش از اين به 30 درصد هم رسيده بود.
کرباسيان با اشاره به اينکه قانون اصلاح نظام بانکي اوايل شهريور امسال به مجلس تقديم شد، افزود: همزمان دو طرح در مجلس شوراي اسلامي در دستور کار قرار دارد.
وي درباره افزايش نرخ دلار با بيان اينکه بانک مرکزي نرخ رشد ساليانه ارز را هشت و نيم درصد اعلام کرده بود، گفت: معمولا در دو ماه پاياني سال ميلادي، جهش قيمتي داريم اما برآورد اين است که پس از دي، قيمت ارز شيب نزولي را طي کند و در عمل، مديريت نرخ ارز در حال انجام است.
کرباسيان با اشاره به اينکه وزير امور اقتصادي و دارايي حافظ پول ملي کشورمان است، تاکيد کرد: دولت اصلاً در پي افزايش نرخ ارز نيست و بر ارز مديريت خواهيم داشت.
کرباسيان افزود: در 100 روز اخير در بازار بورس 11 درصد رشد شاخص داشتيم و نوسان نداشتيم و اين مرهون صندوق تثبيت بازار سرمايه است که تشکيل داديم و سيستم نظارتي را افزايش داديم.
وي با بيان اينکه در بازار سهام، امين مردم هستيم گفت: تصور مي کرديم با کاهش سود بانکي بازار سهام هم کمي اُفت کند اما اين بازار از اين موضوع استقبال خوبي کرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه بر اساس پيش بيني ها، 15 درصد سود شرکت هاي بورسي قابليت افزايش دارد، افزود: از زماني که اوراق مشارکت و اوراق خزانه را به بازار سهام وارد کرديم اين بازار رويکرد مثبتي داشت.
کرباسيان ادامه داد: از زماني که در صندوق هاي سرمايه گذاري 70 درصد سپرده گذاري را به 50 درصد رسانديم و آنها در بازار سهام وارد شدند؛ اين بازار بهتر شد.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: 65 رديف يعني 34 هزار ميليارد تومان معافيت مالياتي داريم.
کرباسيان در ادامه افزود: تصميم گرفته شد از اول آذر نماد بسته اي در بورس نداشته باشيم و کنترل کنيم تا نمادها بسته باقي نماند.
وي با اشاره به 14 شرکتي که نماد آنها بسته است، اضافه کرد: از اين تعداد 8 شرکت، بورسي و 6 شرکت، فرابورسي است.
کرباسيان گفت: از اين تعداد نماد 6 شرکت در حال بازگشايي است و بقيه که عمدتاً بانکها هستند بايد مجمع آنها را برگزار کنيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: بانکها بايد صورت هاي مالي و حسابرسي خود را ارائه کنند تا بتوانيم مجامع آنها را برگزار کنيم.
کرباسيان اضافه کرد: تلاش مي کنيم در مدت 3 ماه آينده مشکل در بانکهاي دولتي را رفع کنيم و از طريق بورس و بانک مرکزي فشار بياوريم تا مشکل در زمينه بانکهاي خصوصي هم رفع شود.
وي درباره شرکت کنتورسازي گفت: حدود 590 شرکت در بورس داريم، متأسفانه کنتورسازي مشکلي را ايجاد کرد که ما براي فراهم کردن امنيت سرمايه گذار و بازار، وارد موضوع شديم.
کرباسيان با تشکر از قوه قضائيه افزود: دادسرا و بازپرس بيشترين همکاري را با ما انجام دادند.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: براي کساني که مي خواهند سهام خود در شرکت کنتورسازي را بفروشند با برخي بانکها هماهنگ کرديم تا 2 هزار سهم را از آنان با قيمت مناسب بخرند.
کرباسيان افزود: بر اساس گزارش 8 ماهه امسال، ميزان عدم تحقق درآمدهاي مالياتي 15 درصد است که در مقايسه با پارسال بهبود يافته است.
وي اضافه کرد: امسال معافيت هاي مالياتي بيشتر شده است و طبقات معافيت هاي مالياتي افزايش يافت.
وي با بيان اينکه 65 رديف معافيت مالياتي يعني 34 هزار ميليارد تومان معافيت مالياتي داريم، ادامه داد: اين در حالي است که سهم درآمد کشور از ماليات 36 درصد و موفق است.
کرباسيان گفت: توافقنامه اي با بانک مرکزي امضا شد و بانک مرکزي بانکها را موظف به ارائه اطلاعات کرده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه بايد صندوق هاي فروش را ساماندهي کرد گفت: خوشبختانه در تعاملي که با مجلس شوراي اسلامي وجود دارد لايحه اي در اين باره آماده شده است تا در صحن علني مجلس مطرح شود.
کرباسيان افزود: اين قدم نخست براي اصلاح ماليات بر ارزش افزوده است.
وي با بيان اينکه قانون قبلي ماليات بر ارزش افزوده، آزمايشي بود، اضافه کرد: در اين مدت تجربيات ، زياد و مشکلات شناسايي شد.
کرباسيان گفت: وظيفه اصلي ما در اين صد روز اجراي شعار محوري سال يعني توليد و اشتغال بود و همه تلاش ما در اين راستاست.
وي با بيان اينکه از اول امسال تا کنون 33 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني تخصيص داديم، افزود: 25 هزار ميليارد تومان آن در اين صد روز بود که در مقايسه با پارسال 60 درصد رشد داشت.
وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: بر اساس قانون موظف هستيم امسال 34 هزار و 500 ميليارد تومان تخصيص بدهيم که تا کنون حدود 24 هزار ميليارد تومان را انجام داديم که عمده آن صرف بودجه عمراني شد و با توجه به اين موضوع، اشتغال و توليد افزايش يافت.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه بيش از 32 هزار ميليارد تومان از بدهي هاي خود را پرداخت کرديم، گفت: بدهي هاي دولت نسبت به پارسال 5 درصد کاهش داشته است.
کرباسيان در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما درباره بدهي دولت با بيان اينکه اين بدهي ها را از طريق روش هايي مانند تهاتر، اوراق خزانه و نقدي پرداخت کرديم، افزود: نارضايتي چنداني از طرف پيمانکاران عمده نداريم چون بدهي هاي ما نسبت به آن ها کاهش يافته است.
وي گفت: در قانون برنامه ششم توسعه براي سرمايه گذاري سالانه، براي اينکه بتوانيم به رشد 8 درصد برسيم 25 و سه دهم درصد تامين مالي و سرمايه گذاري از منابع خارجي، حدود 24 و 7 دهم درصد و تسهيلات بانکي و تملک دارايي ها و بازار سرمايه 12 و 4 دهم درصد بود.
وي افزود: 5 و 4 دهم ميليارد دلار در اين صد روز، قرارداد سرمايه گذاري خارجي بسته شده است که با حدود 23 ميليارد دلار به حدود 28 ميليارد دلار منابع خارجي مي رسد که وارد اقتصاد کشورمان مي شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در برخي جاها خصوصي سازي به معني رد ديون دولت تلقي شده بود در حالي که واحدها به بخش هايي واگذار مي شد که خصوصي واقعي نبودند.
کرباسيان با بيان اينکه در دولت يازدهم جلوي اين کار گرفته شد، افزود: در 2 سال اخير هم هيچ واحدي به غير خصوصي واگذار نشد و سعي کرديم واحدها را به اهل آن واگذار کنيم و با اين واگذاري ها بهره وري و سود بيشتري داشتند و نيروي کار بيشتري را هم جذب کردند.
وي اضافه کرد: بايد اصل 44 قانون اساسي را به درستي اجرا کنيم.
کرباسيان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه کساني که مدعي هستند قاچاق از مبادي رسمي وارد مي شود بايد ادعاي خود را ثابت کنند، گفت: مرجع صدور آمار قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق است و گمرک بخشي از حلقه تجارت است.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه نبايد چهره چرخه تجارت کشور را سياه نشان دهيم، گفت: حدود يک سال و نيم جهان ما را به رتبه نخست برخورد با قاچاق تلقي کرده است اما عده اي در کشور نمي خواهند اين موضوع را بپذيرند.
کرباسيان با اشاره به اينکه آمارهاي غلط در داخل کشور مبني بر قاچاق کالا منتشر مي شود که وجود خارجي ندارد افزود: سامانه و پنجره گمرک اطلاعات لازم را ارائه مي کند.
وي ادامه داد: تجهيزات پرسرعت براي گمرک تهيه کرديم و برخي از آن ها را به توليد داخل رسانديم.
کرباسيان گفت: 50 تن مواد مخدر را در گمرک کشف کرديم.
وي در بخش ديگر از سخنان خود با بيان اينکه رئيس جمهور اولويت هاي اختصاصي و عمومي به ما ابلاغ کرد، افزود: اقتصاد مقاومتي تکليف همه ماو 33 بسته ابلاغ شده است و برنامه محوري در 30 طرح راهبردي تعريف کرديم که به اطلاع عموم خواهيم رساند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۶۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی

مصطفی دارایی نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر پیش‌بینی‌های قبلی، قیمت هرکیلو گوجه فرنگی در میدان مرکزی نسبت به هفته  قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

او قیمت کنونی هرکیلو گوجه فرنگی مرغوب در میدان مرکزی را ۱۵ تا ۱۷ هزارتومان و گوجه فرنگی معمولی را ۱۰ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون بالای ۴ هزارتن گوجه فرنگی در شیراز کشت شده که براین اساس کمبودی در عرضه نداریم و تنها به سبب بارندگی  و تاخیر در برداشت، قیمت با نوساناتی در بازار روبرو می‌شود.

دارایی نژاد با بیان اینکه عرضه پیاز بندرعباس روبه اتمام است، افزود: هم اکنون پیاز دزفول بدست آمده است و برآورد می‌شود که بازار پیاز در ماه آینده به تعادل برسد.

رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان قیمت کنونی هرکیلو پیاز دزفول را ۱۴ تا ۱۵ هزارتومان و پیاز بندرعباس را ۱۸ تا ۲۲ هزارتومان اعلام کرد و افزود: در بازار خرده فروشی با احتساب حداکثر ۳۰ تا ۳۵ درصد سود باید عرضه شود.

او با اشاره به علل نابسامانی بازار محصولات کشاورزی گفت: تا زمانیکه الگوی کشت به طور کامل اجرا نشود، نابسامانی‌ها در بازار ادامه دارد. به رغم گذشت ۳ سال از شعار اجرای مصوبه الگوی کشت، اما تاکنون ۳۰ درصد آن اجرا شده است.

دارایی نژاد ادامه داد:با اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت، برنامه ریزی تولید با احتساب مصرف داخل انجام می‌شود و از طرفی ۱ تا ۱.۵ میلیون تن محصول بیشتری به منظور برنامه ریزی صادرات باید تولید شود.

رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان گفت: ایران به سبب اقلیم چهار فصل جزء معدود کشور‌هایی است که می‌تواند صادرات داشته باشد، اما متاسفانه در برخی مواقع به سبب اتخاد تصمیمات خلق الساعه به بهانه تنظیم بازار، صادرات ممنوع می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتظارات تورمی کم شد
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتطارات تورمی کم شد
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد