Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ماهنامه پيشه و تجارت - سيد محمد ميرزامحمدزاده: افراد از ابتدا سرمايه دار به دنيا مي آيند و برخي نيز با تلاش سرمايه دار مي شوند، اما برخي زندگي متوسطي دارند و در زمان بازنشستگي با دشواري هاي اقتصادي مواجه مي شوند. شايد برنامه هاي بيمه اي که براي افراد گذاشته مي شود، کفاف خرج روزهاي سالمندي را ندهد و خرج خانواده با دخل آن روزها نسازد؛ اما چه مي شود کرد اگر ما جزء آن افراد متوسط باشيم که نگران آينده سال هاي دور خود هستيم؟
کساني که با حقوق هاي کم روياي آسايش سال هاي پيري را در سر مي پرورانند اما با اين حال، با ديدن اطرافيان بازنشسته خود همواره نگرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع شايد به اين موضوع انديشيده باشيد آنهايي که در زمان بازنشستگي رفاه نسبي خود را حفظ مي کنند، بدون آنکه شغل دومي داشته باشند، چه راهکارهايي را براي خود به کار بسته اند.

جانت اشکناسي، نويسنده مطالب کارآفريني سرمايه گذاري و بانکداري در مطلبي با اشتراک تجربيات شخصي و بهره گيري از نظريات دو مشاور اقتصادي، راهکارهايي را با محوريت پس انداز بازنشستگي پيش روي افراد مي گذارد. او با بهره گيري از ايده سرمايه گذاري بخشي از درآمد در صندوق بازنشستگي، از پس انداز يک ميليون دلاري در پايان دوران کاري سخن مي گويد. هر چند اين اعداد شايد از ديد ايرانيان غيرواقعي و نامحتمل به نظر آيد چرا که «درآمد افرادي که به دلار حقوق مي گيرند با درآمد ما فرق دارد»؛ اما بايد اين نکته را در نظر گرفت که پس انداز ما هم به نسبت مي تواند در مقياس کوچک تر همان قدر براي ما ارزشمند باشد.
ضمن آنکه سوددهي سيستم بانکي ما حتي با فرض کاهش سود و اعمال محدوديت هاي سياست هاي بانک مرکزي همچنان سودهاي خوبي را به ارمغان مي آورد که مي تواند بخش عمه اي از اين تفاوت را جبران کند. در ادامه صحبت هاي جانت را در مورد اين راهکارها و رسيدن به روياي پس انداز بازنشستگي مي خوانيم.
زماني که آخرين روزهاي 20 سالگي ام را پشت سر مي گذاشتم، وارد شرکت زنجيره اي توزيع گسترده روزنامه شدم. روزي خزانه دار من را به دفترش خواند و برايم توضيح داد که اگر به برنامه 401K شرکت نپيوندم چه چيزهايي را از دست خواهم داد، چيزهايي که آن روز براي من بسيار عجيب و بعيد بود.
اين برنامه به ما اجازه مي داد هر چقدر از درآمدم را که تمايل داشتم براي بازنشستگي کنار بگذارم و هر چقدر که مي گذاشتم شرکت هم 50 درصد معادل همان مبلغ را البته تا سقف 6 درصد از کل درآمد (بدو حذف ماليات) روي آن مبلغ براي من کنار بگذارد و ماليات هم بعد از بازنشستگي از مبلغ کسر شود.
خزانه درا به من گفت: «هيچ سرمايه گذاري از اين بهتر نيست. اين قرارداد تضمين مي کند 50 درصد چيزي که شما تصميم به سرمايه گذاري کرده ايد را تا سقف 6 درصد از حقوق تان را به شما در هر پرداختي بازگرداند. شما هيچ وقت هيچ قراردادي بهتر از اين پيدا نمي کنيد.» اين داستان کاملا صحت دارد. هر وقت که حقوق تان را دريافت مي کنيد هر چقدر از حقوق تان را که مي توانيد در برنامه 401K خود بگذاريد و اين اولين قدم به سمت ذخيره يک ميليون دلار يا حتي بيشتر براي بازنشستگي است؛ اين جمله را لئون لابريک، مديرعامل شرکت LJPR يک شرکت مشاور اعتباري مستقل مديريت دارايي مي گويد.

راهکارهايي براي بازنشستگي با سرمايه بالا
لابريک به موکلان بسياري کمک کرد تا با بيش از يک ميليون دلار سرمايه بازنشسته شوند. او معتقد است توانسته يک فرمول واحد براي اين موضوع بيابد؛ فرمول او بسيار ساده است؛ تنها کافي است هر ماه سهم بيشتري از درآمد خود را پس انداز کنيد. لابريک به ياد مي آورد چطور يک بار يکي از موکلانش در اوايل دهه 1980 ميلادي نزد او آمد و گفت: «فقط يک راهکار ساده به من بياموز.» و لابريک در جواب به او گفته بود: «18.7 درصد از درآمدت را در صندوق ونگادر ويندوزر پس انداز کن.» و اين شد که ظرف 20 سال آن موکل توانست دارايي غيرباور 2.5 ميليون دلار را پسانداز کند.
لابريک راجع به او مي گويد: «آن موکل که طي همه اين سال ها از چک کردن موجودي سپرده اش سرباز زده بود با دريافت اين پول شگفت زده شد و از آن به بعد هميشه راهکار 18.7 درصد را پيش گرفت. اگر کارفرماي شما تنها پنج درصد از اين سهم را برعهده بگيرد آن وقت شما تنها 13.7 درصد از درآمدتان را پس انداز کرده ايد.» شخصي که سالانه 50 هزار دلار درآمد داشته باشد و 18.7 درصد از درآمدش را براي 30 سال با نرخ بازگشت هشت درصد پس انداز کند، يک ميليون دلار پس انداز کرده است که مي تواند سالانه 40 هزار دلار در سال با ريسک پايين تمام شدن اين ميزان تا پايان عمرش را داشته باشد.

چرا اصلا شما به يک ميليون دلار در بازنشستگي نياز داريد؟
شايد از خودتان بپرسيد که چرا شما اصلا به يک ميليون دلار پس انداز در سن بازنشستگي نياز داريد، جواب اين سوال به شيوه زندگي شما بستگي دارد و آيا اينکه شما مي خواهيد اين شيوه زندگي را در بازنشستگي هم حفظ کنيد يا خير و اينکه چقدر از درآمد کنوني تان را انتظار داريد که در بازنشستگي داشته باشيد؟ در بسياري از موارد شما به يک ميليون دلار يا بيشتر در زمان بازنشستگي نياز داريد.
به عقيده مشاوران مالي، براي رسيدن به اين هدف شما بايد به موقع شروع به پس انداز کنيد، بدانيد چقدر بايد کنار بگذاريد و ياد بگيريد که در زمان برداشت با چه نظمي اين ميزان سرمايه را برداشت کنيد. به گفته تاد راستمن، يک مشاور مالي تاييد شده و موسس خيريه کپيتال پارتنرز در ايالت کاليفرنياي آمريکا، اگر شما در يک کلانشهر در طبقه متوسط زندگي مي کنيد و حداقل 75 هزار دلار در سال درآمد داريد، احتمالا به يک ميليون دلار يا بيشتر براي بازنشستگي نياز داريد.
در ادامه پنج گام براي نزديک شدن به عدد رويايي يک ميليون دلار پيش روي تان مي گذاريم. راهکارهايي که هميشه کاربردي بوده اند و چندان هم سخت نيستند؛ فقط نياز به ارائه و اجرا دارد. چه بسا افرادي بوده اند که هميشه توانايي انجام آن را داشته اند اما سن خود را در جايگاهي نمي ديده اند که تمايل به پس انداز داشته باشند؛ به معناي ديگر سال هاي بازنشستگي را آنقدر دور مي ديدند که فکر نمي کردند به اين زودي هاي ريش شان در گرو بازنشستگي باشد. اما با آغاز دوره بازنشستگي و قطع ناگهاني حقوق دريافتي شان با چالش خرج هاي سرسام آور مواجه شده اند، خرج هايي که حتي کار دوم هم نمي تواند کفافش را دهد.

1. برنامه 401K خود را سريع تر اجرايي کنيد
راستمن مي گويد: «به صندوق رفاهي شرکت خود يا هر صندوق رفاهي موجود در کشورتان مراجعه کنيد و بپرسيد که چقدر از ميزان پس انداز شما را برعهده مي گيرند. سپس هر چقدر که در توان داريد در اين صندوق بگذاريد تا زودتر به هدف 401K نزديک شويد. لابريک در اين باره مي گويد: «اگر حداکثر ميزان سهم صندوق را دريافت نکنيد خيلي کار احمقانه اي است، پس تا آنجا که ممکن است سهم خود را بالا ببريد تا حداکثر سهم شرکت را از آن خود کنيد. يک مو از خرس کندن غنيمت است.»
2. نصف افزايش حقوق هايتان را هم کنار بگذاريد
لابريک مي گويد: «اگر دو درصد به حقوق تان اضافه شد، سهم برنامه 401K خود را يک درصد افزايش دهيد.» با هر افزايش حقوق اين کار را ادامه دهيد. «فقط به رقم پس انداز خود که روز به روز بيشتر مي شود نگاه نکنيد، هر افزايشي در درآمدتان را مدنظر داشته باشيد و به افزايش درصد پس انداز نگاه کنيد.»
3. در زمان سقوط بازار از کوره به در نرويد
گاهي وقت ها بازار سهام دچار رکود مي شود و اين سبب مي شود برخي سهامداران بترسند و سريعا سهام خود را بفروشند. هر چند فروختن سريع سهام يک اشتباه بزرگ است. لابريک مي گويد: «بي خيال نشويد. توقف نکنيد. من افرادي را ديده ام که برنامه 401K خود را ترک کرده اند و دليلش اين بوده که در حراجي ها خريد کنند. چرا ما در حراجي خريد مي کنيم؟ چون پول بيشتري برايمان بماند. چرا ما سرمايه گذاري مي کنيم؟ چون پول بيشتري برايمان پس انداز شود.
به عبارت ديگر، حراجي ها به ما فرصت تخفيف بيشتر مي دهند. به ياد داشته باشيد که برنامه بازنشستگي يک فرآيند بلندمدت است. در نهايت بازار سهام پس از يک دوره رکود باز به حال خود باز مي گردد و سرمايه شما هيچ وقت متضرر نخواهد ماند.
4. بازگشت مالياتي خود را سرمايه کنيد
(در کشورهاي توسعه يافته زماني که ماليات پرداخت شده با درآمد کسب شده همخواني نداشته باشد، ماليات در پايان سال مالي به حساب شخص بازگشت داده مي شود.) سال آينده زماني که بازگشت مالي به حساب تان واريز شد، به جاي خرج کردن براي خريد تلويزيون فلت رون، يا يک جفت کفش جديد يا سفر لحظه آخري، آن را در پس انداز بازنشستگي خود بگذاريد تا زودتر به هدف يک ميليون دلاري خود دست يابيد.
لابريک مي گويد: «من افرادي را مي بينم که ادعا مي کنند توانايي مالي براي پس انداز بازنشستگي ندارند، اما هر سال نزديک به دو هزار و 600 دلار بازگشت مالياتي دارند.» به نوشته سايت IRS، واريز مستقيم بازگشت مالياتي به يک صندوق پس انداز بازنشستگي بهترين و سريع ترين راه است تا بازگشت مالياتي خود را از دولت دريافت کنيد. علاوه بر اين، چنين ايده اي مي تواند به شما کمک کند تا بتوانيد جلوي نفس خود را براي خريد لوازم غيرضروري بگيريد.
شما حتي مي توانيد از ايده تقسيم بازگشت مالياتي خود بهره بگيريد. يعني بازگشت خود را در چند حساب مالي مجزا از جمله حساب بازنشستگي مستقيم سرمايه گذاري کنيد.
5. سرمايه گذاري روي خود
راستمن پيشنهاد مي کند چند دوره تخصصي را پشت سر بگذاريد، يک دوره MBA برويد يا هر کاري که مي توانيد انجام دهيد تا به عنوان يک فرد حرفه اي ارزش خود را بالا ببريد. با اين کار شما بيشتر درآمد به دست مي آوريد و بيشتر مي توانيد سرمايه جمع کنيد. حتي ممکن است شما مجبور به پرداخت هزينه اين دوره ها نباشيد. از کارفرماي خود يا سازمان منابع انساني خود بخواهيد که هزينه اين کلاس ها را پرداخت کنند. در نهايت آنکه پس انداز حتي اگر با هدف بازنشستگي نباشد به خودي خود مي تواند براي افراد مفيد باشد. با يک حساب سرانگشتي متوجه مي شويد درصد از حقوق تان شايد در زندگي روزمره تاثيري نداشته باشد، اما مي تواند به ميزان هنگفتي در پايان سال بدل شود که قطعا آن ميزان مي تواند تغيير بزرگي در زندگي تان ايجاد کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۷۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌ ناظر گمرکات مازندران گفت فروردین ماه امسال بیش از ۷۰ قلم کالا  با وزن ۱۴۷ هزار و ۴۱۷ تن، به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۵ هزار دلار از گمرکات مازندران (نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنارو آمل) به نقاط مختلف دنیا صادر شد.

امیرجمشیدی ، اقلام صادراتی را ؛ فرآورده‌های لبنی، بستنی، سیمان، مصنوعات معدنی، چوب واشیا چوبی و... عنوان و خاطرنشان کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

جمشیدی افزود:  فروردین ماه ، ۵۸۲ هزار و ۶۴۶ تن کالا به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۳۲۹ هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

وی مهمترین مقاصد صادراتی گمرکات مازندران را عراق با واردات ۷ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیون و ۵۳۶ هزار دلاربعنوان  اولین مقصد صادرات کالا‌های مازندران، روسیه با ۱۰۸ هزار تن به ارزش ۶ میلیون و ۴۱۶ هزاردلار، ترکمنستان با ۷ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۲۳۰ هزار دلار، قزاقستان با ۱۴ هزارتن به ارزش یک میلیون و ۱۷۸ هزاردلار و ازبکستان با یک هزار تن به ارزش ۹۸۹ هزار دلاراعلام کرد.

جمشیدی خاطرنشان کرد:  در مجموع بیش از ۱۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار از پنج کشور مقصد صادراتی محصولات مازندران به گمرکات مازندران وارد شد که ۹۴ درصد به لحاظ وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داد.

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات