Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قهرماني تيم ملي وزنه برداري ايران در رقابت‌هاي جهاني اگرچه يک اتفاق بزرگ و درخشان بود اما اين قهرماني در دل خود سايه و روشن‌هاي جالب و آموزنده‌اي داشت که بايد چراغ راه آينده و موفقيت‌هاي آتي باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين قهرماني پايان يک آرزوي دور و دراز بود. آرزويي که نزديک به يک قرن منتظرش بوديم و در نهايت بعد از گذشت 83 دوره از رقابت هاي وزنه‌برداري قهرماني جهان به بار نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ايستادن بر بام وزنه‌برداري دنيا آن هم در خاک آمريکا لذتي فراتر از توصيف دارد. طلسمي که وزنه‌برداري ايران بعد از گذشت قريب به يک قرن به افتخار آن نايل شد تا در تالار افتخارات وزنه‌برداري ايران مقام قهرماني دنيا نيز ثبت شود. رويدادي که در تمام 82 دوره قبلي با وجود شايستگي هاي فراوان و برخورداري از ستاره هاي ريز و درشت هرگز به آن دست نيافته بوديم اما در آناهايم سرانجام دست ايران به جام زرين رسيد تا طلسم ديرپا شکسته شود و نام ايران نيز در رديف قهرمانان وزنه‌برداري جهان قرار بگيرد.
تيم ايران با 5 مدال طلا 3 نقره و 6 برنز و 509 امتياز با شايستگي بر سکوي قهرماني ايستاد اما نبايد فراموش کنيم اين قهرماني در حالي بدست آمد که 10 کشور مدعي درجه اول وزنه برداري جهان شامل کشورهاي روسيه، قزاقستان، چين، بلاروس، ارمنستان، آذربايجان، مولداوي، اوکراين و ترکيه به دليل مشکلات دوپينگ و کره شمالي (به دليل عدم صدور ويزا) از حضور در اين رقابت ها محروم بودند و اگر محروميت اين مدعيان نبود، چه بسا که قهرماني ايران به اين آساني ميسر نمي شد.
درخشش وزنه برداران ايران در اوزان سنگين وزن و شکستن يک رکورد جهاني و کسب 14 مدال دليل اصلي اين قهرماني بود. اما اين درخشش و اين قهرماني سايه و روشن هاي مهمي داشت که هرگز نبايد زير هياهوي ناشي از قهرماني از ياد برود.
مدال تاريخي از دست رفت

شايد يکي از بزرگترين اشتباهات و نقاط تاريک تيم ايران در آناهايم عدم حضور وزنه بردار سبک وزن در تيم اعزامي بود. در حاليکه با توجه به غيبت 10 کشور و البته عدم شرکت چندين وزنه بردار سرشناس اين فرصت مهيا بود که در سبک وزن نيز با اعزام نفرات شاخص خود شانس خود را براي مدال آوري بيازماييم، کادر فني جوان تيم ملي و شوراي فني در اقدامي عجيب از اعزام وزنه بردار در اوزان پايين صرف نظر کرد تا اين فرصت تاريخي از ايران گرفته شود.
مجيد عسکري وزنه‌بردار سبک وزن ايران در دسته 69 کيلوگرم بي ترديد مهمترين و باتجربه ترين وزنه بردار سبک وزن ايران محسوب مي‌شود که با چندين مدال آسيايي و رده هاي سني مي توانست مسافر آناهايم باشد و بدرخشد اما فدراسيون وزنه برداري اين فرصت را از او دريغ کرد تا شانس کسب يک مدال تاريخي جهاني در دسته سبک وزن را از دست بدهيم. اين افسوس وقتي بيشتر شد که رقابت هاي دسته 69 کيلوگرم برگزار شد و رکوردهاي بدست آمده به گونه اي رقم خورد تا مسجل شود عسکري در صورت حضور روي تخته آناهايم مي توانست به راحتي روي يکي از سکوهاي سه گانه قرار گرفته و مدال خوشرنگ جهاني را به سينه بزند.
عسکري در آخرين رکوردگيري تيم ملي که در اردوي بابلسر برگزار شد، 143 کيلوگرم در يکضرب، 179 کيلوگرم در دوضرب و مجموع 322 کيلوگرم را ثبت کرد، رکوردهايي که معادل با مدال جهاني بود. چرا که در آناهايم سکوهاي سهگانه بدين ترتيب تقسيم شد: جئون سيک وون از کره جنوبي 148 (يکضرب)، 178 (دوضرب) و 326 (مجموع) مدال طلا/ تيرات بونسيک از تايلند 147 (يکضرب)، 174 (دوضرب) و 321 (مجموع) مدال نقره/ برناردين کينگ ماتام از فرانسه 141 (يکضرب)، 177 (دوضرب) و 318 (مجموع) مدال برنز.
مقايسه رکوردهاي ثبت شده قهرمانان سه گانه دسته 69 کيلوگرم با رکوردهاي عسگري نشان مي دهد که عسکري مي توانست برنز يکضرب، طلاي دوضرب و نقره مجموع را کسب کند و وزنه برداري ايران را بعد از نيم قرن و درخشش تاريخي محمد نصيري نابغه سبک وزن وزنه برداري ايران و جهان، صاحب مدال جهاني کند اما با کج سليقگي کادر فني و شوراي فني اين فرصت تاريخي از دست رفت.
شکست ورزشکارسالاري

بي ترديد بزرگترين ناکام وزنه برداري ايران در رقابت هاي جهاني کيانوش رستمي بود؛ قهرمان جهان و المپيک و رکورددار جهان و المپيک که در طول يک سال اخير مهمترين سوژه وزنه برداري ايران بوده و با مخالف خواني‌ها و عصيانگري‌هايش خود را به عنوان تافته جدا بافته وزنه برداري معرفي کرده. ساز مخالف کيانوش از روزهاي قبل از المپيک شروع شد که هرگز تن به برنامه سجاد انوشيرواني سرمربي وقت تيم ملي نداد و تاکيد کرد که تنها و با برنامه خودش تمرين مي‌کند و مماشات فدراسيون وزنه‌برداري نيز به اين آتش دامن زد.
قهرماني کيانوش در ريو و مدال زرين در المپيک نيز سبب شد که کيانوش خود را برنده و فاتح مطلق فرض کند و پس از المپيک رسما اعلام کند ديگر در اردوها حضور نخواهد يافت و تنها تمرين خواهد کرد. يک عصيانگري آشکار که با مخالفت انوشيرواني سرمربي وقت تيم ملي روبرو شد و وقتي فدراسيون با رويه ورزشکارسالارانه خود طرف رستمي را گرفت، انوشيرواني ترجيح داد تا عطاي کار را به لقايش ببخشد و از تيم ملي کناره‌گيري کند.
در تمامي روزهاي منتهي به رقابت هاي جهاني رستمي با برادرش که او را به عنوان مربي خود معرفي کرده بود، خارج از اردو و به تنهايي تمرين کرد و کار تا آنجا پيش رفت که برادر خود را بدون حتي يک روز سابقه مربيگري به همراه کاروان اعزامي به آمريکا برد و نتيجه تمامي اين رفتارها را روي تخته آناهايم ديديم؛ جايي که قهرمان المپيک و جهان در يک اتفاق حيرت انگيز اوت کرد تا ثابت شود بار کج هيچگاه به منزل نمي‌رسد.
رستمي درهمان آغاز کار و در يکضرب قافيه را به پرز شيليايي واگذار کرد و با 174 کيلو پشت سر او قرار گرفت و مدال نقره را دريافت کردٰ اما اوج شکست کيانوش در حرکت دوضرب بود؛ جاييکه سه بار پياپي مغلوب دو وزنه 212 و 215 کيلويي شد و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.
در شکست مطلق رستمي البته مصدوميت و انتخاب وزنه هاي غلط نقش اصلي را داشت. کيانوش که از ناحيه زانوي چپ آسيب ديده بود (البته به گفته خودش)، نيک مي‌دانست که ياراي مقابله با وزنه بردار آماده شيليايي را نخواهد داشت و مي توانست با انتخاب يک وزنه آسان و معقول مدال نقره خود را قطعي کند تا علاوه بر کسب مدال باارزش نقره جهان، وضعيت تيم ايران را در جدول رقابت ها نيز در شرايط ايده آلي قرار دهد اما با خودخواهي و يکدنگيعجيب و در کورس رقابت نابرابر با پرز، سه وزنه سنگين را انتخاب کرد که با آن پاي رنجور مهارش غيرممکن بود تا علاوه بر از دست دادن مدال جهاني، شرايط ايران را براي قهرماني متزلزل کند. در حاليکه با مهار 12 کيلوگرم بيشتر از وزنه 174 کيلوگرمي که کيانوش آن را در يکضرب مهار کرده بود، به راحتي نايب قهرمان جهان مي شد.
شکست کيانوش رستمي شکست تماميت خواهي و ورزشکارسالاري بود، شکستي که بايد رخ مي داد تا بساط عصيانگري و ورزشکارسالاري برچيده شود.
 البته رستمي در حالي مدعي مصدوميت از ناحيه زانو شد که قبل از رفتن هم زمزمه اين موضوع را روي زبان ها انداخته تا در صورت ناکامي از اين حربه بهره‌برداري کند.
نفر دوم اين وزن علي ميري نيز بسيار پايين تر از حد انتظار ظاهر شد و با مهار 155 کيلو در يکضرب، 193 کيلو در دوضرب و 348 کيلو در مجموع در جايگاه هفتم دنيا ايستاد تا ثابت کند انتخاب او تا چه اندازه اشتباه بوده.
درخشان مثل سهراب

بي ترديد روشن ترين نقطه کاروان وزنه برداري ايران در آناهايم دسته 94 کيلوگرم و سهراب مرادي بود. سهراب که چند ماه پيش در رقابت هاي داخل سالن آسيا رکورد مجموع جهان را شکسته بود و براي حريفان خط و نشان کشيده بود، در اين رقابت ها خوش درخشيد و برق مدالش همه چشم ها را خيره کرد. مرادي چنان باصلابت و با اقتدار روي تخته حاضر شد که بعد از همان اولين حرکت در يکضرب و مهار وزنه 176 کيلوگرمي همه متوجه شدند که سکوي نخست بدون هيچ رقيبي براي او خواهد بود. سهراب در حرکت دوضرب بعد از مهار وزنه 220 کيلوگرم و قطعي کردن قهرماني اش، در حرکت دوم به وزنه 233 کيلو حمله کرد تا بعد از 17 سال رکورد جهان را بشکند و همچنين علاوه بر دوضرب، رکورد مجموع دنيا را که چندي پيش در بازي هاي داخل سالن آسيا از آن خود رده بود، دوباره ارتقا دهد.
در کنار سهراب، ايوب موسوي نيز خوش درخشيد و با انتخاب وزنه هاي صحيح و با رکورد 171 کيلوگرم در يک ضرب، 214 کيلوگرم در دوضرب و مجموع 385 کيلوگرم 2 مدال برنز دوضرب و مجموع را از آن خود کرد تا يک شب رويايي براي وزنه برداري ايران خلق شود و براي نخستين بار دو وزنه بردار در اين دسته روي سکو داشته باشيم. موفقيت موسوي همچنين اهميت انتخاب نفر دوم را يادآوري کرد که يک انتخاب درست تا چه اندازه مي تواند موفقيت آفرين باشد.
سياه و سفيد در 105 کيلو
وقتي کادر فني در اين وزن روي نام محمدرضا براري قهرمان آسيا خط کشيد، کمتر کسي تصور مي کرد که ايران بتواند با دو وزنه بردار جوان يعني علي هاشمي و عليرضا سليماني در رقابت هاي جهاني دستاوردي داشته باشد اما آناهايم صحنه درخشش علي هاشمي جوان بود و او در يک رقابت نفسگير با افريموف ازبکستان موفق شد طلاي اين دسته را به سينه بزند تا براي نخستين بار در وزن 105 کيلوگرم مدال جهاني داشته باشيم.
هاشمي با مهار 183 کيلوگرم در يکضرب، 221 کيلوگرم در دوضرب و 404 کيلوگرم در مجموع دو طلاي يکضرب و مجموع و برنز دوضرب را از آن خود کرد و قهرمان جهان شد تا مشخص شود پيشرفت حيرت انگيزي نسبت به رقابت هاي قهرماني آسيا داشته و اعتماد مربيان به او بيهوده نبوده.
هر اندازه که انتخاب هاشمي به جا و درست بود، انتخاب عليرضا سليماني جوان اشتباه بزرگي بود که مربيان ايران مرتکب تا مدال دوم اين وزن از دست برود. سليماني که شاگرد و هم استاني اصغر ابراهيمي مربي تيم ملي محسوب مي شود، با نفوذ ابراهيمي انتخاب شد تا محمدرضا براري از ترکيب تيم ملي خط بخورد اما سليماني در آناهايم بسيار دور از انتظار ظاهر شد و ثابت کرد تا چه اندازه انتخاب او غلط بوده.
177 کيلوگرم در يکضرب، 215 کيلوگرم در دوضرب و 392 کيلوگرم در مجموع و در نهايت رتبه نازل هفتم، عملکرد نوميدکننده سليماني در اين رقابت ها بود و مهر تائيدي روي اشتباه کادر فني در انتخاب وي زد.
اين در حاليست که مقايسه رکوردهاي سليماني با رکوردهاي محمدرضا براري ثابت مي کند که اگر به جاي سليماني،براري در آناهايم روي تخته مي رفت، بي ترديد در وزن 105 کيلوگرم نيز ما سکوي دبل داشتيم و دو مدال کسب مي کرديم.
براري در رقابت هاي قهرماني آسيا در تاشکند در سال گذشته، 180 کيلوگرم در يکضرب، 221 کيلوگرم در دوضرب و 401 کيلوگرم در مجموع را ثبت کرد و قهرمان شد. امسال نير در رقابت هاي قهرماني آسيا در عشق آباد اگرچهرکوردهاي براري اندکي افت کرد و او 177 کيلوگرم يکضرب، 221 کيلوگرم دوضرب و مجموع 398 کيلوگرم را ثبت کرد و دوباره قهرمان شد اما رکوردهاي او تحت هر شرايطي از رکوردهاي سليماني در آناهايم بيشتر است و مقايسه آن با رکوردهاي مدال آوران آناهايم نشان مي دهد وا تا چه اندازه به مدال جهاني نزديک بوده و در صورت اعزام مي توانست به راحتي و با آمادگي بيشتر و انتخاب وزنه هاي درست تر مدال آوري کند و سکوي 105 کيلو نيز براي ما دبل شود.
بغض علي‌حسيني و داستان تکراري بهداد در فوق سنگين

همانطور که پيش‌بيني مي‌شد و انتظار مي‌رفت دسته فوق سنگين آبستن حوادث زيادي بود؛ از بازگشت باصلابت علي‌حسيني بعد از 8 سال تا تکرار داستان‌هاي ناداوري در المپيک براي بهداد سليمي.
مدعي اين دسته کسب نبود جز لاشا تالاخادزه قهرمان گرجستاني المپيک و جهان که دو زونه بردار کشورمان بايد با او رقابت مي کردند. همه چيز خوب پيش مي رفت هر چند که جو مسابقات علي حسيني را گرفته بود و او نتوانست در حرکات اول و دوم يک ضرب موفق باشد و تا آستانه حذف از مسابقات پيش رفت تا همه نگران شوند اما با مهار وزنه سوم اميد را به تيم ايران بازگرداند. سليمي هم مانند هميشه يک ضرب را مقتدرانه شروع کرد و به نسب رقابت نزديکي با تالاخادزه داشت هر چند در نهايت مدال نقره به سليمي و برنز به علي حسيني رسيد.
بهداد سليمي، در نخستين حرکت يک ضرب وزنه 205 کيلويي را مهار کرد. وي در دومين حرکت نيز وزنه 211 کيلوگرمي را بالاي سر برد، اما در حرکت سوم در مهار وزنه 216 کيلويي ناکام بود، اما مدال نقره اين حرکت را از آن خود کرد.
سعيد علي حسيني ديگر نماينده کشورمان در اين دسته که بعد از 8 سال دوري به عرصه رقابت ها بازگشته بود، در نخستين حرکت يک‌ضرب موفق به مهار وزنه 203 کيلويي نشد. وي در دومين حرکت نيز در مهار اين وزنه ناکام بود تا در آستانه حذف از مسابقات قرار بگيرد، اما علي حسيني در حرکت سوم اين وزنه بالاي سر بُرد تا در جدول رقابت ها باقي بماند. علي حسيني با اين وزنه به مدال برنز دست يافت.
لاشا تالاخادزه قهرمان جهان و المپيک از گرجستان با مهار وزنه 220 کيلوگرمي در سومين حرکت يک ضرب ضمن کسب مدال طلا، رکورد جهان را به ميزان 3 کيلوگرم ارتقا داد.
اما شروع ماجرا از حرکت دوضرب بود؛ جايي که علي‌حسيني در نخستين حرکت وزنه 236 کيلويي را مهار کرد. سپس نوبت به بهداد با انگيزه رسيد؛ سليمي براي نخستين حرکت دوضرب وزنه 241 کيلويي را درخواست کرد که موفق به مهار آن هم شد، اما بعد از تاييد داوران، هيات ژوري وارد شور شد و اين حرکت را قبول نکردند تا اتفاقي که براي اين وزنه‌بردار در المپيک ريو رخ داد تکرار شود. وي براي دومين حرکت وزنه را يک کيلوگرم افزايش داد و موفق به مهار وزنه 242 کيلويي شد.
علي حسيني در حرکت دوم نيز موفق به مهار وزنه 243 کيلوگرمي شد. وي براي سومين حرکت وزنه 251 کيلوگرمي را درخواست کرد که در مهار آن موفق بود تا به مدال برنز اين حرکت برسد. علي‌حسيني در مجموع نيز با 454 کيلوگرم و کسب مدال نقره به کارش پايان داد.
 نوبت سليمي بود تا رقابت را جذاب‌تر کند؛ وي در سومين تلاش نيز وزنه 252 کيلوگرمي را به راحتي بالاي سر برد و در حالي که 3 چراغ سفيد از داوران گرفته بود بار ديگر هيأت ژوري اين وزنه را قبول نکرد تا از کسب مدال دوضرب بازماند و به عنواني بهتر از پنجمي نرسد و از طرفي سکوي دومي‌اش با 453 کيلوگرم به مدال برنز مجموع تبديل شود.
تالاخادزه با ثبت رکورد 477 کيلوگرم، رکورد مجموع جهان را که با 473 کيلوگرم در اختيار خودش بود، چهار کيلوگرم ارتقا داد. اين وزنه‌بردار اهل گرجستان در يک ضرب 220 و در دوضرب 257 کيلوگرم را ثبت کرد.
 هر حال بايد ديد که آيا واقعا سليمي مرتکب خطا شده است يا اينکه داوران در خصوص او با توجه به ذهنيت قبلي که دارند سخت‌گيري بيشتري مي‌کنند؛ چرا که در مسابقات ساير دسته‌ها شاهد بوديم که وزنه برداراني که حتي موفق به مهار مناسب وزنه نمي‌شدند به راحتي مورد تاييد داوران ژوري قرار مي‌گرفتند اما اين حس به ما تلقين مي شد که شايد داوران با وسواس و نکته سنجي بيش از حد درباره بهداد تصميم‌گيري مي‌کنند.
 در هر حال براي نخستين بار در تاريخ تيم ملي وزنه‌برداري کشورمان ضمن کسب مدال‌هاي زرين و رنگارنگ با 509 امتياز موفق به فتح سکوي تيمي مسابقات جهاني شد.
انتهاي پيام/س

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۷۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، رقابت‌های بوکس قهرمانی جوانان و امید آسیا از روز شنبه (هشتم اردیبهشت) آغاز شده است و تا هجدهم همین ماه ادامه خواهد داشت. تیم‌های جوانان و امید ایران در مجموع با ۱۸ بوکسور راهی قزاقستان شده‌اند.   امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت، رقابت‌های رده سنی امید برگزار شد و چهار نماینده ایران به مصاف حریفان خود رفتند و همگی صاحب پیروزی شدند.   در وزن ۴۸ کیلوگرم، آرشام حسنی برابر لی جونگ هو از کره‌جنوبی به برتری دست یافت. وی در دور بعدی با ویشوانا از هند مصاف می‌دهد.   در وزن ۵۷ کیلوگرم، نیما بیاتی با ارائه مبارزه‌ای تماشایی مقابل جان پائول از فیلیپین به پیروزی رسید تا در مرحله بعدی با گانبولد از مغلوستان روبه‌شود.   در وزن ۶۳.۵ کیلوگرم، امیرحسین پیشرو برابر ویمارشانا از سریلانکا قرار گرفت و کاملا برتر از حریف بود و پیروز شد. وی در مرحله بعدی با مادامینوف ازبکستانی پیکار خواهد کرد.   در وزن ۷۱ کیلوگرم، عیسی فردین توانست کرار اسماعیل از عراق را با شکست بدرقه کند. وی در مرحله بعدی با آکالیکوف از قزاق مبارزه دارد.   فردا دوشنبه و در ادامه رقابت‌های قهرمانی آسیا، دو نماینده تیم جوانان ایران بالای رینگ می‌روند.   بر این اساس در وزن ۴۸ کیلوگرم، مهدی شعبان با رابرت مالنوک از فیلیپین رقابت خواهد کرد و در وزن ۵۴ کیلوگرم، مهدی سلطانی با دلگون‌سایخان از مغولستان مبارزه می‌کند.

دیگر خبرها

  • پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا
  • همدان میزبان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور است
  • کسب مدال نقره قهرمانی آسیا از سوی پرتابگر جوان ایران
  • ایران قهرمان رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی شد
  • کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا
  • دختران تنیس کمتر از ۱۲ سال ایران قهرمان غرب آسیا شدند
  • پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ووشو
  • تیم تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
  • جام جهانی پاراتیراندازی| تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
  • پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو