Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با ثبت «چوگان‌بازي سوار بر اسب همراه با روايتگري و موسيقي» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، در ساعات اوليه صبح امروز پنجشنبه 16 آذر ماه در دوازدهمين نشست کميته بين دول يونسکو براي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس تعداد آثار ناملموس ايران در فهرست ميراث جهاني به 13 رسيد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري، محمدحسن طالبيان معاون ميراث‌فرهنگي با اعلام اين خبر گفت: «دو پرونده ايران صبح روز پنج شنبه 16 آذر ماه در ساعت 11 به وقت کره جنوبي و حدودا 5/30 به وقت تهران مطرح و هر دو به اتفاق آرا در فهرست ميراث جهاني ناملموس ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
او با اشاره به اينکه فقط 4 پرونده مشترک در اين اجلاس وجود دارد که يکي از آنها مربوط به ايران است، گفت: «نگاهي به تعداد پرونده هاي ثبتي از سال 2008 تا 2017 که همه ساله با کاهش مواجه بوده بيانگر سختگيري در فرايند ثبت است. همچنين طرح 90 پرونده در سال 2008 و 26 پرونده در سال 2017 نشان دهنده اين روند سختگيرانه است.»
معاون ميراث فرهنگي کشور پرونده چوگان را يکي از پرونده هاي برجسته و شاخص اين دوره عنوان کرد که مورد توجه جهانيان قرار گرفت.
به گفته او چوگان از منظر جنبه هاي گوناگون هنري، موسيقيايي، نمايش تا بازي همبسته اسب و انسان نشان دهنده شکل گيري يک فرهنگ با سابقه طولاني در سرزمين ايران از دوره ساساني تا کنون است. اهميت چوگان از آن جهت مهم است که به نظر مي‌رسد اولين بازي تيمي جهان است و به احتمال زياد، گوي چوگان اولين توپي است که بشر ابداع کرده است.
طالبيان چوگان را بازي مشترک اسب و انسان و بي نظير در نوع خود دانست که هماهنگي بين دو موجود زنده را برجسته مي کند.
او افزود: «در فرهنگ ايراني چوگان سمبل معرفت، مردانگي و هنر خلاق انسان و يکي از موارد مهم ميراث ناملموس ايران است که پشتوانه فرهنگي بسيار ارزشمندي در ادبيات، مينياتور، نقاشي، روايتگري، شعر و عرفان و اثر گذاري منحصر در ساير جنبه هاي فرهنگي دارد. منظومه گوي و چوگان عارفي هروي قرن هفتم هجري از نمونه هاي بارز به جاي مانده از منظومه هاي عرفان ايراني است.»
او قديمي‌ترين ميدان چوگان در جهان را ميدان نقش جهان اصفهان بر شمرد و از فعاليت چهارباشگاه چوگان در تهران و اطراف تهران خبر داد که اين سنت ايراني در آنجا ادامه دارد.
کمانچه يکي از قديمي ترين و گسترده ترين ابزار موسيقي در ايران
معاون ميراث‌فرهنگي کشور در مورد ثبت پرونده کمانچه گفت: «ساز کمانچه نيز يکي از قديمي‌ترين و گسترده ترين ابزار موسيقي در ايران و منطقه است که در اجراهاي موسيقي کلاسيک و فولکوريک سهم بسزايي دارد. از اين رو شاخص ترين نوازندگان آن را مي‌توان در اين دو حوزه موسيقي(شهري و محلي) پيدا کرد.»
طالبيان با اشاره به اينکه توليد اين ساز نيازمند کارگاه‌هاي پيشرفته، مجهز و صرف هزينه زياد نيست و از آنجايي که در بيشتر نقاط شهري و کارگاه‌هاي ساده، اين ساز در شکل‌ها و تزيينات گوناگون ساخته مي شود افزود: «امکانات گسترده و متنوع صوتي کمانچه سبب شده که در بيشتر نقاط شهري و روستايي ايران و منطقه و در بيشتر مراسم، جشن ها و سوگ ها که نياز به هم نوايي با مردم و تشريک مساعي در بروز احساسات مردم پيدا شود، از اين ساز استفاده شود.»
معاون ميراث فرهنگي کشور با تاکيد بر اينکه کمانچه در ديگر حوزه هاي مرتبط با ميراث فرهنگي ناملموس از جمله سنت هاي شفاهي نيز حضوري پر رنگ دارد و نام و نقش آن در بيشتر اشعار شاعران پارسي گوي و ديگر زبان ها و لهجه هاي متداول در مناطقي که اين ساز حضور دارد، بسيار ديده مي شود، گفت: «اين موضوع نشانگر اهميت و حضور قوي اين ساز در زندگي مردم و ادبيات رسمي کشورهاي داراي کمانچه است.»
طالبيان با تبريک اين موفقيت از مديران تهيه پرونده مرتضي رضوانفر، داريوش پيرنياكان، حمزه ايلخاني زاده پيشنهاد دهنده و حامي پرونده چوگان، كانون و فدراسيون چوگان، وزارت ورزش، خانه موسيقي، مردم، هنرمندان و موسيقيدانان تشکر کرد.
هيئت نمايندگى جمهورى اسلام ايران در اين اجلاس متشکل از محمدحسن طالبيان (معاون ميراث فرهنگى) به عنوان رئيس هيئت ايراني، فرهاد نظرى (مديركل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياى ميراث معنوى و طبيعى)، مرتضى رضوانفر (تدوين گر پرونده چوگان)، شروين گودرزى (كارشناس ميراث ناملموس)، حمزه ايلخانى (نماينده فدراسيون چوگان)، رامين والى (نماينده فدراسيون چوگان) بودند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۰۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید

سلطانی‌پور گفت: مجوز فعالیت یک فروشگاه صنایع‌ دستی در بازار سرپوشیده شهر شاهرود صادر شد. 

وی  ادامه داد: براساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌ دستی، متقاضیان می‌توانند با ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها و پس از بررسی درخواست توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، مجوز خود را بگیرند.

وی افزود: اکنون شش فروشگاه صنایع‌ دستی در سمنان، ۹ فروشگاه صنایع‌ دستی در شاهرود، دو فروشگاه صنایع‌ دستی در دامغان و دو فروشگاه صنایع‌ دستی نیز در مهدیشهر تحت مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان فعالیت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان