Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-27@07:59:44 GMT

خیاری که به شوری مقاوم است!

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۳۷۷۰

به گزارش پارس نیوز،

شوری یکی از تنش­‌های اصلی و شایع در جهان است که سبب کاهش تولیدات کشاورزی و نقصان رستنی‌­های طبیعی در نواحی وسیعی از سطح زمین می­‌شود. تنش شوری یکی از مهم‌ترین فاکتورهای محدودکننده رشد و تولید گیاهان در مناطق خشک و نیمه‌خشک است که به‌­واسطه بالا رفتن مقدار سدیم خاک و سمیت آن اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل نیاز روزافزون برای تولید غذا و گسترش فزاینده خاک­‌های تحت تأثیر شوری، تحقیق در مورد واکنش‌­های گیاهان به تنش شوری در دهه‌­های اخیر به­ سرعت در حال گسترش بوده است. در چنین تحقیقاتی مشخص‌شده که انجام عمل «پیوند» در گیاهان، می­‌تواند باعث غلبه بر برخی مشکلات مربوط به شوری در کشت‌های مداوم شود.

در کشور ما نیز به دلیل اهمیت این موضوع، محققان «دانشگاه تبریز» در مطالعه‌­ای به بررسی تحمل خیار پیوندی نسبت به شوری پرداخته‌اند.

آن­ها از خیار رقم «خسیب» که مقاوم به شوری بود، برای پیوند استفاده کردند و آن را روی پایه‌های سه نوع خیار گلخانه‌ای تجاری مختلف پیوند زدند. سپس و بعد از رشد نسبی گیاهان جدید، به آن‌ها تنش­ شوری اعمال شد. در نهایت نیز اندازه­‌گیری‌­های مختلفی همانند عملکرد، رشد، کیفیت میوه و برخی ترکیبات معدنی در خیار پیوندی انجام شد و داده‌های به‌دست‌آمده، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

نتایج این مطالعه پژوهشی که در مجله «دانش کشاورزی و تولید پایدار» وابسته به دانشگاه تبریز چاپ‌ شده، نشان داد که خیار پیوندی، تحت تنش شوری، دارای عملکرد، رشد، سطح برگ و وضعیت تغذیه‌­ای بهتری نسبت به خیارهای دیگر بود.

در ریشه و برگ نیز نتایج نشان داد که خیار پیوندی ظرفیت بالایی برای دفع و نگهداری سدیم داشته و باعث کاهش انتقال سدیم به ساقه و افزایش تحمل به شوری می­‌شود.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، از آنجاکه روش پیوند در سطوح وسیع قابل‌استفاده است، می‌­توان از نتایج این پژوهش در کاشت خیار در سطوح وسیع استفاده کرد و به اقتصاد مردمی که در اراضی شور خشک و نیمه‌خشک زندگی می­‌کنند، کمک کرد.

گفتنی است طبق آمار سازمان خواروبار جهانی (فائو)، کشور ما جزو مهم‌ترین تولیدکنندگان خیار در جهان است. بنا بر این آمارها، در سال 2015، ایران با تولید یک‌میلیون و 560 هزار تن خیار، پس از چین و ترکیه سومین کشور تولیدکننده این محصول در جهان بوده است.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۳۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل

حزب الله لبنان از شلیک دهها راکت به موضع حبوشیت و مقر فرماندهی تیپ حرمون ۸۱۰ ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،حزب الله در بیانیه ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی، موضع حبوشیت و مقر فرماندهی تیپ حرمون 810 در پادگان گولانی را با دهها راکت کاتیوشا هدف قرار  دادند.

حمله پهپادی حزب الله به 2 پایگاه نظامی ارتش اسرائیلحزب الله: به هر تجاوز رژیم صهیونیستی پاسخ خواهیم داد

این بیانیه افزود این عملیات ما در حمایت از مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی و حمایت از مقاومت شجاع و شریف آن و پاسخ به تجاوزات دشمن به روستاهای مقاوم و مناطق مردم به ویژه حمله تروریستی بزدلانه در جاده السریره انجام شد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند که دستکم 30 راکت از لبنان به سمت منطقه جبل الشیخ در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل
  • ببینید | خون‌شوری از کوچه‌ها
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • ان هتوی به آرسنال کمک کرد، چلسی در حد کاغذ خیس هم مقاوم نیست
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور
  • مقاوم سازی بیش از ۴ هزار واحد مسکن روستایی