Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رستگار استاد دانشگاه شیراز درخصوص اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: مولد‌های مقیاس کوچک و سیستم ذخیره‌سازی انرژی که پیش از این صرفا به عنوان پروژه‌های تحقیقاتی مطرح بودند با روی کار آمدن دولت یازدهم و اولویت‌های مهم صنعت برق تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با برشمردن مزایای این قبیل طرح‌های افزود: نیروگاه‌های حرارتی در خارج از شهرها و به دور از محل مصرف احداث می‌شوند که همین موضوع علاوه بر تحمیل هزینه برای احداث انتقال و توزیع باعث هدررفت بخشی از برق تولیدی در شبکه می‌شود که با توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر تلفات شبکه برق کاهش و امنیت و قابلیت اطمینان شبکه افزایش می‌یابد.

استاد دانشگاه شیراز در خصوص میزان اشتغال‌زایی این صنعت گفت: به دست‌آوردن این میزان خودکفایی در ساخت نیروگاه‌ها تاسیسات و تجهیزات صنعت برق اشتغال‌زایی قابل توجهی در کشور به دنبال دارد.

رستگار تصریح کرد: در حال حاضر 7 درصد از کل اشتغال صنعتی ایران در صنعت برق است و واضح است که 93 درصد دیگر نیز به طور غیرمستقیم متاثر از صنعت برق است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر چندین مراکز تحقیقاتی در زمینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل شده است افزود: بسیاری از این مطالعات وارد فاز اجرایی شده و به طبع افزایش بهره‌وری و کاهش تهدیدهای زیست محیطی شبکه‌های هوشمند برق کنترل و مدیریت شبکه انتقال و توزیع و مدیریت بحران از دستاوردهای این فعالیت می‌باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تمرکز بر این قبیل فعالیت‌ها که فناوری‌های کم هزینه و اشتغال‌زا هستند موجب سازگاری با طبیعی‌ترین انواع انرژی و با کمترین دست کاری در طبیعت خواهند شد.

رستگار با اشاره به ضرورت توسعه شرکت‌های دانش بنیان در زمینه صنعت برق اظهار کرد: وجود شرکت‌های دانش‌ بنیان علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید باعث ایجاد تکنولوژی‌های جدید در این صنعت خواهند شد و به طور کلی دستاوردهای استفاده گسترده از تکنولوژی‌های نوین در صنعت برق کشور را می‌توان در کاهش تلفات شبکه توزیع برق و عملی شدن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی مشاهده کرد.

وی با تشریح بازار اشتغال صنعت برق ادامه داد: بخش اعظمی از اشتغال مولد در صنعت برق کشور در بخش تولید تجهیزات گرفته تا توربین است و در صورتی که استفاده از توان شرکت‌های خارجی برای ساخت واحدهای نیروگاهی پیشی بگیرد این مسئله می‌تواند اشتغال‌زایی مولد در صنعت برق کشور را با چالش مواجه کند.

رستگار یادآور شد: این در حالی است که ایران بیش از 90 درصد در صنعت برق به خودکفایی رسیده است و معتقدیم در این خصوص با اتکا به دانشجویان کشورمان در صنعت تجهیزات صنعت برق می‌توان تا 90 خودکفا شویم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۹۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بین «ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست» و «شرکت پالایش نفت آبادان» امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، تفاهم‌نامه همکاری بین «ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست» و «شرکت پالایش نفت آبادان» صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌) با هدف حرکت از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی و ایجاد ارزش افزوده برای طرح‌ها در محل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بین حکیم قیم، مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان، و محمدمهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست، امضا شد.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و عمل به اصل ۵۰ قانون اساسی بوده است.

شرکت پالایش نفت آبادان، به‌عنوان نخستین شرکت صنعتی در کشور، در همکاری با ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در زمینه‌های مختلفی ازجمله کارگروه‌های راهبری و فنی دوجانبه، ارائه و واکاوی اجرایی برای طرح‌های اولویت‌دار با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای گذر از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی، و ایجاد ارزش افزوده برای این طرح‌ها در سطح این مجتمع صنعتی این تفاهم‌نامه را امضا کرده است.

شرکت پالایش نفت آبادان به‌منظور تحقق شعار خود با عنوان پالایشگاهی سرآمد و پیشرو در زمینه تولید، توسعه و مانع‌زدایی در طرح‌های زیست‌محیطی، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است.

با اجرای این تفاهم‌نامه، افزون بر ایجاد یک مرکز هم‌آفرینی، محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در سطح منطقه و کشور و «جهش تولید با مشارکت مردم» عملی می‌شود و رشد و اعتلای شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات فناوری به دیگر کشورهای منطقه تحقق می‌یابد.

دیگر خبرها

  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت