Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی ازروش های معمول برای تضمین بازپرداخت تسهیلات بانکی، وثیقه گرفتن ملک است.در این روش، بانک معمولا مبلغی کمتر ازارزش کارشناسی شده ملک را به عنوان تسهیلات به متقاضی پرداخت می کند.

اگر دریافت کننده تسهیلات بتواند در مهلت مقرر اقساط بدهی خود به بانک را تسویه کند، ملک وثیقه گرفته شده از رهن بانک خارج می شود، اما اگر دریافت کننده تسهیلات نسبت به بازگرداندن منابع بانک ناتوان باشد، بانک به صورت طبیعی ملک را طی یک روال قانونی تصاحب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال های گذشته، بانک ملی ایران بارها با موارد ناتوانی در بازپرداخت اقساط از سوی تسهیلات گیرندگان مواجه شده، اما تلاش کرده تا حد امکان از تملک وثایق خودداری کند. روش بانک این بوده که با بدهکار وارد مذاکره شده و حتی در مواردی میزان تسهیلات پرداختی را افزایش داده است. با این روش، بانک به رونق فعالیت اقتصادی تسهیلات گیرنده کمک کرده تا از محل سود حاصل از آن، بدهی بانک نیز تسویه شود.

این روند طی یکی دو سال گذشته اما تغییر محسوسی داشته است، به طوری که بدهکاران اغلب ترجیح می دهند ملک خود را با بدهی به بانک تهاتر کنند. در روش قانونی تهاتر، ارزش گذاری ملک توسط کارشناسان رسمی انجام می شود که معمولا قیمت برآورد شده از آنچه در بازار آزاد دیده می شود کمتر است.

از سوی دیگر، هنگام تهاتر اموال با بدهی، جریمه های مترتب بر تسهیلات نیز بخشیده نمی شود. با این روش، قیمت نهایی ملک، دست کم 30 درصد از نرخ جاری آن در بازار کمتر خواهد بود. با تمام این اوصاف، طی مدت اخیر، اغلب تلاش بانک برای مذاکره و تغییر تصمیم تهاتر ملک شخص مدیون با شکست مواجه می شود.

توجیه این افراد این است که بازار مسکن، رونق مناسبی ندارد و فروش ملک زمان زیادی خواهد برد، بنابراین ترجیح آنها این است که ملک را با قیمت کمتر در اختیار بانک بگذارند. این روش گرچه مطلوب بانک نیست و بانک را درگیر فروش اموال این چنینی با فرایندهای قانونی پیچیده می کند، اما نشان می دهد که بازار مسکن به حرکتی جدید نیاز دارد.

*مدیر عامل بانک ملی

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۷۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد از پرداخت ۶۲ درصدی تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سیدزبیر موسوی، امروز_ سه‌شنبه، یازدهم اردیبهشت_ در نشست شورای بانک‌های عامل کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، اظهار کرد: میانگین پرداخت کشوری ۵۵ درصد بوده اما در استان ۶۲ درصداست.

وی افزود: ۵۳ هزار و ۶۵ پرونده به بانک‌های عامل معرفی شده است و بقیه را حداکثر تا اواخر خرداد معرفی می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک ملی ۴۵۰ سهمیه داشتیم که ۴۱۶ واحد معرفی شده‌است، در سال جدید بانک‌ها اعلام کرده‌اند سیاست‌ها هنوز ابلاغ نشده‌است و پرداخت‌ها کمتر شده‌است، انتظار داریم کمی سخت‌گیری‌ها در بخش ضمانت‌ها نیز کمتر شود، سال جدید پرداختی در بانک ملی نداشتیم.

سهراب اصالت‌زاده معاون بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه این نشست وضعیت پرداخت تسهیلات مسکن از طرف بانک‌ها را شرح داد و گفت: بانک سپه ۷۰۰ سهمیه دارد که ۲۰۹ واحد انعقاد قرارداد شده‌ اما در سال جدید هنوز پرداختی انجام نشده‌است.

وی افزود: سهمیه بانک مسکن ۱۳۵۰ فقره بوده که از ۱۲۰۰ مورد معرفی شده ۴۲۴ مورد انعقاد قرارداد شده است.

اصالت‌زاده تصریح کرد: سهمیه بانک تجارت ۱۵۰۰ واحد سهیمه بوده که از این تعداد ۱۱۴۵ واحد معرفی شده ۲۱۵ مورد انعقاد قرارداد شده‌است.

وی با اشاره به عملکرد سایر بانک‌ها از سال گذشته تاکنون گفت: در بانک صادرات ۹۰۰ سهمیه داشتیم که ۲۶۳ مورد انعقاد قرارداد شده‌است، در بانک کشاورزی ۴۵۰ واحد سهمیه داشتیم ۴۱۴ مورد معرفی و ۲۱۵ مورد انعقاد قرارداد شده‌است.

معاون بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سهمیه بانک رفاه ۸۰۰ واحد بود که از ۶۸۴ واحد معرفی شده، ۲۰۰ واحد انعقاد قرارداد شده‌است و بانک ملت ۵۵۰ سهمیه بود که ۳۴۳ واحد معرفی شده و ۳۱۵ واحد انعقاد قرارداد شده‌ است.

وی گفت: پست بانک نیز ۳۰۰ واحد سهمیه داشتیم که ۲۰۷ واحد معرفی کردیم و ۴۸ مورد انعقاد قرارداد شده‌است.

کد خبر 749365

دیگر خبرها

  • اعلام آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد+ جزییات
  • پست بانک ایران بخشنامه پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم یا بیشتر را در سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات
  • پرداخت تسهیلات پروژه‌های خودمالکی مسکن متوقف نشده است
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن