Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@10:03:17 GMT

چرا می‌گوییم اهل‌بیت (ع) ولی نعمت ما هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۸۲۱۰

چرا می‌گوییم اهل‌بیت (ع) ولی نعمت ما هستند؟

پیامبران و امامان – که درود خدا بر آنان باد -، چون مهم‌ترین واسطه‌ای هستند که فیض خداوند را به دیگر بندگان می‌رسانند، از این رو، آن حضرات نیز «ولیّ نعمت» ما هستند.

سرویس سبک زندگی فردا: به نقل از اسلام کوئست این مطلب را بخوانید... پرسش: معنای، ولی نعمت چیست؟ چرا اهل‌بیت را، ولی نعمت ما می‌گویند؟

 

 


پاسخ اجمالی


«ولی نعمت» به معنای صاحب نعمت است؛ یعنی کسی که نعمت‌های ما از جانب او است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانچه از آیاتی مانند آیه ۵۳ سوره نحل و آخرین آیه از سوره ضحی استفاده می‌شود، «ولی نعمت»، در مرحله اول خدای متعال است که آفریننده تمام نعمت‌های مادی و معنوی است. چنانچه امام علی (ع) می‌فرماید:


«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَلِیِ‏ النِّعْمَةِ وَ الرَّحْمَةِ خَالِقِ الْأَنَامِ»؛ [۱]بندگان خدا شما را سفارش می‌کنم به تقوای خدایی که صاحب نعمت و رحمت و آفریننده انسان‌ها است.


در همین راستا بار‌ها در قرآن کریم از بهشت جاودان و فردوس برین با نام «جنت نعیم» یاد شده است. اما پیامبران و امامان – که درود خدا بر آنان باد -، چون مهم‌ترین واسطه‌ای هستند که فیض خداوند را به دیگر بندگان می‌رسانند، از این رو، آن حضرات نیز «ولیّ نعمت» ما هستند.


در مراحل بعدی، هر فردی که به واسطه او نعمتی به فرد دیگر برسد، «ولیّ نعمت» او به شمار می‌آید، چنانچه در روایتی می‌خوانیم: «فَإِنْ أَحَبَّ أَنْ یَرِثَهُ وَلِیُ‏ نِعْمَتِهِ‏ أَوْ غَیْرُهُ فَلْیُشْهِدْ رَجُلَیْنِ». [۲]یعنی اگر بنده آزاد شده بخواهد برای بعد از مرگش، مقداری از مالش را برای، ولی نعمت خود (فردی که او را آزاد کرده) بجا بگذارد، دو شاهد بگیرد.


[۱]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج. ۵، ص. ۳۷۱، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق.


[۲]. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج. ۸، ص. ۲۵۷، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۸۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشقی فراتر از خدمت.../ماندن در منطقه محروم؛ به واسطه عشق به دانش‌آموزان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری روز معلم که نزدیک می‌شود، دانش‌آموزان و خانواده‌ها در تکاپوی خرید هدیه‌ای در شان معلم هستند، کسی که بی‌منت هر ساله راه و رسم زندگی را می‌آموزد.

به گزارش ایسنا، به راستی معلمی عشق است، کسی که تلاش می‌کند تا راه و رسم زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزد، کسی که با تمام وجود و از صمیم قلب راه درست را به فرزندان خود نشان می‌دهد.

آری روز معلم روز قدردانی از زحمات کسانی است که عاشقانه در میدان و سنگری قرار گرفته‌اند تا نسلی را تربیت کنند که آینده‌ در دستان آن‌هاست.

کسانی که جهاد می‌کنند و گاهی خدمت به فرزندان خود را بالاتر از همه کارها می‌دانند، هستند معلمانی که جان خود را کف دست می‌گذارند و مسیرهایی را طی می‌کنند تا دانش‌آموزانی که چشم انتظار رسیدن معلم هستند در کلاس درس حاضر شوند.

به راستی، رفت و آمد از یک منطقه به منطقه دیگر بسیار دشوار است اما وقتی عاشق شغلت و دانش‌آموزانی که با بچه‌های خودت فرقی ندارند، باشی، تنها درس دادن و خدمت به آن‌ها را مهم می‌دانی، خدمتی بی‌منت در کمال عاشقی.

روز معلم بهانه‌ای است تا به جهت تشکر و پاسداشت زحمات آن‌ها، این روز گرامی داشته شود، البته تنها ۱۲ اردیبهشت روز معلم نیست، هر روز باید قدردان زحمات این قشر باشیم.

به مناسبت روز معلم با یکی از معلمان نمونه استان که در منطقه محروم استان در حال خدمت به دانش‌آموزان است مصاحبه ای را انجام دادیم که با هم می‌خوانیم.

مریم توکلی، معاون پرورشی یکی از مدارس شهرستان کوهرنگ که دارای هفت سال سابقه کاری است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال ۹۲ وارد دانشگاه فرهنگیان شدم و در رشته مشاوره به تحصیل پرداختم، برای مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی را انتخاب کردم.

وی افزود: زمانی‌که از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شدم، رفتن به منطقه محروم توفیق اجباری بود، اما زمانی که سادگی و صمیمیت بین دانش‌آموزان، اولیا و همکاران را مشاهده کردم ترجیح دادم در منطقه محروم بمانم و ادامه دهم.

این معلم نمونه استانی گفت: عاشق دانش‌آموزان آن منطقه هستم و روزانه مسافت زیادی برای رفتن به مدرسه طی می‌کنم، البته روزهایی که مشکلی پیش آمده و نتوانستم در کلاس درس حاضر شوم، آن روز به گونه‌ای بوده که از خانه و خانواده خود دور بوده‌ام.

وی گفت: در این سال‌ها خاطرات خوب و بد بسیار زیاد بود اما بهترین خاطرات مربوط به زمانی است که با چشم خود می‌بینم که دانش‌آموزانم به موفقیت رسیده‌اند، مثلاً زمانی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته و همکار خودم می‌شوند، ارتباطی که پیش از آن ارتباط دانش‌آموز و معلم بوده اما اکنون همکار می‌شویم، در حقیقت پیشرفت‌ها و خوشبختی دانش‌آموزانم را که می‌بینم برایم خوشایند است و شاید قشنگ‌ترین جلوه‌هایی بوده که از معلمی به یاد دارم.

توکلی بیان کرد: به زبان خودمانی بگویم اگر کاری را دوست داشته باشی، هر چند سخت، باز هم حاضری سختی‌ها را به جان بخری، می‌توانم بگویم واقعاً عاشق معلمی بودم و هستم، از طرفی دانش‌آموزان آن منطقه را بسیار دوست دارم  و همیشه علاقه دارم آن‌ها را ببینم، همیشه به همکاران و اعضای خانواده خود می‌گویم که من ۱۸۰ دختر دارم، یعنی صبح‌ها احساس می‌کنم به دیدار بچه‌هایم می‌روم.

وی افزود: باتوجه به اینکه باید مسافت زیادی طی شود تا به مدرسه بروم، اما هیچ‌گاه از رفت و آمد خسته نشدم، چون عشق و علاقه‌ام به دانش‌آموزان موجب می‌شود مسیر برایم هموار شود.

توکلی با بیان اینکه مشکلات در مناطق محروم زیاد است، تصریح کرد: کمبود امکانات آموزشی، پرورشی، تحصیلی، فضاهای آموزشی بسیار نامناسب مخصوصاً در بسیاری از روستاهای دور افتاده وجود دارد اما در برخی مناطق شرایط رفع کمبودها فراهم نیست، البته همیشه سعی شده با همکاران، دوستان و تعامل اولیا، گروه‌های جهادی تشکیل دهیم و تا جایی که می‌شود امکانات را برای مناطق و روستاها فراهم کنیم، مثلاً زمانی دانش‌آموزان نیاز به مشاوره کنکور دارند اما باتوجه به هزینه‌های بالا و مشکل رفت و آمد به شهر، تا جایی که امکان داشته و از دستمان برآمده خود تلاش کردیم برای آن‌ها مشاوره کنکور و برنامه‌ریزی انجام دهیم که نتیجه آن هم دیده شده و رشته‌های بسیار خوبی قبول شدند که این افتخاری برای معلم است، از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات دریغ نکردیم.

وی در پایان ضمن تبریک روز معلم، خاطرنشان کرد: همیشه این را بیان کرده و می‌کنم که معلمی شغل نیست بلکه عشق است، اگر عشق و علاقه‌ای در کار نباشد هیچ وقت نمی‌توان آنچه در ذهن خود داریم را بر اندیشه دانش‌آموزان پیاده کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • از فصل دوم جایگزین نقش کژال شدم/ پیشنهادات کاری دیگری دارم اما تصمیم نگرفته‌ام
  • عشقی فراتر از خدمت.../ماندن در منطقه محروم؛ به واسطه عشق به دانش‌آموزان
  • امسال همه شهر‌ها و روستا‌های لرستان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • سورپرایز مورایس مقابل پرسپولیس
  • بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی
  • برنامه بی‌واسطه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی