Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@02:28:39 GMT

نخستين ها در ورزش ايران!

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۲۷۲۲

نخستين ها در ورزش ايران!

خبرگزاري آريا - تاريخ ورزش جهان بسيار طولاني است. شواهد تاريخي نشان مي دهد نخستين فعاليت هاي ورزشي جهان به بيش از 30 هزار سال ديگر مي رسد.
به گزارش خبرگزاري آريا ، فرانسه، آفريقا و استراليا نخستين نقاطي در جهان هستند که نشانه هاي ورزش کردن در آنها به مدت 30 هزار سال قبل يافت شده است. اما درباره ورزش ايران چه مي دانيم؟ واژهٔ ورزش که از ديرباز معناي تمرين و ممارست داشت به هنگام تصويب «قانون ورزش اجباري در مدارس» در 16 شهريور ماه 1306 خورشيدي به‌طور رسمي به معناي امروزي وارد قاموس واژگان دولتي ايران شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه دقيق تر به تاريخچه ورزش ايران تا حدودي سردرگمي را باعث مي شود چرا که به دليل از بين رفتن اسناد و مدارک در سده هاي پيشين نمي توان به درستي مبدا خاصي را براي ورزش ايران در نظر گرفت. اما به هر حال ورزش ايران تاريخي بسيار طولاني دارد. اين تاريخ پر از نوآوري ها، رکوردها و افتخارات متفاوت است.
نمي دانيم نخستين ورزشي که در ايران به صورت رسمي راه اندازي شد چه بوده است، حتي نمي دانيم نخستين مقام و نخستين رکورد در کدام رشته حاصل شده و اصلا چه کسي نخستين ورزشکار فلان رشته بوده است. چرا؟ چون ورزش ايران تاريخچه اي بسيار طولاني داشته است. با وجود اين تاريخچه طولاني هر چند وقت يکبار شاهد اخبار متعددي در سايت ها و خبرگزاري ها هستيم ، خبرهايي مبني بر اينکه «نخستين ورزشکار در رشته فلان و يا نخستين رکورد در رشته ديگر».
اکنون يکي از ابهامات ورزش ايران همين «نخستين» ها هستند. اما با کمي جستجو و کمي تامل مي توان براي هميشه واژه «نخستين» را از فرهنگ دايره لغات ورزش ايران حذف کرد. چرا؟ چون هيچکس نخستين نفر نيست. اما اين روزها کساني که خود را طلايه دار يک رشته خاص معرفي مي کنند کم نيستند. در واقع هر کسي از راه مي رسد به فراخور مانور رسانه اي بيشتر براي خود اعتبار و سابقه مي خرد. چه کسي باور مي کند در سال 2017 خانم موتورسوار نخستين بانويي در ورزش ايران باشد که سوار موتور مي شود. ادعاها بسيار زياد است. در تمامي رشته ها و در تمامي رکوردها. انگار ورزش ايران از همين 10 سال پيش راه اندازي شده است.
شما نخستين موتورسوار نيستيد
براي بررسي «نخستين» هاي غير واقعي ورزش ايران ابتدا به سراغ موتورسواري مي رويم، کسي که در سطور بالا اشاره اي به او داشتيم. يک خانم موتورسوار است که خود را نخستين بانوي موتورريس معرفي مي کند. شايد اين خانم به چيزي که مي گويد اطمينان داشته باشد اما واقعيت اين است که او نخستين فرد اين رشته به شمار نمي رود. حداقل با رجوع به سال هاي آغازين دهه هشتاد و حتي دهه قبل تر از آن مي توان به مواردي اشاره کرد که بانوان و دختراني روي ترک حجيم ترين موتورها مي نشستند. زهرا فيروزيار که يکي از موتورسواران بانوي ايراني است مي گويد: «يادم مي آيد فعاليت ها در زمينه موتورسواري بانوان از دهه هفتاد آغاز شد اما اينکه چگونه يک نفر مي آيد خود را به صرف داشتن مدرک از آمريکا و يا حضور رسمي در رقابت ها نخستين فرد اين رشته معرفي مي کند جاي بسي تعجب و شگفتي است.» وي افزود: «ما در دهه هفتاد و هشتاد بانوان زيادي که در موتورسواري فعال بودند داشتيم، يکي از آنها شقايق حميدي بود، يکي ديگر سولماز شيرزاد. دلم مي خواهد خانم (...) را يک روز ببينم و بپرسم نخستين بار چه کسي به او لقب نخستين را داد؟ بايد به او بگويم شما نخستين موتورسوار نيستيد .»
نخستين واليباليست ايران؟!
اما اگر ورزش بانوان همين چند مورد خاص را داشته باشد ورزش مردان پر از مواردي است که ادعا دارند يا نخستين فرد هستند يا نخستين رکورددار. واليباليستي خود را نخستين بازيکن شهرستان (... ) معرفي مي کند. اين يکي خيلي عجيب است. مگر مي شود يک شهر فقط يک واليباليست داشته باشد. واليبال ورزشي تيمي است و حتي اگر مبدا تاريخي آغاز آن را شهرستان (....) معرفي کنيم باز هم آقاي (....) نخستين واليباليست نيست چون او با هم تيمي هايش به ميدان رفته است. عدم اطلاع رساني درست در شهرستان ها باعث طرح اين چنين ادعاهايي مي شود.
جمشيد حميدي کارشناس بين المللي واليبال دراين باره به جام جم آنلاين گفت: « کسي که چنين ادعايي دارد بايد سند و مدرک رو کند. اينکه واليبال چطور وارد کشور ايران شد همه مي دانند. شروع واليبال ايران با حضور سربازان متفقين رقم خورد. رشت، اصفهان و انزلي شهرهايي معرفي مي شوند که در آن زمان واليبال به آنها وارد شد. اينکه آن زمان چه کساني واليبال بازي مي کردند واقعا مشخص نيست. در رابطه با تيم ملي واليبال مي توان مبدا نخستين را مشخص کرد اما در مورد شخص خير. تيم ملي واليبال ايران نخستين بار در سال 1958 ميلادي تشکيل شد. واليبال ورزشي انفرادي نيست که افراد مدعي نخستين بودن آن بشوند. واليبال يک ورزش تيمي است.»
همه ادعاها
از اين ادعاهاي عجيب زياد پيدا مي شود. مثل بسکتباليستي که خود را نخستين چهره بين المللي اين رشته پيش از انقلاب معرفي مي کند.
وزنه برداري نيز پر از ادعاهاي واهي است. در واقع ادعا براي نخستين بودن در زمينه رکوردزني، افتخارآفريني وپرداختن به يک ورزش خاص در ايران نزد ورزشکاران مرد بسيار زياد است. برخي از رسانه ها نيز به اين موضوع دامن مي زنند. حتي برخي در اين ميان خود را نخستين چترباز، نخستين ورزشکار سقوط از هواپيما، نخستين شناگر آب هاي آزاد، نخستين پهلوان فلان شهر، نخستين رکورددار وزنه برداري، نخستين ووشوکار و ...... ورزش ايران پر از انسان هاي نخستيني است که هر کدام ادعايي دارند. اما اين ادعاها نتيجه اي منفي خواهد داشت؛ محدود و کوچک کردن تاريخ ورزش ايران. عوام فريبي براي دست و پا کردن نام و پررنگ شدن در رسانه ها نخستين دليل براي طرح اين ادعاهاست، ادعاهايي که گويي تمامي هم ندارد. فکرش را بکنيد ورزش ايران با سابقه چند صد سال فعاليت محدود شود به کساني که يک شبه از راه رسيده اند و خود را «نخستين» ورزشکار و يا افتخارآفرين يک رشته خاص معرفي مي کنند. در عصري که به راحتي مي توان پيشينه يک ورزش را به طور تقريبي بررسي کرد طرح ادعاهايي اين چنيني بسيار مضحک به نظر مي رسد.
هيلدا حسيني خواه / جام جم آنلاين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان 

ایسنا/کردستان استاندار کردستان از راه اندازی صندوق حمایت از ورزش حرفه ای در استان خبر داد.

اسماعیل زارعی کوشا امروز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) در دیدار با مربیان کردستانی تیم ملی والیبال دانش آموزی که بر بام والیبال جهان ایستادند، اظهار کرد: حضور دو نماینده کردستانی در قالب تیم ملی والیبال دانش آموزی باعث افتخار است.

وی با بیان این مهم که ورزش نشاط اجتماعی را به همراه دارد، عنوان کرد: برای رسیدن به قله های افتخار سختی های زیادی باید کشید و امروزه مربیان کردستانی توانستند به این مهم دست پیدا کنند و نشان دهند که ورزش کردستان رو به توسعه است.

استاندار کردستان گفت: استان کردستان به دلیل کمبود صنایع بزرگ، با مشکل نبود حامی ورزش رو به رو است که با رایزنی های که انجام شده است امید داریم این مهم با راه‌اندازی صندوق از حمایت ورزشی حل شود.

وی در ادامه: صندوق حمایت از ورزش حرفه ای با کمک از معادن بزرگ و صنایع بزرگ تا حدی می‌تواند به حمایت از ورزش کمک کند.

زارعی کوشا خاطرنشان کرد: مجموعه ای استانداری با تمام توان در خدمت ورزش استان است و تاکنون نیز با توجه به ظرفیت های که داشته است به تیم های ورزشی کمک کرده است.

 استاندار کردستان در پایان با اشاره به اینکه امروزه والیبال کشور در جامعه جهانی شناخته شده است، یادآور شد: امروزه والیبال کردستان با توجه به این افتخار باعث شده که این رشته در بین خانواده از جایگاه خاصی برخوردار باشد و این مهم می طلبد که توجه و برنامه ریزی دقیق تری انجام گیرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد آموزش هنر یزد
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۴ اردیبهشت
  • صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان راه اندازی می شود
  • برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور
  • راه‌اندازی صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان
  • صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان راه‌اندازی می‌شود
  • راه‌اندازی صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان 
  • افتخارآفرینان کردستانی والیبال دانش آموزی وارد سنندج شدند
  • معرفی رقبای جهانی آینده‌های والیبال ایران