Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

آنتي‌بيوتيک‌ها به طور خاص براي عفونت‌هاي باکتريايي به کار مي‌روند
آمارها مي‌گويند ايراني‌ها 10 تا 51 درصد مجموع داروهاي کشور از جمله آنتي‌بيوتيک‌ها را بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مصرف مي‌کنند.
هميشه يک نسخه در جيب‌مان داريم؛ براي هر دردي و هر مشکلي! همين است که آمارها مي‌گويند ايراني‌ها 10 تا 51 درصد مجموع داروهاي کشور از جمله آنتي‌بيوتيک‌ها را بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مصرف مي‌کنند در حالي که ميزان مصرف خودسرانه دارو در ديگر کشورهاي جهان فقط 2-3 درصد است!
البته وقتي پاي بچه‌ها وسط باشد، شايد کمي محتاط‌تر عمل کنيم اما به هر حال خيلي وقت‌ها باز هم تصورات کارشناسانه‌مان باعث ايجاد سوالاتي مي‌شوند که اگر بي‌پاسخ بمانند، ممکن است دسته‌گل به آب دهيم و آنتي‌بيوتيک بچه را سر خود قطع کنيم يا سر خود آنتي‌بيوتيک به او بخورانيم!
در ادامه با 10 سوال شايع مردم در مورد آنتي‌بيوتيک‌ها و پاسخ‌هايشان آشنا خواهيد شد که اگر همه‌اش نباشد، مطمئنا چندتايش سوال شما هم هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


1. بچه‌ام بدجوري سرما خورده؛ چرا دکتر برايش آنتي‌بيوتيک نداد؟!
سرماخوردگي‌ها ويروسي هستند. آنتي‌بيوتيک‌ها به طور خاص براي عفونت‌هاي باکتريايي به کار مي‌روند. در کل، بيشتر علائم سرماخوردگي- مثل آبريزش بيني، سرفه و گرفتگي بيني و گلو- خفيف هستند و کودک شما بدون استفاده از دارو هم بهتر مي‌شود.
2. آيا زرد يا سبز بودن ترشحات بيني نشانه باکتريايي بودن عفونت نيست؟
يک سرماخوردگي ساده هم مي‌تواند باعث غليظ، زرد يا سبز شدن ترشحات بيرنگ و رقيق بيني شوند و اين نشانه‌ها معمولا تا 10 روز ادامه دارند.
سينوزيت اصطلاحي است که معني‌اش التهاب لايه مخاطي داخل بيني و سينوس‌هاست. يک ويروس يا آلرژي مي‌تواند باعث سينوزيت شود و گاهي هم، باکتري باعثش است.
البته اگر باکتري در بيماري تنفسي فرزندتان دخيل باشد، علائم واضحي دارد. اگر کودک شما دچار سرماخوردگي ساده همراه با سرفه و ترشحات سبزرنگ بيني است که بيش از 10 روز طول کشيده يا اگر مخاط بيني‌اش غليظ، زرد يا سبز است و تب بالاي 39 درجه براي حداقل 4-3 روز دارد، احتمالا دچار سينوزيت باکتريايي شده است.
اگر فرزندتان خدايي نکرده دچار سينوزيت باکتريايي شد (که شايع نيست) آنتي‌بيوتيک لازم دارد. قبل از اينکه آنتي‌بيوتيک برايش تجويز شود، پزشک اطفال سوالاتي درباره ديگر علائم خواهد کرد و با معاينه کودک مطمئن مي‌شود که تجويز آنتي‌بيوتيک انتخاب درستي هست يا نه.
3. ممکن است بعضي سرماخوردگي‌ها باکتريايي شوند؟ پس چرا براي شروع آنتي‌بيوتيک صبر مي‌کنيم؟
در بيشتر موارد، هيچ عفونت باکتريايي بعد از عفونت ويروسي ايجاد نمي‌شود. در عوض استفاده از آنتي‌بيوتيک براي درمان عفونت ويروسي مي‌تواند منجر به عفونتي شود که به خاطر مقاومت باکتري بروز مي‌کند. ضمن اينکه بچه‌ها ممکن است دچار اسهال يا عوارض جانبي ديگر شوند. اگر فرزند شما دچار اسهال آبکي، اسهالي همراه با دفع خون يا هر عارضه ناشي از دريافت آنتي بيوتيک شد، حتما بايد با پزشک کودک‌تان مشورت کنيد.
4. آيا آنتي‌بيوتيک‌ها براي درمان عفونت گوش به درد نمي‌خورند؟
تقريبا نيمي از تمام عفونت‌هاي گوش بدون آنتي‌بيوتيک درمان مي‌شوند. اگر فرزندتان تب بالا يا درد شديد گوش ندارد، احتمالا پزشکش فقط به مراقبت‌هاي اوليه اکتفا خواهد کرد.
از آنجا که درد معمولا اولين و ناراحت‌کننده‌ترين علامت عفونت گوش است، پزشک اطفال از مسکن‌ها براي کاهش درد کودک کمک خواهد گرفت. استامينوفن و ايبوپروفن از جمله داروهاي بدون نسخه‌اي هستند که مي‌توانند درد را تا حد زيادي تسکين دهند. فقط حواس‌تان باشد با توجه به سن و وزن بچه، دوز مناسب دارو را به او بدهيد. در بيشتر موارد، درد و تب طي يکي دو روز کمتر مي‌شود.
همچنين قطره‌هاي گوش مي‌توانند در کاهش کوتاه‌مدت درد موثر باشند و مي‌توانيد از پزشک کودکتان بپرسيد که به اين قطره‌ها نياز دارد يا نه. داروهاي بدون نياز به نسخه سرماخوردگي (ضداحتقان‌ها و آنتي‌هيستامين‌ها) کمکي به از بين رفتن عفونت گوش نمي‌کنند و براي بچه‌هاي کم‌سن و سال توصيه نمي‌شوند.
اگر فرزندتان تب بالارونده، درد شديد گوش و ع
فونت در هر دو پرده گوشش داشته باشد، احتمالا پزشک کودک‌تان برايش آنتي‌بيوتيک تجويز خواهد کرد.
5.آيا مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها عوارض جانبي دارد؟
از هر 10 کودکي که آنتي‌بيوتيک مي‌گيرد، يکي درگير عوارض جانبي‌اش مي‌شود که ممکن است به صورت راش پوستي، واکنش‌هاي آلرژيک، تهوع، اسهال و شکم‌درد بروز کند و حتما بايد به پزشک اطلاع داده شوند.
گاهي بچه‌ها در طول مصرف آنتي‌بيوتيک دچار راش پوستي مي‌شوند که البته هر راشي را نمي‌توان عارضه مصرف آنتي‌بيوتيک دانست. معمولا اين راش‌ها شبيه جاي شلاق، خطوط متورم و قرمز هستند و در صورت بروز بايد به پزشک گزارش شوند. راش‌هايي که خارش دارند، شبيه جاي شلاق هستند و ... را هم بايد در سوابق پزشکي‌اش يادداشت کنيد.

تقريبا نيمي از تمام عفونت‌هاي گوش بدون آنتي‌بيوتيک درمان مي‌شوند
6. آنتي‌بيوتيک براي همه گلودردها استفاده نمي‌شود؟
نه! بيش از 80 درصد گلودردها ويروسي هستند. اگر فرزندتان گلودرد، آبريزش بيني و سرفه خشک دارد، احتمالا سرماخوردگي‌اش ويروسي است و نيازي به تست تشخيص استرپتوکوک نيست.
آنتي‌بيوتيک‌ها صرفا بايد براي درمان گلودردهايي استفاده شوند که توسط استرپتوکوک‌هاي گروه A ايجاد شده‌اند. عفونت ناشي از اين نوع باکتري را «گلودرد استرپتوکوکي» مي‌گويند. اين نوع گلودرد معمولا در سنين مدرسه سراغ بچه‌ها مي‌آيد و بچه‌هاي زير 3 سال از آن در امانند.
اگر پزشک کودک‌تان با توجه به علائم بچه، به گلودرد استرپتوکوکي مشکوک شده است، حتما بايد تست تشخيصي استرپتوکوک انجام شود؛ اگر نتيجه مثبت بود، آنتي‌بيوتيک تجويز مي‌شود.
7. چقدر طول مي‌کشد آنتي‌بيوتيک اثر کند؟
بيشتر عفونت‌هاي باکتريايي بين 48 تا 72 ساعت بعد از شروع آنتي‌بيوتيک بهتر مي‌شوند. اگر علائم فرزند شما بعد از 72 از شروع آنتي‌بيوتيک بدتر شد يا بهتر نشد، با پزشکش تماس بگيريد. اگر مصرف آنتي‌بيوتيک را سريع قطع کنيد، ممکن است عفونتش کامل خوب نشود و علائم بيماري دوباره عود کند.
8. آيا آنتي‌بيوتيک‌ها مي‌توانند باعث مقاومت باکتري شوند؟
مصرف يا سوءمصرف مداوم آنتي‌بيوتيک‌ها مي‌تواند منجر به ايجاد باکتري مقاوم شود. باکتري مقاوم آن نوع باکتري است که در مقابل آنتي‌بيوتيک‌هاي رايج براي درمان عفونت باکتريايي، مقاومت مي‌کند و از بين نمي‌رود. اين باکتري مقاوم مي‌تواند به ديگر بچه‌ها و بزرگسالان هم سرايت کند.
مهم است که کودک شما دقيقا از همان نوع آنتي‌بيوتيکي استفاده کند که معمولا براي همان نوع از عفونت باکتريايي تجويز مي‌شود؛ نه اينکه به او آنتي‌بيوتيکي بدهيد که دسته وسيع‌تري از عفونت‌ها را در بر مي‌گيرد.
اگر فرزندتان دچار مقاومت باکتري به آنتي‌بيوتيک‌ها شد، احتمالا نوع خاصي از آنتي‌بيوتيک لازم است. گاهي اين داروها بايد به صورت وريدي و در بيمارستان تزريق شوند.
9. داروهاي ضدويروس کدامند؟
آنفلوآنزا يک عفونت ويروسي است که مي‌تواند نشانه‌هايي شبيه سرماخوردگي داشته باشد و چاره‌اش داروهاي ضدويروس است. معمولا داروهاي ضد ويروس براي بچه‌هايي تجويز مي‌شود که در صورت گرفتن آنفلوانزا، سخت‌تر از ديگر بچه‌ها بهبود پيدا مي‌کنند. براي بيشتر ويروس‌هاي ديگري که باعث سرفه و علائم سرماخوردگي مي‌شوند، هيچ داروي ضدويروسي تجويز نمي‌شود.
10. چطور مي‌توانم از آنتي‌بيوتيک‌ها استفاده سالمي داشته باشم؟
• آنتي‌بيوتيک‌ها هميشه درمان بيماري کودک شما نيستند. حتما براي پيدا کردن بهترين درمان با متخصص اطفال مشورت کنيد.
• از پزشک کودک‌تان بپرسيد که مطمئن است موثرترين نوع آنتي‌بيوتيک را تجويز کرده؟ براي مثال، برخي آنتي‌بيوتيک‌هاي خاص مثل آزيترومايسين براي از بين بردن باکتري‌هايي که باعث گوش‌درد و سينوزيت مي‌شوند، ديگر موثر نيستند.
• آنتي‌بيوتيک‌ها براي درمان عفونت باکتريايي کاربرد دارند، نه سرماخوردگي و آنفلوانزا.
• مقدار و دفعات مصرف دارو را دقيقا بر اساس نسخه تجويزي پزشک مصرف کنيد.
• از آنتي‌بيوتيک يک کودک براي خواهر يا دوستش استفاده نکنيد؛ ممکن است برايش مناسب نباشد و حالش را بدتر کند!
• آنتي‌بيوتيک‌هاي بي‌استفاده را دور بريزيد و آنها را براي «بعدا» و «روز مبادا» نگه نداريد! بعضي داروهاي تاريخ گذشته جدا مي‌توانند خطرناک باشند.
منبع: niniban.com