Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@21:51:26 GMT

باغ شهرها زخمي بر تن آب و خاک زنجان

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۷۸۴۹

باغ شهرها زخمي بر تن آب و خاک زنجان

خبرگزاري آريا - زنجان - ايرنا - گسترش روز افزون باغشهرها و تغيير کاربري هاي غير مجاز، ماندگارترين زخمي است که مردم به بهانه ساخت تفرجگاهي کوچک بر تن محيط زيست زنجان مي زنند.

به گزارش ايرنا، بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزي تعداد باغشهرهاي شناسايي شده 50 مورد و ميانگين مساحت آنها 30 هکتار است و در نتيجه مساحت کل آنها مي تواند يکهزار و 500 هکتار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال هاي گذشته موضوع جديدي به مسائل اجتماعي زنجان به نام باغشهرها و تغيير کاربري هاي غير مجاز اضافه شده است.
مهمترين مشکلي که به گفته مسئولان سازمان محيط زيست و سازمان جهاد کشاورزي با گسترش باغشهرها و تغيير کاربري ها ايجاد مي شود، به خطر افتادن منابع آبي و خاکي موجود است.
پيش از اين معاون هماهنگي امور عمراني استاندار زنجان اعلام کرده بود که بيش از 2 برابر مساحت شهر زنجان در اين استان باغشهر ساخته شده است.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان زنجان هم اضافه کرده بود که خاکي که روي آن بتن و سيمان ريخت تمام ارزش خود را از دست مي دهد و غيرقابل بازگشت به وضعيت قبلي است.
اين روزها با اعلام هشدارهاي مکرر شرکت آب منطقه اي مبني بر کاهش بارندگي ها، افت قابل توجه سطح سفره هاي زير زميني و جدي تر شدن بحران آب در اين استان، موضوع مقابله با ساخت و سازهاي غير مجاز و باغشهرها جدي تر دنبال مي شود.
ارديببهشت سال گذشته بود که بيش از 150 نفر از صاحبان خانه باغ ها در باغشهرهاي زنجان در مسجد صاحب الزمان اين شهر گرد هم آمدند و نسبت به برخورد ها و تخريب ها اعتراض کردند.
رئيس جهاد کشاورزي استان زنجان در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت: بر اساس تصميم مديران ارشد استاني، مسئوليت رسيدگي به تخلف ساخت و سازهاي غيرمجاز، به شوراي تامين استان واگذار شده است.
حسين جعفري افزود: هر نوع ساخت و ساز غيرمجاز تخلف محسوب مي شود و بايد مورد پيگرد قانوني قرار گيرد.
وي يادآورشد: در خصوص باغشهرها با توجه به آنکه تعداد بسياري از افراد درگير و از احکام صادر شده متاثر مي شوند، مسئولان استان مسئوليت رسيدگي و صدور احکام را به شوراي تامين واگذار کرده اند.
جعفري اظهار کرد: در خصوص ساخت و سازهاي غير مجاز موضوع بند 2 ماده 10 برخورد با اين نوع تخلف ها، سازمان جهاد کشاورزي مي تواند با دستور دادستان مستقيم وارد شده و با متخلفان برخورد کند.
رئيس جهاد کشاورزي استان زنجان خاطرنشان کرد: در خصوص بند 3 ماده 10 قانون برخورد با ساخت و سازهاي غير مجاز، در صورت مشاهده تخلفي، موضوع در صورت وجود شاکي مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرد و زمان رسيدگي به آن حداقل 2 سال به طول مي انجامد.
جعفري خاطرنشان کرد: با تخريب و مقابله با ساخت و سازها به علت آنکه عده بسياري ممکن است، متاثر شوند، براي اجراي احکام نيازمند موافقت شوراي تامين است.
استاندار زنجان هم در همين رابطه گفت: ابتدا بايد رفت و يقه آن عده اي را گرفت که سر کشاورزان کلاه گذاشته اند و زمين ها را با کمترين قيمت خريداري کرده اند و پايه گذار باغشهر شدند.
اسدالله درويش اميري اضافه کرد: نبايد براي آن دسته از افرادي که اين زمينه ها را به تعاوني ها فروختند پروانه صادر مي شد.
معاون برنامه ريزي دادگستري استان زنجان هم تاکيد کرد: ابتدا مسئولان و شرکت هاي خدمات رسان اقدام به صدور مجوز برخورداري از آب، گاز و برق براي اين باغشهرها و تغيير کاربري ها مي کنند و سپس اقدام به تخريب اين بناها.
مهدي خسروي افزود: اين رفتار علاوه بر زمينه سازي براي افزايش پرونده هاي قضايي، بستر نارضايتي مردم را هم فراهم مي کند.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل استان زنجان تصريح کرد: طبق قانون هر گونه تغيير کاربري زمين ها از جمله زمين با کاربري کشاورزي، منوط به دريافت مجوز از دستگاه هاي اجرايي است و بايد مانع از افزايش تغيير کاربري بي ضابطه اين زمين ها شد.
بشير مقدمي افزود: کادر حفاظت ادارات براي جلوگيري از تصرفات، به اندازه اي نيست که اجازه نظارت همه جانبه را به دولت بدهد، بنابراين هم پوشاني حوزه هاي همکار، کمک حال موثري در اين زمينه به شمار مي رود.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزي طي سال جاري تعداد باغشهرهايي که با دريافت تعهد از ليست باغشهر خارج شده اند با نظارت دستگاه هاي قضايي و نظارتي و سازمان جهاد کشاورزي تا فعاليت کشاورزي داشته باشند به سه مورد مي رسد.
تعداد باغشهرهايي که تخريب شده يا در قسمتي از آنها تخريب رخ داده 13 مورد است اما براي بيشتر آنان هم اخطاريه صادر شده و هم در دادگاه و محاکم پرونده دارند و 9 مورد هم خود سازمان عليه ايجاد کننده ها آنها شکايت کرده است.
باغشهرها هر روز احداث مي شوند، هر روز بهانه اي براي تخريب هست، اما مهمترين بخشي که بيشترين خسارت اين ساخت و سازها و تخريب ها را به جان مي خرد و توان پاسخگويي در آن واحد ندارد، محيط زيست بي زباني است که بايد در آينده منتظر فرياد اعتراض و تبعات زخم زدن بر جان آن بود.
3001/8068
خبرنگار: مينا افشاري** انتشار: اسماعيل جهانبخش
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۷۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان سامان

حجت‌الله رئیسی اظهار داشت: از تعداد ۴۸ بنای غیرمجاز ۱۸ مورد در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ و مابقی در راستای اجرای احکام قطعی قلع و قمع شد که با تخریب این بنا‌های غیرمجاز تقریباً سه هکتار از اراضی کشاورزی از توابع بخش مرکزی و زاینده رود این شهرستان آزاد و به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: این عملیات در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز و اجرای تبصره ۲ ماده۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اجرا شده است.

رئیسی اضافه کرد: این بنا‌های غیرمجاز شامل احداث ساختمان، محوطه‌سازی و دیوارکشی بوده که با حضور نماینده دادستان، یگان حفاظت اراضی کشاورزی، امور اراضی شهرستان سامان و نیروی انتظامی اجرا شده است.

بیشتر بخوانید

رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر

وی با تاکید بر حفظ کاربری اراضی و اهمیت پیشگیری از تغییرکاربری ها، گفت: دو دوره آموزشی ترویجی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی‌ها با تدریس کارشناس مسئول حفظ کاربری جهاد کشاورزی طی سال گذشته برگزار شد.

رئیسی ادامه داد: در این دوره آموزشی، قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، تخلفات تغییرکاربری غیرمجاز و خردشدن اراضی کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی برای کشاورزان بیان شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران تشریح شد
  • جنجال تغییر کاربری ۳۰۰۰ متر از «پارک لاله»، چه از جان مردم می‌خواهند؟
  • قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد
  • تخریب دو ساخت غیرمجاز در اسدآباد
  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • تداوم تخریب تغییرکاربری‌های غیرمجاز در شهرستان سامان
  • ۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی نیشابور آزادسازی شد
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • قلع و قمع ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان سامان
  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد