Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روابط عمومی ستاد دیه ، سید اسدالله جولایی با تفکیک نوع جرایم محبوسان غیرعمد تحت حمایت ستاد دیه افزود: هر چند از ابتدای فعالیت این نهاد حمایتی تا همین دهه اخیر ، همه تلاش ما معطوف به آزادی زندانیان ناشی از دیات تصادف رانندگی یا بدهی‌های ناشی از حوادث کارگاهی و بعضا اتفاقات جرحی یا فوتیِ شبه عمد بود، اما متاسفانه این روزها بیشترین پرونده‌های مفتوح در این مجموعه به بدهی‌‎های مالی مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه 93 درصد زندانیان حال حاضر جرایم غیرعمد را بدهکاران مالی ناشی از صدور چک‌های بدون پشتوانه یا تعهدات پرداخت نشده مهریه تشکیل داده‌اند، گفت: جای تاسف دارد که اعلام می کنیم با وجود تاکیدات مکرر دینی مبنی بر دقت در تعیین تعهدات و البته فرهنگ چند هزار ساله ما ایرانی‌ها در تقید به قرارهای مادی و حتی غیرمالی، امروز ما 7 هزار و 997 زندانی تنها بابت صدور چک در زندان داریم.
جولایی افزود: فراموش نکنیم ستاد دیه تنها از آن‌هایی حمایت می‌کند که مولفه‌های «نداری» و «آبرومندی» در آن‌ها محرز شود وگرنه آمار گرفتاران در بند مرتبط با موضوع چک بیش از این رقمی است که اعلام شد. این عدد نزدیک به 8 هزار نفر، تنها آن‌هایی هستند که بدون سوء نیت مجرمانه اوراق تجاری چک را دست این و آن داده یا بی محابا بواسطه این برگه‌های بانکی از اشخاصی ضمانت کرده‌اند که حال آن‌ها متواری شده و دست ضابطان قانونی هم به آن‌ها نمی‌رسد. البته ذکر این نکته لازم است که آن دسته از زندانیانی که پای‌شان با ضمانت از بستگان، همسایگان و حتی همسران به حبس باز شده درصد کمتری را شامل می‌شوند.
وی، آمار زندانیان مهریه را 2 هزار و 464 نفر اعلام کرد و افزود: حل معضل گرفتاران و دربندان مهریه هر چند به یک بازنگری جدی در قانون نیاز دارد اما آن چه بیش از هر چیزی در مورد این دسته از زندانیان لازم و ضروری است این نکته ساده اما مهم است که ریشه این گرفتاری را باید پای سفره عقد جستجو کرد. زمانی که خانم و آقا و خانواده‌های این زوج در حضور بزرگان یک طایفه، در نزد ریش سفیدان و معتمدان فامیل نسبت به تعیین میزان متعارف یک سنت حسنه این طور بی‌تدبیر و غیرمعقول عمل می‌کنند، دیگر برای اصلاح این مشکل نمی‌توان از نهاد و مرجعی ولو رسمی طلبکار بود که شما چه کردید و چه می‌کنید. هر کس در هر جایگاهی رسالت و تعهدی دارد که باید به آن پایبند باشد اما واقعا سوال این جاست که آقا داماد که خرج یک شب عروسی را با ده‌ها وام و قرض و نسیه فراهم کرده چطور حاضر می‌شود مهریه‌ای را قبول کند که با حقوق دریافتی او اگر سال‌ها هزینه‌ای هم نداشته باشد همخوانی ندارد، چطور با این وضع سراغ مهریه‌های طلایی چند صد تایی و چند هزارتایی می‌رود.
مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه زندانیان نفقه هرگز در اولویت رسیدگی ما نبوده و نیستند، گفت: ‌هم‌ اکنون 309 مرد ایرانی بابت ناتوانی در پرداخت نفقه مربوط به همسران خودشان در زندان ندانم‌کاری حبس هستند که 40 نفر از این افراد تنها در استان آذربایجان غربی حضور دارند، خراسان رضوی و گیلان نیز هر کدام با 35 زندانی از جمله استان‌های دیگری هستند که آمار بدهکاران نفقه در آن‌ها بالاست.
جولایی با اشاره به تلاش 18 ساله ستاد دیه در راستای تصویب قانون بیمه اجباری خسارت وارده شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه (مصوب 20 اردیبهشت سال 95) گفت: از ابتدای تصویب آزمایشی این قانون در 20 شهریور سال 87 خوشبختانه ورودی رانندگان به زندان از 60 نفر در روز به 2 الی 3 زندانی کاهش یافت و این روند نزولی در پی دو مرحله تصویب آزمایشی قانون و در نهایت تصویب دائمی شدن آن ادامه داشته و امروز هرچند از وجود همین تعداد زندانی موجود رضایت نداریم، اما خرسندیم که آمار فعلی زندانیان ناشی از سوانح رانندگی در کل کشور به کمتر از 600 نفر تقلیل پیدا کرده است.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۹۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک های خیرین زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد ۳۸ درصد رشد یافت

حجت الاسلام علی فرجی برحق روز چهارشنبه در جلسه ستاد دیه استان، از مردم و خیرین استان زنجان در راستای مشارکت در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مالی قدردانی کرد.

وی اضافه کرد: مجموع ۱۱۷ زندانی مشمول برای کمک، ۳۳۰ میلیارد ریال بدهی داشتند، در این بازده زمانی بیشترین کمک ها در ماه رمضان انجام شد و تاکنون ۵۴ نفر آزاد شدند.

این مسوول ادامه داد: کمک های خیرین ادامه دارد و امیدواریم تا ۱۵ اردیبهشت که این پویش برگزار می شود، شاهد آزادی تعدادی دیگر از زندانیان مشمول باشیم.

وی با بیان اینکه در برگزاری این پویش تلاش های زیادی انجام شد و نقش رسانه های جمعی نمود داشت، گفت: مردم خیر و نوع دوستان استان با این مقدار کمک های مالی یک کار خداپسندانه و بزرگی انجام دادند که شایسته تجلیل و احترام هستند.

حجت الاسلام فرجی برحق با اشاره به اینکه بررسی وضعیت پرونده های محکومان مالی که در زندان هستند مورد توجه مسئولین امور زندان و قاضی ناظر زندان قرار گیرد خاطرنشان کرد: باید برای کمک به زندانیان مشمول ابتدا آماری از تعداد مشمولین برای کمک مالی داشته باشیم تا بعد برنامه ریزی برای کمک انجام شود که این امر هم مورد عنایت دست اندرکاران قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • آزادی جوان بدهکار از زندان با کمک یک پیرمرد در همدان
  • پویش آزادی ۴۰ زندانی با کمک اردبیلی‌های مقیم آذربایجان‌شرقی
  • سال‌گذشته زمینه اشتغال ۴۵ هزار نفر زندانی کشور در داخل و خارج زندان فراهم شد
  • کمک های خیرین زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد ۳۸ درصد رشد یافت
  • خیران برای آزادی ۲۴۷ زندانی جرائم غیر عمد در کرمان پیش قدم شوند
  • این شهر بیشترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • بیشترین زندانی غیرعمد در تهران
  • تهران بیش‌ترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • تهران بیشترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • تهران بیشترین زندانی غیرعمد را دارد