Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@20:22:46 GMT

علي عبدالله صالح چرا و چگونه کشته شد؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۸۰۱۰۲

علي عبدالله صالح چرا و چگونه کشته شد؟

خبرگزاري آريا- امارات مسبب کشته شدن رئيس جمهور مخلوع يمن است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از العهد، برخي منابع فرانسوي با اشاره به اينکه امارات باعث کشته شدن علي عبد الله صالح رئيس جمهور مخلوع و معدوم يمن شد بر خلاف ادعاي پسر صالح که گفته است پدرش در صنعاء و در داخل خانه‌اش کشته شد تصريح کردند صالح پس از فرار از صنعاء در منطقه سنحان کشته شد و بين او و جنبش انصار الله يمن توافقي نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش پايگاه خبري العهد لبنان، اين منابع ديپلماتيک در فرانسه اعلام کردند «امارات عربي متحده مسئوليت کامل وضعيت پيش آمده براي علي عبدالله صالح رئيس جمهوري سابق يمن و گروه وي را در صنعاء بر عهده دارد».
اين منابع فرانسوي در مصاحبه با پايگاه خبري العهد از «فشار‌هاي گسترده امارات بر علي عبدالله صالح با هدف آغاز درگيري‌ها در صنعاء‌ که به کشته شدن وي و نابودي گروهش در اين شهر منجر شد» خبر دادند.
اين منابع افزودند محمد بن زايد وليعهد امارات در زمان بحران بازداشت سعد الحريري نخست وزير لبنان، به سفير فرانسه در ابوظبي گفته بود بايد از شدت فشار‌ها بر محمد بن سلمان وليعهد عربستان براي استرداد سعد حريري نخست وزير لبنان بکاهيد زيرا ماه آينده، اوضاع يمن به طور کلي و به شکلي که به نفود ايران و همپيمانان اين کشور پايان دهد، تغيير خواهد کرد».
اين منابع از «فشار‌هايي که بر خانواده احمد صالح پسر علي عبدالله صالح فرمانده نيرو‌هاي گارد رياست جمهوري يمن در زمان حکومت پدر که در حال حاضر در امارات عربي متحده ساکن است، خبر دادند و گفتند مقامات ابوظبي چند روز پيش از آغاز نبرد صنعاء، خانواده احمد صالح را از محل اقامت خود به مکان نامشخصي منتقل کردند و از آن لحظه تاکنون ارتباط با احمد صالح و همه افراد خانواده وي قطع شده است».
به گفته اين منابع «امارات به علي عبدالله الصالح وعده داد با بمباران هوايي در حين نبرد صنعاء، از وي حمايت خواهد کرد». «صالح در ابتدا به آن‌ها گفته بود توانايي ورود به درگيري سرنوشت سازي در صنعاء را ندارد، اما پس از وعده‌هاي امارات به وي مبني بر حمايت‌هاي نظامي و مالي و اينکه در صورت پيروزي بر همپيمانان حوثي خود، بار ديگر به رياست جمهوري يمن منصوب خواهد شد، موضع خود را تغيير داد».
به گفته اين منابع «وليعهد ابوظبي براي راضي کردن علي عبدالله صالح، شخصا از محمد بن سلمان وليعهد عربستان خواسته بود عبد ربه منصور هادي رئيس جمهوري يمن را از صحنه رسانه‌اي و سياسي دور کند، بدين ترتيب مقامات سعودي براي چند روز مانع فعاليت عبدربه منصور هادي شدند و به وي اجازه دادند هر چه سريعتر به عدن سفر کند و سپس به يمن بازگردد و خبري از وي در رسانه‌ها منتشر نشود. وي پس از کشته شدن علي عبدالله صالح و شکست نيرو‌ها و شبه نظاميان وي در صنعاء و پيروزي حوثي‌ها (انصار الله) در انظار عمومي و صفحه کانال تلويزيوني العربيه ظاهر شد و از مرگ علي عبدالله صالح که بار‌ها با شديدترين عبارات و با توهين و تحقير بسياري درباره وي سخن مي‌گفت، خبر داد.
منابع فرانسوي با بيان اتفاقات «روز سرنوشت ساز صنعاء»‌گفتند «از نخستين ساعات صبح روز دوشنبه چهارم دسامبر، مشخص بود که سير درگيري‌ها در صنعا به سرعت به سوي پيروزي حوثي‌ها (انصار الله) و نيرو‌هاي آن‌ها پيش مي‌رود. نيرو‌هاي حوثي صبح روز دوشنبه کنترل دو پادگان در ورودي صنعا‌ء -که کنترل ورودي‌هاي شهر و راه‌هاي امداد رساني بر آن را بر عهده داشت- به دست گرفتند و سپس به سرعت عملياتي در صنعاء آغاز شد و پس از اينکه حوثي‌ها و طرفداران آن‌ها (نيرو‌هاي ارتش يمن) دوشنبه شب مراکز و پايگاه‌هاي طرفداران علي عبدالله صالح در محله‌هاي السياسه، خيابان الجزاير و منطقه السبعين را که همان روز از نظر نظامي شکست خوردند، محاصره کردند، اين درگيري‌ها پايان يافت.»
به گفته منابع فرانسوي «پس از پايان نبرد صنعاء و محاصره محدوده امنيتي شامل خانه علي عبدالله صالح، مذاکرات با هدف تسليم وي صورت گرفت، اما تاکنون مشخص نشده است که صالح چگونه از صنعاء خارج شد».
اين منابع در ادامه گفتند شايد علي عبدالله صالح تصميم گرفت به تنهايي فرار کند، اما کشته شدن وي در منطقه سنحان نشان مي‌دهد توافقي بين وي و حوثي‌ها درباره خروج از صناء صورت نگرفته بود.
اين منابع فرانسوي با قاطعيت گفتند صالح، بيرون صنعاء کشته شد و کساني که اين عمليات را انجام دادند يمني و عضو قبايل سنحان به ويژه در منطقه سنحان بودند که در حين فرار صالح به مأرب، وي را به قتل رساندند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنزین در امارات گران می‌شود

کمیته قیمت سوخت امارات متحده عربی اعلام کرد که قیمت بنزین در این کشور از ماه آینده افزایش می‌یابد، در حالی که گازوئیل ارزان تر خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از نشنال نیوز، کمیته قیمت سوخت امارات متحده عربی روز سه شنبه اعلام کرد که قیمت بنزین در این کشور از ماه آینده افزایش می‌یابد در حالی که گازوئیل ارزان تر خواهد شد.

قیمت‌ها در ماه‌های فوریه، مارس و آوریل پس از کاهش در ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه افزایش یافت که منعکس کننده روند بازار جهانی نفت بود.

بر اساس این گزارش، امارات در سال 2015 قیمت سوخت را آزاد کرد تا به آن اجازه دهد مطابق با بازار حرکت کند. در سال 2020، پس از شروع همه‌گیری کووید-19، مقامات این کشور قیمت‌ها را ثابت کردند و سپس در مارس 2021 این محدودیت برداشته شد.

قیمت نفت در هفته‌های اخیر بی‌ثبات بوده است چرا که نگرانی‌ها در مورد تنش‌های نظامی در خارومیانه نسبت به ترس از کند شدن تقاضا در شرایط افزایش تورم، بیشتر بوده است.

شاخص برنت، معیار دو سوم نفت جهان، در ساعت 11:09 صبح روز سه شنبه به وقت امارات با 0.06 درصد کاهش به 88.35 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت هفته گذشته به دلیل کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا و تداوم نگرانی‌ها درباره عرضه خاورمیانه افزایش هفتگی را ثبت کرد.

قیمت نفت خام در سال جاری حدود 15 درصد افزایش یافته است که بخشی از آن به دلیل کاهش تولید توسط گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه هفته مشاغل در هنرستان دخترانه فاطمه الزهرا (س) صالح آباد + تصاویر
  • لاپید به امارات می‌رود
  • شانس کم استقلال برای جذب مهدی قایدی
  • لاپید به امارات سفر می‌کند
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • تاکید بر شناسایی عاملان حمله به شیعیان افغانستان + فیلم
  • بلینکن وارد اراضی اشغالی شد
  • ماجرای کسی که شهر بشاگرد را از گمنامی درآورد | تقدیر رهبر انقلاب از حاج عبدالله والی | تصاویر
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • هلاکت ۴ نظامی به دست مبارزان مقاومت در المغراقه غزه