Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شايد بتوان مدعي شد ميان افت کيفيت مدارس دولتي و استقبال از مدارس غيردولتي ارتباطي دو سويه وجود دارد، استقبالي که در سايه ضعف مدارس دولتي رقم خورده و در اين رابطه يک کارشناس آموزشي معتقد است"برخي مدارس غيردولتي کيفيتي برابر با مدارس دولتي دارند." به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، شهريه‌هاي گزاف از حداقل 10 ميليون براي کلاس اول دبستان تا بيش از 20 ميليون تومان براي دوره پيش دانشگاهي، ليست متنوعي از فوق برنامه‌هاي اجباري از کلاس‌هاي تفريحي تا ويژه برنامه‌هاي کنکور، اين‌ها بخشي از وضعيت فعلي مدارسي است که يک سروگردن از ساير غيردولتي‌ها بالاترند و به اصطلاح اسم و رسمي را براي خود کسب کرده‌اند و حالا آنقدر قدرتشان زياد شده که نظارت‌ها و تهديدهاي آموزش‌وپرورش نيز برايشان چندان مهم نيست، مدارسي که براي دريافت پول بيشتر از خانواده‌ها، هزينه‌تراشي مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن روي ديگر سکه نيز مدارسي قرار دارند که مانند گروه نخست اسم و رسمي ندارند، مدارسي که براي ادامه حيات خود دچار مشکل هستند و تفاوت عمده آنها با گروه نخست اين است که عمدتا در مناطق مرکزي و جنوبي شهر قرار دارند و شهريه‌شان با توجه به وضعيت مالي خانواده‌ها به مراتب کمتر است البته ديگر از فوق برنامه‌هاي تفريحي و آموزشي متعدد نيز خبري نيست.
به اعتقاد خانواده‌هايي که فرزندان خود را در مدارس غيردولتي اسم و رسم دارد ثبت‌نام مي‌کنند تفاوت عمده ميان آنها با مدارس دولتي تفاوت در ساعات بيشتر تدريس، تمرين و انجام آزمون‌هاي بيشتر و استفاده از دبيران باتجربه‌تر است و شايد بتوان گفت که استقبال بيشتر خانواده‌ها از مدارس غيردولتي با پايين بودن کيفيت مدارس دولتي ارتباطي دو سويه دارد.
همچنين بخوانيد: آمادگي آموزش‌وپرورش براي گسترش خريد خدمت آموزشي
همچنين بخوانيد: دولت براي سال 97 چه اعتباري را به آموزش‌وپرورش اختصاص داد؟+ جداول
* وضعيت مدارس برند
در همين رابطه، رضا نهضت با اشاره به اينکه بايد يک دسته‌بندي از مدارس غيردولتي داشته باشيم چون همه اين مدارس در يک سطح نيستند و مي‌توان اين مدارس را حداقل در سه دسته جاي داد، گفت: گروه نخست، مدارسي هستند که به عنوان يک برند در کشور شناخته مي‌شوند. رتبه‌هاي برتر کنکور و المپيادها معمولا در اختيار اين مدارس هستند و مشکل مالي ندارند چرا که خانواده‌‌ها حاضرند هر مبلغي را که از سوي مدرسه اعلام مي‌شود پرداخت کنند. شهريه‌هاي بيش از 20 ميليون تومان به برخي از اين مدارس تعلق دارد.
وي افزود: در واقع حضور دانش‌آموزان در اين مدارس براي اولياء يک پيروزي و موفقيت محسوب مي‌شود بنابراين حاضرند پول هنگفتي بپردازند که فرزندانشان بتواند در آزمون ورودي اين مدارس موفق شود بنده چندين نفر را سراغ دارم که فرزندشان در آزمون اين مدارس قبول نشده بود و حاضر بودند براي قبول شدن او چندين برابر شهريه بپردازند.
نهضت با بيان اينکه بيشتر اولياء از خدمات آموزشي و پرورشي اين مدارس درجه يک راضي هستند، ادامه داد: البته تعداد اين مدارس خيلي کم است و بخش اندکي از مدارس غير دولتي را شامل مي‌شوند.
وي عنوان کرد: گردش مالي اين مدارس بالا است و دغدغه مالي ندارند چرا که اولياء تمام هزينه‌ها را پرداخت مي‌کنند. همچنين اين مدارس، مشکل ورودي دانش آموز نيز ندارند، چرا که متقاضيان آنها بسيار زياد است به طوريکه آزمون ورودي برگزار مي‌کنند و چون مشکل مالي و مشکل دانش‌آموز ندارند خيلي راحت مي‌توانند استانداردهاي لازم را رعايت کنند.
* وضعيت نامناسب مدارس دولتي و استقبال از مدارس غيردولتي
اين کارشناس آموزشي با اشاره به گروه دوم مدارس غيردولتي گفت: اين مدارس کيفيتي برابر با مدارس دولتي دارند. خانواده‌ها به دليل شلوغي کلاس‌هاي مدارس دولتي و برخي از امکانات پرورشي به اين مدارس روي مي‌آورند. اين مدارس تا چند سال گذشته تفاوت محسوسي با مدارس دولتي نداشتند؛ مهمترين تفاوت آنها اين بود که ساعات آموزشي بيشتر را برگزار مي‌کردند به عنوان مثال پنج شنبه‌ها در مدارس دولتي تعطيل است اما برخي مدارس غيردولتي به برگزاري کلاس‌هاي آموزشي يا برگزاري اردوهاي تفريحي، زيارتي اقدام مي‌کنند.
نهضت افزود: در سال‌هاي اخير به دليل تضعيف هر چه بيشتر مدارس دولتي توسط دولت، اين مدارس دسته دوم رونق بيشتري گرفته‌اند. وقتي خانواده دانش‌آموز مي‌بيند که فرزندش در مدرسه دولتي بايد در کلاس 40 نفري باشد تصميم مي‌گيرد او را به مدرسه غيردولتي ببرد. در واقع شلوغي هر چه بيشتر کلاس‌هاي مدارس دولتي و عدم توجه به موارد پرورشي، برخي خانواده‌ها را به کوچ اجباري به مدارس غير دولتي کشانده است.
وي خاطرنشان کرد: مدارس دسته دوم ممکن است مشکل مالي هم داشته باشند و براي رفع مشکل مالي مدرسه، برخي از استانداردهاي آموزشي را رعايت نکنند. ضعف مالي برخي از اين مدارس، آن‌ها را به تبليغات دروغ و ارفاق غير قانوني نمره به دانش‌آموزان مي‌کشاند. بسياري از اين مدارس هستند براي تبليغ، دستاوردهاي آموزشي و پرورشي مدرسه را بيش از آن چه که هست نشان مي‌دهند.
اين کارشناس آموزش و پرورش به دسته سوم از مدارس غيردولتي اشاره کرد و گفت: دسته سوم پايين‌تر از مدارس دولتي هستند و علاوه بر مشکل مالي مشکل جذب دانش‌آموز هم دارند و اين دو مشکل بزرگ، آن‌ها را در برخي موارد به تخلف مجبور مي‌کند، مدارسي از اين دست در برگه دانش‌آموز دست برده‌اند تا آمار قبولي مدرسه را بالا نشان دهند يا سوال فروشي مي‌کنند يا در امتحان جواب‌ها را مستقيم و گاه غير مستقيم به دانش آموزان مي‌رسانند. برخي از اين مدارس به نظر من کاسب به تمام معنا هستند و دغدغه آموزش و پرورش را ندارند و چه بسا در برخي موارد ضد تعليم و تربيت هم عمل کنند.
* مشکلات طرح خريد خدمات آموزشي
نهضت با اشاره به مدارس طرح خريد خدمات آموزشي عنوان کرد: در سال‌هاي گذشته مسئولان آموزش و پرورش در پوشش کيفيت بخشي به مدارس، به طرح خريد خدمات آموزشي روي آورده‌اند در حاليکه هدف اصلي کيفيت بخشي نيست بلکه هدف صرفه جويي در آموزش و پرورش است اما چون مي‌خواهند پوشش علمي به اين کار بدهند، آن را ذيل کيفيت بخشي مي‌برند. در اين طرح دولت به جاي اينکه به معلم، حقوق ميانگين دو ميليون 650 هزار تومان بدهد با حداقل حقوق کارگري و از طريق بخش خصوصي کلاس‌هاي درس را پر مي‌کند.
وي ادامه داد: ماه‌ها است که معلمان اين مدارس حقوق نگرفته‌اند چرا که آموزش و پرورش به تعهدات ماليش در قبال مجريان اين طرح عمل نکرده است. معلماني در برخي موارد با 500 هزار تومان حقوق ماهيانه و 9 ماه بيمه که ممکن است اصلا سابقه تدريس هم نداشته باشند تنها به واسطه آشنايي با مجري طرح و براي رفع بيکاري به معلمي روي آورده‌اند. اين مدارس را هم مي‌توان در زمره مدارسي با کيفيتي پايين‌تر از مدارس دولتي جاي داد که تنها هدف از آن صرفه جويي در بودجه حداقلي آموزش و پروش است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۵۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، رسولی پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های کردستان اظهار کرد: در حال حاضر سه هزار مدرسه شبانه روزی در حوزه متوسطه اول و دوم در کشور فعالیت دارند که مدارس شبانه روزی متوسطه دوم در حوزه نظری، کار دانش و فنی حرفه‌ای فعالیت دارد که میزان دانش آموزان مشغول به تحصیل در کل این مدارس ۳۵۰ هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: هزار و ۱۴۶ مدرسه نظری در کشور فعال است که ۱۶۷ هزار دانش‌آموز در این مدارس فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه نظری در کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: ۹ درصد دانش‌آموزان متوسطه نظری در مدارس شبانه روزی کشور مشغول به تحصیل هستند و نشان می‌دهد باید توجه ویژه‌ای به این حوزه شود و مدارس شبانه روزی تقویت شوند.

کارشناس مسؤول برنامه‌ریزی آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: مدارس شبانه‌روزی به منظور دسترسی به توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم و روستایی ایجاد شده و نیاز به تقویت دارند تا شاهد کاهش ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی باشیم.

رسولی اذعان کرد: رویکرد جدیدی امسال با عنوان تجمیع آزمون‌های ورودی مدارس خاص که شامل مدارس استعدادهای درخشان و مدارس نمونه دولتی است، در کشور عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: ثبت نام در این آزمون تا چهارشنبه گذشته به مدت ۲۰ روز انجام شد و ۳۴۰ هزار دانش‌آموز برای شرکت در این آزمون ثبت نام کردند.

وی زمان برگزاری آزمون سمپاد و نمونه دولتی را یکم تیر عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان در این آزمون به رقابت می‌پردازند.

کارشناس مسؤول برنامه‌ریزی آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: ۱۰۶ مدرسه شبانه روزی در سه دوره تحصیلی در کردستان فعالیت دارند که از این تعداد ۳۶ مدرسه مربوط به دانش آموزان متوسطه نظری است.

کد خبر 6089842

دیگر خبرها

  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند
  • تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با ۹۵ میلیارد تومان اعتبار