Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@00:24:53 GMT

فصلی نو در همگرایی بین تهران - آنکارا

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۹۸۱۲۴

فصلی نو در همگرایی بین تهران - آنکارا

وزیر کشور ترکیه در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک درباره مهم‎ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تقویت روابط دیپلماتیک، دیروز به تهران آمد و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار داشت.

قدس آنلاین- وزیر کشور ترکیه در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تقویت روابط دیپلماتیک، دیروز به تهران آمد و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر سویلو با دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران با هدف گفت‌وگوهایی برای افزایش همکاری‌های مشترک در مبارزه با تروریسم در منطقه و موضوعات امنیتی و مرزی دوجانبه صورت گرفت.

مسائل و تحولات منطقه‌ای همچون موضوع سوریه و یا مسئله همه‌پرسی اقلیم کردستان در ماه‌های اخیر باعث نزدیکی راهبردی هرچه بیشتر دو کشور شده و مقامات رسمی دو طرف بر حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و نیز بهره‌مندی از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی تأکید دارند. در حاشیه دیدار اجلاس سوچی روسیه نیز که در هفته‌های اخیر صورت گرفت، رؤسای جمهور ایران و ترکیه بر تداوم همکاری‌های نظامی و اقتصادی اهتمام ویژه‌ای داشتند.

سفر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به ترکیه و دیدارهای وی با اردوغان و مقامات نظامی بلندپایه این کشور، فصل مهمی در روابط میان دو کشور به‌عنوان قدرت‌های منطقه‌ای درراستای مبارزه با تروریسم گشود. تحولات منطقه کم‌کم به‌سویی پیش رفت که مقامات ترکیه‌ای پی به اهمیت این موضوع بردند که برای ثبات منطقه‌ای و دستیابی به اهداف خود باید با جمهوری اسلامی ایران ائتلاف تشکیل دهند، گرچه برخی دلایل فرامنطقه‌ای نیز در تغییر استراتژی ترکیه از غرب به‌سمت ایران و سایر کشورهای آسیایی همچون سوریه مؤثر بوده است که در این‌خصوص می‌توان به تنش در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و نیز حمایت‌های آمریکا از جدایی‌طلبان کردستان اشاره کرد.

سفر خلوصی ‌آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران نیز در تقویت همکاری‌های نظامی مؤثر بود. سفر اردوغان به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری و دیگر مقامات نیز در جهت بهره‌مندی از قدرت منطقه‌ای ایران دربرابر تجزیه‌طلبی کردستان عراق و جلوگیری از تبعات آن به دیگر کشورهای منطقه و گامی رو به جلو برای خنثی‌سازی توطئه جدایی‌طلبی و تأکید بر امنیت مرزی بود.

همچنین درکنار رایزنی و گفت‌وگوهای دو کشور حول مسائل منطقه‌ای و امنیتی، توافق‌های اقتصادی و تجاری نیز شکل گرفت تا به‌نوعی مقام‌های بلندپایه دو کشور تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را به‌عنوان چشم‌انداز روابط تجاری خود رقم بزنند.

بنابراین سفر و دیدارهای رسمی دو کشور نشان از تمایل جدی این دو طرف برای بهره‌مندی از همکاری‌های مشترک و همه‌جانبه با یکدیگر و آغاز برگ جدیدی در روابط دو کشور دارد.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۸۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است

رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه گفت که مواضع ترکیه در حمایت از این مخالفان ثابت است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «بدر جاموس»، رئیس هیئت موسوم به هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه بعد از دیدار با «احسان مصطفی یوداگول»، مدیرکل میز سوریه در  وزارت خارجه ترکیه مدعی شد که آنکارا بر ثبات موضع خود در حمایت از خواسته‌های مردم سوریه تأکید دارد.

بنا به ادعای  رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه، مسئول میز سوریه در وزارت خارجه ترکیه بار دیگر بر حمایت آنکارا از راه‌ حل سیاسی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت تأکید کرده است و طرفین درباره مقابله با «اقدامات تروریستی» شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا موسوم به «قسد» رایزنی کردند.

اخیرا بدر جاموس که به همراه سران مخالفان دولت سوریه در ترکیه به سر می‌برد، با «گیر پدرسون»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در شهر آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در این دیدار، طرفین پرونده سوریه را بررسی کرده و جاموس به پدرسون پیشنهاد داده است که توصیه‌هایی به شورای امنیت به منظور تحت فشار قرار دادن دولت سوریه و بشار اسد برای پذیرش راه حل سیاسی و عدم اجازه به دمشق برای به تعطیلی کشاندن  فرایند سیاسی در این کشور ارائه کند.

ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم
  • ترکیه ده‌ها نفر را به ظن ارتباط با داعش دستگیر کرد
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد