Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: تعرفه ورودی فولاد در ایران به طور متوسط بر پایه 20درصد تعیین شده بود که امروز این تعرفه برای چند قلم کالا مانند شمش و ورق‌های فولادی کاهش پیدا کرده‌است و این مسئله اصلا معقول نبوده و در راستای اقتصادمقاومتی و حمایت از تولیدات داخل نیست.

محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کاهش تعرفه‌های اعلامی برای واردات فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا گفت: صنعت فولاد به‌واسطه اشتغال‌زایی،‌ تامین مواد اولیه برای بنگاه‌های تولید و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به‌عنوان یکی از صنایع مادر در اقتصاد کشور شناخته شده و باید برای رفع مشکلات آنها گام‌های موثری برداشت.

وی ادامه داد: تعرفه ورودی فولاد در ایران به طور متوسط بر پایه 20درصد تعیین شده بود که امروز این تعرفه برای چند قلم کالا مانند شمش و ورق‌های فولادی کاهش پیدا کرده که این مسئله اصلا معقول نبوده و در راستای اقتصادمقاومتی و حمایت از تولیدات داخل نیست چراکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در این حوزه با مشکل مواجه بوده و در اثر واردات امکان تعطیلی این صنعت در کشور وجود دارد.

عضو سابق هیات رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لزوم تجدیدنظر دولت درخصوص تثبیت تعرفه‌های فولادی افزود: دولت نباید در اواسط سال، امکان تغییر تعرفه‌ها را فراهم کند زیرا طبق روال معمول، تغییر تعرفه‌‌ها همیشه با احتساب رعایت حال تولیدکننده و مصرف‌کننده و البته با نظرسنجی از تشکل‌ها صورت می‌گرفت.

اسلامیان همچنین با اشاره به ثبات نرخ ارز و تورم 10درصدی در اقتصاد و تاثیر منفی آن بر صنایع فولادی تصریح کرد: تورم طی سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده اما در نزولی‌ترین حالت این شاخص، تورم به 10درصد رسیده و از سوی دیگر نرخ ارز به واسطه ثبات و کاهش نرخ تورم، افزایش پیدا نمی‌کند که این مسئله فشار به تولیدکنندگان داخلی آورده و از سوی دیگر به تولیدکننده خارجی نیز برای ورود بهتر به بازارهای ایران کمک می‌کند؛ تولیدکننده خارجی از ثبات نرخ ارز و تورم برخوردارند اما تولیدکننده داخلی تورم را در داخل سبد قیمت تمام شده خود حس می‌کند و نمی‌‌تواند قیمت ارز را بر اساس نرخ 10درصد تورم بفروشد.

وی با اشاره به میزان تولید فولاد در سال جاری تاکید کرد: تولید فولاد در کشور از مرز 20 میلیون تن عبور می‌کند اما اگر کاهش تعرفه‌ها اصلاح نشود، طبیعتا در مسیر کاهش تولید و اشتغال در کشور حرکت کرده و باعث تعطیلی بنگاه‌های صنعتی کشور خواهیم شد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین، برنج بعد از گندم جز محصولات استراتژیک و اساسی کشور است که سالانه بخشی از آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول؛ ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طبق آمارهای موجود میزان برنج مصرفی کشور بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین اگر سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شود کسری این محصول بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از محل واردات تامین می شود.

از آنجایی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج در دنیا است بخشی از این محصول سالانه از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود تا بازار داخلی با کسری روبه‌رو نشود.

طی سال‌ های اخیر دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در محدوده فصل برداشت (مرداد تا آذرماه هر سال) می‌کرد اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات نیز مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در پی داشت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

بنابراین با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از مبدا هند، ۳۳۶هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از مبدا پاکستان، ۷۱هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از مبدا امارات، ۳۳هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مبدا مناطق آزاد و ویژه و درمجموع یک هزارو ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک‌ میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدا سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حمایت های دولت سیزدهم و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از تولید و تولید کنندگان داخلی باعث شده که با افزایش تولید برنج و مدیریت بازار داخلی ارز کمتری از کشور خارج شود.

وضعیت فعلی تولید داخلی و واردات برنج نیز بیانگرآن است که با مدیریت بازار همچون سال گذشته مشکلی در بازار برنج نداشته باشیم و این محصول با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۹ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته بوده است. بنابراین با وجود کاهش چشمگیر واردات برنج، با مدیریت مناسبی که در بازار انجام شده، قیمت‌ها نزولی هم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • همراه پرخرج
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند