Web Analytics Made Easy - Statcounter

بندرعباس - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: بخشی از دیوار قلعه پرتغالی های جزیره هرمز در روزهای گذشته تخریب شده است.

فعالان شبکه های اجتماعی در روزهای گذشته خبری با موضوع تخریب بخشی از دیوار قلعه پرتغالی های جزیره هرمز منتشر کرده بودند.
اشکان مختاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه احتمال عمدی بودن این تخریب عمدی وجود دارد، اظهار داشت: به احتمال زیاد فرد یا افرادی که از خیابان کنار دیوار قلعه عبور می کرده اند ظرف سه روز گذشته این کار تخریب را انجام داده باشند، حجم تخریب شده کمتر از یک متر مربع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: ابعاد این قلعه تاریخی، قرار گیری آن در کنار خیابان اصلی، محدودیت نیروهای انسانی یگان حفاظت وامکانات محدود حفاظت بنا را با دشواری روبه رو کرده است.
وی اضافه کرد: این قلعه با وجود مرمت هایی که در سال های گذشته بر روی آن انجام شده همچنان به شدت نیازمند مرمت است که برای همین منظور تقاضای 30 میلیارد ریال اعتبار به سازمان برنامه و بودجه کشور داده شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه با اختصاص این مبلغ برای مرمت قلعه پرتغالی های هرمز موافقت کرد و باید منتظر دریافت بودجه ماند.
وی ادامه داد: امید می رود با دریافت این اعتبار بتوان 70 درصد قلعه پرتغالی های جزیره هرمز را مرمت کرد و امکانات حفاظتی بنا را افزایش داد.
این قلعه که در ضلع شمالی جزیره هرمز و درساحل دریا قرار دارد، مهم ترین قلعه باقیمانده از روزگار تسلط پرتغالی ها برسواحل و جزایر خلیج فارس است.
قلعه پرتغالی ها به فرمان آلفونسو آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» احداث شد.
قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم بوده و ساختمان آن بسیار محکم است، دیوارهایی به قطر سه و نیم متر با چند برج به ارتفاع 12 متر دارد.
تأسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار (برکه) و اتاق هایی باسقف هلالی است.
در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالی ها درایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.
3219 / 6048
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۱۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) واکنش معنادار دروازه‌بان آلومینیوم به شکست پرسپولیس

تیم آلومینیوم شب گذشته در حالی پرسپولیس را از گردونه رقابت‌های جام حذفی کنار گذاشت که احمد گوهری سنگربان اراکی‌ها سهم زیادی در پیروزی تیمش داشت.

گوهری دروازه‌بان سابق پرسپولیس که در ابتدای فصل از جمع سرخ‌پوشان جدا شد بعد از شکست تیم سابقش تصویری را در فضای مجازی منتشر کرد.

گوهری با انتشار تصویری از یک کاغذ با این متن (خدایا یک خواهش بزرگ از تو دارم...می‌خوام بعد از بازی وقتی اومدم خونه خوشحال سربلند و حال خوب داشته باشم) روی دیوار در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: «خداوند بعضی از مارو برای بعضی دیگر به عنوان روزی قرار میده».

اینطور که به نظر می‌رسد گوهری این کاغذ را قبل از بازی با پرسپولیس در محلی خاص یا دیوار اتاق خود چسبانده است.

منبع:خبرورزشی 

دیگر خبرها

  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • ماشین مغزشویی صهیونیست‌ها به دیوار خورد!
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • (عکس) واکنش معنادار دروازه‌بان آلومینیوم به شکست پرسپولیس
  • خلق اثر هنری شگفت انگیز دیوار چین (فیلم)
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • خطیب نماز جمعه تهران: صهیونیست‌ها اگر دوباره غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد