Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- ایرنا- استاد دانشگاه مرمره استانبول ترکیه گفت: امروز فرش ایران از نظر معروفیت و شناخته شدن در جایگاه برتر دنیا قرار دارد.

خانم پروفسور آتل هان دوشنبه در حاشیه سمینار روش های تحلیل علمی در مطالعه و توسعه فرش دستباف در شیراز در گفت و گو با ایرنا افزود: پیشینه فرش ایران به سال های بسیار دور باز می گردد و امروز به هر نقطه از دنیا که سفر کنیم فرش ایرانی دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: حتی در نقاشی نقاشان قدیمی اروپایی نیز می توان آثاری از فرش ایرانی را دید که به تصویر کشیده شده است.
او اظهار کرد: فرش های ایرانی که در قرن 17 میلادی و دوران صفوی توسط لهستانی ها سفارش داده شده نیز بسیار نامی و شناخته شده هستند.
پروفسور آتل هان افزود: فرش ایرانی در 2 گروه کلی دیده می شود که یکی فرش های کارگاهی است و دیگری فرش هایی است که که توسط مناطق، ایلات و عشایر ایران بافته شده اند.
او گفت: در مجموع می توان گفت که عمده فرش های بافته شده در ایران متناسب با نوع و سبک زندگی مردم ایلات و عشایر طراحی و بافته شده است.
سمینار روش های تحلیل علمی در مطالعه و توسعه فرش دستباف فردا و پس فردا (سه شنبه و چهارشنبه) نیز با برگزاری کارگاه آموزشی رنگرزی سنتی و نشست های تخصصی ادامه خواهد داشت.
قدیمترین فرش دستبافت ایرانی در سال 1949 در دومین مرحله کاوش های باستان شناس روسی، رودنکو در منطقه پازیریک کشف و به نام فرش پازیریک نامیده شد.
در زمان تسلط مغول ها (قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی) قالی بافی به سطح بسیار رفیعی از زیبایی وتکنیک رسید. شکوفایی این صنعت شاید با حکومت غازان خان (1307-1295 میلادی) مصادف بود.
اما اوج قالی کلاسیک ایرانی را که از آن با رنسانس قالی ایران یاد می شود زمان سلاطین صفوی (1722-1499 میلادی) به ویژه زمان حاکمیت شاه طهماسب اول (1587-1524 میلادی) و شاه عباس (1629-1587 میلادی) ثبت کرده اند.
از این دوران حدود سه هزار تخته فرش به یادگار مانده که درموزه های بزرگ دنیا و یا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122 /1876

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۶۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امام جمعه قزوین با معلمان و اساتید در پاسداشت روز معلم+ تصاویر

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین به مناسبت شهادت شهید مطهری و روز معلم با حضور در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و مدرسه شاهد نرگس، یاد و خاطره شهید مطهری را گرامیداشت و روز معلم را تبریک گفت.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان قزوین با حضور در کلاس و در جمع دانشجویان و دانش‌آموزان اظهار کرد: جایگاه استاد و معلم جایگاه والایی است و باید تلاش کنیم بیش از پیش قدر این اساتید و معلمان خود را بدانید.

وی بیان کرد: معلم و استاد نقش پدر را برای ما دارند و همانطور که به پدران و مادران خود احترام می‌گذاریم باید تلاش کنیم تا برای معلمان و اساتید خود نیز احترام بگذاریم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان قزوین با حضور در کلاس و در جمع دانشجویان و دانش‌آموزان اظهار کرد: جایگاه استاد و معلم جایگاه والایی است و باید تلاش کنیم بیش از پیش قدر این اساتید و معلمان خود را بدانید.

وی عنوان کرد: معلم و استاد نقش پدر را برای ما دارند و همانطور که به پدران و مادران خود احترام می‌گذاریم باید تلاش کنیم تا برای معلمان و اساتید خود نیز احترام بگذاریم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آئین نکوداشت و تجلیل از اساتید برتر دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد
  • تجلیل از اساتيد برتر دانشگاه پیام نور استان کرمان
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند / جایگاه معلم و ارزش علم آموزی از منظر امام رضا(ع)
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند/ جایگاه معلم و تعلیم و تربیت از منظر امام رضا(ع)
  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • اتفاق عجیب در فوتبال ابران؛ ورثه سرمربی، شاکی جدید تیم شد!
  • شکایت عجیب از باشگاه ایرانی: ورثه یک سرمربی!
  • دیدار امام جمعه قزوین با معلمان و اساتید در پاسداشت روز معلم+ تصاویر
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه