Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@02:25:19 GMT

توسعه باغات در ۸ میلیون هکتار از اراضی دیم

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۳۰۹۰

توسعه باغات در ۸ میلیون هکتار از اراضی دیم

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری جهاد کشاورزی بابیان اینکه طرح توسعه باغات در هشت میلیون از اراضی دیم کم بازده کشور اجرا می شود، گفت: این طرح در برنامه ششم توسعه تعریف شده است.

شکرالله حاجی وند عصر دوشنبه در جلسه بهره‌وری آب و توسعه محصولات باغی در اراضی شیب‌دار به میزبانی  سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه طرح توسعه باغات در هشت میلیون از اراضی دیم کم بازده کشور اجرا می شود، ابراز داشت: اجرای طرح توسعه باغات در اراضی دیم کم بازده در برنامه ششم توسعه تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با بیان اینکه طرح  توسعه باغات در اراضی دیم کم بازده برای همه استان‌ها به یک‌شکل قابلیت اجرایی ندارد، افزود:  اقلیم‌های متعددی در مناطق مختلف کشور وجود دارد و در برخی مناطق تبخیر آب بالا و در برخی مناطق تبخیر آب پایین است.

هدفگذاری اجرای طرح توسعه باغات در ۱۲ هزار هکتار از اراضی شیب دار استان سمنان

مدیرکل امور دفتر میوه سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی همچنین بابیان اینکه مطالعات و امکان سنجی طرح توسعه باغات در اراضی کشاورزی انجام شده است، ابراز داشت: برای انجام عملیات کشت در این مناطق محدودیتی در حوزه انتخاب گونه وجود ندارد و در هر استان چندگونه مشخص‌شده اما در کارگروه‌های استانی می‌توانند کشت سایر محصولات را نیز بررسی کنند.

حاجی وند بابیان اینکه شیوه نامه این طرح از سوی وزیر در سال ۹۴ ابلاغ و کارگروه ملی و استانی برای اجرای این طرح تشکیل شده است، تصریح کرد: اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار از سالیان پیش در حال انجام است.

وی با بیان اینکه درکارگروه های مختلف مسائل مربوط به اراضی شیب دار مطرح و بررسی می شود، افزود: با توجه به برنامه ششم توسعه اجرای طرح توسعه باغات در ۱۲ هزار هکتار از اراضی شیب دار استان سمنان هدفگذاری شده است.

حاجی وند، کاهش روان آب، سیلاب‌ها و افزایش نفوذپذیری خاک را از جمله مزایای این طرح برشمرد و تصریح کرد: اجرای توسعه باغات در اراضی شیب دار استان سمنان بر اساس برنامه امسال حدود ۸۰۰ هکتار بود که تا کنون بیش از این مقدار محقق شده است.

امکان اجرای طرح توسعه باغات در ۱۲ هزار هکتار اراضی سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه این طرح در مناطق بالای ۳۰۰ میلی متر بارندگی قابل اجرا است، ابراز داشت: بر اساس مطالعات حدود ۱۲هزار هکتار از این مناطق در استان امکان اجرای توسعه باغات را دارد.

حسن میرعماد با بیان اینکه توسعه باغات در اراضی شیب دار به تولید و نفوذپذیری آب در خاک کمک کند، تصریح کرد: حفظ پوشش گیاهی، حفاظت از خاک از دیگر مزایای اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار است.

وی با بیان اینکه توسعه باغات علاوه بر حفظ خاک و آب می تواند برای افراد ساکن درحوزه آبخیز ایجاد اشتغال کند، افزود: اگر پوشش گیاهی به ۷۰ درصد برسد بیش از ۹۵ درصد روان آب ها جذب خاک می شود و این مهم ترین مزیت توسعه باغات در اراضی شیب دار است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

در نشست کمیسیون رفع تداخل اراضی استان، پلاک‌های موسی لو کهنه در شهرستان بوئین زهرا، غوره در از توابع شهرستان قزوین، توداران و کذلک در شهرستان آبیک پس از اتمام کار کارشناسی و اتخاذ آرا مراحل رفع تداخل آنها به پایان رسید.

از مجموع هزار و ۲۰۲ پلاک در استان قزوین ۱۹۰ پلاک مستثنیات بوده و یک هزار و ۱۲ پلاک مشمول رفع تداخل است که تاکنون کار کارشناسی ۹۱۸ پلاک به پایان رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی