Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عدم حمايت‌هاي مسئولان و حتي مردم سبب رفتن کتاب به طاقچه‌هاي خانه‌ها شده و عملا بيشتر شبيه کالاي "لوکس و تزئيني" است، در همين حال کتاب‌فروشي‌هاي کرج يکي پس از ديگري در ورطه ورشکستگي هستند. به گزارش خبرگزاري تسنيم از کرج، هر سال اواخر آبان ماه هفته کتاب در کشور براي فرهنگسازي اين کالاي مقدس برگزار مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين روزها وضعيت توليدکنندگان و فروشندگان کتاب- ياري که براي علم و مهرباني است- بسيار "نامهربان" است. کتاب فروشي‌هاي البرز يکي پس از ديگري از مشکلات عديده رنج مي‌برند و در حال ورشکستگي هستند.
اگر زماني همين 14 کتاب فروشي معتبر نيز بسته شود ديگر محيطي براي کتاب در البرز متصور نمي‌توانيم باشيم. مشکلات عرصه کتاب از ناشران گرفته تا فروش، توزيع کتاب، ماليات‌ و عوارضي که وجود دارد سدي محکم در برابر اين مصحف بزرگ انساني است. در هفته کتاب نمايشگاه‌هايي در اين‌باره برگزار مي‌شود ولي اصل درد جاي ديگر است. عدم حمايت‌هاي مسئولان و حتي مردم سبب رفتن کتاب به طاقچه‌هاي خانه‌ها شده و عملا بيشتر شبيه کالاي "لوکس" و "تزئيني" است.
يکي از مشکلات اصلي کتاب فروشان قانون‌هاي مالياتي و عوارض ناشي از آن است. در اين‌باره قانوني وجود دارد که مي‌گويد: شمول يا عدم شمول ماليات نسبت به درآمد حاصل از طراحي و انتشار آگهي براي فعاليتهاي مطبوعاتي در اجراي مقررات بند (ل) ماده 139 قانون ماليات‌هاي مستقيم، طبق جزء 2-2 فهرست فعاليتهاي مشمول معافيت بند (ل) ماده 139 قانون مالياتهاي مستقيم موضوع دستورالعمل ماده 12 آئين نامه اجرايي تبصره 3 مذکور (بخشنامه شماره 19153/4348-211 مورخ 04/11/1383)، طراحي و انتشار آگهي در طبقه فعاليت مطبوعاتي مشمول معافيت موضوع اين بند مي باشد.
بنابراين در اجراي مقررات بند (ل)‌ماده 139 قانون مالياتهاي مستقيم و آئين نامه و دستورالعمل مربوط، درآمد حاصل از طراحي و انتشار هرگونه آگهي توسط اشخاص دارنده مجوز فعاليت انتشار نشريات و مطبوعات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با رعايت مقررات مشمول معافيت مي‌باشد.
فعاليت‌هاي فرهنگي اعم از مسابقه‌ها، جشنواره‌ها، نمايشگاه‌ها، مراسم و مجامع فرهنگي و هنري و کتابخانه‌هاي عمومي و فعاليت‌هاي مرتبط با آن نيز در فهرست فعاليت‌هاي مشمول معافيت ماده 139 قانون ماليات‌ها است. در بخش فعاليت‌هاي هنري، توليد و تکثير، توزيع و نمايش فيلم، توليد، تکثير، توزيع و اجراي صحنه موسيقي و پخش و فروش آثار صوتي، تئاتر و نمايش صحنه‌اي و هنرهاي تجسمي فعاليت‌هاي مشمول ماده 139 قانون ماليات‌هاي مستقيم است که فيلمنامه‌نويسي، تهيه‌کنندگي، کارگرداني، صدابرداري، صداگذاري، فيلمبرداري و همچنين تنظيم کننده آهنگ، آهنگسازي، نوازندگي، خوانندگي، نمايشنامه نويسي، کارگرداني، تهيه کنندگي، نقاشي، طراحي، خوشنويسي و بسياري از فعاليت‌هاي مرتبط با اين حوزه مشمول فعاليت‌هاي مالياتي است.
اصل مناقشه بر سر ماده 139 قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب مجلس شوراي اسلامي در سال 1380 بود. در ارديبهشت ماه سال 1380 ماده واحده‌اي در مجلس با عنوان معافيت مالياتي موسسات انتشاراتي و کتابفروشان به تصويب رسيد و در بهمن‌ماه همان سال، اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم به مجلس ارائه شد و در بند (ل) ماده 139 قانون مصوب شد که فعاليت‌هاي فرهنگي، انتشاراتي و هنري که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام مي‌شوند، از پرداخت ماليات معاف هستند.
براي پيگيري اين ماده قانوني با يکي از صاحبان کتاب فروشي‌هاي بزرگ در استان البرز گفت‌وگو کرديم. مهدي رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با تاکيد بر اينکه هزينه‌هاي فروش بسيار بالا است، اظهار داشت: هزينه‌هاي دارايي، شهرداري و جاري در کتاب فروشي بسيار زياد است و به هيچ عنوان معافيتي در استان البرز به کتاب فروشان تعلق نمي‌گيرد.
وي با بيان اينکه قانون اجراي معافيت ماليات در استان البرز اجرايي نمي‌شود، افزود: سرانه مطالعه افزايش يافته ولي ابزار مطالعات به سمت فضاي مجازي سوق پيدا کرده است و ميانگين هر سال بيش از 7 درصد با کاهش فروش کتاب وجود دارد.
اين کتاب فروش استان البرز با بيان اينکه تسهيلات براي کتاب فروشي‌ها مستلزم ضمانت‌هاي چند برابري است، گفت: کتاب فروش قشر مرفي در جامعه نيست که اين وثيقه‌ها را تهيه کند و تبليغات کتاب بسيار ضعيف است که بايد در حوزه کتاب فروشي‌ها افزايش يابد و قيمت کاغذ نيز از مشکلات ديگر کتاب‌فروشان است.
يکي از مواردي که کتاب فروشان به آن اشاره دارند ايجاد طرحي براي حمايت از آنان است که در استان البرز تاکنون در اين زمينه کاري انجام نشده است.
رئيس اتحاديه ناشران و کتاب فروشان استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در کرج، با اشاره به اينکه کتاب‌فروشان در حوزه توزيع و ناشران در توليد و توزيع حضور دارند، اظهار داشت: 150 ناشر در سطح شهرستان کرج وجود دارد و تنها از اين تعداد 30 ناشر فعال هستند و بسياري از اين ناشران به دليل عدم صرفه اقتصادي کاغذ و کتاب فعاليت جدي نمي‌کنند.
بهرام آجرلو با بيان اينکه مکان واحد صنفي کتاب فروشان بايد تجاري باشد، افزود: اين موضوع با ارائه لايحه‌اي در شوراي شهر در تهران برطرف شد و کتاب‌فروشان مانند وکلا، سردفتران و پزشکان در تهران نيز مي‌توانند از مکان‌هاي مسکوني براي کار خود استفاده کنند و اين امر اگر در کرج انجام گيرد بزرگترين کمک به کتابفروشي‌ها است.
رئيس اتحاديه کتاب فروشان استان البرز گفت: طرحي براي حمايت از ناشران و کتاب فروشي‌ها توسط اتحاديه به شورا تقديم شد و انتظار از شوراي شهر کرج اين است که به سرمايه‌گذاري فرهنگي که مغفول مانده توجه بيشتري شود و نبايد در شهر کرج با جمعيت بيش از دو ميليون نفري تنها 14 کتاب‌فروشي فعال باشد.
سيرداني بکي از کتاب فروشان البرزي در گفتگو با خبرنگار تسينم در کرج، با بيان اينکه کتابفروشي‌ها بايد معاف از ماليات باشند، اضافه کرد: از سال 91 در تهران تصويب شد که کتاب فروشان در املاک بلا معرض حق احداث کتاب فروشي را دارند و اين طرح نيز به صورت بومي در سال 95 به شوراي سابق کرج ارائه شد.
وي با بيان اينکه برخي کتاب فروشي‌ها و کافه کتاب‌ها در سطح استان البرز و شهر کرج ورشکسته و تعطيل شدند، عنوان کرد: کارهاي کارشناسي اين لايجه در شورا در حال بررسي است و ارديبهشت سال 96 نيز مجوز کافه کتاب صادر شد.
اين کتاب فروش استان البرز با بيان اينکه 7 سال معطلي در اين زمينه به دليل مشکل با اسم کافه‌کتاب بود، تصريح کرد: دولت بايد در اين زمينه کمک بيشتري انجام دهد و در قانون توسعه ششم نيز استفاده از منطقه مسکوني براي کتاب فروشي‌ها بلامانع است ولي اين مورد در البرز اجرايي نمي‌شود.
عباس زارع عضو شوراي شهر کرج در زمينه مشکلات ناشران و کتاب فروشي‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار تسينم در کرج، با بيان اينکه لايحه در رابطه با اين موضوع به شورا ارجاع نشده است، اظهار داشت: شوراي شهر کرج رويکرد مناسبي در جهت توسعه فرهنگ کتاب‌خواني دارد و براي گسترش بستر عرضه کتاب همکاري بيشتري لازم است.
عضو شوراي شهر کرج با بيان اينکه بايد مشوق‌هايي درباره افزايش تعداد کتاب فروشي‌ها در نظر گرفته شود، افزود: در حوزه عوارض صنفي بايد تخفيفاتي ويژه در نظر داشت و در زمينه تبليغات شهري جهت بسط کتاب فروشي‌ها کارهاي بيشتري بايد انجام شود و قسمت قابل توجهي از فعاليت رسانه‌اي بايد در اين موضوع فعال شود.
زارع با تاکيد بر اينکه کارهايي براي جذابيت بيشتر در حوزه کتاب مانند ايجاد کافه‌کتاب‌ها لازم است، ادامه داد: مردم براي جذب به مطالعه کتاب بايد از فضاهاي متنوع برخودار شوند و شهرداري و شوراي شهر در قالب لايحه و طرح تشويقي اين موارد را پيش‌بيني مي‌کنند.
وي ادامه داد: در قالب طرح‌هاي دو فوريتي و بررسي‌هاي بيشتر در کميسيون فرهنگي شوراي شهر مشوق‌هايي براي کتاب‌فروشي‌ها بايد در نظر گرفت.
اگر کمکي به مهرباني کتاب نمي‌شود موانع بر سر راه آن را بايد برداشت تا هواي تازه براي کتاب در شهر کرج دوباره ايجاد شود و رسيدن به فرهنگ اصيل کتاب‌خواني در البرز مستلزم کمک است. از طرفي ديگر مردم نيز بايد جهت کمک به کتاب سرانه مطالعات خود را از فضاي مجازي به فضاي واقعي منتقل کنند.
گزارش: محمدعلي حسن‌نيا
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۵۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ خانم مداحی کارش را با ۶ گله آغاز کرده است، اما اکنون ۲۱ گله و دامدار عضو هسته نژاد خالص مهربان هستند.

خانم مداحی با تأکید بر اینکه از زمان آغاز طرح ملی اصلاح نژاد گوسفند بر پایه آمیخته‌گری بر نژاد رومانف کانادایی در مرکز، اصلاح نژاد مهربان هم آغاز شد، گفت: ما توانستیم برای استان همدان و اجرای این طرح اعتبار بگیریم.

او با اشاره به اینکه، حدود نیمی از یک میلیون و ۴۱۹ هزار رأس دام سبک استان همدان گوسفند نژاد مهربان است، افزود: ویژگی‌های این نژاد بومی؛ تولید بیشتر گوشت نسبت به نژاد‌های ناخالص، درصد باروری و دوقلوزایی بالاتر و در نتیجه بهره‌وری بیشتر و همچنین سازگاری با آب و هوای استان است.

از آغاز طرح اصلاح نژاد دام سبک در استان همدان تاکنون، حدود ۱۵ هزار راس دام اصلاح نژاد شدند.

دیگر خبرها

  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • بانک آمریکایی «ریپابلیک فرست» اعلام ورشکستگی کرد
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشکستگی
  • نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشستگی با حمایت قضایی
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز