Web Analytics Made Easy - Statcounter

بوشهر- ایرنا- دانشجوی دوره دکترای رشته مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر برای نخستین بار در کشور نانو ذره و نانو سیال فوق آب گریز کردن و نفت گریزی سنگ مخازن نفت و گاز را برای افزایش تولید آنها اختراع و به ثبت رساند.

بوشهر- ایرنا- رحمت الله صبوری روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا در باره انگیزه و هدف این اختراع گفت: تقاضای جهانی انرژی تا 20 سال آینده افزایش قابل توجهی خواهد یافت و در این میان مخازن زیر زمینی نفت خام و سایر انرژی‌های فسیلی نقش بسیار برجسته ای در تامین نیاز آتی انرژی جهان بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: به همین دلیل تقاضای جهان به سوخت های فسیلی افزایش یافته است، بنابراین به تولید بیشتر نفت درجا از مخزن نیاز است.
صبوری بیان کرد: با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین دارندگان مخازن نفت و گاز جهان است، تلاش کرده ایم که بتوانیم به بهترین و کم هزینه ترین روش بیشترین تولید از مخازن را داشته باشیم.
این مخترع ادامه داد: به منظور افزایش برداشت از این مخازن روش های فراوانی وجود دارد و از آنجا که نانو ذرات جایگاه ویژه ای در بهبود و یا برطرف کردن مشکلات صنایع نفت و گاز پیدا کرده به همین دلیل تصمیم گرفیتم از نانو ذرات به منظور افزایش تولید از مخازن در روش های ازدیاد برداشت استفاده کنیم.
وی یادآور شد: نانو ذره و نانو سیال تولیدی در این طرح باعث تغییر ترشوندگی سطوح مخزن از بشدت نفت دوست به سمت بشدت نفت گریز و گاز دوست شدن به منظور تولید بیشتر نفت و گاز از مخازن و کاهش نفت به تله افتاده و باقیمانده در مخزن می شود.
این مخترع افزود: نانو ذره و نانو سیال تولیدی برای هر 2 نوع مخازن کربناته و ماسه سنگی آزمایش شده و جواب قابل قبولی به همراه داشته است.
صبوری گفت: نانو ذرات متداول در بازار تنها باعث تغییر ترشوندگی مخازن از نفت دوست به سمت آب دوست می شوند و در سیستم آب - نفت مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: ولی این نانو ذره و نانو سیال تولیدی قابلیت تغییر ترشوندگی از نفت دوست به سمت گاز دوست در سیستم نفت و گاز را داراست.
صبوری یادآور شد: این نانو ذره و نانوسیال با تکیه بر دانش و فناوری بومی، برای نخستین بار در کشور تولید شده و قابل استفاده در بخش های مختلف صنایع گوناگون بویژه صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز دارد.
وی افزود: آنالیزها و آزمایش های انجام شده تائید کننده این موضوع است که نانوسیال تولیدی دارای پایداری دمایی تا بیش از 160 درجه سانتی گراد، پایداری زمانی بالا و قالبیت تولید انبوه را به همراه دارد.
صبوری گفت: این طرح در قالب رساله دکترا با کمک و راهنمایی گروه 'فلوئور' متشکل از رضا آذین و شهریار عصفوری (دانشیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر)، صمد صباغی (دانشیار دانشگاه شیراز)، علیرضا بهرامیان (دانشیار دانشگاه تهران) و دانشگاه خلیج فارس به انجام رسید.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۸۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر پورات صبح پنج شنبه در نشست با معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که با حضور مدیر عامل و کارکنان پتروشیمی بوشهر در عسلویه برگزار شد اظهار داشت: اقدامات فرهنگی و خدمات رسانی پتروشیمی بوشهر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و امروز هم تعداد ۸۸۸ بسته معیشتی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تدارک دیده‌اند قابل تقدیر است و امیدواریم این اقدامات تداوم یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر تصریح کرد: ارتباط و تعامل خوبی توسط مجموعه استان بوشهر با حوزه‌های مرتبط وزارت نفت برقرار است که قطعاً این سیاست گذاری‌های وزارت نفت می‌تواند در جهت عمق بخشی به این تعاملات اثرگذار باشد.

وی افزود: البته دغدغه‌های جدی هم وجود دارد که نیازمند توجه ویژه است و در این حوزه به صورت مستمر و در تمامی سطوح بر رفع این دغدغه‌ها پیگیری‌های لازم از سوی مجموعه مدیریتی استان در جریان است که مهمترین آنها سهم استان بوشهر در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی است که نیازمند بازنگری است.

پورات عنوان کرد: تاکنون اقدامات مناسبی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی صورت گرفته ولی مطالبه استان بیش از این مقدار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در بخش فرهنگی نیاز استان بیش از آن چیزی است که تاکنون محقق شده و در کنار آن تسریع در پرداخت‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پورات خاطرنشان کرد: تعهدات وزارت نفت در بخش بهداشت و درمان و اقدامات آنان در سطح استان نیازمند توجه اساسی و بازنگری جدی دارد و باید با تلاش و پیگیری ویژه در جهت ایجاد زیرساخت‌های نوین در حوزه بهداشت و درمان و ساخت مراکز درمانی وزارت نفت در استان بوشهر نقش بسزایی ایفا کند.

وی تاکید کرد: در حوزه اشتغال نیز با توجه به پیگیری‌های مستمر کمیته جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی و تاکید رئیس جمهور محترم بر تحقق این موضوع و تلاش‌های استاندار بوشهر این مصوبه تاکنون محقق نشده است که وزارت نفت باید در این رابطه به تعهدات خود عمل کند.

پورات با بیان اینکه اقدامات و عملکرد پتروشیمی بوشهر قابل تقدیر است، اذعان کرد: در حال حاضر در این پتروشیمی هفت هزار نفر مشغول به کار هستند و جایگاه پتروشیمی بوشهر در اشتغال، توسعه منطقه، ارزش آفرینی اقتصاد و اقتصاد ملی بسیار ارزشمند است که امیدواریم در ادامه در بحث مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال نیروهای بومی این روند توسعه و تداوم داشته باشد.

کد خبر 6088265

دیگر خبرها

  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • سقوط از دره به فوت شهروند قزوینی منجر شد
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • اجرای طرح دوم جمع‌آوری مخازن زباله از معابر منطقه دو شهرکرد
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندرکلاهی شهرستان میناب
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند