Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@03:13:52 GMT

عاشقانه آرام

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۹۹۰۹

عاشقانه آرام

اجتماع > اجتماعی - همشهری آنلاین:
زندگی در کنار هم همزیستی دلقک‌ماهی‌ها و شقایق‌های دریایی، یکی از شگفت‌انگیزترین همزیستی‌ها در حیات‌وحش است

وقتي به اين عكس نگاه مي‌كنيد، احتمالا نكته خطرناكي در آن نمي‌بينيد، اما بايد بدانيد اين شقايق‌هاي دريايي كه ماهي‌ها در كنارشان قرار گرفته‌اند، نيش‌هاي سمي خطرناكي دارند كه هر جانوري را تهديد مي‌كند

اين‌جاست كه ماجراجالب مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرگاه چنين صحنه‌اي را ديديد، شك نكنيد كه در حال تماشاي دلقك‌ماهي هستيد؛ ماهي زيبايي كه مي‌تواند كنار نيش‌هاي سمي و کشنده شقايق دريايي زندگي كند.

همزيستي اين ماهي‌ها آن‌قدر با شقايق‌هاي دريايي، عجين شده که در محافل علمی به «شقایق‌ماهی» هم معروف شده‌اند.

سوال اين‌جاست كه چرا دلقك‌ماهي‌ها در كنار شقايق‌هاي دريايي زندگي مي‌كنند و چطور نیش‌ مرگ‌آور آن‌ها آسيبي به این ماهیان نمي‌رساند؟

واقعيت اين است كه دلقك‌ماهي‌ها در كنار شقايق‌هاي دريايي احساس امنيت مي‌كنند. آن‌ها به ندرت از ميزبان خود فاصله مي‌گيرند؛ چراكه ممكن است طعمه يك شكارچي گرسنه شوند.

طبيعت در برابر اين ماهيان كوچك، رنگارنگ و درخشان كه شناگران زبردستي هم نيستند، راهي براي به دست آوردن غذا قرار داده است. دلقك‌ماهي نزديك ميزبان خود شنا كرده، ذرات غذايي كوچكي را كه با جريان آب حمل مي‌شوند، صيد مي‌كند.

تاكنون دو گونه از دلقك‌ماهيان در خليج‌فارس شناسایی شده‌اند كه «شقايق‌ماهي سه‌خط» (Amphiprion clarkii) و «شقايق‌ماهي دو‌خط» (Amphiprion seba) نام دارند.

سه‌خط‌ها، در پشت و پهلوها تیره‌رنگ و زیر بدن‌شان زرد است و سه نوار سفید درخشان در طول بدن‌شان قرار دارد. دو خط‌ها هم رنگ بدنشان در پشت و پهلوها سياه تا قهوه‌اي تيره و بخش زيرين بدن‌شان زرد روشن است و دو نوار سفيد براق بدن را به صورت عمودي قطع مي‌كنند.

از طرفي چهار گونه شقايق‌دريايي خليج‌فارس هم بسيار معروف هستند كه شقایق‌هاي «بازو حبابی» يا «انگوري» (Entacmaea quadricolar)، «بازوبلند» (Heteractis crispa)، «تسبیحی» (Heteractis aurora) و «موکتی» يا «هادون» (Stychodactyla haddoni) نام دارند كه تمام آن‌ها نيشي سمي و مهلك دارند.

سم شقايق‌هاي دريايي روي بدنه آن‌ها نيست، بلكه اين سم از نیشي است كه به وسیله سلول‌های ویژه‌ای به نام «نماتوسیست» عمل می‌کند و در اشکال گوناگون وجود دارند.

زیر میکروسکوپ، این سلول‌ها شبیه نیزه‌های سربازان قرون وسطی، همراه با خارها یا قلاب‌های گزنده به نظر می‌رسند. خیلی از نماتوسیست‌ها برای دفاع یا صید طعمه، سم تزریق مي‌كنند و بعضی دیگر، کار نگه داشتن طعمه یا چسبیدن به یک تکیه‌گاه را انجام می‌دهند.

نماتوسیست‌ها به طور خودکار به وسیله تماس و محرک‌های شیمیایی، حضور پروتئین‌های بیگانه را متوجه می‌شوند و سریع کارشان را شروع می‌کنند.

جالب است كه دلقك‌ماهيان در كنار اين نيش‌هاي سمي خانواده خود را تشكيل مي‌دهند. چرا كه دلقک ماهی نوعی ماده مخاطی و ناشناخته در پوست خود دارد که مانع آزاد شدن نماتوسیست‌های شقایق دریایی می‌شود.

در حالی که اگر ماهی دیگری با بازوهای شقایق دریایی تماس پیدا کند، طعمه جانور می‌شود.

به اين ترتيب شقایق‌های سمی مهلک، امن‌ترین پناهگاه برای دلقک‌های بازیگوش هستند، زيرا هنگام ترس و تهديد مستقيما به ميان بازوهاي ميزبانشان پناه مي‌برند.

شقايق‌هاي دريايي هم در نبود دلقك‌ماهي‌ها بسيار آسيب‌پذير هستند. این وابستگی آن‌قدر زیاد است که تحقیقات نشان داده در بعضی از گونه‌های شقایق مثل (Entacmaea quadricolor) زماني كه دلقك‌‌ماهي‌هاي همزيست با شقايق‌هاي دريايي، به شكلي از محيط حذف می‌شوند، ميزبان ظرف ۲۴ ساعت غذاي پروانه‌ماهي‌ها می‌شود.

غیر از این، دلقک‌ماهی‌ها انگل‌هاي شقايق دريايي را هم پاک می‌کنند. اطراف شقایق‌ها را هم با ورجه وورجه‌هایشان حسابی به حرکت در می‌آورند تا بستر اطراف شقایق‌ها بیشتر تهويه شود

منبع:همشهري سرزمين من

در همین زمینه: وقتی دریا برای ماهی‌‌ها امن نیست آلودگی خلیج‌فارس، عامل مرگ هزاران ماهی کفال

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۹۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان

رئیس انجمن ملی مزارع پرورش ماهی تاجیکستان در بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران همزمان با برپایی نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با مدیران برخی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، بازرگانان و فعالان بخش‌های تولیدی و تجاری تاجیکستان که برای بازدید از نمایشگاه ایران اکمسپو ۲۰۲۴ به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آمده‌اند، در بازدید از غرفه‌های مختلف عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان در آی‌هیت (خانه نوآوری و فناوری ایران) استقبال قابل توجهی از تولیدات این شرکت‌ها داشتند و اکثر بازدیدکنندگان تحت تاثیر دستاوردهای دانش‌بنیان بخش کشاورزی قرار گرفتند.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت کار تاجیکستان در بخش کشاورزی کار می‌کنند و فرسوده بودن و کمبود ادوات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در تاجیکستان میزان تولید را در این کشور که بخش عمده آن به کشاورزی مشغول است، بسیار کاهش داده است.

تاجیکستان بستر بسیار مناسب و آماده‌ای برای عرضه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی ایران است و تاجیک‌ها نیز در این نمایشگاه نشان دادند که از محصولات ایران به دلیل کیفیت بالا و سازگاربودن با شرایط کشاورزی تاجیکستان به گرمی استقبال می‌کنند.

به گفته باراتو، رئیس انجمن ملی مزارع پرورش ماهی جمهوری تاجیکستان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تاثیر مستقیمی در روند افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور دارد.

باراتو با تاکید بر اینکه ما به دنبال تجارت و توسعه همکاری‌ها میان ایران و تاجیکستان هستیم، اظهار کرد: امیدوار هستیم بازدید امروز ما موجب آشنایی بیشتر تجار و بازرگانان تاجیک با دستاوردهای ایران و معرفی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی ایرانیان شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی در ادامه به جذابیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه پرورش ماهی اشاره کرد و افزود: ما در خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) با مدیرعامل یک شرکت پرورش ماهی که دارای بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در مناطق غیــرساحلی ایران است، مذاکراتی انجام دادیم. این شرکت با پیشرفتــه‌ترین تکنولوژی روز، سالانه ۱۲۰ تن گوشت و سه تن خاویار را به بازار عرضه می‌کند که این قابلیت و توانایی برای ما بسیار جذاب و کاربردی است. امیدوار هستیم در آینده نزدیک بتوانیم با این شرکت همکاری‌های خوبی را رقم بزنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان
  • (ویدئو) مرگ صد‌ها هزار ماهی بر اثر گرما در ویتنام
  • مرگ صدها هزار ماهی بر اثر گرما در ویتنام (فیلم)
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • فصل گلدهی دشت های غربی پایتخت را از دست ندهید | تماشای ریواس های تالون تا شقایق های اخترآباد
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • خواننده تیتراژ «رستگاری» کنسرت می‌دهد/ انتشار چند تک آهنگ عاشقانه
  • رویش دشت شقایق در اردستان