Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پديده باران شهاب سنگ در سال 2017 آخر هفته به اوج خود خواهد رسيد که به چگونگي رصد بهتر اين پديده خيره‌کننده مي‌پردازيم.
به گزارش گروه فضاي مجازيخبرگزاري ميزان، بارش شهابي جوزايي سال 2017 آخر هفته به اوج مي‌رسد که در مقايسه با سال قبل در رقابت با ابر ماه نمايش بهتري خواهد داشت.
بارش شهابي جوزايي سالانه، بر خلاف بارش شهابي برساوشي در ماه اوت، توسط نور ماه نور تار نمي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته "بيل کوک" از دفتر محيط شهابي ناسا، هلال ماه وجود خواهد داشت اما بهترين بارش سال جاري را خراب نخواهد کرد.
علاوه بر اميد به نمايشي خيره‌کننده‌تر از نمايش‌هاي معمول، بارش شهابي جوزايي امسال منشا خود، فايتون 3200 را نيز به نزديک‌ترين فاصله تاريخ خود با زمين از سال کشف در 1983 خواهد آورد.
فايتون 3200 پس از تمام اين سال‌ها يک راز بزرگ باقي مانده است. اين جرم منشا بارش شهابي جوزايي است، اما معلوم نيست که آيا يک سيارک است يا يک دنباله‌دار مرده و يا چيزي ديگر.
اخترشناسان در روز 25 آذر (16 دسامبر)، نزديک‌ترين ديد را به فايتون 3200 خواهند داشت و مي‌توانند اطلاعات مفيدي در مورد آن دريافت کنند.
در طول سالهاي اخير، بارش شهابي جوزايي داراي نرخ 60 تا 120 در ساعت براي ناظران است. با اين حال براي لذت بردن از يک نمايش شگفت انگيز، تماشاگران آسمان بايد برخي نکات را مد نظر داشته باشند.
به گفته ناسا اين بارش شهابي در شرق افزايش مي‌يابد و در تاريخ 23 و 24 آذر ماه شاهد اوج اين بارش شهابي خواهيم بود که هر چقدر آسمان تاريک‌تر شود، با بيشترين ميزان شهاب از آغاز بامداد تا 4:00 صبح به وقت محلي مواجه خواهيم بود.
طبق گفته انجمن شهاب سنگ آمريکا، بيش از 100 شهاب بين ساعت‌هاي 1 تا 2 بامداد به وقت محلي شليک خواهد شد.
با اين حال، تماشاچيان آسمان که در شهرهاي روشن گير افتاده‌اند، باز هم مي‌توانند يک نگاه اجمالي به اين بارش شهابي داشته باشند، زيرا شهاب‌هاي شليک شده بسيار زياد و درخشان هستند.
بارش شهابي جوزايي يکي از بزرگترين بارش‌هاي شهابي سالانه است که کانون بارش آن در صورت فلکي جوزا به نظر مي‌رسد.
اين بارش شهابي، از زماني که بشر آن را شناخته هميشه جز چند بارش شهابي بزرگ سال بوده و معمولا بزرگ‌ترين بارش شهابي سال مي‌شود و به همين دليل هواداران زيادي دارد، اما گاهي جاي خود را به بارش‌هاي شهابي ديگري چون برساوشي و ربعي مي‌دهد.
اين بارش معمولا در حدود روز 16 آذر ماه آغاز مي‌شود و در روز 23 آذر به اوج مي‌رسد و در روز 27 آذر پايان مي‌يابد.
اين بارش از معدود بارش‌هاي شهابي است که منشا آنها دنباله‌دار نيست و سيارک است. منشا اين بارش سيارک 1983TB يا فايتون 3200 است که به نظر برخي اخترشناسان نوعي جرم به نام "دنباله‌دار خاموش" است.
چگونگي توليد شهاب‌ها به دست سيارک‌ها تاکنون معما باقي مانده است.
شهاب‌هاي اين بارش قطر زيادي دارند و به همين دليل اين بارش شهاب‌هاي روشن زيادي دارد و آذرگوي‌ها در ميان آنان فراوان هستند.
سرعت ميانگين شهاب‌هاي اين بارش نسبت به سياره زمين در اوقات اوج بارش شهابي جوزايي معمولا حدود 35 کيلومتر بر ساعت است که براي يک بارش شهابي بزرگ سرعت کمي به شمار مي‌آيد.
سيارک TB1983 که منشا اين بارش است، سالي نجومي حدود 1.4 سال دارد و در اوقات حضيضش با خورشيد تنها در حدود 21 ميليون کيلومتر با خورشيد فاصله دارد که از نيم فاصله ميانگين سياره عطارد با خورشيد هم کمتر است.
کوتاه بودن سال نجومي اين سيارک باعث مي‌شود که توده ذرات اين بارش به تندي تقويت شوند و به همين دليل نرخ ساعتي سرسويي اوج اين بارش زياد تغيير نمي‌کند.
بارش شهابي بَرساوُشي نيز يکي از مهم‌ترين بارش‌هاي شهابي ساليانه است. بيشينه نرخ ساعتي سرسويي اين بارش غالبا در حدود 100 است. اين بارش شهابي از توده ذرات برجامانده از دنباله‌دار سوئيفت‌تاتل به وجود مي‌آيد و معمولا از 27 تير تا 3 شهريور (بيش از يک ماه) فعال است که بازه زماني بلندي براي بارش شهابي به شمار مي‌آيد.
اوج اين بارش شهابي معمولا هرساله در حدود 22 مرداد روي مي‌دهد. کانون اين بارش در صورت فلکي ذات‌الکرسي و در نزديکي مرز آن با صورت فلکي برساوش واقع شده است، ولي در گذشته که اندازه‌گيري و سنجش دقيق مکان نورباران بارش‌هاي شهابي ميسر نبود، اخترشناسان مکان کانون اين بارش شهابي را در برساوش مي‌دانستند و به همين دليل آن را برساوشي نام‌گذاري کردند.
به دليل سنت پابرجايي نام‌ها در اخترشناسي، اين نام نيز همچون بسياري موارد ديگر تا به امروز حفظ شده و باقي مانده است.
منبع: ايسنا
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی بر اثر باران در منطقه چهار 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، کشفی مدیر شهرداری منطقه چهار ضمن تشکر از صبوری مردم در راستای آبگرفتگی کوتاه مدت برخی معابر و مشکلات مربوط به فروچاله‌های ناشی از ریزش برخی چاه‌های جذبی، گفت: تمام همکاران در واحد خدمات شهری و عمران منطقه چهار تمام تلاش خود را در جهت مدیریت و هدایت روان آب‌های ناشی از بارش شدید باران به کار گرفتند و توانستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات پیش آمده را رفع کنند.    وی افزود: بر اثر بارش پیاپی باران، برخی از چاه‌های فاضلاب، چاه‌های جذبی عمومی و دیوار‌های فرسوده در محلات خیرآباد، عیش آباد و بلوار آزادگان فرو ریخت و یا سبب ایجاد فروچاله شده که با تلاش شبانه روزی همکاران رفع خطر و ایمن سازی شد.    مدیر شهرداری منطقه چهار تصریح کرد: شهروندان در صورت ریزش چاه‌های جذبی یا فروچاله‌های ناشی از بارش باران، با سامانه مردمی ۱۳۷ شهرداری در میان بگذارند تا نسبت به رفع آن اقدام شود.

دیگر خبرها

  • لرستان بارانی می‌شود
  • بارش باران در برخی نقاط فارس
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • بارش شدید باران در پایتخت از چهارشنبه
  • پیش بینی بارش باران درچهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی بارش رگبار پراکنده باران در آذربایجان‌ شرقی
  • آغاز بارش باران از چهارشنبه در استان همدان
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی در منطقه چهار
  • باران چگونه تنش آبی سیستان و بلوچستان را شست؟
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی بر اثر باران در منطقه چهار