Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بودجه قرآني نسبت به سال گذشته 60 درصد و نسبت به سال هاي 90 تا 95 کاهشي 80 درصدي داشته است. به نظر مي رسد دولت در يک روند چند ساله تصميم به حذف بودجه قرآني گرفته است.
خبرگزاري مهر، گروه دين و انديشه_سمانه نوري: گسترش فعاليت‌هاي قرآني کشور يکي از دغدغه‌هاي جامعه قرآني و مسئولان و متوليان امر بوده است تا آنجايي که با سفارش مقام معظم رهبري تربيت ده ميليون حافظ کل قرآن کريم يکي از اهداف مسئولان قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدين وجه در سال 89 بود که اولين بار مسئولان به تخصيص درصد بودجه‌اي جداگانه براي رفع بخشي از نيازهاي جامعه قرآني برآمدند. به همين منظور براي ارتقا و بهبود وضعيت بودجه قرآني در سال 90، مسئولان قرآني دولت و مجلس دست به اقدامات جديد زدند و بودجه نيم درصدي قرآني را روشن‌تر از سال قبل در مجلس به تصويب رساندند، بدين‌صورت که دربند 115 بودجه سال 90 مصوب شد که دولت در اجراي منشور توسعه فرهنگ قرآني حداکثر نيم درصد از سقف بودجه مصوب هر يک از دستگاه‌هاي ملي و استاني به‌استثناء «فصول (1) و (6)» و بودجه هزينه‌اي و هزينه‌هاي مستقيم توليد شرکت‌هاي دولتي را کسر و به‌رديف اعتبارات بر اساس اولويت‌هاي تعيين‌شده توسط شوراي تخصصي توسعه فرهنگ قرآني مشخص گرديده اضافه کند.
در سال 90، مسئولان قرآني دولت و مجلس دست به اقدامات جديد زدند و بودجه نيم درصدي قرآني را روشن‌تر از سال قبل در مجلس به تصويب رساندند
در همان سال با توجه به تأخيري که در روند پرداخت انجام گرفت اما در آخر 90 درصد بودجه نيم درصد دريافت گرديد. بودجه سال 91 که يک شوک و تأثير مثبتي بر دستگاه‌هاي قرآني گذاشت با اختصاص 2180 ميليارد ريالي که در انتهاي سال 90 انجام گرفت عملاً در برنامه‌هاي نيمه اول سال 91 هزينه شد.
در بودجه سال 92 با توجه بيانات مقام معظم رهبري مبني بر تربيت ده ميليون حافظ قرآن 600 ميليارد تومان به فعاليت‌هاي قرآني اختصاص پيدا کرد که 300 ميليارد آن در اختيار نهادهاي دولتي و 300 ميليارد ديگر براي فعاليت‌هاي قرآني زير نظر شوراي توسعه فرهنگ قرآني لحاظ گرديد که تنها 15 ميليارد آن پرداخت شد.
همچنين در سال 93 لايحه بودجه قرآني به‌عنوان اولين لايحه دولت يازدهم با اختصاص 200 ميليارد تومان به فعاليت‌هاي قرآني براي تحقق اهداف در منشور توسعه فرهنگ قرآني در مجلس به تصويب رسيد که با تأخير غيرقابل‌ توجيهي حدود 47 درصد آن مبلغ در 15 اسفندماه همان سال واريز گرديد.
بودجه قرآني کشور در سال 94 نيز تفاوت کمّي با سال‌هاي قبلش نداشت اما متأسفانه باز شاهد عدم واريز و تأخير در پرداخت اعتبارات سال 94 بوديم. در سال 95 نيز با اختصاص تنها چند درصد از بودجه قرآني، فعاليت هاي قرآني ادامه پيدا کرد.
در سال 96 نيز با 100 ميليارد تومان هنوز تا کنون که سه فصل از سال مي گذرد مبلغي از آن اختصاص پيدا نکرده است .
چند روز پيش متن لايجه سال 97 از سوي رييس جمهوري در صحن علني مجلس تقديم شد. در اين لايحه که توسط رييس جمهور تقديم مجلس شد، بودجه فعاليت هاي قرآني با کاهش 60 درصدي از سال گذشته برخوردار شد. در سال 96 بودجه فعاليت هاي قرآني با مبلغ 100 ميليارد تومان برآورد شده که براي بودجه سال 97 با تصويب رقم 40 ميليارد تومان، شاهد کاهش شصت درصدي رقم اين بودجه بوده ايم.
گرچه در سال 95 نيز بودجه فعاليت هاي قرآني با مبلغ 200 ميليارد توماني تنها 15 ميليارد آن اختصاص پيدا کرده و هيچ اعتباري در سال 96 تا کنون اختصاص پيدا نکرده است.
بنا بر لايحه بودجه پيشنهادي دولت براي سال آينده، 40 ميليارد تومان بودجه پيشنهادي براي برنامه حمايت از اجراي منشور توسعه فرهنگ قرآني همچون «حمايت از اجراي سند راهبردي توسعه آموزش عمومي قرآن»، «حمايت از اجراي سند راهبردي توسعه فعاليت‌هاي تبليغي و ترويجي»، «حمايت از اجراي سند راهبردي توسعه پژوهش و آموزش عالي»، «راهبري اجراي اسناد راهبردي منشور توسعه فرهنگ قرآني» و «حمايت از اجراي برنامه‌هاي قرآني برنامه‌هاي مصوب شوراي‌هاي هماهنگي و گسترش فعاليت‌هاي قرآني در راستاي اسناد سه‌گانه در استان‌ها» اختصاص يافته است.
سيد علي سرابي، قائم مقام شوراي عالي قرآن با اشاره به لايحه بودجه و اعتباري نزديک به 40 ميليارد تومان به فعاليت هاي قرآني در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از يک جهت محدوديت هاي دولت در بحث بودجه با استمرار محدوديت هاي مالي و تحريم ها قابل درک است اما از يک جهت هم نمي توانيم بپذيريم که دولت جمهوري اسلامي به مباحث اعتقادي و فرهنگ ديني بي مهري نشان دهد.
قائم مقام شوراي عالي قرآن: نمي توانيم بپذيريم که دولت جمهوري اسلامي به مباحث اعتقادي و فرهنگ ديني بي مهري نشان دهدوي با اعلام اينکه بودجه کاهشي 80 درصدي داشته است، ادامه داد: کاهش شصت درصدي که در رسانه ها اعلام شده است صحيح نيست، بلکه ما کاهش 80 درصدي بودجه را شاهد هستيم به دليل اينکه بودجه در سالهاي 90 تا 95 در واقع 200 ميليارد تومان بوده و در سال 96 اين بودجه به 100 ميليارد کاهش پيدا کرد که تا کنون نيز مبلغي از آن هم تخصيص پيدا نکرده و در لايحه دولت نيز بودجه سال 97 شصت درصد به سال 96 کاهش پيدا کرده است.

سرابي با اعلام اين موضوع که کاهش بودجه چشم انداز خوبي براي فعاليت هاي قرآني کشور نخواهد داشت، تصريح کرد: اين کاهش بودجه به معناي تعطيل کردن فعاليت هايي است که در قالب منشور توسعه فرهنگ قرآني کليد خورده و بنا بود در چشم انداز ده ساله عقب ماندگي هاي جامعه شيعي را نسبت به قرآن جبران کند که بر اساس آن طرح هايي به صورت ملي مثل طرح ملي حفظ قرآن تصويب شده که نيازمند حمايت جدي است.
کاهش شصت درصدي که در رسانه ها اعلام شده است صحيح نيست، بلکه ما کاهش 80 درصدي بودجه را شاهد هستيم
قائم مقام شوراي عالي قرآن با ابراز نگراني از عدم تخصيص همين مقدار اظهار کرد: بنا به سابقه اي که در تخصيص بودجه در سالهاي گذشته داريم همين مقدار را هم اميدي به تخصيصش نداريم و تقاضايمان از دولت محترم در بازبيني برنامه بودجه به اين امر توجه نموده و تا سقف دويست ميليارد افزايش دهد که اين نگاه اصلاحي برکت و را به سمت بودجه دولت باز خواهد کرد.
سرابي ضمن درخواست از دولت و مجلس براي بازبيني لايحه و بودجه فعاليت هاي قرآني خاطر نشان کرد: وقتي درآمد هاي دولت کاهش پيدا مي کند يکي از راهکارها اين است که به مباحث ديني توجه ويژه شود تا خداوند نيز برکت درآمدهاي دريافتي را زيادتر کند، همچنين از مجلس نيز مي خواهيم اين بسته پيشنهادي را جبران کرده و همان سقف 200 ميليارد را براي فعاليت هاي قرآني در نظر بگيرند.
اين مقام مسئول در خصوص نحوه گزارش دهي دستگاه هاي قرآني تأکيد کرد: آنچه که من شاهد بودم اهتمام بخش هاي قرآني مثل شوراي توسعه نسبت به گزارش دهي و ارائه فعاليت ها تفاوتي نکرده است. آنچه که نسبت به گذشته تفاوت پيدا کرده است، نگاه سياست گزاران و برنامه ريزان بودجه کشور است .
وي با تأکيد بر اينکه پيگيري هايي که از سمت شوراي توسعه مي شده کماکان نيز ادامه خواهد داشت تصريح کرد: مگر با شرايط جديد لازم به پيگيري هايي بيش از گذشته ازسوي دستگاه هاي قرآني باشد اما به هرحال سال گذشته نيز دستگاه ها و نمايندگان جامعه قرآني نسبت به بودجه معترض شدند و هيچ نتيجه اي حاصل نشد.
به نظر مي رسد دولت در يک روند چند ساله تصميم به حذف بودجه قرآني گرفته است
سرابي ضمن ابراز نگراني گفت: امسال کار نسبت به گذشته ضعيف تر شد و به نظر مي رسد به نوعي دولت در يک روند چند ساله تصميم به حذف بودجه قرآني گرفته است.
قائم مقام شوراي عالي قرآن با تأکيد براينکه دولت اسلامي موظف است نسبت به امر قرآن و اعتقادات مردم سرمايه گزاري کند، افزود: در حال حاضر طوري که از ابتدا بودجه را کاهش دادند و بعد از آن تخصيص نداده و دوباره در سال بعد همان مبلغ را کاهش دادند که باز اين همان مبلغ 40 ميليارد تخصيص نخواهد يافت جامعه قرآني کشور را با نااميدي و يأس روبرو خواهد کرد به طوري که ديگر پيگيري نکرده و خواهان حق و حقوق خود نشوند.
همچنين رحيم قرباني، رييس سازمان قرآن و عترت بسيج تهران بزرگ در يادداشتي انتقادي از وضعيت بودجه فعاليت هاي قرآني که دولت به مجلس ارائه کرده است نوشت: «در اين چند سال شاهد بي‌مهري‌هاي فراوان مسئولين و دولتمردان نسبت به فعاليت‌هاي قرآني در کشور بوده‌ايم که قطعاً مسئولين مربوطه روزي در درگاه الهي نسبت به شکايت پيامبر نسبت به بي‌توجهي به قرآن پاسخگو خواهند بود.

قطعاً مسئولين مربوطه روزي در درگاه الهي نسبت به شکايت پيامبر نسبت به بي‌توجهي به قرآن پاسخگو خواهند بود
اما از مسئولان که بگذريم سؤالي از مسئولين قرآني کشور که اکثرشان در قالب شوراي توسعه قرآني کشور، شوراي عالي انقلاب فرهنگي حضور دارند اين است که: هدف از تشکيل شوراي توسعه قرآني کشور چه بوده و چيست؟ هدف از عضويت چندين وزير و مقام عالي رتبه کشور در شوراي توسعه قرآني کشور چيست؟ هدف از وجود معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد چيست؟ هدف از وجود فراکسيون قرآن و عترت در مجلس چيست؟ و...
پس اگر نتايج ده‌ها جلسه شوراي توسعه قرآني کشور و صدها جلسات اقماري آن و ساير دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي قرآني منجر به رکود فعاليت‌هاي قرآني در کشور، بر جاماندن فرامين راهگشاي قرآني رهبر انقلابي و قرآني‌مان و کاهش سالانه بودجه قرآني کشور و... شده است، به نظر مي‌رسد همه اين تشکيلات تعطيل و زمينه براي حضور خودجوش و مردمي براي احيا و تحول در امور قرآني کشور فراهم شود.»
به نظر مي رسد که دولتمردان و سياست مداران به اهميت و نقش باورهاي ديني و مذهبي در بين آحاد جامعه پي نبرده اند.
چرا که با چنين اعتباراتي نه تنها هيچ فعاليت مثبتي در حوزه قرآني انجام نخواهد شد، بلکه تمام مديران و مسئولان امر را نسبت به کمک و حمايت دولت دلسرد خواهد کرد.
لذا ما شاهد فعاليت هاي اقتصادي حين آموزش هاي قرآني، در سطوح مختلف در کشور و آسيب ها و تهديد هاي چنين فعاليت هايي به روي قرآن آموزان هستيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۴۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنه‌ای در میان فرهیختگان قرآن پژوه تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز در کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله خامنه ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم در حال برگزاری است، ضمن تبریک روز معلم و تجلیل از یاد و خاطره استاد شهید مطهری، با اشاره به روایتی از امام هادی علیه السلام در رابطه با جایگاه قرآن در تجلی زندگی مومنانه اظهار داشت: با این که همواره معارف قرآنی در مسیر تحقیق، پژوهش و ترویج و نشر و بسط قرار دارد، همچنان شادابی و طراوتش حفظ و روز به روز بر آن افزوده می شود.

وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال قرآن را به گستره فراگیر تمام زمان ها تا روز قیامت نازل کرده است، گفت: امام هادی علیه السلام در پاسخ به این سوال که چه سرّی است که قرآن هر چه بیشتر خوانده و بحث شود، بر تازگی و طراوت آن افزوده می شود؟ فرمودند: چون خداوند تبارک و تعالی، آن را تنها برای زمانی خاص و مردمی خاصّ قرار نداده است. از این رو، در هر زمانی و برای هر مردمی، تا روز قیامت، تازه و باطراوت است.

آیت الله حسینی بوشهری ضمن اشاره به اهمیت تبیین، توضیح و نشر اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب از دست اندرکاران برگزاری این کنگره تشکر کرد و افزود: امامین انقلاب بر این موضوع تصریح داشتند که با انس با قرآن و تامل در آیات الهی، از زاویه نگاه قرآن می شود به دل ها راه یافت و در دل ها نفوذ کرد.

وی ضمن تأکید بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنه‌ای در میان فرهیختگان قرآن پژوه به نوع نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوعات متعدد اجتماعی اشاره کرد و گفت: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت بوده، و تفسیر آیات الهی را مبتنی بر اقتضائات و شرایط روز مورد توجه قرار دادند.

آیت الله حسینی بوشهری تفسیر حضرت آیت الله خامنه ای از قرآن را تفسیر اجتهادی دانست و گفت: ایشان از رهگذر عقل و خرد ضمن تفسیر قرآن به قرآن، آیات الهی را مبتنی بر روایات اسلامی تفسیر کردند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب از یک جهت اجتهادی و از جهتی متناظر با موضوعات زمان است.

وی بر اهمیت پایش همه جانبه اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب تاکید و بیان کرد: برخی از اساتید در بررسی کلمه به کلمه و جمله به جمله تفاسیر امام خامنه ای، نکات بدیعی را در رابطه با روش و گرایش تفسیری و قواعد آن ارائه کردند.

آیت الله حسینی بوشهری تدبر در قرآن را از مهمترین نکات پیش از تلاوت قرآن دانست و اظهار داشت: شأن پیامبر شأن تبیینی نسبت به آیات قرآن بود؛  لذا در تدبر به قرآن باید در عین توجه به محکمات، معنای متشابهات را در مسیر ارجاعات علمی قابل قبول استخراج کرد.

وی با بیان این که تفسیر قرآن باید به گونه ای باشد که خواص بپسنند و عوام بفهمند، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن به قرآن رهبر معظم انقلاب همچون سیاق علامه طباطبایی متاخذ از «القرآن یفسر بعضه بعضا» است؛ لذا کسی که می خواهد یک آیه تفسیر کند، باید به سایر آیات قرآن اشراف داشته باشد تا گمراه نشود و به بیراهه نرود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه تشریحی از تفسیر قرآن به قرآن، به مصادیقی از آیات الهی که مکمل و مفسر دیگر آیات هستند، اشاره و به تبیین برخی از ملاک های زندگی مومنانه از نگاه قرآنی پرداخت.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که باید به دغدغه های اجتماعی جامعه پرداخت و خود را محصور در احکام فردی ننماییم، تصریح کرد: باید با رویکرد هدایتی و تربیتی وارد میدان تجلی احکام اجتماعی  شده، راه حل ها را از بند بند آیات قرآنی اتخاذ کنیم.

وی قرآن را نسخه شفابخش، موعظه گر، هدایت آفرین و رحمت بخش برای مومنان دانست و افزود: کسی که تحت تاثیر موعظه قرآن قرار گیرد، زنگارها از دل زدوده شده، زمینه هدایت فراهم خواهد شد؛ و کسی که مشمول هدایت شود، مشمول رحمت الهی خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در چند جلد مکتوب خلاصه کرد، خاطرنشان کرد: بحث های تفسیری رهبر معظم انقلاب با راه و سخن ایشان عجین شده است؛ به گونه ای که هرجا سخنی می گویند، مبتنی بر نکته سنجی های دقیق و عمیق معارف قرآنی است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اشاره به جایگاه سنت های اجتماعی جوامع در نگاه قرآنی، شبهه زدایی از معارف قرآنی در اذهان مخاطبان را یکی از سیره های تفسیری رهبر معظم انقلاب دانست.

وی به تبیین مصادیقی از نحوه پاسخگویی رهبر معظم انقلاب به شبهات مبتنی بر نگاه قرآنی پرداخت و با تاکید بر این که زندگی حقی همگانی است، گفت: اینگونه نیست که یک عده ای هر کاری دلشان خواست انجام دهند و از دیگران بخواهند که ساکت بمانند، نمی شود که رژیم صهیونیستی بزرگترین  جنایات را رقم بزند و در مقابل پاسخ حق دفاع فلسطینیان، رویه محکومیت را در پیش گیرند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود