Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@08:43:23 GMT

گمانه ها از میزان گرانی بنزین

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۴۸۳۱

گمانه ها از میزان گرانی بنزین

در حالی که تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ از همان ابتدا اما و اگرهایی درباره گرانی بنزین و حامل های انرژی در سال آینده ایجاد کرده بود، دیروز برخی به نقل از منابع آگاه در سازمان برنامه از بنزین ۱۵۰۰ تومانی در دی ماه امسال خبر دادند.

روز دوشنبه، نوبخت از مجوز قانونی دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی طی امسال خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نفت هم احتمال گرانی را رد نکرد. کردبچه، مشاور سازمان برنامه نیز همه چیز را به تصمیم مجلس محول کرد.

بر این اساس به نظر می رسد از نظر دولت اصل افزایش قیمت بنزین و گازوئیل (ونه مقدار آن) نهایی است. اولین خبر در این باره مربوط به روزنامه اعتماد بود که روز گذشته  نوشت؛ بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار این روزنامه از مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور به دست آورده است، دولت قصد دارد از ابتدای دی امسال قیمت بنزین را به ۱۵۰۰ تومان و قیمت نفت گاز را به ۴۰۰ تومان افزایش دهد.


زمان و چگونگی افزایش مشخص نیست


در این باره، وزیر نفت نیز  با بیان این که افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده شده است، گفت: این که چه زمانی و چگونه افزایش قیمت بنزین اعمال شود، هنوز مشخص نیست.بیژن نامدار زنگنه دیروز در گفت وگو با خانه ملت، افزود: هر وقت لازم شد دولت موضوع افزایش قیمت بنزین را اعلام می کند. به گفته وی، بحث مبلغ قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحث دارد. سخنگوی شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی نیز هرگونه تعیین قیمت جدید برای بنزین را تکذیب کرد.


۳ سناریو برای بنزین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومانی


در همین حال، اما یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه در گفت وگو با فارس،  ضمن تأیید افزایش نرخ حامل‌های انرژی، به سناریوهای احتمالی اشاره کرد و گفت: هم اکنون سه سناریو با ارقام متفاوت مطرح است که در تعامل با مجلس قیمت و زمان اجرای آن نهایی می‌شود. این مقام مسئول افزود: نرخ پیشنهادی بنزین از ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان مطرح است، زیرا دولت دو هدف را دنبال می‌کند، اول آن که بتواند مصرف را کنترل کند و در نهایت از درآمد آن برای تولید اشتغال بهره ببرد. خبرگزاری فارس، مجموع گمانه های موجود درباره نرخ حامل ها در آینده را  به صورت مقابل منتشر کرده است.البته یک مقام مسئول دیگر در صنعت نفت، موضوع افزایش قیمت سی ان جی را رد و تصریح کرد که صرفا افزایش قیمت بنزین مدنظر است.


مجلس مخالف است؟


در این باره رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش نرخ حامل‌های انرژی در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ دولت گفت: مجلس با افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخالف است و افزایش قیمت بنزین خط قرمز نمایندگان مردم است.


نوبخت: قیمت بنزین طبق قانون حتی می تواند به بیشتر از ۱۵۰۰ تومان برسد


عصر دیروز نوبخت رئیس سازمان برنامه نیز، در خصوص افزایش قیمت بنزین تا ۱۵۰۰ تومان، در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به این که دولت طبق قانون می تواند ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل ها درآمد کسب کند اما اکنون فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و ۱۶ هزار میلیارد تومان فاصله وجود دارد، افزود: با قیمت کنونی بنزین نمی توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح شده افزایش پیدا کند. وی با بیان این که درآمد ۴۸ هزارمیلیارد تومان ظرفیت قانون است، افزود: هر اقدامی در این زمینه در جهت برخورداری از ظرفیت های قانونی حتما اطلاع رسانی می شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۴۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس

ایسنا/هرمزگان سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و جمعی از دانشجویان رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس بازدید کردند.

سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و جمعی از دانشجویان نخبه رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک و اساتید دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی در تشریح دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس بازدید کرد.

در ادامه سرلشکر رحیم صفوی ضمن تحسین دستاوردها و برنامه چشم‌انداز این پالایشگاه استراتژیک کشور با اشاره به پیشرفت‌های قابل ستاره خلیج فارس و شکست تحریم‌ها در این مجموعه عظیم نفتی کشور، گفت: آشنایی دانشجویان با پیشرفت‌های صنعت نفت کشور امیدآفرین خواهد بود.


وی گفت: دشمنان ایران اسلامی به دنبال نا امیدی جوانان ما هستند اما ما در این سفرهای علمی به دنبال این هستیم که حس اعتماد به نفس و اعتماد ملی، خودباوری و اینکه «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور بگذاریم.

همچنین در جریان این بازدید، علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس  گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس وظیفه خطیر تامین بخش عمده‌ای از سبد سوخت کشور را عهده دار است و ظرفیت تولید روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، ۱۶ میلیون لیتر نفت گاز و نفت سفید، ۲ هزار تن گاز مایع و محصولاتی دیگر از جمله انواع نفتا و حلال‌ها را دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پالایشگاه بزرگ‌ترین تولید کننده بنزین کشور است و رسالت و مأموریت خطیر تولید حداکثری و تأمین فرآورده استراتژیک بنزین مورد نیاز کشور که همواره سرآمد بازار فرآورده‌های نفتی تلقی می‌شود را عهده‌دار است و همچون گذشته در اولویت برنامه‌های راهبردی این پالایشگاه قرار دارد.

جعفرپور خاطرنشان کرد: این شرکت در شرایطی که مستقیماً از سوی استکبار جهانی تحت تحریم قرار گرفت با شگفتی‌سازی توانست افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای عملیاتی را رقم بزند و عنوان برترین شرکت ایران اسلامی را از آن خود کند.

وی افزود: این شرکت در مدت اخیر با تکیه بر دانش و خلاقیت‌های جوانان این مرز و بوم با برپایی رویداد تقاضامحور نسبت به شناسایی و تعامل با شرکت های دانش بنیان اقدام، دومین عملیات تعمیرات اساسی واحدهای فرآیندی انجام پذیرفت، راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز این پالایشگاه رقم خورد و افزایش یک‌صد هزار بشکه‌ای ظرفیت شیرین سازی انواع فرآورده‌های نفتی و فراهم شدن امکان صادرات نفت سفید و افزایش تولید بنزین را رقم زد تا شاهد افزایش تولید، صادرات و کیفیت فرآورده های بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان باشیم.


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در راستای انجام مطالعاتی جامع با رویکرد ایجاد ارزش پایدار و توسعه زنجیره ارزش محصولات با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پالایشگاه، برنامه جامع طرح‌های آتی توسعه‌ای را تدوین کرده است و در این طرح، تولید بالغ بر ۴۵۰ هزار تن آمونیاک در سال با استفاده از هیدروژن مازاد تولیدی پالایشگاه در دستور کار قرار گرفته است که از دستاوردهای این طرح می توان به جلوگیری از هدر رفت هیدروژن در شبکه سوخت پالایشگاه اشاره کرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی مهیب قطار حامل بنزین در آمریکا (فیلم)
  • آتش‌سوزیِ مهیب قطار حامل بنزین در آمریکا | ویدئو
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • انفجار قطار حامل بنزین در آمریکا + فیلم
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس