Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@11:43:37 GMT

رئیس سازمان سنجش: ماموافق حذف کنکور هستیم

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۵۹۵۴

رئیس سازمان سنجش: ماموافق حذف کنکور هستیم

چند روزی می‌شود که موضوع حذف کنکور دوباره سر زبان‌ها افتاده است. به طوری که در آستانه ثبت‌نام کنکور 97 دانشگاه‌ها، این مسأله بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است. هدی هاشمی

ایران آنلاین / دیروز وزیر علوم در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به برگزاری کنکور گفت: حذف کنکور در دستور این وزارتخانه قراردارد و ما موافق حذف کنکور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز کنکور را معضل جدیدی در کشور دانست و گفت: زمانی قانون سنجش پذیرش دانشجو را تصویب کردیم که کنکور برداشته شود، اما ساز و کار آن در وزارتخانه‌ها سامان نیافت. به گزارش «ایران» این اظهارنظر‌ها در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرده بود که کنکور ۸هزار میلیاردتومان گردش مالی دارد و به همین دلیل برخی اجازه نمی‌دهند کنکور حذف شود. یعنی کلاس‌های کنکور و برگزاری آزمون و مسائل این‌چنینی دارای 8هزار میلیارد تومان گردش مالی است. فرهاد رهبر تأکید کرده بود که ببینید این افراد چه کسانی هستند و چرا نمی‌گذارند کنکور حذف شود؟ چرا به جامعه استرس می‌دهند و اجازه نمی‌دهند نظام آموزش عالی در ایران مانند دنیا عمل کند؟ علاوه بر این دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در تازه‌ترین اظهار نظرش اعلام کرد کنکور معضل جامعه شده و شجاع مردی می‌خواهد که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی کشور کم کند. با این حال حذف کنکور موضوع جدیدی نیست. چند سالی است که خبرهایی از حذف کنکور به میان آمده، تا جایی که مجلس شورای اسلامی قانون سنجش و پذیرش دانشجو را تصویب کرد که از دلایل تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو ضرورت حذف کنکور و اعمال سوابق تحصیلی بوده است. با این حال آنچه امروز برای همگان مشخص شده است  این است که سازمان‌ها هنوز به نتیجه قاطعی در زمینه حذف کنکور نرسیده‌اند تا جایی که این روزها هر وزارتخانه، آن یکی را محکوم به کم کاری می‌کند. البته برخی از کارشناسان، حتی مسئولان دولتی معتقدند که مافیای کنکور هرگز اجازه نخواهند داد که کنکور حذف شود، حتی برخی از کارشناسان می‌گویند با حذف کنکور از یک طرف فلسفه وجودی سازمان سنجش زیر سؤال می‌رود واز طرف دیگر شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان این سازمان از این محل درآمد دارد و اگر کنکور حذف شود برای این کارکنان چه فکری کرده‌اند و منبع درآمد اهالی این سازمان چه خواهد بود. موضوعی که رئیس سازمان سنجش در گفت‌و‌گو با «ایران» به آن واکنش نشان داد و گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد ما موافق حذف کنکور هستیم. این موضوع را بارها در جلسات مختلف اعلام کردیم، اما حذف کنکور تنها برعهده وزارت علوم و سازمان سنجش نیست. ما هیچ منفعتی در برگزاری کنکور نداریم. برخی از افراد می‌گویند شرکت تعاونی کارکنان سازمان سنجش سهمی از این موضوع می‌برد. این شرکت مجوزش را از وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی دریافت کرده است و کاملاً مستقل عمل می‌کند. من هم اختیاری در این شرکت ندارم.

خدایی با اشاره به قانون حذف کنکور توضیح داد: آبان‌ماه سال 86 مجلس قانون حذف کنکور را تصویب کرد. براساس این قانون به سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش تکلیف شد که تا آخر سال برنامه پنجم توسعه کنکور حذف شود. سال 91 بود که امتحانات نهایی سراسری کشور در چهار سال آموزش متوسطه به‌عنوان ملاک پذیرش دانشجو قرار گرفت. این قانون مشکلاتی را داشت و در نهایت در سال 91 مجلس قانون فوق را اصلاح کرد و این قانون جدید سه تکلیف بر عهده سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش قرار داد و شورایی در این زمینه تشکیل شد. باز در این مرحله نیز همان تکلیف قبلی برعهده آموزش و پرورش گذاشته شد و این وزارتخانه مسئول ارائه سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به سازمان سنجش شد. وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش نتوانست قانون سنجش و پذیرش دانشجو را اجرایی کند، گفت: قانون،آموزش و پرورش را موظف کرد که سوابق تحصیلی داوطلبان را به سنجش ارائه کند اما ما در همان سابقه تحصیلی 10 سال پیش مانده‌ایم و این سوابق ارائه نشده است. در نتیجه مجلس متوجه این خلأ شد و سال 95 اصلاحیه‌ای به قانون 92 وارد کرد که در نتیجه آن تأثیر قطعی را به تأثیر مثبت تبدیل کرد و بعد 25 درصد به شرط تحت پوشش قرار دادن سوابق تحصیلی در پذیرش محقق شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 10 درس امتحانات نهایی سال سوم متوسطه و پنج درس دوره پیش‌دانشگاهی به‌عنوان سوابق تحصیلی در کنکور در نظر گرفته می‌شود در صورتی که براساس قانون آموزش و پرورش باید سوابق تحصیلی نمرات دروس سه سال آخر متوسطه را ارائه بدهد. با شرایط فعلی تنها یک سوم توانایی داوطلبان به‌عنوان سوابق تحصیلی در کنکور دخیل می‌شود و این دقیقاً به صراحت در قانون ذکر شده است که وزارت آموزش و پرورش مسئولیت ارائه سوابق تحصیلی را برعهده دارد.
درآمد 35 میلیاردی دانشگاه آزاد
از کنکور

چندی پیش رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرد که کلاس‌های کنکور و برگزاری آزمون و مسائل این‌چنینی دارای 8 هزار میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی‌دهند، کنکور حذف شود. رئیس سازمان سنجش آموزش این موضوع را که سازمان سنجش اجازه حذف کنکور را نمی‌دهد رد کرد و گفت: دانشگاه آزاد سال گذشته بیش از ۳۵میلیارد تومان از کنکور درآمد داشته است، این دانشگاه بیشتر از سازمان سنجش از وجود کنکور نفع می‌برد.
خدایی ادامه داد: این سازمان برای ثبت‌نام هر داوطلب در کنکور 22 هزار تومان هزینه دریافت کرده و در قبال آن آزمون برگزار می‌کند. در مجموع مبلغ دریافتی از داوطلبان 22میلیارد تومان می‌شود که همان‌طور که عنوان کردم 75 درصد این مبلغ به دانشگاه‌ها و مؤسسات برگزارکننده آزمون پرداخت می‌شود، اما نکته قابل توجه این است که بعد از برگزاری آزمون اطلاعات داوطلبان به دانشگاه آزاد ارائه می‌شود تا بتوانند در آن دانشگاه انتخاب رشته کنند و براساس نمرات دانشجویان را به دانشگاه بفرستند. حال سؤال این است که چرا باید دانشگاهی که هیچ کار اجرایی در برگزاری کنکور ندارد و فقط یک کار نرم‌افزاری می‌کند از هر داوطلب باید 35 هزار تومان هزینه دریافت کند. بنابراین اگر سازمان سنجش برای برگزاری کنکور 22 میلیارد تومان دریافت می‌کند، دانشگاه آزاد که هیچ نقشی در کنکور ندارد 35 میلیارد تومان پول می‌گیرد. بنابراین سازمان سنجش شفاف‌تر از آن است که نشان می‌دهد و درخصوص آن ادعاهایی را مطرح می‌کنند.
وزارت آموزش و پرورش
کوتاهی نداشته است

عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش هم در پاسخ به «ایران» درباره اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش در اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو موفق عمل نکرده است، اعلام کرد: این موضوع را قبول نداریم. ما وظایفی در قانون سنجش و پذیرش دانشجو داریم که از جمله آن تولید سوابق تحصیلی و ارسال آن به سازمان سنجش است که هم‌اکنون در نظام پذیرش دانشجو اجرایی می‌شود. هم‌اکنون داوطلبان به سازمان سنجش اعلام می‌کنند که نمره نهایی ما را برای پذیرش در دانشگاه لحاظ کنند چطور سازمان سنجش اعلام کرده است که ما نتوانستیم سوابق دانش‌آموزان را ارسال کنیم. وی با اشاره به اینکه 15 درصد ظرفیت‌های دانشگاه با کنکور وارد می‌شوند، تأکید کرد: قانون سنجش و پذیرش گفته بود 85 درصد دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش کنند. بنابراین سال گذشته 83.1 درصد از داوطلبان براساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه‌ها شدند و امسال نیز براساس مصوبه شورای سنجش از 85 درصد عبور خواهیم کرد. این را هم بپذیریم که برگزاری آزمون در برخی از رشته‌ها بخصوص رشته‌های علوم تجربی ضروری است.
عمادی اظهار داشت: آموزش و پرورش کارش را بدرستی انجام داده است. در دانشگاه آزاد که بسیاری از رشته‌ها بدون کنکور است. داوطلبان فقط در رشته‌های پزشکی و برخی از رشته‌های خاص کنکور برگزار می‌کنند.
او با تأکید بر اینکه قانون سنجش و پذیرش کنکور نگفته است که کنکور حذف شود اعلام کرد: کنکور به صنعت تبدیل شده و مافیای کنکور در کشور شکل گرفته است. کلاس‌های کنکور را نگاه کنید که هزینه‌های بالایی از داوطلب می‌گیرند و متأسفانه همین داوطلب هم در رقابت توفیق چندانی به‌دست نمی‌آورد.

برش
وزیر علوم: حذف کنکور در دستور کار است
وزیر علوم گفت: برنامه حذف کنکور در دستور کار است و مباحث مطرح شده درباره گردش‌های مالی در حوزه آزمون سراسری مربوط به سازمان سنجش آموزش کشور نیست. این بخشی از حرف‌های منصور غلامی در حاشیه مراسم تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده پژوهشگر سراسر کشور بود. دیروز مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره پژوهش و فناوری دانش‌آموزی با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دانش‌‌آموزان برگزیده در دبستان آرمینه مصلی‌نژاد منطقه 6 تهران برگزار شد.  غلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های حذف کنکور گفت: برنامه حذف کنکور در دستور کار است و تاکنون نیز در انتخاب دانشجویان برای ورود به دانشگاه موضوع سوابق تحصیلی مد نظر است.
وی افزود :برای رشته های پر طرفدارکه با محدودیت پذیرش مواجه هستندنیز از طریق آزمون سراسری سهمی برای پذیرش در نظر گرفته خواهد شد، تأثیرگذار است ضمن اینکه برنامه‌ای وجود دارد که در آینده این کنکور تبدیل به روش جدیدی از گزینش دانشجو و انتخاب برای رشته باشد. وی گفت: ضرورتاً این برنامه باید از آموزش و پرورش شروع شود مثلاً این‌طور مشخص کنیم که از 5 سال آینده دیگر مدل آزمون سراسری نخواهیم داشت و باید آموزش و پرورش برنامه لازم برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ارزیابی سوابق تحصیلی آنها به اجرا درآورد.  این برنامه می‌تواند توسط آموزش و پرورش یا مجموعه‌ای که در کشور در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند، پیشنهاد شود. وی تأکید کرد: به نظرم هرچه زودتر باید به دانش‌آموزان بگوییم که براساس چه معیاری در آینده‌ای مشخص قرار است انتخاب رشته کرده و وارد دانشگاه شوند چرا که این ضرورت دارد و باید آنها خودشان را برای ورود به دانشگاه آماده کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اینکه گفته می‌شود شرکت تعاونی سازمان سنجش آموزش کشور در حذف نکردن کنکور سراسری دخالت دارد، افزود: این‌طور نیست، سازمان سنجش مجری قانون است و در حال حاضر مجموعه برنامه‌های تنظیم‌ شده را اجرا می‌کند ضمن اینکه 85 درصد امتیاز را از سوابق آموزشی دانش‌آموزان استخراج می‌کنند. غلامی اضافه کرد: مباحثی در خصوص گردش‌های مالی در حوزه کنکورسراسری مطرح شده است که این مربوط به سازمان سنجش آموزش کشور نبوده و مربوط به بیرون از سازمان است. وی در خصوص تغییر رؤسای دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: تغییر مدیریت‌ها روندی طبیعی است و براساس شرایط برخی رؤسا اعلام می‌کنند که فعالیتشان کافی است ضمن اینکه گاهی با توجه به سیاست‌ها ممکن است برخی مدیران برای پیشبرد سیاست‌های موجود بهتر تشخیص داده شوند./ روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۵۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با سوءاستفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی

 سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، گفت: برابر ماده ۶۰ قانون جرایم و مجازات خدمت وظیفه عمومی کسانی که با ارتکاب اعمالی، چون جعل شناسنامه، مهر، امضا، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ، شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه عمومی فراهم سازند، به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به حبس تعزیزی از یکسال تا ۵ سال محکوم می‌شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، گفت: چنانچه تقلب یا جعل و یا اخذ رشوه تأثیری در وضعیت مشمول نداشته باشد، مرتکبین با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به انفصال از یکسال تا ده سال از خدمات دولتی و ضبط رشوه به عنوان جریمه و شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهند شد.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: مشمولان و خانواده‌های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir و یا کانال سازمان در پیام رسان‌های داخلی (سروش، ایتا و روبیکا) به نشانی khabaresarbazi@ از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی نظام وظیفه

دیگر خبرها

  • دستورالعمل اجرای اعطای پایه‌های استحقاقی اعضای هیات علمی
  • اعلام نتایج آزمون ارشد در اواخر خرداد
  • نتایج آزمون EPT اعلام شد
  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند
  • ۶۰ هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه‌بندی معلمان هزینه شد
  • برخورد قانونی با سوءاستفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی
  • برخورد قانونی با سوء استفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی
  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان