Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قم - ايرنا - معاون فني سازمان حفاظت محيط زيست قم گفت: 200 هزار هکتار پهنه نمکي درياچه نمک آماده است تا در صورت تخصيص نيافتن حقابه ها و استفاده بي رويه از منابع آبي موجود،اين استان را با افزايش گردوغبار روبرو مي کند.

سيد احمد شفيعي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: حوزه آبريز درياچه نمک بيش از نيم قرن است بر اساس برخي فعاليت هاي انساني دچار آسيب شده است و اگر اين روند ادامه يابد در آينده نزديک مهمترين کانون هاي سياسي، اجتماعي و صنعتي کشور که درقلب ايران قرار دارند با بحران انتشار گرد و غبار ناشي از خشک شدن درياچه نمک رو به رو مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد: گرد و خاک ناشي از خشک شدن درياچه نمک به طور حتم تهران را مورد آسيب هاي جدي قرار مي دهد چرا که اين درياچه 2 برابر شهر تهران وسعت دارد و فاصله آن با پايتخت کشور به اندازه اي نيست که گرد و خاک به آنجا نفوذ نکنند.
وي ادامه داد: درياچه نمک در گذشته از رودخانه هاي بسياري همچون قمرود و قره چاي تغذيه مي کرده است، اما اکنون با خشک شدن اين منابع آبي در اثر پديده هاي طبيعي و دخالت انسان ها در محيط زيست، درياچه نمک به سمت خشک شدن پيش مي رود اما خوشبختانه هنوز تا خشک شدن کامل فاصله دارد و مي توان براي رفع بحران آن چاره اي انديشيد.
شفيعي گفت:گرد و غبار از نظر جنس و اندازه داراي انواع گوناگون هستند؛ برخي از آنان که ريزگرد ناميده مي شوند کوچکتر از دو و نيم ميکرون مي باشند که تا چند هزار متر ارتفاع پيدا مي کنند، برخي ديگر از ذرات نمک تشکيل مي شوند و آسيب هاي فراواني به سلامتي انسان وارد مي کنند، همچنين انواع ديگري از گرد و غبار را مي توان در اين دسته بندي جاي داد که هرکدام به نحوي محيط زيست را آلوده مي کنند.
وي با اشاره به اين که بحران درياچه نمک هنوز درگام هاي نخست است، افزود: بر اثر خشک شدن قسمت هايي از درياچه نمک برخي از انواع گرد و خاک در اين منطقه به وجود آمده ،اما هنوز ذرات بسيار خطرناک ازدرياچه منتشر نمي شود و فرصت براي اصلاح وضعيت اين حوضه آبريز است، اما اگر در اين مساله کوتاهي شود، قم و شهرهاي اطراف درياچه از جمله تهران به خوزستاني ديگر تبديل مي شوند.
وي بيان کرد: با وجود برداشت بيش از يک ميليارد متر مکعبي از ذخاير آبي درياچه نمک در سال هاي اخير، اين درياچه هنوز نفس مي کشد و سطح آن مرطوب است و ريزگردهاي نمکي از دل آن بلند نشده است، اگر اين ريزگردها در آسمان منتشر و با آلودگي هاي شيميايي موجود در هوا ترکيب شوند بايد گفت سلامت انسان ها و ساير موجودات زنده به شدت در معرض خطر قرار مي گيرد.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست قم، گفت: درياچه نمک 15 برابر مساحت شهر قم وسعت دارد و گرد و غبار ناشي از خشک شدن آن که در جهت وزش بادهاي غالب استان به خصوص در فصل تابستان منتشر مي شود، آسيب جدي براي محيط زيست و سلامت شهروندان قمي است.
وي افزود: گرد و غبار ايجاد شده از درياچه نمک مي تواند طوفان هاي نمکي در ايران مرکزي به راه بيندازد و شهر هاي مختلف کشور را به کانون هاي بحران زيست محيطي تبديل کند.
وي ادامه داد: پس از تبيين مساله و آگاهي مسئولان و مردم از عمق بحران، اکنون لازم است رسانه ها و جريان هاي اجتماعي، چرايي اجرا نشدن مصوبه شوراي عالي آب کشور در خصوص تعيين 154 ميليون متر مکعب حقابه درياچه نمک را بررسي کنند.
شفيعي گفت: در گام بعدي، بخش کشاورزي به عنوان بزرگترين مصرف کننده منابع آبي حوضه آبريز درياچه نمک بايد به طور عملي در مسير کاهش مصرف آب و به کارگيري روش هاي نوين آبياري گام بردارد، اگر در مصرف آب اين بخش تنها 10 درصد صرفه جويي شود، بحران درياچه نمک در مسير حل شدن قرار مي گيرد.
وي بيان کرد: خشک شدن درياچه نمک در گام نخست به زيان بخش کشاورزي استان هاي اطراف اين حوضه آبريز از جمله قم است چرا که زمين هاي کشاورزي شور و غير قابل کشت مي شود، بنابراين همکاري کشاورزان با برنامه هاي احياي درياچه نمک به نفع ايشان و چرخه توليد و اشتغال استان است.
درياچه نمک در ناحيه شرقي استان قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترين درياچه فصلي و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و يک سوم آن در محدوده جغرافيايي استان قم قرار گرفته است و داراي ساختار زمين شناختي کم نظير شامل پوسته نمکي و حاشيه باتلاقي است.
اين درياچه که در دهه هاي گذشته از طريق رودخانه هاي کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چاي کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالي مستمر و برداشت بي رويه از منابع آب زيرزميني که باعث پيشروي آب هاي فراشور در سفره هاي زيرزميني به سمت دشت ها و نابودي پوشش گياهي و اکوسيستم منطقه شده، به يکي از کانون هاي فعال القاء ريزگردها در منطقه تبديل شده است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سيد محمد ابراهيم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد

خدامراد جهانتیغ  اظهار کرد: در گشت و کنترل روزانه محیط بانان و تماس تلفنی همیار محیط زیست با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر گرفتار شدن یک عدد بزمجه در مناطق مسکونی یگان حفاظت به سرعت به محل اعزام شد.

وی تصریح کرد: این گونه زیستی پس از بررسی کارشناسی و اطمینان از سالم بودن آن، در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی