Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@22:29:40 GMT

مشکل بازار برنج، ضعف نظام توزیع است

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۲۷۱۴

معاون وزیر جهادبابیان اینکه درنظام توزیع برنج بامشکلاتی مواجه هستیم، گفت: از واردکنندگان نهاده های دامی خواسته شده محصولات خود را با نرخ مناسب عرضه کنند.

به گزارش مهر، علی اکبر مهرفرد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه محصولات ارگانیک در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نابسامانی‌های اخیر بازار نهاده های دامی، افزایش قیمت تمام شده تولیداتی مانند مرغ و تخم مرغ  و اینکه وزارت جهاد کشاورزی چه تدبیری برای حل مشکلات بوجود آمده، اندیشده است؟، اظهارداشت: اتفاقاتی رخ داد که باعث شد که قیمت نهاده های دامی افزایش یابد، یکی از این اتفاقات رشد نرخ ارز بود همچنین افزایش قیمت جهانی برخی کالا یکی دیگر از دلایل این امر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی اضافه کرد: در این راستا ما اقدامات مختلفی انجام دادیم؛ اول اینکه با مسئولان بانک مرکزی صحبت هایی شده که بدون محدودیت  به نهاده های دامی ارز تخصیص داده شود، همچنین با واردکنندگان صحبت شده که با قیمت های مناسب محصول خود را عرضه کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان حمایت نیز به این مساله ورود پیدا کرده و از واردکنندگان خواسته با قیمت های مناسب که درصد معقولی نیز سود می کنند، نهاده های خود  را عرضه کنند، گفت: همچنین ما به  شرکت های مباشر که در این زمینه شرکت پشتیبانی امور دام است ابلاغ کرده ایم به هر میزان که لازم است به تشکل های تولیدکننده (بدون دخالت  واسطه ها)  نهاده عرضه کنند؛ در نهایت این اقدامات باعث شده رشدی که در یک مقطع ایجاد شده بود مقداری متوقف شود، امیدواریم ادامه این کار بتواند اثر بیشتری بگذارد ضمن اینکه اگر مرغ و تخم مرغ یا هر کالایی به دلیل منطقی با افزایش قیمت مواجه شود، سازمان حمایت در نرخ آن تجدید نظر خواهد کرد.
در نظام توزیع برنج با مشکلاتی مواجه هستیم 

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممنوعیت ثبت سفارش برنج خارجی و افزایش قیمت این نوع برنج در بازار داخل، اضافه کرد: کشور ما در طول سال به حدود سه میلیون تن برنج نیاز دارد، که از این میزان حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن آن تولید داخل و نزدیک به ۸۰۰ هزارتن وارداتی است؛ در ۵ ماهه نخست سالجاری تقریبا به همین میزان برنج وارد کشور شده است.

مهرفرد با بیان اینکه برنج تولید داخل و وارداتی به میزان کافی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در نظام توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم که با چنین مسائلی در بازار مواجه شده ایم و در حال بررسی این موضوع هستیم ضمن اینکه ما نگفته ایم واردات برنج خارجی یا هندی ممنوع است بلکه با توجه به اینکه برنج به اندازه کافی تولید و وارد شده، ثبت سفارش واردات را موقتا متوقف کرده ایم و درحال بررسی شرایط هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ممکن است زمانی که جواب مطالعاتمان را گرفتیم دوباره ثبت سفارش را برقرار کنیم؛ احتمال هم دارد این کار را انجام ندهیم.

مهرفرد گفت: احتمال دارد مشکلی که در نظام توزیع بوده این اشکال را برطرف کنیم، البته نظام توزیع در مسئولیت اصناف و اصناف هم تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، باید با همکاری وزارت صنعت این مساله را حل کنیم.

نیازی به واردات میوه برای تنظیم بازار شب عید نداریم 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نزدیک بودن ایام عید، اضافه کرد: تولید میوه به اندازه کافی است و با توجه به اینکه در سالهای گذشته مشکلی در این زمینه نداشتیم به نظر می رسد امسال هم با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

مهرفرد گفت: ما الان با مشکل مازاد سیب درختی و جمع آوری آن از سطح بازار مواجه هستیم، امسال تا این لحظه نیازی به واردات میوه برای شب عید نداریم اما کشاورزی بسته به اقلیم و طبیعت است و یک سرما، تگرگ و بارندگی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، باید ببینیم چه اتفاقی در طبیعت رخ می دهد.

مهرفرد در پاسخ به پرسش دیگر مهر،درباره با وجود ممنوعیت واردات گندم چگونه این کالا وارد گمرکات شده است؟، گفت : واردات گندم خوراکی از سال ۹۴ به کشور ممنوع شده است، در آن سال، با ارز آزاد واردات گندم دوروم که خاص ماکارونی و پاستا است، آزاد بود؛ تقریبا اوایل سال ۹۶ واردات گندم دوروم نیز ممنوع شد.

وی با بیان اینکه بنابراین درحال حاضر واردات گندم دوروم، خوراکی و دامی ممنوع است، افزود: کسانی در سالهای ۹۱ و ۹۲؛  از کشور ارز گرفتند که گندم وارد کنند اما این کار را انجام ندادند برخی از آنها فشار می آورند که در شرایط کنونی وارد کنند ما نیز موافقت نکردیم.

مهر فرد اضافه کرد: کسانی که سال ۹۲ از کشور ارز گرفتند، مهلت ثبت سفارش هم  شش ماه بوده و شش ماه نیز قابل تمدید بوده است بنابراین باید شش ماهه یا یکساله وارد می کردند، ارز گرفتند و وارد نکردند و متاسفانه امروز بسیاری از آنان مدعی هستند؛ وزارت جهاد نیز این موارد را رد می کند ، ممکن است فردی هم علیه ما در دادگاه شکایت کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این میان  ورود موقت گندم آزاد است، افزود: ما موافقیم که گندم به قیمت بین المللی وارد، در کارخانه آرد فرآوری و بعد صادر شود.

مهرفرد با بیان اینکه بنابراین ورود موقت گندم جهت صادرات آزاد و ورود قطعی گندم دوروم و خوراکی ممنوع است، اضافه کرد: شما زمانی می توانید از گمرک در این زمینه سوال کنید که کالا را ترخیص کرده باشد؛ ممکن است کسی آمده باشد در گمرک کشتی خود را تخلیه کرده باشد اما گمرک آن را ترخیص نکرده باشد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنج هندی عقب‌نشینی کرد

قیمت برنج هند به دلیل کاهش تقاضا به پایین‌ترین حد سه ماه اخیر رسید.

به گزارش ایسنا، قیمت برنج هند با توجه به کاهش تقاضا و عرضه فراوان، به پایین‌ترین سطح خود در بیش از سه ماه گذشته رسید، در حالی که قیمت‌های تایلند تا حد زیادی ثابت ماند.

رقم برنج ۵ درصد شکسته هندی ۵۲۸ تا ۵۳۶ دلار آمریکا در هر تن قیمت‌گذاری شد که از ۵۳۸ دلار آمریکا تا ۵۴۶ دلار آمریکا کاهش یافته است. قیمت‌ها در ماه گذشته به رکورد ۵۶۰ دلار آمریکا رسید.

تقاضا از سوی کشورهای آسیایی و آفریقایی بسیار ضعیف است. برخی از صادرکنندگان عوارض کمتری برای صادرات می‌پردازند و برنج را با قیمت کمتری به خریداران خارجی عرضه می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، دهلی نو در آگوست ۲۰۲۳ برای کنترل قیمت برنج داخلی، ۲۰ درصد عوارض صادراتی را بر صادرات برنج نیمه جوش اعمال کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید