Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@10:14:43 GMT

زندگي هنرمندانه ايراني با مهمانخانه

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۳۹۸۹

زندگي هنرمندانه ايراني با مهمانخانه

خبرگزاري آريا - روزگاري فراغت خانواده‌هاي ايراني به امور هنري مي‌گذشت؛ مادربزرگ‌ها استاد قصه‌گويي بودند و مادرها اگر قاليبافي و گلدوزي نمي‌کردند، حتما با دست‌هاي خودشان عروسکي براي فرزندانشان مي‌ساختند، پدرها هم معمولا اهل شعر بودند و موسيقي؛ يا سازي مي‌نواختند يا خط مي‌نوشتند و مهماني‌ها و شب‌نشيني‌ها به قصه‌گويي مي‌گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا يک بار ديگر هنر ابزار و بهانه‌اي شده براي راه يافتن به دل خانواده‌هاي ايراني در يک برنامه تلويزيوني به‌نام مهمانخانه.
به گزارش جام‌جم، برنامه مهمانخانه به تهيه‌کنندگي سيدمحمدرضا ضرغامي و اجراي اميرحسين مدرس، به ياد روزگار گذشته و براساس سبک زندگي ايراني ـ اسلامي، تلاش دارد به خانواده‌هاي ايراني براي دوباره هنرمندانه زندگي کردن اطلاعات بدهد.
اين برنامه شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 14 و 30 دقيقه از شبکه چهار به صورت زنده پخش مي‌شود و تا امروز بيشتر از چند قسمت از آن به نمايش درنيامده است.
ميزباني به سبک امروز
برنامه مهمانخانه گرچه به آداب و رسوم، فرهنگ و هنر ايراني توجه دارد، دکوري کم‌و‌بيش مدرن دارد. از شيشه‌هاي رنگي و فضاي سنتي در آن خبري نيست. استوديوي اين برنامه اتاقي است شبيه مهمانخانه‌هاي امروز که به عنوان پذيرايي مي‌شناسيم. ميزبان يا مجري اين برنامه اميرحسين مدرس است که مخاطبان تلويزيون هنوز خاطره اجراي خوبش را در برنامه نيم‌رخ به ياد دارند.
مهمانخانه هر روز پذيراي آدم‌هاي فاضل و هنرمندي است که در فرهنگ ايراني هميشه در صدر بوده و قدر ديده‌اند. نقاش، نويسنده، شاعر، خوشنويس، متخصص طب سنتي و گياهان دارويي، کارآفرين، روان‌شناس و جامعه‌شناس يا حتي پزشک يا انيميشن‌ساز.
سيدمحمدرضا ضرغامي از توجه به روح خانواده در اين برنامه خبر مي‌دهد و دراين‌باره به جام‌جم مي‌گويد: شبکه چهار شبکه فرهيختگان است و اين برنامه سعي دارد به خانواده‌هاي فرهيخته خوراک بدهد. براي همين موضوعات متنوع و بخش‌هاي متعددي براي اين برنامه طراحي کرده‌ايم که از کتابخواني تا فضاي مجازي را شامل مي‌شود.
اين تهيه‌کننده معتقد است، موفقيت نسل‌ها به خانواده بستگي دارد و هر قدر خانواده‌ها به هنر و دانايي بيشتر تجهيز شده باشند، جامعه موفق‌تر و نسل‌هاي توانمندتري شکل خواهد گرفت.
براي زندگي امروز
معرفي سبک زندگي ايراني ـ اسلامي به عنوان ايده اصلي برنامه مهمانخانه به شکل‌گيري بخش‌هاي متنوع در آن منجر شده است. سيدمحمدرضا ضرغامي درباره اين بخش‌ها مي‌گويد: اين برنامه از 14 بخش متنوع با عناوين کتابخانه، تماشاخانه، داروخانه، حکيم‌خانه، مطبخ خانه، مسافرخانه، آيينه‌خانه، مکتب‌خانه، گلخانه، چاپارخانه، کارخانه، نگارخانه، سقاخانه و عمارت‌خانه تشکيل شده است.
اين تهيه‌کننده درباره بخش‌هاي متنوع برنامه مي‌گويد: کتابخانه با هدف ايجاد انگيزه‌کتابخواني طراحي شده و مخاطبان با تازه‌‌هاي نشر و کتابخانه‌هاي شهر آشنا خواهند شد. در بخش «تماشاخانه» که به تئاتر، سينما، انيميشن و فيلم کوتاه مي‌پردازد با حضور کارشناسان، تاثيرات اين حوزه‌ها بر روان‌شناسي کودک و نوجوان و آموزش سبک زندگي ايراني ـ اسلامي بررسي مي‌شود. معرفي يکي از افراد تاثيرگذار در تاريخ تئاتر ايران و جهان، معرفي تماشاخانه‌ها و سينماهاي قديمي شهر و معرفي يکي از مشاغل سينما از بخش‌هاي مربوط به تماشاخانه است.
براساس توضيحات ضرغامي، در بخش مطبخ‌خانه که از دو قسمت چايخانه و مطبخ تشکيل شده است، غذاها و دمنوش‌هاي اصيل ايراني معرفي و مخاطب با خواص درماني آنها و نکات خانه‌داري آشنا مي‌شود. بخشي به نام آيينه‌خانه با هدف پرداختن به آيين همسرداري و مديريت خانواده در اين برنامه در نظر گرفته شده و در نهايت معرفي سقاخانه‌هاي قديمي تهران، عمارت‌ها و بناهاي قديمي در پايتخت و ساير شهرها با بازگويي مشخصات معماري و قصه هر بنا، روان‌شناسي کودک و نوجوان و البته اطلاع‌رساني درباره دنياي مجازي از ديگر بخش‌هاي اين برنامه است.
اين تهيه‌کننده اظهار مي‌کند: چاپارخانه بخشي است که به معرفي رسانه اجتماعي سروش اختصاص دارد و ضمن نظرسنجي و استفاده از اين رسانه، مخاطبان درباره آن اطلاعاتي به دست مي‌آورند. مهندس جعفر خورشاد، مدير عامل رسانه سروش، کارشناس اين بخش و يکي از اعضاي اتاق فکر برنامه است.
ضرغامي درباره اجراي اين برنامه مي‌گويد: مهمانخانه به يک مجري فرهيخته، اهل مطالعه و هنرمند نياز داشت. آقاي فروتن مشغول کاري شدند و نتوانستيم در خدمت ايشان باشيم و اميرحسين مدرس که مجري فرهيخته و اهل ترانه‌سرايي و خطاطي است، مي‌توانست يکي از گزينه‌هاي مناسب باشد.
اين تهيه‌کننده اميدوار است در آينده مهمانخانه از همراهي مسعود فروتن هم بهره‌مند و با حضور او يک بخش کتابخواني و قصه‌گويي به برنامه اضافه شود.
يک بار ديگر خانواده در شبکه 4
بعد از برنامه «ارديبهشت» که به موضوعات مرتبط با خانواده و زنان توجه داشت، ديگر برنامه‌اي با اين مضمون در شبکه چهار وجود نداشت تا برنامه مهمانخانه در گروه اجتماعي شبکه چهار براي خانواده‌ها تدارک ديده شد.
مهدي بني‌هاشمي، مديرگروه اجتماعي شبکه چهار با اشاره به جاي خالي يک برنامه خانواده ‌محور در اين شبکه، درباره مهمانخانه به جام‌جم مي‌گويد: سبک زندگي ايراني ـ اسلامي در اين برنامه مد نظر قرار گرفته و مخاطباني که براي اين برنامه تعريف شده‌اند همان مخاطبان فرهيخته شبکه چهار هستند. بخش‌هاي متنوعي براي اين برنامه طراحي شده و بر اساس بازخوردي که از مخاطبان دريافت خواهيم کرد، شکل و ساختار برنامه مهمانخانه قوام پيدا خواهد کرد.
بني‌هاشمي اميدوار است با اين برنامه، شبکه چهار مخاطبان عمومي‌تري پيدا کند و در اين باره توضيح مي‌دهد: خوب است پزشکان ما درباره مباحث عمومي‌ هنر نکاتي را بدانند و هنرمندان ما درباره موضوعات عمومي‌تر پزشکي اطلاعاتي کسب کنند. اين اتفاق براي خانواده‌هاي ايراني قطعا مفيد خواهد بود.
ميزباني از فرهيختگان
اميرحسين مدرس که از شنبه تا چهارشنبه هر هفته قرار است پاي صحبت مهمانان متعددي در برنامه مهمانخانه بنشيند، از همکاري و همراهي با شبکه چهار خرسند است و مي‌گويد: همين که از شبکه‌اي با مردم حرف مي‌زنم که متخصصان و فرهيختگان را مخاطب قرار داده، خوشحالم.
اين مجري درباره اجراي مهمانخانه به خبرنگار ما توضيح مي‌دهد: براي من صحبت کردن با چنين مخاطبي راحت‌تر است. گفت‌وگوي تخصصي با مهماناني از حوزه‌هاي مختلف گرچه شايد دشوار باشد، اما براي من اين امتياز را دارد که مطالعه پيوسته داشته باشم و سعي کنم به روز باشم. مطالعه کردن از علايق شخصي من است، اما مهمانخانه بهانه‌اي مي‌شود براي اين‌که بتوانم بيشتر براي مطالعه و آموختن وقت بگذارم. مدرس اهميت مطالعه را در اين مي‌داند که او را در طرح سوالات مناسب‌تر ياري مي‌دهد و در اين باره مي‌گويد: قرار نيست اين برنامه تکرار مکررات باشد و من بايد بتوانم سوالات تازه مطرح کنم، فضايي را به‌وجود بياورم که در عين صميميت از سطح علمي مناسب برخوردار باشد و مهمانان دچار اضطراب نشوند. براي اميرحسين مدرس برنامه مهمانخانه آغاز يک مسير است به سمت هدفي مشخص و او گرچه نمي‌داند چه اتفاقاتي در اين مسير رخ خواهد داد، اما خود را براي پيمودنش آماده کرده است.
آذر مهاجر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۳۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی، روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز روانشناس که در مجموعه دهکده نشاط ولیعصر و به همت سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به میزبانی اداره کل بهزیستی استان تهران برگزار شد، افزود: نقش روانشناسان در امیدآفرینی و سازندگی روح و جان بشر و تلاشی که برای زیبا زندگی کردن و بهینه بودن به کار می‌برند بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: نقش درمانگر جسمی و روحی ناهنجاری‌ها و نقص‌ها از یک سو، نقش پیشگیری و ممانعت از آسیب‌ها از یک سو؛ اما اینکه بتوان قدرت و توانمندی فرد را به کار گرفت و استعدادهای او را شناخت و در او انگیزه و امید ایجاد کرد از مهم‌ترین کار روانشناسان است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تدوین منشور مشاوره خانواده از مسوولیت‌هایی است که در سند مهندسی فرهنگی کشور بر عهده این معاونت قرار گرفته است و در ماه‌های قبل به تدوین نهایی رسید که بعد از رفتن به شورای مهندسی فرهنگی، عمومی خواهد شد.

وی بیان کرد: از وظایف دیگری که در ماه‌های آغاز به کار دولت از جانب رئیس جمهور بر عهده این معاونت گذاشته شد، برنامه‌ریزی برای پیشگیری یا کاهش طلاق بود که در این خصوص برنامه‌هایی را به ستاد ملی زن و خانواده بردیم و پس از تصویب، نتیجه نهایی در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت مصوب و ابلاغ شد.

خزعلی همچنین گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به طراحی پلتفرم همساز برای زوجین نوپا اشاره نمود، تا از روزی که ازدواج می‌کنند مشاور خانواده در اختیار آنها قرار بگیرد و هر ماه با آنها تماس گرفته شود. در این طرح همچنین آموزش‌هایی برای مهارت زندگی و ارتباط به زوجین داده می‌شود تا دچار مشکل نشوند.

وی ابراز امیدواری کرد مشاورین و روانشناسان در اجرای این برنامه معاونت را پشتیبانی و همراهی نمایند.

وی در ادامه مشاوره‌های روانشناسی و حقوقی را از جمله حمایت‌هایی دانستند که می‌توان به زنان سرپرست خانوار ارائه نمود.

در انتهای این مراسم از روانشناسان و مشاوران برتر تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 6091291

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی
  • فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد