Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@04:31:13 GMT

ارمنستان مي‌ماند، کره‌جنوبي مي‌رود

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۹۱۲۷

ارمنستان مي‌ماند، کره‌جنوبي مي‌رود

خبرگزاري آريا - «سيلا و پارس» روزهاي پاياني مرور خاطرات‌شان را با يکديگر مي‌گذرانند و بعد از نمايش 41 روزه 140 اثر تاريخي از تمدن «سيلا»ي کره جنوبي، مردان «پارسي» در کنار زيورآلات و عناصر تزئيني بناهاي کره‌جنوبي به کشورشان برگردانده مي‌شوند اما همچنان فرصت براي ديدنِ جام نفيسِ «کاراشامب»ِ ارمنستان و 102 شيء تاريخي ديگرش در کنار 200 شي تاريخي ايراني از دوره اورارتوئي؛ دست‌کم تا يک ماه ديگر و در موزه ملي ايران باقي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، دو گالري بخش دوران اسلامي موزه ملي ايران، از دست کم يک ماه گذشته ميزبان دو نمايشگاه متفاوت بين‌المللي از دو کشور ارمنستان و کره جنوبي است، نمايشگاه‌هايي که تا همين چند روز پيش 49 هزار و 205 گردشگر داخلي و خارجي از آن‌ها بازديد کرده‌اند و با دو تمدن متفاوت هم دوره با ايران و نقشي که ايران به خصوص از دوره‌اي ساسانيان تا آل‌بويه در رفتار و فرهنگ کره جنوبي داشته، آشنا شده‌اند.
در بازديد از هر کدام از نمايشگاه‌هاي برپا شده در دو گالري بخش دوران اسلامي موزه ملي ايران، تفاوت چيدمان و نمايش آثار را نسبت به نمايشگاه‌هاي سابق در اين مکان مي‌توان به راحتي احساس کرد. اگر تصاويري هرچند کم از آخرين نمايشگاه ايران در شهر بُن آلمان ديده باشيد، مي‌توانيد متوجه شويد که اين نوع چيدمان برگرفته از آن نمايشگاه است، انتخابي درست و مناسب در نورپردازي، ويترين‌ها و نوع نمايش هر اثر و توضيحاتي که براي هر کدام از مجموعه آثار نياز است و حتي جدول‌هاي تطبيقي براي دو دوره‌ي مختلف «اورارتوئي» بين ايران و ارمنستان و «تمدن سيلا» بين ايران و کره‌جنوبي.
"سيلا و پارس، يک خاطره مشترک"
103 شيء تاريخي از ارمنستان و 200 شيء تاريخي از ايران با تمرکز بر آثار اورارتوئي که بيشتر آثار نيز از هزاره چهارم پيش از ميلاد تا سده يکم پيش از ميلاد را شامل مي‌شود، در اين بخش از موزه ملي ايران در سه گالري به نمايش درآمده‌اند.
از زمان نمايش اين آثار براساس تفاهم‌نامه امضا شده بين دو کشور قرار بر نمايش سه ماهه 103 شيء نفيس ارمنستاني از دوره‌ي اورارتوئي در کنار 200 شيء ايراني شده و اين نمايشگاه با عنوان «ايران و ارمنستان: خاطره يک سرزمين» از 25 مهر تا 27 دي فعال است.
به اعتقاد متوليان موزه ملي ايران، اين نمايشگاه دومين تجربه ايران در برگزاري نمايشگاه‌هاي خارجي در موزه ملي ايران است و مي‌توان آن را فصل مشترک تاريخ ايران و ارمنستان دانست.
«ايران و ارمنستان: خاطره يک سرزمين»
اما نمايشگاه "سيلا و پارس، يک خاطره مشترک" که تمدن سيلا از کره جنوبي را در موزه ملي ايران به نمايش درآورده، فقط کمتر از 24 ساعت ديگر خود را به گردشگران ايراني نشان مي‌دهد.
برگزاري اين نمايشگاه را مي‌توان مديون حضور رئيس جمهور سابق کره در موزه ملي ايران در سال گذشته دانست که پيشنهاد برگزاري نمايشگاهي از سوي ايران در آن کشور مطرح شد، اما اين بار مدير موزه ملي ايران پيش‌دستي کرده و اعلام کرده بود «چون پيش از اين ايران در کره‌ي جنوبي نمايشگاهي را برگزار کرده، بهتر است نخست نمايشگاهي از سوي کره‌جنوبي در ايران برگزار شود» و کره‌اي ها آن‌قدر علاقمند به اين حضور بوده‌اند که يک روز بعد از اين صحبت‌ها نمايندگاني از کره‌جنوبي با حضور در موزه‌ي ملي ايران اين اتفاق را پيگيري کنند و نتيجه اش حضور 140 شيء از تمدن سيلا که حتي مردان پارسي، تن‌پوش و وسايل بازي ان‌ها را در خود داشته نيز به ايران آمدند.
«شمشير زرين» از ارامگاه شماره 14 خيابان « گه‌لپم»
در نمايشگاه «سيلا و پارس، خاطره مشترک»
فرهنگ «سيلا» از کره‌جنوبي - به معناي سرزميني پربرکت که برکت‌اش را در تمام قلمرو حاکميت خود گسترش مي‌دهد – در مدت 40 روز نمايش آثار کره جنوبي در موزه ملي ايران به نمايش درآمده است که در تاريخ کره متعلق به قرن چهارم تا نهم ميلادي و هم‌دوره با تاريخ ايرانِ دوره ساساني تا پايان آل بويه است. دوره‌اي که ايران و کره‌ي جنوبي از راه دريا و از طريق تجارت دريايي و جاده ابريشم با يکديگر ارتباط داشته‌اند.
وجود مجسمه‌هاي سنگي با چهره‌ها و لباس‌هاي خاص در تدفين‌هاي به دست آمده در بخش «کيانگ‌جو» کره، پژوهشگران کره‌اي را وادار کرد تا نام اين مجسمه‌ها را «مردان پارسي» بنامند، مرداني که تا فردا در اين نمايشگاه در معرض نمايش‌اند و نوع دماغ، لباس‌هاي تن‌شان و وجود ريش زياد، بازديدکنندگان را به راحتي متوجه تمايز آن‌ها با ديگر مردان مجسمه‌اي کره‌اي در نمايشگاه مي‌کند.
البته نمايش ستوني که يک طرف آن «مرد پارسي که چوبِ چوگان» در دست دارد نيز عمق رابطه‌ي ايران و کره جنوبي را مي‌تواند بيشتر نشان دهد.
"سيلا و پارس، يک خاطره مشترک"/ مرد پارسي با چوب چوگان در دست
کره جنوبي نيز در ميان آثاري که به ايران فرستاده پنج اثر ملي و نفيس خود را قرار داده است؛ «کمربند زرين و آويز» طلا برگرفته از رسم اقوام بيابانگرد شمالي که از آرامگاه «کيم کو آن چون» در شهر کيانگ‌جو به دست آمده، «بازويند سيمين» که از تپه جنوبي به دست آمده در آرامگاه «هن نام ده چون»، «شمشير بزرگ تزئين شده» متعلق به مردي صاحب منصب که در تپه جنوبي آرامگاه «هن نام ده چون»، «تزئينات زرين‌کلاه پادشاه» از آرامگاه «کيم کوآن چون» و «شمشير زرين» از ارامگاه شماره 14 خيابان « گه‌لپم» اين پنج اثر نفيس هستند.
اما با توجه به توضيحاتي که به عنوان مثال درباره‌ي شمشير زرين نوشته شده، قدري سردرگمي براي بازديدکنندگان به وجود مي‌آيد و نياز به توضيح توسط راهنماي تالار دارد.
اگر در ميانه‌هاي روز براي ديدن آثار به موزه سري بزنيد، احتمالا تنها بازديدکننده اين بخش از موزه خواهيد بود، اما هر قدر که به ساعات پاياني روز نزديک مي‌شويد به تعداد بازديدکنندگان اضافه مي‌شود.
"سيلا و پارس، يک خاطره مشترک"
آن‌طور که جبرئيل نوکنده، مدير کل موزه ملي ايران، در توضيح ميزان استقبال از اين دو نمايشگاه با ارائه‌ي آماري که از حضورگردشگران در دو گالري موقت موزه دوران اسلامي به ايسنا ارائه مي‌دهد؛ «از روز گشايش نمايشگاه «سيلا و پارس: يک خاطره مشترک » يعني 13 آبان تا 20 آذر؛ 13 هزار و 918 گردشگر داخلي و چهار هزار و 301 گردشگري خارجي و در مجموع 18 هزار و 219 گردشگر از اين نمايشگاه بازديد کردند.
همچنين از 26 مهرماه تا 17 آذر نيز 20 هزار و 299 گردشگر داخلي و 10 هزار و 687 گردشگر خارجي و در مجموع 30 هزار و 986 گردشگر از نمايشگاه ايران وارمنستان بازديد کرده‌اند.»
حتما تبليغات شهرداري منطقه 12 تهران براي نمايشگاه‌هاي موزه‌اي که به دنبال يک تفاهم نامه با موزه ملي ايران آغاز شده بود نيز در ميزان بازديدها تاثير داشته است.
تبليغات شهري براي نمايشگاه‌
ايران وارمنستان در موزه ملي ايران
براي بازديد از تمدن سيلا، فقط تا فردا فرصت داريد
نينا رضايي، رئيس اداره معرفي و آموزش موزه ملي ايران در صحبتي کوتاه با تاکيد بر تمديد نشدن نمايشگاه «سيلا و پارس، يک خاطره مشترک» و پايان نمايش آثار اين نمايشگاه تا جمعه - 24 آذر - از علاقمندان به بازديد از آثار تاريخي برآمده از تمدني مشترک با ايران دعوت کرد که از ساعت هشت صبح تا 17 در سالن نمايشگاه‌هاي موقت موزه دوران اسلامي در موزه ملي ايران به صورت رايگان در معرض نمايش هستند، ديدن کنند.
«سيلا و پارس: يک خاطره مشترک»،/نمايش سه اثر ملي کره جنوبي
«ايران و ارمنستان: خاطره يک سرزمين»
«سيلا و پارس، يک خاطره مشترک»
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش توانمندی هنرجوهای هنرستان‌های قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه حضور در سومین نمایشگاه مهارت‌های من در محل نمایشگاه‌های بین المللی قشم، گفت: دانش آموزان به عنوان سفیران جدید قشم با هدف گسترش آگاهی فرهنگ و تمدن خلیج فارس و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جزیره، هنر خود را در قالب ۵۰ غرفه در نمایشگاه بین المللی قشم به نمایش گذاشته اند.

ادریس راموز همزمان افزود: دو هزار و ۲۲۰ هنرجو از ۱۲ هنرستان آموزش و پرورش منطقه آزاد قشم هنر‌هایی همچون نقاشی، طراحی و دوخت پوشاک، طراحی جلد کتاب، صنایع دستی دریایی، چرم دوزی، نجاری، جوشکاری، طراحی نرم افزار رایانه‌ای و الکترونیک آثار خود را در برابر دید علاقمندان به نمایش گذاشته اند.

وی گفت: این نمایشگاه با هدف مهارت آموزی و افزایش توانمندی دانش آموزان جزیره قشم و پیوند آن با صنعت و بازار برگزار شده است که یکی از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد قشم است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه قشم به عنوان جزیره نوآور و خلاق معرفی شده است افزود: در سومین دوره نمایشگاه مهارت‌های من نیز به دنبال ارائه فرصت‌ها و روایت جزیره جهانی قشم و گسترش مفهوم مکتب فرهنگی و هنری خلیج فارس با استفاده از توان دانش آموزان جزیره هستیم.

سومین نمایشگاه مهارت‌های من به مناسبت هفته ملی خلیج فارس، ۸ تا ۱۲ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در محل نمایشگاه بین المللی قشم پذیرای هنردوستان و علاقمندان است.

در حاشیه سومین نمایشگاه مهارت‌های من، از ۱۶ دانش آموز حائز رتبه‌های برتر منطقه‌ای در المپیاد شایستگی محور و جمعی از آموزگاران هنرستان‌های شهر قشم تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • نمایش موقعیت های سرمایه گذاری گیلان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران
  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • نمایش توانمندی هنرجوهای هنرستان‌های قشم
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • نمایش توانمندی‌های استان کرمان در ایران اکسپو ۲۰۲۴