Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-28@01:36:29 GMT

تخت سلیمان | آتشکده زرتشتیان در ایران باستان

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۹۴۲۵

یکی از آثار تاریخی و ارزشمند در ایران که حتما حتی اگر یه بار هم که شده اسمش به گوشتان رسیده است مجموعه باستانی تخت سلیمان می باشد که در 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و این اثر در آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در این محوطه کوهی ارزشمند وجود دارد که می خواهیم شما را با این کوه بیشتر آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باهمگردی همراه باشید تا سفری به زندان تخت سلیمان و دریاچه تخت سلیمان داشته باشیم...

تخت سلیمان

ابتدا باید گفت در 3 کیلومتری غرب محوطه تخت سلیمان در آذربایجان غربی واقع شده است و در گذشته قوم های بسیار و گوناگونی از هزاره قبل از میلاد در این منطقه زندگی کرده اند؛ مانند ماناها در سال 660 تا 830 که در دامنه کوه ساکن بودند و این کوه برایشان عبادتگاه بوده است. این کوه که بر اثر فوران های آتش فشانی و فعالیت چشمه جوشان آرتزینی به وجود آمده ظاهری مخروطی با ارتفاع 97 الی 100 متر اما تو خالی دارد در واقع می توان گفت منشأ اصلی این کوه آب های زیر زمینی است که در اثر هزاران سال جوشش و فعالیت بدین صورت که دریاچه ای به وجود می آورند آب این دریاچه که حاوی رسوبات و آهک است انباشت می شود و سپس این چرخه آنقدر ادامه پیدا کرده و این آهک ها روی هم انباشت شده اند تا کوه زندان سلیمان (ملقب به زندان دیو) را تشکیل داده اند به نوعی مسدود شدن جوشش چشمه و آب موجود به درون کوه فرو می رود و کوه فعلی را به وجود می آورد که ساختاری رسوبی همانند تخت سلیمان دارد. به غیر از چشمه ی اصلی که این کوه را به وجود آورده است و در حال حاضر خشک شده چشمه های آب گرم دیگری نیز وجود دارند که هنوز هم در حال جوشش اند. به طور کلی این مناطق دارای نوع خاصی از زمین شناسی هستند و پیچیدگی هایی دارند که بسیار برای زمین شناسان می تواند جالب باشد. یکی دیگر از عجایب این منطقه دهانه کوه اس که به قطر 65 متر باز بوده و دارای عمقی برابر با 80 متر نیز است. دلیل اینکه مردم لقب زندان دیو یا دیو سلیمان را به این کوه دادند برای این است که معتقدند حضرت سلیمان دیو هایی داشته و وقتی این دیو ها از دستورات وی سرپیچی می کردند آن ها را به زندان می انداخته است.

زندان تخت سلیمان

با تمام توصیفاتی که شد واضح است که این کوه آتش فشانی نیست و تنها از املاح دریاچه مانند دریاچه تخت سلیمان به وجود آمده و همونطور که می دانید بسیاری از املاح ها خاصیت درمانی دارند که این موضوع هم از این کوه مستثنی نیست. از دیگر خصوصیات این کوه که باستان شناسان آلمانی در دهه چهل برای ساختار گودال، از جهت شمال شرقی تونلی حفر کردند آن را کشف کرده اند بقایای معبدی مقدس مربوط به هزاره اول میلاد است که در طوقه کوه واقع شده و همینطور دیواری که در ارتفاع 65 متری این کوه همانند کمربند وجود دارد و طول آن 800 متر است این دیوار به راحتی قابل دیدن نیست و بعد از حفاری ها دیده شده و در نهایت در زمانی که یکی از مهم ترین آتشکده های دوره ساسانی از آیین زرتشت در ایران که آذر گشنسب نام دارد و در این مجموعه واقع شده است رونق پیدا کرده از این کوه به عنوان قلعه نگهبانی استفاده می شده است.

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۹۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • اضافه شدن ۱۹۵ کلاس درس به فضای آموزشی مسجدسلیمان
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه
  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)