Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فرشاد مومني اقتصاددان حامي دولت حسن روحاني مي‌گويد، دولت در بودجه سال 1397 سياست‌گذاري‌هايي به نفع غير مولدها دارد که اين تورم‌زاست و معيشت مردم را تهديد مي‌کند. به گزارش خبرگزاري تسنيم، فرشاد مومني در نشست هفتگي دين و اقتصاد که به موضوع نسبت نظام تامين اجتماعي با اقضائات توسعه ملي اختصاص داشت، اظهار کرد: واقعيت اين است که غفلت از ملاحظات سطح توسعه و دلبستن به رويه‌هاي کوته‌نگرانه و سلطه غير متعارف روزمرگي کشور را دستخوش آسيب‌هاي بسياري مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: در شرايط کنوني بايد توجه نظام تصميم‌گيري را به اين نکته جلب کنيم که اگر نتواند طبق موازين علمي يک صورت‌بندي دقيق از مسائل کشور کند، امکان برون‌رفت از هيچ‌يک از چالش‌ها محقق نمي‌شود و مرتبا بايد شاهد گسترش چالش‌ها باشيم.
عضو هيئت علمي گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: از سال 1368 تا امروز به صورت بي‌وفقه شاهد مسئوليت‌گريزي نظام‌واري از مسئوليت‌هاي نهادهاي قدرت بوديم. اين امر به ويژه در مسئله تغذيه و آموزش‌هاي کليدي و غيره با عرياني شديدتري قابل توجه است. شما نسبت هزينه‌اي که دولت براي آموزش و بهداشت مي‌کند را بررسي کنيد تقريبا نصف ميانگين جهاني است.
وي ادامه داد: وقتي‌ توجه کافي نمي‌شود به امور اجتماعي که متکفل مسائلي است که به توانمندسازي مردم و شکل‌گيري چسب اجتماعي منجر مي‌شود، طبيعتا سرمايه‌هاي انساني و فيزيکي هم کارکرد خود را از دست مي‌دهند.
مومني در ادامه سخنانش اظهار کرد: از اين رو مي‌بينيد که با وجود اينکه مردم در واکنش به سهل‌انگاري دولت خود بخش اعظم هزينه‌هاي تحصيل فرزندان خود را به عهده گرفتند و کمابيش اقتداري در فرايند انباشت سرمايه انساني رخ نداده ولي اين انباشت سرمايه انساني قادر نيست که منشا خلق ارزش افزوده شوند چون مناسباتي وجود دارد که به موجب آن فعاليت‌هاي توليدي مقهور فعاليت‌هاي غير مولد شده است. ادامه اين وضعيت هزينه‌هاي جبران‌ناپذيري دارد.
اين اقتصاددان بيان کرد: وقتي به آثار بسياري از متفکران اقتصاد اجتماعي از جمله اينگلهارت رجوع مي‌کنيم مي بينيم اين اعتقاد وجود دارد که تفکيک وجوه مختلف حيات جمعي يک تفکيک دقيق و حقيقي نيست و جنبه اعتباري دارد و وقتي امنيت اجتماعي را به دليل سهل‌انگاري‌ها متزلزل مي‌کنيم با بحران انديشه‌اي و فرهنگي روبه رو مي‌شويم و هنجارها و ارزش‌ها تحت تاثير اين خطاي راهبردي قرار مي‌گيرند و به اين ترتيب اوضاع و احوال آسيب‌هاي اجتماعي به مراتب شکننده‌تر از اوضاع اقتصادي مي‌شود.
مومني گفت: نقطه‌ي عزيمت درست دولت را بايد از تقويت چسپ اجتماعي شروع کرد و يکي از مهم‌ترين اين بخشها هم نظام تامين اجتماعي است که براي مردم احساس امنيت کنند. متاسفانه اين بخش اکنون دچار بحران است ولي آشفتگي فکري حاکم بر سيستم تصميم‌گيري نيز تاکنون موفق به چاره‌انديشي مناسب براي آن‌ها نشده است و بعضا ديده شده که بر آتش بحران نفت ريخته مي‌شود.
وي بيان کرد: يک نمونه دم دستي آن را در جهت‌گيري‌هاي لايحه بودجه سال 1397 مي‌بينيم. اين دولت همواره به درستي دولت قبل را نقد مي‌کرد که در دوره‌ وفور درآمد نفتي تورم هزينه‌هاي دولت عموما خصلت توزيع رانت داشته است و نسبت اندکي با مصالح توسعه ملي دارد ولي اين دولت هم بازنگري اساسي در هزينه‌هاي غير ضروري مبتني بر رانت انجام نداده و در عوض کالاهايي را که اختيار دارد گران مي‌کند.
اين اقتصاددان بيان کرد: بايد به دولت و مجلس هشدار داد که در کنار همه آفت‌هايي که سياست‌هاي تورم‌زا براي اقتصاد ايران دارد، از بودجه مشخص است که سياست‌گذاري بودجه‌اي فريب غيرمولدها را خورده است و سياست‌هاي تورم‌زا چه از طريق قيمت ارز و بنزين و غيره که به قصد رفع بحران از غير مولدهاست به بهاي تشديد بحران معيشت مردم تمام مي‌شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۲۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها

ایسنا/آذربایجان شرقی شهردار تبریز با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی شهرداری ها افزود: جامعه مشکلات و معضلات اجتماعی فراوانی دارد که شهرداری باید بستر و زیرساخت های زیست مومنانه را تامین کند.

یعقوب هوشیار امروز، شنبه هشتم اردیبهشت ماه در همایش شوراها، گفت: طبق منشور نهج البلاغه که امیرالمومنین(ع) برای تمام بشریت و به ویژه شیعیان فرموده این است که ما نباید از توجه به امورات جزئی مردم غافل شویم و این امر با شوراهای کاخ‌نشین و فاصله با مردم فرودست امکان پذیر نیست.

وی به عدم تصدی گری دولت در امور شورا ها تاکید کرد ‌و گفت: طبق فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) باید سیاست بالادستی دولت که امکان مدیریت و اداره توسط شوراهای اسلامی دارند، به این ارگان تخفیف و تفویض شود و کار های اجرایی دولت نیز کاهش یابد.

هوشیار تصریح کرد: عملکرد شوراها قابل دفاع بوده و تقاضا داریم مرجعیت شوراها در امور شهری باشد که تمام دستگاه و ارگان‌های حکومتی شوراها را در راس امور شهری بدانند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رئیس جمهور معیشت مردم است
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • رئیسی: خیزش دانشجویان غربی حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • مومنی: ببینید عزیزان با نرخ تورم در ایران چه گلی کاشته‌اند!
  • لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها