Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد گفت: شکاف جدی میان مراکز علمی و تحقیقاتی و بخش‎های صنعتی و اجتماعی وجود دارد. آفتاب‌‌نیوز : داریوش جاوید، اظهار کرد: با توجه به اینکه در انجام هر کاری از جمله کارهای پژوهشی دو عامل سرمایه و نیروی انسانی موثر هستند هفته پژوهش می‎تواند زمان مناسبی برای تقدیر از پژوهشگران و تقویت بخشیدن به عامل نیروی انسانی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: موانع متعددی در راستای عملیاتی نشدن پژوهش‎های سال‎های گذشته وجود دارد که این موانع شامل روش سنجش و ارزیابی محققین، پذیرش فرهنگ تحقیق در جامعه، کمبود منابع مالی، عدم دسترسی آسان و کم هزینه به پایگاه‎های اطلاعاتی به روز دنیا، عدم وجود روحیه و فرهنگ انجام کار تیمی در خصوص پروژه‎های پژوهشی، عدم دریافت جایگاه معنوی و اجتماعی توسط محققین، عدم وجود مجلات علمی معتبر به اندازه کافی در رشته‎ها و شاخه‎های مختلف به گونه‎ای که این امر باعث رجوع محققین و بهره‎مندی از مجلات خارجی و بعضا در بسیاری از موارد افتادن به دام مجلات جعلی و کم اعتبار می‎شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد اضافه کرد: در کشوری زندگی می‎کنیم که رهبر معظم و فرزانه آن سال‎ها است تاکید فراوان به بحث علم، دانش، پژوهش و به خصوص تولیدات دانش بنیان دارد که این امر در محورهای اقتصاد مقاومتی، ابلاغی از طرف ایشان کاملا مشهود است.
جاوید تصریح کرد: در این راستا دانشگاه‎ها و موسسات علمی به عنوان اصلی‎ترین رکن پژوهش در تمام جوامع می‎توانند بهترین مرجع برای اولویت بندی مسائل پژوهشی باشند.
وی بیان کرد: فراهم کردن منابع لازم مانند پایگاه‎های اطلاعاتی معتبر که در سطح دنیا موجود هستند به طوری‎که یک محقق بتواند به آسانی و به طور رایگان به این منابع دسترسی داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ادامه داد: ایجاد بسترهای سخت افزاری مناسب مانند کتابخانه دیجیتال، کتابخانه‎های تخصصی و ارتباط خوب و پرسرعت با شبکه‎های اطلاعاتی از جمله اینترنت از جمله رکن‎های پژوهش است.
جاوید اظهار کرد: ایجاد بستر مناسب برای اینکه محققین بتوانند به سادگی و بدون انجام بروکراسی اداری بالا، آثار و نتایج تحقیقات خود را انتشار دهند.
وی بیان کرد: تامین منابع مالی جهت انجام تحقیقات چه در بعد مخارج و هزینه‌های انجام تحقیق و چه در بعد رفع نیازهای معیشتی محققین از دیگر رکن‎ها است که متاسفانه در حال حاضر میزان حق التحقیق تخصیص یافته براساس ساعت کاری است نه براساس ارزش و اعتبار کار از نظر علمی و محتوی کار.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه لازم جهت ارتباط هرچه بیشتر بین دانشگاه‎های داخلی با جوامع علمی دنیا از طریق برگزاری همایش‎های علمی در سطح ملی و بین‎المللی، اعزام اعضای هیات علمی جهت شرکت در کنفرانس‎های داخلی و خارجی معتبر، تخصیص فرصت‎های مطالعاتی به اعضای هیات علمی و موارد مشابه از دیگر رکن‎ها است.
جاوید با بیان اینکه در همه برنامه‎ریزی‎باید سه جنبه کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت مدنظر باشد، افزود: اصولا خود امر پژوهش، به ذات، برای جلوگیری از انجام کارهای تحقیق و بررسی باشد بنابراین قبل از تجویز هر نسخه‎ای در خصوص پژوهش کشور و ساماندهی این حوزه باید به خوبی تفکر و برنامه‎ریزی به خصوص با لحاظ کردن ابعاد فوق الذکر صورت پذیرد.
وی ادامه داد: جلوگیری از انجام کارهای تکراری، سوق دادن منابع مالی به سمت تولیدات دانش بنیان، تشویق به انجام کار تیمی در امر پژوهش، جلوگیری از انجام کارهای پژوهشی کتابخانه‎ای که برخاسته از مسائل موجود در جامعه نیست و تدوین برنامه عملیاتی می‎تواند در دستورکار قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد گفت: در کشور ما شکاف جدی میان مراکز علمی و تحقیقاتی و بخش‎های صنعتی و اجتماعی وجود دارد.
جاوید اظهار کرد: دانشگاه‏ها به صورت جزیره‎ای یکسری مطالعات کتابخانه‎ای را انجام داده که شاید در بسیاری از موارد اگر هم تلاش شود قابلیت اجرایی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته که از علم و پژوهش در عمل استفاده می‎شود مسائل و مشکلات از متن جامعه و صنعت دریافت شده و در دانشگاه‎ها و مراکز علمی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و نتایج حاصل از آن حتما قابلیت پیاده‎سازی را دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد بیان کرد: مقالات ارائه شده در کشور ما نه به طور صد در صد بلکه اکثرا شرحی به مقالات خارجی، مروری بر آنها و یا برگرفته از آنها است.
جاوید ادامه داد: بنابراین انجام این‌گونه کارهای پژوهشی نتوانسته است فرهنگ غالب جامعه در استفاده از کارهای پژوهشی و ارتباط با دانشگاه باشد.
وی گفت: در واقع دستگاه‏های اجرایی به طور ملموس نقش تحقیقات انجام شده در دانشگاه‎ها را در استفاده بهینه از منابع، رفع موانع اقتصادی، تسهیل در انجام امور، نوآوری و ... را باید مشاهده کنند تا آن وقت بتوان شاهد آشتی بین صنعت و دانشگاه بود.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۵۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد

ایسنا/قم فصلنامه بین المللی علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم در فهرست نشریات پایگاه استنادی اسکوپوس قرار گرفت.

مجله بین المللی ریاضیات و علوم محاسباتی(MCS) مجله‌ای با دسترسی آزاد است که هدف آن ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه‌های ریاضیات و علوم محاسباتی است.

این نشریه قبلاً در پایگاه‌های استنادی DOAJ و همچنین ISC و فهرست نشریات علمی وزارت علوم نمایه شده و دارای گروه دبیران بین المللی است.

این فصلنامه مقالات حوزه‌های علوم ریاضی و محاسباتی، ریاضی فیزیک، شیمی محاسباتی و مکانیک را پس از داوری و پذیرش، منتشر می‌کند.

مجله ریاضیات و علوم محاسباتی توسط دانشگاه صنعتی قم منتشر می‌شود. سردبیر این نشریه حسین جعفری، مدیر مسئول؛ محمد هادی مشکات السادات، دبیر تخصصی؛ مهدی سلیمانی و مدیر اجرایی؛ سید محمدعلی آل عمرانی نژاد است.

به گزارش ایسنا، همه مجلات پایگاه استنادی اسکوپوس در زمره مجلات پذیرش مقاله با داوری بوده و در چهار رشته علمی اصلی، علوم زیستی، علوم اجتماعی، علوم فیزیکی و علوم بهداشتی دسته بندی می‌شوند. این فهرست به صورت سالانه در آغاز سال نو میلادی منتشر می‌شود. کیفیت همه مجلات موجود در پایگاه داده اسکوپوس هر ساله با استفاده از شاخص‌هایی مانند SJR و h-index مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ این بررسی توسط بنیاد سایمگو منتشر می‌شود. 

نکته قابل تأمل این است که نمایه شدن مجله دانشگاه صنعتی قم در این پایگاه معتبر استنادی، باعث برندسازی بیش از پیش نام دانشگاه صنعتی قم و انتشارات این دانشگاه در سطح بین الملل می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است