Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@14:12:22 GMT

10 درمان خانگي شوره سر

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۸۶۷۶

10 درمان خانگي شوره سر

خبرگزاري آريا -

شوره سر در اثر جدا شدن سلول هاي خارجي پوست سر به وجود مي آيد
در اينجا 10 روش خانگي براي درمان شوره سر را مي گوييم.
شوره سر
در پوست سر به طور طبيعي در اثر لايه لايه شدن لايه قديمي، لايه هاي جديد جايگزين مي شود و از سطح پوست به صورت سلول هاي مرده به بيرون ريخته مي شوند.
هنگامي که تعداد سلول هاي مرده افزايش يابند و همراه با چربي و ترشحات ديگر پوست باشند، "شوره سر" را تشکيل مي دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شوره سر در اثر جدا شدن سلول هاي خارجي پوست سر به وجود مي آيد و با حمام رفتن منظم، استفاده از شامپوهاي ضد شوره و استفاده از شامپوهاي متنوع قابل کنترل است.
علل
شوره سر ممکن است بر اثر خشکي پوست سر به وجود آيد، اما گاهي علت آن اگزما، پسوريازيس يا عفونت قارچي است.
جوش شيرين اثرات بسيار قوي روي شوره سر دارد. يک قاشق غذاخوري جوش شيرين را با يک فنجان آب مخلوط کرده و همانند شامپو از آن استفاده کنيد
مصرف بي رويه مواد آرايشي مو و عدم رعايت نظافت مو مانند شامپو نزدن مرتب ، استفاده از شامپوي نامناسب، عدم شست وشوي کافي سر بعد از شامپو زدن و يا باقي ماندن بقاياي صابون در پوست سر از عوامل ديگر موثر در بروز شوره سر است.
آسيب هايي که به پوست سر وارد مي شوند، همچون سشوار زدن، فر بيش از حد، بابليس، رنگ کردن و مش زدن از ديگر عوامل ايجاد شوره سر است.
کم شدن آب بدن و شانه زدن کم موهاي سر نيز باعث بروز شوره مي شوند.
درمان هاي خانگي
1- سرکه سيب: سرکه سيب و آب گرم را به طور مساوي مخلوط کنيد. سپس آن را روي موهاي خشک خود ريخته و ماساژ دهيد. توجه داشته باشيد که اين محلول پوست سر شما را به طور کامل بپوشاند. پس از چند دقيقه موي خود را با آب شستشو دهيد. اين کار را هفته اي دو بار تکرار کنيد.
اسيديته سرکه سيب ميزان PH پوست سر را تغيير مي دهد در نتيجه رشد قارچ سر سخت مي شود.

سرکه سيب و آب گرم براي درمان شوره سر مفيد است
2- جوش شيرين: اين ماده اثرات بسيار قوي و مثبتي را بر روي شوره سر دارد. يک قاشق غذاخوري جوش شيرين را با يک فنجان آب مخلوط کرده و همانند شامپو از آن استفاده کنيد. طي مدت چند روز شاهد معجزه آن خواهيد بود.
در يک روش ديگر هم مي توانيد پس از مرطوب کردن مو، مقداري جوش شيرين به موها بماليد. سپس با آب بشوييد. جوش شيرين، قارچ هاي بيش فعال را که باعث ايجاد شوره سر مي شوند کاهش مي دهد. احتمالا در روزهاي اول موها خشک مي شود، اما پس از چند هفته، پوست سر شروع به توليد روغن طبيعي خواهد کرد که موها را نرم مي کند.

جوش شيرين اثرات بسيار قوي و مثبتي را بر روي شوره سر دارد
3- شنبليله: مواد مغذي موجود در شنبليله رشد سالم موها را تشديد کرده و پوسته پوسته شدن سر را براي هميشه از بين مي برد.
دو قاشق غذاخوري از دانه هاي شنبليله را در آب به مدت يک شب خيس کنيد. سپس دانه ها را از آب جدا کرده و آسياب کنيد.
ماده خميري به دست آمده را به مدت 45 دقيقه به موي سر خود بزنيد و بعد با شامپو بشوييد.

مواد مغذي موجود در شنبليله، پوسته پوسته شدن سر را براي هميشه از بين مي برد
4- آسپيرين: آسپرين حاوي ماده اي فعال به نام اسيد ساليسيليک است که در اغلب شامپوهاي مخصوص شوره وجود دارد. براي کنترل شوره سر، هر بار دو عدد آسپرين پودر شده را به شامپوي خود اضافه کنيد و روي سر بماليد. مواد بايد به مدت دو دقيقه روي موها بماند. سپس آن را با آب شست وشو دهيد.

براي کنترل شوره سر، هر بار دو عدد آسپرين پودر شده را به شامپوي خود اضافه کنيد
5- روغن نارگيل: اين روغن به طور موثر شوره سر را درمان مي کند. قبل از حمام سه تا پنج قاشق غذاخوري روغن نارگيل را به پوست سر بماليد و بگذاريد به مدت يک ساعت بماند. سپس آن را با شامپو بشوييد.

روغن نارگيل, به طور موثر شوره سر را درمان مي کند
6- ليموترش: کافي است دو قاشق غذاخوري آبليمو به پوست سر بماليد و با آب بشوييد. سپس يک قاشق مرباخوري آب ليمو را با يک ليوان آب مخلوط کنيد و موها را با آن بشوييد. اين روش را به طور روزانه تکرار کنيد تا شوره سر از بين برود. اسيديته ليمو کمک مي کند تا در ميزان PH پوست سر تعادل به وجود آيد.

ليموترش براي درمان شوره سر مفيد است
7- نمک: نمک براي از بين بردن شوره سر موثر است. کافي است پس از ماليدن کمي نمک به پوست سر، موهاي خود را شامپو کنيد.

نمک براي از بين بردن شوره سر موثر است.
8- آلوئه ورا: خاصيت خنک کننده آلوئه ورا، خارش پوست سر را از بين مي برد. قبل از شامپو کردن مقداري آلوئه ورا به موهاي خود بماليد.

خاصيت خنک کننده آلوئه ورا، خارش پوست سر را از بين مي برد
9- سير: خاصيت ضدقارچي سير براي رفع باکتري هاي ايجادکننده شوره سر خيلي موثر است. کافي است چند حبه سير را له کنيد و به پوست سر بماليد. براي پيشگيري از بوي تند، سير له شده را با کمي عسل مخلوط کنيد و سپس به موها بماليد.

خاصيت ضدقارچي سير براي رفع باکتري هاي ايجادکننده شوره سر خيلي موثر است
10- روغن زيتون: ماساژ مو با روغن زيتون قبل از خواب بسيار موثر است. بعد از مدتي موها را با شامپويي که هميشه استفاده مي کنيد شست وشو دهيد.

ماساژ مو با روغن زيتون قبل از خواب بسيار موثر است
منابع:
ايسنا
باشگاه خبرنگاران جوان
تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۸۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین روش تمیز کردن شوره و رسوب کولر

در روز‌های گرم سال مردم برای خنک کردن هوای خانه از وسایل سرمایشی مانند کولر استفاده می‌کنند. کولر آبی یکی از انواع کولر‌هایی است که روزانه حجم بالایی آب مصرف می‌کند و با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند.

به گزارش نمناک، با وجود املاح زیادی که در آب شهری وجود دارد، با گذشت زمان، رسوب و شوره روی بدنه و قطعات داخلی کولر تشکیل می‌شود و اگر اقدامی به تمیز کردن و سرویس کولر آبی نکنیم، بدنه کولر به دلیل وجود رسوب، خیلی زود فرسوده می‌شود.

چرا باید رسوب کولر را بزداییم؟

همانطور که گفتیم کولر آبی مقدار زیادی آب مصرف کرده و هوای خانه را خنک می‌کند. در آب شهری املاح زیادی وجود دارد که این املاح سبب ایجاد شوره و رسوب در کولر می‌شوند. این رسوبات در صورتی که تمیز نشوند، کارایی کولر را کاهش داده و قطعات و بدنه کولر را فرسوده می‌کنند و عمر کولر و این قطعات را کاهش می‌دهند.

اگر بر روی دریچه‌ها رسوب تشکیل شود، از جریان هوای تمیز جلوگیری نموده و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. تشکیل شوره و آهک روی قطعات مکانیکی کولر، سبب ایجاد مشکل در چرخش آن‌ها و به تدیج سبب سوختن کولر می‌شود.

پس قبل از اینکه این رسوبات هزینه زیادی برای تعمیر و تعویض کولر به گردنتان بگذارند، جرم کولر آبی، را بزدایید و یا قبل از ایجاد شوره در کولر با روش‌های زیر از ایجاد شوره در کولر و قطعات آن جلوگیری نمایید.

از ایجاد شوره در کولر آبی جلوگیری کنید

با انجام روش‌های زیر کولری تمیز و با حداقل میزان شوره داشته باشید تا نیازی به تمیز کردن شوره کولر پیدا نکنید.

در مسیر ورودی آب، یک فیلتر رسوب‎گیر قرار دهید

در آب شهری املاح زیادی وجود دارد که این املاح سبب ایجاد شوره و رسوب در کولر می‌شوند. اگر در مسیر ورودی آب، یک فیلتر رسوب‎گیر قرار دهید، این فیلتر املاح و رسوب موجود در آب، را می‌گیرد و رسوب کمتری روی بدنه کولر ایجاد می‌شود.

کولر را زیر آفتاب قرار ندهید

قرار گرفتن کولر در معرض تابش شدید آفتاب سبب ایجاد شوره در بدنه کولر آبی می‌شود، زیرا با تابش مستقیم آفتاب، آب کولر زودتر بخار شده و در نتیجه روی بدنه کولر شوره زیادی تشکیل می‌شود پس کولرتان را در معرض آفتاب قرار ندهید و از سایبان کولر استفاده کنید.

به جای پوشال از پد‌های سلولزی استفاده نمایید

برای جلوگیری از تشکیل نمک کولر از پد‌های سلولزی به جای پوشال، استفاده نمایید. این پد‌های سلولزی، با نگه داشتن رسوب کولر در خود از تشکیل آهک روی بدنه جلوگیری می‌کنند. این پد‌ها قابلیت شتشو دارند بنابراین می‌توانید پد‌ها را شسته و رسوب تشکیل شده روی آنها، را بزدایید.

از توپ شوره گیر استفاده نمایید

برای جلوگیری از ایجاد شوره روی بدنه کولر آبی توپ‌های شوره گیر کولر آبی را داخل تشتک کولر قرار دهید. این مواد ساخته شده از اسید چرب هستند که یون‌های موجود در آب و کلسیم و منیزیم را جذب خواهند کرد.

چند روش برای پاک کردن شوره کولر

اگر کولر آبی شما شوره یا رسوب به خود گرفت، برای پاک کردن شوره کولر از روش‌های زیر استفاده کنید.

با آب و مواد شوینده کولر را بشویید

برای تمیز کردن شوره کولر آبی از آب و مقداری مواد شوینده و یا مواد سفیدکننده و یک برس سیمی، استفاده کنید. قطعات قابل شستشوی کولر آبی را باز کنید و آن‌ها را با فرچه و با محلول آب و مواد شوینده تمیز کنید. مواد شوینده اسیدی سبب رسیدن آسیب به بدنه کولر آبی می‌شوند.

شوره کولر با سرکه تمیز کنید

یکی از روش‌های رایج تمیز کردن کولر آبی که در نمناک هم به آن اشاره خواهیم کرد استفاده از سرکه است؛ برای تمیز کردن شوره کولر به صورت دوره‌ای و با فاصله زمانی کم، از سرکه، که قدرت پاک کنندگی بالایی دارد، استفاده نمایید، بدین طریق که مقداری سرکه روی قطعات و کف کولر بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه با برس قطعات و بدنه کولر را تمیز کنید.

شوره کولر با جوهرنمک پاک کنید

می‌توانید برای پاک کردن شوره کولر از مواد پرقدرت تری مانند جوهرنمک نیز استفاده کنید، اما باید بدانید که استفاده از جوهر نمک خطرناک است و باید در حین استفاده از آن دستکش ایمنی و ماسک داشته باشید تا سلامتتان به خطر نیافتد.

بعد از رعایت این نکات روی قطعات رسوب دار و تشتک کولر مقداری از جوهر نمک را ریخته و بعد از چند دقیقه با آب زیاد و بادقت آن‌ها را بشویید و قطعات کولر آبی را طولانی مدت در جوهر نمک نگذارید.

دیگر خبرها

  • تقویت کننده موی مردانه
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • بهترین روش تمیز کردن شوره و رسوب کولر
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!