Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آذربايجان و اسرائيل همکاري‌هاي جدي براي اسکان و حضور منافقين در خاک جمهوري آذربايجان را از سال 1390 آغاز کرده‌اند. حضور گروهک تروريستي منافقين در اين کشور تحت نظارت کامل مقامات اطلاعاتي دو طرف است.
سرويس جهان مشرق - روابط باکو-تل‌اويو به خاطر علايق شديد دولتمردان جمهوري آذربايجان به دوستي با اسرائيل و ميل شديد آن‌ها به فرهنگ و تمدن غرب و همچنين به خاطر داشتن حس اسلام و شيعه ستيزي از سال‌هاي پيش به‌صورت آشکارا در جريان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولتمردان آذربايجان از بيان آشکار دوستي خود با رژيم صهيونيستي هرگز ترس و واهمه‌اي نداشته‌اند و از گسترش و توسعه روابط خود با رژيم اشغالگر قدس بارها سخن رانده‌اند. شخص الهام علي‌اف که به گسترش روابط با رژيم نژادپرست اسرائيل بسيار علاقه‌مند و مشتاق است، پيش‌ازاين در سخنراني خود گفته بود، روابط باکو- تل‌آويو مانند کوه يخ مي‌ماند که بخش اعظم آن در زيرآب است. سياستمداران آذربايجاني به اين رابطه و دوستي اهميت ويژه‌اي قائل هستند، حتي اگر اين دوستي برخلاف خواست و ميل اکثريت جامعه اين کشور باشد و يا باعث تيرگي روابط اين کشور با کشور دوست و همسايه خود ايران که هميشه مردم مسلمان اين کشور را مورد لطف، توجه و حمايت مادي و معنوي خود قرار داده است و در مسئله قره‌باغ از تماميت ارضي آذربايجان حمايت کرده و جنگ و هجوم دولت ارمنستان را محکوم کرده است بشود.

باوجود همه دوستي‌ها و روابط حسنه و داشتن حس نزديکي جمهوري آذربايجان با دولت غير مشروع اسرائيل، رژيم صهيونيستي هنوز تماميت ارضي اين کشور را به‌طور رسمي موردحمايت قرار نداده است. اين در حالي است که گرايشات شديدي در ميان سران سياستمداران جمهوري آذربايجان به رژيم صهيونيستي و دولت اسرائيل وجود دارد. باوجود همه مخالفت‌هاي داخلي از سوي اکثريت شيعي اين کشور و اعلام مخالفت کشورهاي اسلامي و مسلمان با اين نوع‌دوستي، ولي باز سران و صاحبان قدرت در اين کشور با بي‌توجهي کامل به رفتار نادرست و غلط خود ادامه مي‌دهند.

اسرائيل اولين حضور خود را در جمهوري آذربايجان از آوريل 1992 ميلادي با آغاز روابط ديپلماتيک برقرار کرد و اولين ديدار رسمي مقامات آذربايجان از اسرائيل در سپتامبر 1992 صورت گرفت. اسرائيل در فوريه 1993 در باکو سفارت باز کرد.در اوت 1995 يک هيئت اطلاعاتي اسرائيل وارد باکو شد. اين ديدار به‌عنوان مأموريتي محرمانه براي آموزش مأموران امنيتي جمهوري آذربايجان توصيف شد.
حضور بنيادها و نهادهاي صهيونيستي (بنياد جورج سوروس، بنياد کمک ملي به دموکراسي، انستيتو صلح و دموکراسي امريکا، موسسه رسانه‌هاي قفقاز) در جمهوري آذربايجان به خاطر مسائل مهم متعددي ازجمله: اهميت ژئوپليتيکي منطقه قفقاز، جمعيت مسلمان اين جمهوري، هم‌جواري آن با درياي خزر و وجود منابع نفت و گاز داراي اهميت است. يکي از نمودها و ابعاد جدي حضور بنيادها و تشکل‌هاي غيردولتي و مستقل در جمهوري آذربايجان کمک مالي رسمي و غيررسمي آن‌ها جهت ايجاد و شکل‌گيري خبرگزاري‌ها، نشريات، روزنامه‌ها و به‌طورکلي مطبوعات وابسته به آن‌ها است تا از اين تريبون‌ها اقدام به انتشار اخبار و مطالب موردنظر گردانندگان اصلي و پشت پرده اين بنيادها در عرصه افکار عمومي مردم اين جمهوري و ساير ساکنين منطقه نمايند.

روابط باکو_تل‌آويو تنها به اين‌گونه اقدامات در جمهوري آذربايجان ختم نمي‌شود، بلکه سران اين دو رژيم حاکميت و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران را مورد تهديد قرار داده‌اند. بر اساس اسناد منتشرشده ويکي ليکس، سفارت امريکا در شهر باکو در ژانويه 2009 سندي را به واشنگتن ارسال کرده که بر اساس آن واحد علي‌اف مشاور نظامي و امنيتي رئيس‌جمهوري آذربايجان طي سفري که به فلسطين اشغالي داشته است، با سران و مقامات امنيتي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي توافقنامه امنيتي امضا کرده و بر اساس اين توافق‌نامه اسرائيل از خاک آذربايجان براي اهداف جاسوسي عليه ايران استفاده مي‌کند. بعد از انتشار اين سند مقامات دولتي آذربايجان در برابر آن سکوت اختيار کردند.
به‌غيراز همکاري‌هاي دولتمردان جمهوري آذربايجان با اسرائيل در مورد مقاصد جاسوسي و خرابکارانه از خاک اين کشور عليه ايران، همکاري‌هاي جدي را براي اسکان و حضور گروهک تروريستي منافقين در خاک جمهوري آذربايجان از سال 1390 آغاز کرده‌اند. حضور گروهک تروريستي منافقين در اين کشور با نظر مستقيم مقامات اطلاعاتي و جاسوسي تل‌آويو و با رضايت کامل الهام علي‌اف بوده است. البته بعدها نماينده منافقين در مصاحبه‌اي با تلويزيون ANS TV جمهوري آذربايجان در سال 1390 سابقه حضور اين گروهک در آذربايجان را به 9 سال قبل از آن مربوط دانست.
درنهايت پس از مذاکرات مقامات بلندپايه اسرائيلي با «الهام علي‌اف» رئيس‌جمهوري آذربايجان وي ضمن موافقت با استقرار منافقين در اين کشور، موضوع را به وزارت امنيت جمهوري آذربايجان (MTM) ارجاع داد تا با مذاکراتي که با موساد انجام مي‌دهند در خصوص نحوه استقرار منافقين در اين کشور تصميم‌گيري کنند. بيشتر هماهنگي بين مقامات آذربايجان و اسرائيل توسط «يوآد آبراهاموف» نماينده مجلس جمهوري آذربايجان انجام مي‌شود. پس از مذاکرات اوليه موساد و وزارت امنيت آذربايجان پايگاهي در کنار شهر «مينگه چوير» که محل رزمايش نظاميان بود براي استقرار منافقين در نظر گرفته شد. اولين گروه از منافقين که بين 70 تا 100 نفر بودند در اين پايگاه مستقر شدند و همچنان در آن به سر مي‌برند.

سازمان اطلاعات و جاسوسي اسرائيل از سال 1390 تا به امروز تلاش‌هاي بسيار گسترده‌اي را براي اسکان و سازمان‌دهي نيروهاي تروريستي منافقين در خاک آذربايجان انجام داده است. تا تمامي نيروهاي گروهک تروريستي منافقين را در خاک آذربايجان جمع کرده و آن‌ها را به‌مانند يک نيروي جاسوسي و خرابکارانه در اختيار داشته باشد. مطابق هماهنگي به‌عمل‌آمده منافقين مستقرشده در دو شهر «داش کسن» و «مينگه چوير» آموزش‌هاي پيشرفته لازم را در جنگ‌هاي چريکي، اقدامات جاسوسي، بمب‌گذاري، فعاليت‌هاي مخابراتي و عمليات تروريستي در حال سپري کردن هستند تا در موقع لزوم به داخل ايران اعزام شوند. تمامي اين اقدامات در حالي در خاک جمهوري آذربايجان در شرف انجام است که همه مقامات دولتي و سياسي به‌طور کامل از آن باخبرند. اين‌گونه اقدامات خصمانه دولتمردان جمهوري آذربايجان به‌دوراز حسن هم‌جواري و همسايگي و کاملاً تحريک امير و خطرناک است.
در همين رابطه بخوانيد:
تاسيس دفاتر ضدايراني در جمهوري آذربايجان؛ «الهام علي اف» براي حفظ قدرت دست به دامن رژيم صهيونيستي شده است
12 راهبرد ضد ايراني صهيونيست‌ها در جمهوري آذربايجان/ سفرهاي شبانه مقامات اسرائيل چگونه رسمي شد؟/ چرا شيعيان آذربايجان به سياست‌هاي ضد شيعي اعتراض نمي‌کنند؟
اسکان گروهک تروريستي منافقين که دست آن به خون هزاران نفر از مردم بي‌گناه و غيرنظامي ايراني آلوده است (سابقه حدود 16 هزار ترور که در داخل ايران دارند) در کنار ديگر اقدامات خاندان علي‌اف مانند (حمايت از گروه‌هاي پان ترکيست و تندرو، برگزاري و حمايت از سيمنارهاي تجزيه‌طلبانه، امضاء قراردادهاي همکاري و جاسوسي با سازمان موصاد، تحريف تاريخ و تحريک افکار عمومي جامعه و ترويج ايران ستيزي در آذربايجان ...) همگي نشان از رفتار غلط و دشمني اين خاندان با مردم و حکومت جمهوري اسلامي ايران دارد. البته در رسانه‌هاي دولتي آذربايجان دليل اين دشمني حمايت ايران از دولت ارمنستان و کمک ايران به آن بيان مي‌شود. ادعايي که حتي خود رسانه‌هاي دولتي و غيردولتي آذربايجان از اثبات آن عاجز هستند و بارها در همين رسانه‌ها به نادرستي اين ادعا و گفته اشاره‌شده است.

مقام‌هاي آذري تاکنون توضيح نداده‌اند که گسترش روابط دولت باکو با رژيم اسرائيل چه منافعي براي دولت و مردم مسلمان جمهوري آذربايجان دارد. آنچه مسلم است، رژيم اشغالگر قدس از برقراري رابطه با کشورهاي مسلمان به‌ويژه جمهوري آذربايجان به‌منظور خروج از انزوا در جهان اسلام يک گام به جلو مي‌رود. اين در حالي است که مردم مسلمان جمهوري آذربايجان به‌شدت مخالف گسترش روابط کشورشان با رژيم نژادپرست اسرائيل هستند.
***
منابع
https://www.alarabiya.net/articles/2012/02/12/194168.html
http://www.rubincenter.org/2013/03/israeli-azerbaijani-alliance-and-iran/
http://www.iranreview.org/content/Documents/Israel_Azerbaijan_Relations_An_Iranian_Approach.htm
https://wikileaks.org/plusd/cables/09BAKU20_a.html
https://www.deepjournal.com/p/7/a/en/3078.html
http://foreignpolicy.com/2012/03/28/israels-secret-staging-ground/
http://jcpa.org/article/iran-fears-growing-israel-azerbaijan-cooperation/
http://studies.aljazeera.net/ar/reports/2016/05/160503084747218.html
http://www.turkey-post.net/p-97033/
http://www.siyassa.org.eg/News/2175.aspx
http://www.aljazeera.net/news/presstour/2016/4/17/أذربيجان-حليف-إسرائيل-الإستراتيجي-في-القوقاز
http://www.washingtoninstitute.org/ar/policy-analysis/view/azerbaijans-cooperation-with-israel-goes-beyond-iran-tensions
https://www.maannews.net/Content.aspx?id=881422
http://www.aljazeera.net/programs/behindthenews
http://www.alhadathnews.net/archives/52264
https://report.az/futbol/dunyanin-en-cox-turk-azarkesine-sahib komandanin-adi-aciqlanib
www.moderator.az/news/153978.html
http://www.modern.az/az/news/103893​
https://www.azadliq.info/15066.html
turknews.ca/israilin-gizli-dostu-azerbaycan
http://www.1news.az/az/news/az-rbaycan-srail-m-nasib-tl-ri-qar-l-ql-maraqlar-v-etibarl-t-r-fda-l-q
http://kaspi.az/az/azerbaycan-israil-elaqeleri-ikiterefli-xarakter-dasiyir/
https://www.makroblog.az/a/24788230.html
http://teref.info/siyaset/12705-azerbaycani-ayetullahlara-satmaga-hazir-olan-binamuslar-fazil-mustafa-turkmen-qetliamindan-yazdi.html
http://qafqazinfo.az/news/detail/serdar-celaloglu-xomeyninin-tor-tokuntusudur-fazil-mustafa-172679
http://www.moderator.az/news/196497.html
http://musavat.com/news/tehranin-rusiyadaki-anti-azerbaycan-sebekesi-ilginc-faktlar_476426.html
https://www.azadliq.org/a/ashura-ushaq-hicab/28771372.html

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۹۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است

رئیس جمهوری ترکیه امروز (جمعه) تعلیق مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی از سوی آنکارا را اقدامی ضروری دانست و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را فردی بی‌رحم توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، «رجب طیب اردوغان» اظهارداشت: آنچه از سوی «رژیم» اسرائیل علیه فلسطینی‌ها انجام می‌شود، قابل قبول نیست و اسرائیل تاکنون حدود ۴۰ هزار فلسطینی را کشته است. ما به عنوان مسلمان نمی‌توانیم در مقابل این جنایات سکوت کنیم.

وی اضافه کرد: مرحله قطع روابط تجاری با [رژیم] اسرائیل ضروری بود و انجام شد. حجم تجارت سالانه ما با اسرائیل ۹.۵ میلیارد دلار بود و ما چنین در نظر گرفتیم که این تجارت وجود ندارد و فاز جدیدی را آغاز کردیم.

اردوغان اضافه کرد: در دیدار سال گذشته خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا در حاشیه نشست‌های سازمان ملل متحد، مواضع خود و گام‌هایی را که باید برداشته شود به او گفتم، اما نتانیاهو بی‌رحم است و بی‌رحمی او از طریق قتل عام علیه فلسطینی‌ها استفاده شد و ما نمی‌توانستیم بیشتر از این صبور باشیم.

رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: برخی احزاب سیاسی در ترکیه قبل از انتخابات به ما در رابطه با روابط با اسرائیل حمله می‌کردند و این حملات غیرقابل توجیه بود. ما تا پایان انتخابات صبر کردیم و اکنون تصمیم به قطع کامل روابط تجاری با اسرائیل گرفتیم.

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت تجارت ترکیه پنج‌شنبه شب در بیانیه‌ای توقف روند صادرات و واردات به مقصد فلسطین اشغالی یا از مبدأ آن را تایید کرد.

بلومبرگ پیشتر در گزارشی نوشته بود: آنکارا از روز پنجشنبه، تمامی واردات از اسرائیل و صادرات به آن را متوقف کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر از در دستور کار بودن قطع کلیه روابط تجاری با رژیم اشغالگر خبر داده بود.

کد خبر 750347

دیگر خبرها

  • تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • اردوغان : دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • خشونت علیه دانشجویان و اساتید ذات واقعی آمریکا را نشان داد
  • حزب الله لبنان یک پایگاه اسرائیل را درهم کوبید
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را تعلیق کرد
  • اعلام قطع روابط با اسرائیل از سوی کلمبیا
  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • گزارشی حقوقی از تبدیل مدارس غزه به پایگاه‌های نظامی توسط اشغالگران
  • تخریب ۸۰ درصد مدارس غزه و تبدیل آن به بازداشتگاه و مرکز شکنجه
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم