Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: این مرجع تقلید در خصوص اهمیت آموزش قرآن گفت: برای فراگیری آموزش قرآن مخصوصاً به کودکان، نوجوانان و جوانان، توجه اصلی باید معطوف به وزارت آموزش و پرورش باشد، البته در این مسیر حوزه‌های علمیه هم باید همراه باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله العظمی نوری همدانی از مراجع عظام تقلید به مناسبت برگزاری یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ قرآن ویژه بانوان، توسط دارالقرآن امام علی(ع) در تهران، پیامی صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن پیام بدین شرح است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ(قمر/۱۷)
در قرآن کریم آیات زیادی وجود دارد که بر فهم و درک آیات و معانی قرآن تأکید دارد، از جمله در همین آیه‌ای که ذکر شد، می‏‌فرماید ما قرآن را برای تذکر، آسان ساختیم، آیا کسی هست متذکر شود؟! و یا در جای دیگر می‏‌فرماید: «أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ چرا در قرآن تدبر نمی‏‌کنند؟ آیا بر قلوب آنان قفل زده شده است؟!»

به هر حال در آیات زیادی از قرآن مجید یادآوری این نکته شده است که این کتاب برای یادگیری، تدبر و فهمیدن و درست عمل کردن در زندگی نازل شده است و برای هدایت و رستگاری انسان آمده است، بنابر این قرآن کتاب زندگی است و البته موجب سعادتمندی در آخرت نیز هست.

خداوند متعال را شکر می‏‌کنیم که امروزه در پرتو انقلاب اسلامی ملت ایران و رهنمودهای امام راحل رضوان الله تعالی علیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی، هزاران نفر از جوانان و نوجوانان حافظ قرآن گشته و دل در گرو کلام الهی دارند و همین مسابقات قرآنی با این گستره‏ وسیع که بیش از هفت هزار نفر از بانوان محترم از سراسر کشور در آن شرکت کرده‏‌اند، بیانگر همین معناست.

اما نکته مهمی را که در اینجا لازم می‏‌دانم متذکر شوم، آن است که برای فراگیری آموزش قرآن مخصوصاً به کودکان، نوجوانان و جوانان، توجه اصلی باید معطوف به وزارت آموزش و پرورش باشد، اگر درس قرآن در مدارس با کیفیت مناسب برگزار شود و معلمین خوبی برای این درس توسط وزارت آموزش و پرورش با همیاری حوزه‏‌های علمیه تعیین شود، امید آن هست که از این فرصت پدید آمده حداکثر استفاده به عمل آید و میلیون‌ها کودک و نوجوان که در دامن آموزش و پرورش قرار دارند، در پرتو دروس قرآن و تعلیمات دینی، آموزش‌های لازم را از قرآن و متون دین فرا بگیرند.

البته این به آن معنا نیست که وظیفه آموزش قرآن فقط برعهده آموزش و پرورش باشد، در ارتباط با قرآن کریم همه مسئولند و هرکس به قدر توان خود باید در جهت رفع مهجوریت از قرآن تلاش نماید و همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فرا بگیرد و به دیگران آموزش دهد»، بنابر این تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است.

در پایان از تلاش‌های دارالقرآن امام علی(ع) در گسترش امر آموزش قرآن و برپایی مسابقات قرآن در سطحی وسیع و سراسری در کشور که جنبه مردمی دارد و توسط افراد خیّر و قرآن‌دوست حمایت و پشتیبانی می‏‌شود، تقدیر و تشکر کرده و توفیقات بیشتر آنان و همه‏ خادمان قرآن و عترت را از درگاه الهی مسئلت می‏‌نمایم.
حسین نوری همدانی»

پایان پیام/523

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۱۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری با سواد هستند

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر خسروی صبح پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سواد کلید ورود انسان به دنیا و جامعه است، افراد دارای سواد در زمینه‌های گوناگون اعم از سیاسی، اجتماعی، شغلی و… دارای موقعیت مناسبت‌تری نسبت به افراد بی‌سواد هستند، درواقع سواد فرصت مطالعه را برای افراد فراهم می‌کند که همین امر موجب می‌شود آن‌ها به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: براساس سرشماری سال ۱۳۵۵ که آخرین سرشماری انجام شده پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌آید حدود ۳۵ درصد از افراد بالای شش سال دارای سواد بودند که این آمار در سرشماری سال ۱۳۹۵ به حدود ۸۵ درصد رسیده و رشد ۵۰ درصدی داشته است که این موضوع از برکات انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵ درصد باسوادی در سن ۱۰ تا ۴۹ سالگی که محدوده سنی فعالیت سازمان سوادآموزی است ۹۴ درصد ثبت شده است که این میزان براساس برآوردهای غیررسمی که در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت به ۹۶.۸ درصد رسیده و تقریباً با میانگین کشوری که ۹۷ درصد است برابری می‌کند.

خسروی عنوان کرد: براساس برآوردهای سال ۱۴۰۰ در میانگین سنی بالای شش سال ۸۸.۱ درصد باسواد در چهارمحال و بختیاری وجود دارد این درحالی است که میانگین کشوری ۹۰.۳ درصد ثبت شده و این استان ۲۰ امین استان با سواد در ایران به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در حوزه نهضت سواد آموزی مقام سوم را توانسته‌ایم کسب کنیم.

خسروی به آموزش نماز و کتاب خوانی در حوزه نهضت سواد آموزی در این استان نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است.

تعامل با اولیا یکی از حلقه‌های مفقودی آموزش و پرورش است

ذولفقار علیخانی معاون آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: معاونت پرورشی به خاطر تنوع و گستردگی در حوزه کاری خود و حساسیت در تأثیر گذاری آن بر روی دانش آموزان در جایگاه ویژه ای قرار دارد که باید به این موضوع اشاره کرد.

وی تصریح کرد: رتبه اول کشوری در جشنواره فنی و حرفه‌ای یکی از افتخارات معاونت پرورشی بوده است.

علیخانی ادامه داد: ۱۸ مرکز مشاوره در حوزه پرورشی در این استان فعال هستند و چنانچه دانش آموزی مشکلی داشته باشد می‌تواند هر لحظه به مراکز مشاوره ما تماس بگیرد و مشاوران ما پاسخگو آنها خواهند بود.

وی اذعان داشت: ۳۱ کانون پرورش و فرهنگی در استان وجود دارد که تا کنون فعالیت‌های خود را به خوبی انجام داده‌اند.

علیخانی عنوان کرد: یکی از حلقه‌های مفقودی آموزش و پرورش تعامل با اولیا است که به صورت هفتگی از این ظرفیت استفاده خواهد شد.

۸۶ درصد به سرانه ورزشی مدارس چهارمحال و بختیاری اضافه شده است

فخر الدین اسدی معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش در ادامه این نشست اظهار کرد: در حوزه تربیت بدنی طی حمایتی که صورت گرفت اتفاقات بی نظیری افتاد که یکی از این اتفاقات اضافه شدن ۸۶ درصدی به فضای ورزشی مدارس استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۲ فضای ورزشی در مدارس استان داشته‌ایم گفت: ۸۶ درصد فضای ورزشی محقق شده است.

اسدی یادآور شد: ۶ هزار و ۵۳۶ دانش آموز تحت پوشش شنا دانش آموزی قرار خواهند گرفت.

وی خاطر نشان کرد: طرح بهداشت دهان و دندان دانش آموزان عشایر این استان در دستور کار و تحت آموزش قرار گرفته است.

کد خبر 6095030

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی
  • مسابقات قرآن و عترت مرحله ۱۴ گانه در سپیدان
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • تلاش برای استخدام طلبه های زن در آموزش و پرورش
  • برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • فرسودگی۷۰ درصد مدارس شهرستان قوچان
  • ۷۰ درصد مدارس شهرستان قوچان فرسوده است
  • مسابقه های قرآن، عترت و نماز در کرمانشاه
  • ۹۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری با سواد هستند