Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان اینکه اخباری‌گری و سوء استفاده از آیات قرآن و روایات معصومین به مردم و نظام سلامت آسیب می‌زند اظهار کرد: همانگونه که شیخ صدوق می‌گوید بسیاری از روایات که در مورد طب نقل شده در رابطه با شرایط زمانی و مکانی آن منطقه بوده و مربوط به شرایط آب و هوایی مکه و مدینه است بنابراین اگر قرار باشد این آیات و روایات را به زمان و مکان امروز تعمیم بدهیم باید کار تحقیقاتی و مطالعاتی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: فرض کنیم اگر یک روایات داشته باشیم که سیاه‌دانه برای درد معده خوب است؛ اولا باید در نظر گرفته شود این سیاه دانه برای چه نوع دردی تجویز شده، در روایات منصوب به ائمه (ع) راه‌های تشخیص ارائه نشده، پس از آن نیز معلوم نیست وقتی می‌خواهیم سیاه دانه مصرف کنیم با چه میزان و دوزی باید این کار را انجام دهیم.
خدادوست بیان کرد: انسان در مکاتب الهی دارای ابعاد پیچیده‌ای است شکی در آن نیست اگر این ابعاد را بپذیریم می‌توانیم از ظرفیت دین برای کمال انسان و تقویت ابعاد فرشتگی و روحانی استفاده کنیم، اما مشاهده می‎کنیم از آیات و روایات فقط برای بعد جسمانی استفاده می‌کنند، و کالا‌ها و دارو‌هایی را نیز به خورد مردم می‌دهند مانند بخور حضرت مریم (س)، قرص خون امام رضا (ع) و این‌ها را به مردم می‌فروشند.
مشاور وزیر بهداشت عنوان کرد: طب اسلامی، طب سنتی، طب روایی ما نباید از این کلمات استفاده ابزاری کنیم، اسم آن را هرچه می‌خواهیم بگذاریم، علامه طباطبایی ذیل آیه ۸۹ نحل «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ء» می‌فرمایند: قرآن همه چیز را بیان کرده است و برای هدایت بشر از چیزی کم نگذاشته؛ ضمن اینکه منابع احکام ما نیز شامل قرآن، سنت، اجماع، عقل است؛ ما اقتضاء زمان و مکان را با استفاده از عقل و تجربه بشری در استنباط احکام استفاده می‌کنیم، اما در حوزه سلامت که این کار انجام نمی‌شود و روایات را بدون اینکه در مورد آن تحقیقی صورت گیرد استفاده می‌کنیم.
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به کارگروه‎‌های نظام سلامت در اسلام اظهار کرد: این کارگروه سه سال است تشکیل شده و از افراد روحانی، پزشک، حدیث شناس، مفسر و ... کمک می‌گیریم به تبیین چگونگی استفاده از ظرفیت دین در دین بپردازیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی کارگاه‌های دین و سلامت را برگزار و چندین جلد کتاب را به چاپ رساندیم که در آن نگاه اسلام به دین تبیین شده و به زودی منتشر می‌شوند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۲۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق اعلام روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) امروز (هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲ پرواز از فرودگاه حضرت امام (ره) و آیت الله صدوقی یزد برای اعزام زائران حج عمره برنامه ریزی شده است.

بر پایه این گزارش، عمره‌گزاران استان تهران در ساعت پنج و ۴۰ بامداد امروز فرودگاه حضرت امام (ره) را به مقصد مدینه ترک کردند.

همچنین زائران استان یزد با پرواز شماره ۱۵۵۰ هواپیمایی‌جمهوری اسلامی در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه از فرودگاه یزد به عربستان رهسپار می‌شوند. پرواز بازگشت زائران استان یزد طبق برنامه ریزی صورت گرفته روز ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری‌خواهد بود.

کد خبر 6089033 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟