Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نيويورک- ايرنا- معاون پيشين مدير امنيت ملي در دفتر ‏برنامه ريزي علم و فناوري کاخ سفيد، برجام را مبنايي براي رژيم منع گسترش سلاح هاي هسته اي دانست و گفت نبايد اجازه دهيم يک ديوانه، آن را خراب کند.

فرانک وان هيپل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: حتي اگر دونالد ترامپ آمريکا را از برجام خارج کند، من اميدوارم بقيه طرف ها از جمله ايران، آن را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس جمهوري آمريکا در 12 اکتبر 2017 (21 مهرماه) بر اساس قانون داخلي که مي بايست پايبندي يا عدم پايبندي ايران به تعهدات برجامي را در قالب گزارشي مستند به کنگره اعلام کند، بدون ارائه شواهد مشخصي پايبندي ايران را تاييد نکرد و تصميم گيري را به عهده کنگره اين کشور گذاشت.
کنگره اعم از مجلس نمايندگان و سنا هم مطابق اين قانون 60 روز فرصت داشتند تا نظر خود را اعلام کنند اما با پايان اين مهلت، هيچ واکنشي نشان نداند و به اين ترتيب توپ در زمين ترامپ افتاد تا بار ديگر در نيمه ژانويه 2018 (25 ديماه) منتظر برخورد او با اين توافق بين المللي باشيم؛ اگرچه بر اساس فشارهاي بين المللي وزير خارجه آمريکا گفته است فعلا در برجام هستيم.
استاد فيزيک دانشگاه پرينستون در ادامه اين گفت و گو اظهار کرد: من مي دانم که برخي از ايران مي خواهند که از برجام خارج شود، چون منافع ايران با باقي ماندن تحريم ها بسيار کاهش مي يابد اما برجام توافق بسيار سازنده اي است که مي توانيم بر مبناي آن يک رژيم منع گسترش سلاح هاي هسته اي قوي را بنا کنيم.
هيپل تصريح کرد: ما نبايد اجازه دهيم يک ديوانه (ترامپ)، اين ظرفيت را نابود کند. در سه سال آينده يا کمتر-اگر ترامپ تحت تعقيب قرار گيرد- اميدوارم که آمريکا يک دولت سازنده تري داشته باشد.
**سلاح در خاورميانه
وي در پاسخ به اين سوال که آمريکا در حالي به توانايي هاي موشکي ايران ايراد مي گيرد که خود تجهيزات نظامي کلاني را به عربستان سعودي مي فروشد، گفت: ريختن سلاح به خاورميانه جواب نمي دهد، ما نتيجه آن را در يمن مي بينيم.
مشاور سابق کاخ سفيد اضافه کرد: من فکر مي کنم محدود کردن اختياري برد موشک هاي ايران، بسيار هوشمندانه است و اميدوارم بتوانيم به يک تصميم در اين باره برسيم.
**سوداگري مرگ/به سلاح اتمي نياز نداريم
هيپل در پاسخ به اين سوال که آيا فکر نمي کنيد که سياست ايالات متحده باعث تشويق مسابقه تسليحاتي در منطقه مي شود؟ گفت: بله، رئيس جمهوري ترامپ بر فروش سلاح تاکيد دارد. اين بازگشت به `سوداگري مرگ` است.
رئيس جمهور ترامپ قصد خود را براي ارتقاي ظرفيت هسته اي ايالات متحده در برابر چين و روسيه اعلام کرده است. چرا فکر مي کنيد رئيس جمهور ترامپ اين سياست هسته اي را اتخاذ مي کند؟
اين يکي از چيزهايي است که باراک اوباما رئيس جمهوري پيشين آمريکا در اختيار جمهوريخواهان گذاشت تا هرگونه که تمايل دارند درباره آينده پيمان «استارت نو» تصميم بگيرند. اين يک اشتباه بود. ما به هيچ يک از اين سلاح ها نياز نداريم.
پيمان استارت نو پيمان کاهش تسليحات هسته‌اي دو جانبه ميان ايالات متحده آمريکا و فدراسيون روسيه است که در آوريل 2010 در پراگ پايتخت جمهوري چک به امضا رسيد.
آمريکا و روسيه تحت اين قرارداد جديد در هفت سال آينده بايد تعداد کلاهک هاي هسته اي فعال خود را تا 30 درصد کاهش دهند.
معاهده کاهش تسليحات استراتژيک موسوم به `استارت`، در سال 1991 منعقد شد و در دسامبر 2009 منقضي شد.
خبرنگار ايرنا از مشاور سابق کاخ سفيد پرسيد: آيا شما فکر مي کنيد که ممکن است جهان جنگ ستارگان ديگر يا مسابقه تسليحات هسته اي مشابه آنچه را که در طول جنگ سرد بين ايالات متحده و اتحاد جماهير شوروي رخ داد، شاهد باشد؟
هيپل پاسخ داد: من کاملا نگران آسيب هايي هستم که سيستم دفاعي موشکي آمريکا که براي مقابله با تهديدات کره شمالي بنا مي شود، فرصت بيشتري را براي ناديده گرفتن موشک هاي اتمي دفاعي چين فراهم سازد و شانس مذاکره با روسيه را شديدا کاهش دهد.
** نااميدي از سياست خارجي رژيم صهيونيستي
وي درباره نگراني بسياري از کشورهاي خاورميانه و جنبش عدم تعهد درباره برنامه اتمي رژيم صهيونيستي و تاثير آن بر پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي و همچنين عاري سازي خاورميانه از اين تسليحات گفت: من فکر نمي کنم اميدي به سياست خارجي سازنده اسرائيل (رژيم صهيونيستي) داشته باشيم، مادامي که نتانياهو نخست وزير است.
مشاور پيشين کاخ سفيد اظهار کرد: ما مطمئنا نمي توانيم منتظر اين موضوع بمانيم تا بر روي مشکلات موجود بين کشورهاي حاشيه خليج فارس کار کنيم.
**غني سازي چند مليتي
از استاد فيزيک هسته اي دانشگاه پرينستون پرسيده شد، عربستان سعودي مي گويد در آينده اي نزديک برنامه هسته اي خود را آغاز مي کند، با توجه به رفتارهاي جنگ طلبانه سعودي ها در منطقه، توانايي هاي هسته اي سعودي ها و تاثيرات آن بر منطقه را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
هيپل اظهار کرد: من فکر مي کنم منظور شما برنامه انرژي هسته اي سعودي باشد که تا مدت هاي طولاني غني سازي و بازفرآوري آن را نخواهند داشت، من فکر مي کنم مي توانيم با آن زندگي کنيم.
وي ادامه داد: ما به غني سازي نياز داريم اما اميدوارم که در آينده برنامه غني سازي ملي را به برنامه غني سازي چند مليتي همچون يورنکو تبديل کنيم. امروزه تنها در انگليس و آمريکا دو کشور دارنده تسليحات اتمي، سايت هاي غني سازي يورونکو وجود دارند.
شرکت غني سازي اورانيوم ˈيورنکوˈ در سال 1971 ميلادي با مشارکت سه کشور انگليس، هلند و آلمان تاسيس شد که با استفاده از سانتريفيوژهاي گازي اقدام به غني سازي اورانيوم مي کند. ˈيورنکوˈ در هر سه کشور داراي تاسيسات غني سازي اورانيوم مي باشد و در حال حاضر محصولات آن به 50 مشتري در 18 کشور جهان فروخته مي شود.
اروپام**1429
ناشر: فريبا مدني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۴۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان

سخنگوی کاخ سفید به اقدام دانشجویان در تسخیر دانشگاه کلمبیا در نیویورک واکنش نشان داد و موضع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این خصوص را اعلام کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کربی هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز سه‌شنبه در واکنش به تسخیر ساختمان دانشگاه کلمبیا در نیویورک توسط دانشجویان، اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا معتقد است اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا برای تسخیر ساختمان قطعا رویکرد غلطی است.

کربی همچنین در مورد شرایط برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با این مساله مدعی شد که در حال حاضر هیچ تلاش فعالی برای فدرالی کردن (متحد کردن) گارد ملی وجود ندارد.

اعتراض دانشجویان در سراسر آمریکا از هفته گذشته در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، آغاز شده است که درگیری‌ها با نیروهای امنیتی و پلیس ایالات متحده بالا گرفته است.

خیزش دانشگاه‌های آمریکا؛ حرف حساب دانشجویان چیست؟

سخنگوی کاخ سفید در مورد وضعیت غزه و احتمال حمله به رفح نیز بیان کرد: ما نمی‌خواهیم یک عملیات زمینی بزرگ در رفح را شاهد باشیم که ایمنی غیرنظامی‌های فلسطینی را در نظر نمی‌گیرد. 

وی در ادامه افزود، اما آنچه اکنون پیش روی ما است، یک پیشنهاد برای توافق اسرا است که منجر به 6 هفته آتش بس در هر کجای غزه می‌شود.

کربی در راستای سیاست‌های آمریکا برای انداختن توپ در زمین حماس بمنظور پذیرش شروط پیشنهاد شده، اظهار داشت که توافق اسرای جدید یک توافق خوب است که واشنگتن از حماس می‌خواهد آن را بپذیرد.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین در مورد میزبانی چین از مذاکرات حماس و فتح برای دستیابی به آشتی ملی استقبال کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل